Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@21:02:05 GMT

شفافیت اقتصادی راه مبارزه با فساد است

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۷۳۱۹۷

شفافیت اقتصادی راه مبارزه با فساد است

به گزارش خبرنگار مهر،   محمد نهاوندیان پیش از ظهر دوشنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و  بخش خصوصی استان کرمان در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان اظهار داشت: ظرفیت استعداد انسانی استان کرمان از دیگر ظرفیت های آن بیشتر است.

وی افزود: یک ازمحورهای اصلی فعالیت معاونت اقتصادی رئیس جمهور حصول اطمینان از اجرای کامل و واقعی قانون بهبود  فضای کسب و کار و رسیدن شوراهای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به جایگاه مدنظر است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهاوندیان عنوان کرد: شاید شرایط ویژه ای که اقتصاد ما الان در آن قرار گرفته یک ظرفیت و امکان مضاعف برای دستیابی به هدف به ما بدهد و معمولا زمانی سختی ها زیاد شود به دو صورت می توان برخورد کرد.

وی گفت: یک مورد این است که نیمه خالی لیوان را ببینیم و مرتب درباره مشکلات یادآوری کنیم که حاصل آن افزایش و تراکم ناامیدی است. راه دیگر نگاه به نیمه پر لیوان و نگاه به روزهای سخت در طول تاریخ است که البته به خوبی از آنها عبور کرده ایم.

نهاوندیان بیان داشت: روزهای سخت در واقع روزهای افتخارآفرینی است و در روز امتحان مشخص می شود که چه کسی مرد کار است و چه کسی مرد کار نیست؛ البته به این بستگی دارد چه رویکردی را اتخاذ کنیم.

وی تصریح کرد: زمانی که در جامعه و اقتصاد شرایط ویژه و دشوار ایجاد می شود بعضی دولت ها رویکرد تحکم گرا اتخاذ می کنند و در مقابل بعضی از نظام ها و دولت ها که به مردمشان اعتماد دارند کار را پخش می کنند.

نهاوندیان عنوان کرد: ما تجربه درخشانی در دوران دفاع مقدس داریم و اگر آن تصمیم هوشمندانه گرفته نشده بود که مردم برای دفاع از کشور و انقلاب به میدان بیایند ما جنگ را باخته بودیم و علت پیروزی ما در جنگ، مردمی بودن آن است.

تعارض بین دولت و ملت در حوزه اقتصاد تبدیل به بیماری مزمن شده است

وی ابراز داشت: الان هم اگر جنگ اقتصادی است به جای اینکه رویکرد تحکم گرا اتخاذ کنیم باید رویکرد تعامل گرا را اتخاذ کنیم تا برخی از مشکلات ساختاری اقتصاد ایران رفع شود.

نهاوندیان تاکید کرد: خیلی از قوانین ومقررات اقتصادی ما در طول سال ها و دهه ها با نگاه تمرکز گرا نوشته شده و بدنه اقتصاد هم نپذیرفته لذا تعارض بین دولت و ملت در حوزه اقتصاد تبدیل به بیماری مزمن شده است.  

معاون اقتصادی رئیس جمهور بیان کرد: زمانی که رویکرد تعامل گرا را نسخه شفا بخش اقتصادی خود دانستیم آن زمان شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی تبدیل به مرکز فرماندهی می شود و می توانیم شرایط ویژه اقتصادی کنونی که بیشتر عوامل ایجاد آن اقتصادی نیست را تبدیل به فرصت کنیم.

وی تصریح کرد: عوامل سیاسی خارجی، داخلی و عوامل ساختاری بازمانده از گذشته باعث ایجاد شرایط کنونی شده و ما را انگیزه مند کرده که در مقابل بحران آمادگی داشته باشیم.

نهاوندیان افزود: در کشوری بعد از برگزاری انتخابات فردی رئیس جمهور می شود که همه مقررات بین المللی را به هم می زند و مسئله آن فقط ایران نیست بلکه با حقوق بشر و کشورهای همسایه اش مسئله دارد.

وی گفت: در سال ۹۱ اگر آمریکا هر حرف ضدایرانی می زد، کشورهای دیگر انگیزه داشتند و آنها را همراهی می کردند و در آن زمان اتحادیه اروپا در زمینه تحریم ها ازآمریکا جلوتر بود اما امروز شاهد هستیم فردی رئیس جمهور می شود که باعث شده آمریکا در ایران ستیزی در جامعه جهانی تنها شود.

نهاوندیان بیان کرد: اکنون عامل افزایش نقدینگی کشور بدهی دولت به سیستم بانکی نیست بلکه مربوط به بدهی بانک ها به بانک مرکزی است.

جذب ۲۵ درصد سپرده های کشور توسط موسسات متخلف

وی ادامه داد: به خاطر بی انضباطی در صندوق ها و موسسات اعتباری نرخ سود بانکی پایین نیامد و ۲۵ درصد سپرده های کشور را همین موسسات متخلف جذب شده بود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه درجه انضباط در سیستم بانکی بالاست، تصریح کرد: اصلاح ساختار هزینه دارد و یکی از پیش نیازهای اصلی این موضوع نیز اجماع سیاسی در سطح همه تصمیم گیرندگان است.

وی گفت: یکی از چالش های جدی کشور اصلاح نظام بانکی است که مجلس و دولت این موضوع را هم اکنون به طور جدی دنبال می کنند. عزم دولت بر این است که قوه قضاییه به این موضوع ورود کرده که خود نشان می دهد شرایط برای تبدیل تهدید به فرصت بهتر از قبل ایجاد شده است.

نهاوندیان افزود: اگر به دنبال حل ریشه ای مشکلات هستیم باید با همدلی و انسجام، فرصت اصلاح ساختار را فراهم کنیم.

وی تا کید کرد: جشن ۴۰ سالگی انقلاب به این است که نقد و ارزیابی دلسوزانه و طبیب‌بانه‌ای در مورد سیاست های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی داشته باشیم و اگر از گذشته درس بیاموزیم، فردایمان بهتر از گذشته خواهد بود و اگر همان اشتباهات را تکرار کنیم در واقع به بلوغ ۴۰ ساله نرسیده ایم.

نهاوندیان عنوان کرد: قانون بهبود فضای کسب و کار فرازهای درخشانی دارد که متاسفانه همه فرازها به منصه ظهور نرسیده و باید امسال تک تک آنها را پیش ببریم که یکی از آنها بحث مشورت با فعالان اقتصادی است.

وی ادامه داد: در سیاست ارزی جدید این تصمیم گرفته شده است که ارز صادرکنندگان برای عمده اقلام صادراتی در اختیار صادرکننده باشد اما اجرای این مسئله طول کشید و صادرکننده در شرایط صبر و انتظار قرار گرفت و اثر نامطلوب آن را در شکل گیری نرخ واقعی دیدیم.

سیاست دولت در صادرات کاملا براساس نظر صادرکنندگان است

نهاوندیان بیان داشت: سیاست دولت در صادرات کاملا براساس نظر صادرکنندگان است که این مهم راه استقلال اقتصادی کشور است. گاهی در اجرای سیاست ها و ابلاغ دستورالعمل ها با کندی هایی برخورد می کنیم که آثار ناگواری دارد و اگر نزدیکی عملیاتی بین دولت و بخش خصوصی صورت گیرد، این کُندی ها نیز کمتر می شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه اعتماد  یک مفهوم متقابل بوده و جاده یک طرفه نیست، تصریح کرد: فضایی که نقشه ریزان بیرون می خواهند ایجاد کنند، این است که مرتب در هر جایی که یک ترک و شکاف در جامعه است برآن بکوبند و آن شکاف را زیاد کنند و چرا در اثر این شکاف ها بی اعتمادی به وجود خواهد آمد.

نهاوندیان بیان داشت: اگر می‌خواهیم سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم، همه باید در مسیر اعتمادسازی مشارکت کرده و یک سویه عمل نکنند. باید فضای جدید در اعتمادسازی متقابل ایجاد کنیم که خود سبب افزایش شفافیت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه راه مبارزه اصلی با فساد، شفافیت است، عنوان کرد: هرچه شفافیت بیشتر شود جلوی فساد گرفته خواهد شد و اعلام اطلاع مردم از ارز تخصیص یافته، شفافیت است و شفافیت نیز هزینه های نظارتی را کاهش می دهد.

کد خبر 4336348

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری کرمان اقتصاد محمد نهاوندیان معاونت اقتصادی رئیس جمهور بوشهر گرگان خبرگزاری مهر کرمانشاه شیراز خرم آباد شهرکرد مشهد مواد مخدر بیرجند هفته قوه قضاییه یاسوج خطبه های نماز جمعه سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت