Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، خواستار دیده‌بانی فعالیت‌های صنایع دخانی در ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی مشارکت، دخالت در حوزه سیاستگذاری‌های مربوط به سلامت و جلوگیری از واردات و تولید محصولات نوپدید از سوی این وزارتخانه شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در نامه‌ای به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حمایت مالی شرکت بین المللی فیلیپ موریس (PMI) از ایجاد بنیاد دنیای بدون دخانیات، اظهار کرد: این شرکت از طریق تلاش برای برقراری ارتباط و اخذ حمایت سیاستگذاران، مقامات عالی رتبه و فعالین کنترل دخانیات کشورهای جهان، درصدد است تا در حوزه سیاستگذاری چارچوب کنوانسیون کنترل دخانیات رخنه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که مطابق ماده ۳/۵ کنوانسیون کنترل دخانیات که ۱۸۱ کشور جهان عضو آن است، اعضاء، متعهد شده‌اند که در تدوین و اجرای سیاست‌های سلامت که به کنترل دخانیات مربوط می‌شود، طوری عمل کنند که از این سیاست‌ها در مقابل منافع مالی و دیگر منافع واگذار شده به صنعت دخانیات حفاظت شود.

وزیر بهداشت در این نامه تصریح کرد: صنایع مذکور به دلیل تضاد منافع با بخش سلامت همواره برای ایفای نقش «مسئولیت اجتماعی مشارکتی» (CSR) از طریق ارائه طرح‌های حامی سلامت و کمک به سازمان‌های دیگر درصدد هستند تا از عاملی در ایجاد بیماری و ناتوانی و مرگ ۷ میلیون نفر در جهان به نهادی فعال در ایجاد رفاه و رضایتمندی اجتماعی تغییر چهره دهند و این رویکرد کاملا با الزامات و روح کنوانسیون کنترل دخانیات و قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مغایرت دارد.

قاضی زاده هاشمی در این نامه با اشاره به ترفندهای جدید صنعت مذکور در عرضه محصولات دخانی، بیان کرد: در همین راستا و بر اساس شواهد موجود، صاحبان صنایع دخانی همواره برای فرار از قوانین سختگیرانه دولت‌ها که در جهت ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و اطلاع رسانی در مورد مضرات مصرف دخانیات وضع شده است و حفظ وابستگی مصرف کنندگان محصولات دخانی، نسبت به تولید و معرفی محصولات دخانی جدید به منظور دستیابی به اهداف و منافع خود و گسترش بازار مصرف اقدام کرده‌اند. یکی از جدیدترین ترفندهای صنعت مذکور عرضه محصولی به نام IQOS است که با ادعای حرارت دادن تنباکو و عدم سوختن آن (Heat Not Burn)، نسبت به ترویج این محصولات مبنی بر بیخطر بودن این محصولات اقدام کرده‌اند. این درحالی است که سازمان جهانی بهداشت با رد ادعای بی‌خطر بودن این‌گونه محصولات، تولید آن را ترفندی از سوی صنایع دخانی برای اغوای افکار عمومی در ترویج مصرف دخانیات اعلام کرده است.

وزیر بهداشت در پایان این نامه با تقدیر از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت ممنوعیت تولید، فروش، واردات و صادرات و هر گونه فعالیت ترویجی مرتبط با سیگار الکترونیکی و مواد دخانی بدون دود، ضمن ابراز مخالفت با راه‌اندازی بنیاد دنیای بدون دخانیات، از این وزارتخانه خواست تا در اجرای مفاد کنوانسیون کنترل دخانیات، قانون جامع کنترل دخانیات و آیین نامه اجرایی آن، نسبت به دیده‌بانی فعالیت‌های صنایع دخانی در ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی مشارکتی، دخالت در حوزه سیاستگذاری‌های مربوط به سلامت و جلوگیری از واردات و تولید محصولات نوپدید، از جمله محصولات فوق‌الذکر اقدام مقتضی معمول را انجام داده و نتیجه آن متعاقبا به وزارت بهداشت، ابلاغ شود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۷۵۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد

رییس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رییس‌جمهور، دو قانون مصوب مجلس را ابلاغ کرد.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دو قانون به شرح زیر را برای اجرا ابلاغ کرد:

۱- قانون تفسیر ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی

۲- قانون ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت گنت ترکیه به داوری

دیگر خبرها

  • نامه مهم قالیباف به رئیسی
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • نامه محمدباقر قالیباف به رئیسی +جزئیات
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها
  • (تصویر) هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز‌ترین محصولات خودرویی جهان در چین
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز ترین محصولات خودرویی جهان در چین (+گزارش تصویری)
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روزترین محصولات خودرویی جان در چین (+گزارش تصویری)
  • وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام