Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:13:35 GMT

فرجام پر ماجرا برای پارلمان سوم عراق

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۷۶۱۶۰

فرجام پر ماجرا برای پارلمان سوم عراق

بغداد – ایرنا – سومین دوره پارلمان عراق که از آن به عنوان پرحاشیه ترین پارلمان در یکی از حساسترین دوره های تاریخی عراق یاد می شود، درحالی به پایان رسید که عمر و فرجام پر ماجرای داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بعد از گذشت دو روز از پایان سومین دوره پارلمان عراق دیگر از اظهار نظرهای آتشین برخی نمایندگان که هفته های پایانی دوره نمایندگی خود را بسیار جنجالی طی کردند، خبری نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هفته های پایانی عمر پارلمان شاهد تلاش بی وقفه گروهی از این نمایندگان برای تمدید دوره پارلمان برای شش ماه تا تعیین تکلیف نتایج و اعتراضات انتخاباتی و البته به بهانه عدم ورود عراق به خلاء قانونی با تعطیلی مجلس بود.
با این حال بعد از دو روز از پایان عمر پارلمان بر خلاف آنها که به بازندگان انتخابات 22 اردیبهشت ماه شناخته می شدند و ادعا داشتند که اگر دوره پارلمان سابق برای یک مدت شش ماهه تمدید نشود، خلاء قانونی و بی ثباتی در کشور ایجاد می شود، نه تنها خلائی ایجاد نشده بلکه امور به طور طبیعی جریان دارد و همه نهادهای وابسته به دولت فعال هستند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که سومین دوره پارلمان عراق یکی از پرحاشیه ترین دوره هایی بوده که عراق در طول 15 سال گذشته به خود دیده است.
سومین دوره پارلمان عراق در برهه ای آغاز به کار کرد که داعش 40 درصد اراضی عراق را اشغال کرده بود و در پشت دروازه های بغداد قرار داشت.
تصاویر و ویدئوهای تعدادی از شخصیت های سیاسی و نمایندگان پارلمان که از ترس داعش، سوار بر خودروهای ضد گلوله، از دروازه پشتی منطقه امنیتی سبز در مرکز بغداد به همراه خانواده هایشان در حال ترک بغداد و عراق بودند، هرگز از اذهان عراقی ها پاک نمی شود.
پارلمانی که همه قواعد دموکراسی را به ادعای برخی کارشناسان از روز اول زیر پا گذاشت و بر خلاف نتائج انتخابات که در آن نوری المالکی رهبر فهرست دولت قانون رای اکثریت به دست آورده بود، براساس یک توافق سیاسی او را کنار گذاشت و حیدر العبادی همفکر سیاسی اش که چندان توفیقی در انتخابات نداشته بود، به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد.
'باقر جبر الزبیدی' عضو برجسته مجلس اعلای اسلامی عراق و وزیر دوره های پارلمانی سابق به مناسبت پایان سومین دوره پارلمان عراق، بار دیگر تصاویر و عکس هایی جدید از آن لحظات حساس تاریخی عراق و این که چگونه العبادی به نخست وزیری رسید را منتشر کرده است.
سومین دوره پارلمان عراق با همه ایراداتی که به آن گرفته می شود، اما برخی از نمایندگان عراق با ترک صحن پارلمان و حضور در صحنه های جنگ علیه گروه تروریستی داعش، در عرصه جهاد و دفاع از کشور خوش درخشیدند و محبوبیت ملی به دست آوردند.
شخصیت هایی مانند 'احمد الاسدی' سخنگوی الحشد الشعبی، 'هادی العامری' که نماینده سابق و وزیر وقت حمل و نقل بود، 'جاسم العسکری' نماینده پارلمان، 'عامر الخزاعی'، 'مشعان الجبوری' و چند نماینده دیگر که احترام و محبت مردم را به دست آوردند.
'قصی محبوبه' از کاربران فعال در شبکه اجتماعی نوشته است که گرچه عملکرد سومین دوره پارلمان عراق باعث یاس و سرخوردگی مردم عراق شد اما برخی نمایندگان شجاع و شریف هم داشت، هرچند اندک بودند.
سومین دوره پارلمان عراق همچنین شاهد حادثه کم سابقه تسخیر از سوی مردم معترض به فساد اداری و مالی و ورود آنها به صحن علنی پارلمان و هیات دولت در تابستان 2016 بود که باعث تعطیلی جلسات پارلمان برای چند روز شد.
تحت همین فشار مردمی بود که پارلمان عراق ناچار شد از بسته های اصلاحی دولت حمایت کند و برای اولین بار فراکسیون نمایندگان 'تحول خواه' در حمایت از مطالبات مردمی و فراکسیون 'قانونمندان' در حمایت از اصول قانون اساسی شکل گرفت و شاکله فراکسیون ها را در پارلمان متحول کرد.
بعد از این حادثه بود که تعدادی از نمایندگان 'آزاد' ظاهر شدند که دیگر در اتخاذ مواضع در پارلمان تابع رهبران سیاسی و روسای فراکسیون ها نبودند.
این وضعیت باعث شد برای اولین بار قالب فراکسیون ها که تا این تاریخ براساس فرقه ای و قومی شکل گرفته بود، شکسته شود و نمایندگان آزاد فارغ از این جبهه بندی ها، حول مطالبات عمومی مردمی با هم ائتلاف کنند.
از سوی دیگر ظهور نمایندگان زن امثال 'حنان الفتلاوی'، 'عالیه نصیف'، 'سوره عبد الواحد' و 'آلاء طالبانی' از ثمرات این دوره از پارلمان عراق بود که برخی از این نمایندگان زن توانستند برای اولین بار از برخی از وزیران مرد کابینه العبادی سلب اعتماد کنند.
برخی از این وزیران سلب اعتماد شده امثال 'هوشیار زیباری' وزیر دارایی یا 'خالد العبیدی' جزو شخصیت های مهم سیاسی و مرتبط با احزاب بزرگ سیاسی در عراق بودند اما در برابر تحولی که در صحنه سیاسی عراق با میدان داری این زنان ایجاد شده بود، ناچار شدند که سر تسلیم فرو بیاورند.
به اعتقاد کارشناسان، این دوره شاید برای مردم عراق جزو دوره های تماشایی بود زیرا درگیری های فیزیکی و به جان هم افتادن نمایندگان بر سر تصویب قوانین مختلف یا به خاطر پاره ای اختلاف نظر های سیاسی، باعث می شد تا مردم در اکثر اوقات جلسات پارلمان را به امید مشاهده این صحنه ها دنبال کنند.
سومین دوره پارلمان عراق همچنین دوره پیروزی قاطع بر گروه تروریستی داعش بود که عراق توانست تمامی اراضی خود را از این گروه تروریستی بازپس گیرد.
در این دوره همچنین تشکیلات نظامی و مردمی الحشد الشعبی شکل گرفت و تعداد قابل توجهی از نمایندگان با ترک جلسات پارلمان به جبهه های جنگ پیوستند و برخی از نمایندگان کمتر شناخته شده به واسطه شجاعت و توانمندی ای که در اداره جنگ از خود نشان دادند، شهرت پیدا کردند.
از این دوره همچنین به عنوان دوره ناکامی در تصویب قوانین مهم مورد انتظار مردم یاد شده است که بیشترین انتقاد به سومین دوره پارلمان عراق در این حیطه منحصر می شود.
'عدنان الطایی' روزنامه نگار فعال عراقی و مجری یکی از برنامه های سیاسی در تلویزیون بومی 'دجله' در صفحه شخصی اش در توئیتر نوشته است که سومین دوره پارلمان عراق در تصویب قوانینی که بتواند انتظارات مردم را برآورده کند، ناکام ماند.
وی نوشته است که شاید پارلمان عراق به جای 328 نماینده به تعداد کمتری از این نمایندگان احتیاج داشت زیرا این همه نماینده، فقط وقت را تلف کردند و بسیاری از دارایی های کشور را به هدر دادند.
برخی قوانینی مانند نفت و گاز یا قانون دادگاه قانون اساسی و یا مجلس عالی ملی سیاستگذاری را قوانین مهمی دانستند که پارلمان در تصویب نهایی آن ناتوان ماند.
تشکرهایی که برخی نمایندگان از موکلان خود به مناسبت پایان دوره نمایندگایشان نیز جالب توجه بود 'سروه عبدالواحد' نماینده اربیل از جنبش تغییر از مردم اربیل به شیوه ای جالب توجه تشکر و در عین حال عذرخواهی کرده است.
او که جزو منتقدان حزب مسعود بارزانی است، نوشته است که در طول دوره نمایندگی اش به دلیل اینکه از مطالبات مردم حمایت کرد و علیه نظام دیکتاتوری و فساد در منطقه کردستان عراق ایستاد، از ورود به اربیل ممنوع شد و نتوانست وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.
روزهای پایانی عمر پارلمان پرحاشیه عراق نیز متعاقب انتخابات 22 اردیبهشت ماه، خالی از حوادث و حواشی نبود.
تعدادی از رهبران سیاسی مهم که برخی در هیات رییسه پارلمان بودند، در این دوره نتوانستند اعتماد دوباره رای دهندگان را به دست بیاورند.
برخی از نمایندگان نیز از دادگاه های عراقی خواسته اند که با توجه به پایان مصونیت قانونی نمایندگان، تعدادی از نمایندگان را به خاطر اتهاماتی که علیه آنها مطرح است، تحت پیگرد قضایی قرار دهند.
عالیه نصیف نماینده پارلمان عراق از جمله نمایندگانی است که چنین درخواستی را مطرح کرده و خبرگزاری 'السومریه نیوز' عراق نوشته است که احتمالا تعدادی از نمایندگان تحت پیگرد قضایی قرار گیرند.
اتهام همراهی با گروه تروریستی داعش در طول 4 سال گذشته یا اتهامات فساد اداری و مالی از جمله مهمترین اتهاماتی است که علیه برخی نمایندگان دوره سوم پارلمان عراق وجود دارد.
برخی رسانه های عراق نوشته اند که تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق به محض اینکه متوجه شدند که امکان تمدید عمر سومین دوره پارلمانی نیست و پارلمان در 30 ژوئن گذشته (9 تیرماه) از بیم تحت پیگرد قضایی قرار گرفتن، اراضی عراق را ترک کرده اند.
در حالی سومین دوره پارلمانی به پایان می رسد که چهارمین دوره آن با حاشیه های بزرگی و پررنگ تری دست به گریبان شده است.
شائبه تخلفات گسترده در انتخابات، آتش سوزی مرکزی نگهداری صندوق های رای در بغداد و تلاش برای آتش زدن مرکز نگهداری صندوق های رای در کرکوک و برخی حوادث امنیتی در گوشه و کنار عراق، همه و همه به اعتقاد کارشناسان گویای آن است که دوره چهارم پارلمان این کشور نیز با حاشیه های سیاسی پررنگ شروع خواهد شد.
اکنون به رغم گذشت 50 روز از انتخابات 22 اردیبهشت ماه هنوز نمایندگان پیروز چهارمین دوره پارلمان عراق در انتظار تایید نهایی نتائج انتخابات هستند تا شاید از رحم آن پارلمان جدید شکل بگیرد و دولت جدید متولد شود و عراق مسیر دمکراسی پرحاشیه ساز خود را ادامه دهد به امید اینکه به ساحل آرامش روزی فرا برسد.
خاورم *353*380*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي پارلمان عراق حاشيه ساز دوره سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۷۶۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به یک سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان

سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان که برای کرسی پارلمان اروپا نامزد شده در شهر درسدن مورد حمله قرار گرفت و شدیدا زخمی شد.

به گزارش ایسنا، «ماتیاس ایکه»، عضو ۴۱ ساله حزب سوسیال دموکرات آلمان، حزبی که «اولاف شولتس»، صدر اعظم این کشور به آن تعلق دارد، حین انجام فعالیت‌های انتخاباتی در شهر درسدن در ایالت زاکسن هدف حمله قرار گرفت.

ایکه که در حال حاضر نیز به عنوان نماینده حزب سوسیال دموکرات آلمان در پارلمان اروپا خدمت می‌کند مجددا برای کرسی این پارلمان در ایالت زاکسن آلمان نامزد شده است.

به نوشته «خبرگزاری آناتولی»، روسای شاخه حزب سوسیال دموکرات در ایالت زاکسن گفتند که او در این حمله هدف ضرب و شتم قرار گرفته و شدیدا آسیب دیده و باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

هیننگ هومان و کاترین میشل از روسای حزب سوسیال دموکرات آلمان در ایالت زاکسن در بیانیه‌ای در واکنش به این اتفاق گفتند: «ارزش‌های دموکراتیک ما هدف حمله قرار دارد. این حمله یک سیگنال هشدار برای هر کسی در کشور ما است.»

آنها همچنین تصریح کردند:‌ «عاملان این حمله قصد ارعاب ما به عنوان نمایندگان جامعه دموکراتیک را دارند اما هرگز موفق نخواهند شد.»

«نانسی فزر»، وزیر کشور آلمان در واکنش به این اتفاق گفت چنانچه حمله صورت گرفته در آستانه انتخابات پارلمان اروپا با انگیزه سیاسی اتفاق افتاده باشد «یک حمله به دموکراسی» است.

او ادامه داد: «خشونت ضد دموکراسی ابعاد جدیدی به خود گرفته است و از طرف حاکمیت قانون به آن پاسخ سختی داده خواهد شد.»

پلیس شهر درسدن آلمان اعلام کرد چهار عامل ناشناس به این سیاستمدار ۴۱ ساله حین نصب پوسترهای انتخاباتی در منطقه «اشتریزن» شهر درسدن حمله کردند.  قبل از این حمله شخصی دیگر که مشغول نصب پوسترهای تبلیغاتی حزب سبز آلمان در همان منطقه بود نیز از سوی چهار نفر مورد حمله قرار گرفت.

پلیس آلمان درباره چگونگی حمله و عاملان آن اطلاعات بیشتری ارائه نکرده و وزارت امور داخلی دولت ایالت زاکسن اعلام کرد تحقیقات درباره این اتفاق در جریان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله به یک سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • انفجار مهیب در بابل؛ ماجرا چیست؟
  • برگزاری سومین دوره مسابقات تنیس روی میز اپن آزاد بزرگسالان در مشهد
  • فیلم| علیه خزان شرافت و دروغ دموکراسی در صحن علنی پارلمان اصفهان
  • سومین حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در فلسطین اشغالی
  • پایان دوره آموزشی نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم پس از 21 نشست تخصصی
  • پایان نشست‌های آموزشی منتخبان مجلس دوازدهم
  • پایان دوره آموزشی نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم
  • درخواست فدراسیون تیراندازی عراق از ایران