Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@22:36:26 GMT

تخمدان مصنوعی راهی برای مبارزه با نازایی

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۷۶۷۶۵

تخمدان مصنوعی راهی برای مبارزه با نازایی

برخی از زنان به دلایل مختلف از جمله عدم بهره وری تخمدان ها قادر به باردار شدن نیستند، ساخت تخمدان مصنوعی سبب می شود این دسته از افراد هم مانند سایران بتوانند صاحب فرزند شوند.

ایران آنلاین /به گزارش ایرنا از روزنامه گاردین، گروهی از محققان در کپنهاگ دانمارک در جریان مطالعه ای، نشان دادند که این تخمدان ساخته شده در آزمایشگاه می تواند تخمک های انسان را برای هفته ها زنده نگاه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع موجب برانگیخته شدن امیدهایی می شود مبنی بر این که این رویکرد روزی می تواند به زنان بعد از درمان های سخت مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی کمک کند تا صاحب فرزند شوند.
همچنین کاشت تخمدان های مصنوعی می تواند به بچه دار شدن زنان مبتلا به وضعیت هایی مانند مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) و اختلال خونی تالاسمی بتا (اختلالی که باعث کاهش تولید هموگلوبین می شود) که به درمانی تهاجمی نیاز دارند و به قدرت باروری آسیب می زنند و نیز زنانی که اوایل دوره یائسگی را سپری می کنند، کمک کند.
زنانی که به سرطان مبتلا می شوند در حال حاضر می توانند قبل از شروع درمان هایی که به باروری آسیب می زند، بافت تخمدان خود را طی عمل جراحی برداشته و فریز کنند. سپس زمانی که این بیماری در انها کاملا از بین رفت، این بافت به بدن آنها بازگردانده می شود و این زنان می توانند بطور طبیعی بچه دار شوند.
این رویه برای بیشتر بیماران بی خطر است اما برخی سرطان ها مانند سرطان تخمدان و سرطان خون می تواند به بافت خود تخمدان حمله کنند؛ این بدان معنی است که زمانی که بافت فریز شده از انجماد بیرون آورده شده و دوباره به بدن فرد پیوند زده می شود، خطر عود بیماری وجود دارد. به همین دلیل است که برای بیماران با ریسک بالا به ندرت انجماد بافت تخمدان ارائه می شود.
محققان دانمارکی معتفدند که تخمدان های مصنوعی می توانند گزینه بی خطرتری باشند. آنها برای ساخت تخمدان مصنوعی، تمام سلول های بافت یک تخمدان اهدایی از جمله هرگونه سلول سرطانی را با استفاده از مواد شیمیایی تخلیه کردند.
این کار باعث برجای ماندن یک داربست عاری از بافت شد که به اندازه زیادی از کلاژن ساخته شده بود؛ کلاژن پروتیینی است که استحکام پوست را ناشی می شود. سپس پزشکان صدها فولیکول انسانی را در این داربست کشت دادند؛ فولیکول ها ساک های کوچکی هستند که تخمک های نابالغ را نگاه می دارند.
محققان در جریان یک مطالعه، یک تخمدان مصنوعی حاوی 20 فولیکول انسانی را به بدن یک موش پیوند زدند و متوجه شدند که یک چهارم این فولیکول ها برای دست کم سه هفته زنده ماندند. در آن زمان رگ های خونی اطراف تخمدان شروع به رشد کردند تا این ارگان را در بدن موش تغذیه کنند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۷۶۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ­دکتر محمدرضا نوروزی در برنامه زنده سلام خبرنگار افزود:­ بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری­ شایع‌ترین بیماری های­ مردان در سنین بالا هست و بسیاری از خانم‌ها در سنین­ ­میانسالی و کهنسالی تجربیاتی از مشکلات ادراری را دارند. وی گفت: بسیاری­ اختلالات باروری و ناباروری به مشکلات اورولوژی مرتبط می‌شود.دکتر نوروزی ادامه داد:­ کشور­ما در چندین حوزه پیشرفت‌های خیلی خوبی داشته است مانند­ناباروری مردان. وی افزود: در زمینه درمان و تحقیق در رابطه با سلول‌های بنیادی پیشرفت داشته ایم. ­کشت سلول‌های بنیادی­ در زمینه درمان ناباروری­ در مورد آقایان و خانم‌ها پیشرفت‌های خوبی­ حاصل شده است.نوروزی افزود: ما همیشه نگران هستیم با توجه به آلودگی‌های محیطی و صوت و غذای فست فود و غیره، بیماری‌های بدخیم و سرطان‌ها افزایش یابد. ­وی گفت: برخی از­­بیماری‌های کلیوی جزء شایع‌ترین سرطان‌ها هستند. مانند­ سرطان پروستات مردان و سرطان‌های مثانه. وی اظهار کرد: در کشور­ ما درمان‌ها به سمت درمان‌های کمتر تهاجمی پیش می‌رود، ­ درمان‌هایی که فرد نیاز به اعمال جراحی باز نداشته باشد مانند­ استفاده از لیزر و­  مهندسی بافت.وی در پایان گفت:­ جامعه اورولوژی یک جامعه پویا، فعال و همدل هستش و یکی از بخش‌های خیلی خوب ما بخش اورولوژی و جراحی برای متخصصین خانم هستند که ما در دنیا بیشترین تعداد اورولوژیست خانم را نسبت به جمعیت در کشورمان داریم.بیست و هفتمین همایش اورولوژی ایران از ۱۱ تا ۱۵ اردیبهشت در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • دوچرخه سواران قزوینی راهی مسابقات قهرمانی آسیا می‌شوند
  • بانوی پرسپولیسی مهمان تمرین؛ استقبال اوسمار از زنی که با سرطان می‌جنگد + فیلم
  • اتفاقی که بعد از نوشیدن هر روز چای در بدن می‌افتد
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • افتتاح آسفالت جاده بین راهی مزارع از گلزار شهدای گمنام شهرآباد
  • هو شدن نماینده کنگره آمریکا و حامی رژیم صهیونیستی (فیلم)
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • فواید باور نکردنی مصرف روزانه پیاز
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی
  • آسیب های بی خوابی و شب بیداری