آخرین وضعیت صیادان ایرانی در سومالی
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۷۷۱۰۵
به گزارش جهان نيوز، دزدی و غارت دریایی چند سالی است به یکی از پرچالشترین مسائل صیادان چابهاری و کنارکی بهعنوان قطبهای صید و صیادی ایران تبدیل شده است. صیادان سیستان و بلوچستان در این سالها کم آسیب از سومالیاییها ندیدهاند، برخی آزاد شدند و برخی همچنان دربندند.
به گفته مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان، از سال ۸۷ تاکنون ۵۴ لنج بههمراه ماهیگیرانشان اسیر سومالیاییها شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
لنج ناخدا «یونس پارهجو» و «جمالالدین دهواری» به همراه ۲۰ صیاد فروردین ۹۴ در تور دزدان دریایی سومالی افتاد، به گزارش منابع خبری، ۴ ملوان این دو لنج بعدها در شهریورماه ۹۴ موفق به فرار شدند و ۱۶ صیاد همچنان اسیر ماندند.
از میان این ۱۶ صیاد، ۸ صیاد بعد از فرار رفقایشان به گفته آنهایی که آزاد شدند، تحت شکنجه، گرسنگی و تشنگی قرار گرفتند و متأسفانه کشته شدند؛ ۴ صیاد با کمک وزارت اطلاعات و عملیات سربازان گمنام زمان(عج) سه سال بعد در ۱۷ خرداد ۹۷ با استقبال وزیر اطلاعات به ایران برگشتند و همچنان ۴ صیاد اسیر هستند.
رئیس هیئتمدیره اتحادیه تعاونیهای صیادی چابهار و کنارک میگوید: مالکان لنجها از سال ۹۴ پیگیر آزادی ملوانان و صیادان لنج هایشان بودند؛ آنها به هزار زحمت واسطههایی را در دوبی پیداکرده و دو بار، هر بار ۱۵۰ میلیون تومان در مجموع ۳۰۰ میلیون تومان به این واسطهها برای آزادی و یا تسریع در روند آن پرداختند.
ناخدا «علیم افشار» میافزاید: متأسفانه واسطهها دزد درآمدند و پول را به جیب زده و ارتباطشان را با ما قطع کردند؛ مالکان از همان ابتدا به دادن پول راضی نبودند چراکه شناختی از واسطهها نداشتند اما به دلیل فشار خانوادههای صیادان دربند مجبور شدند پول بدهند.
مقدمات برای آزادی ۴ صیاد فراهم شده است
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز درباره این ۸ صیاد میگوید: از همان ابتدا با کارگروهی متشکل از وزارت خارجه و سازمان شیلات ایران بهشدت پیگیر آزادی ملوانان و صیادان لنج ناخدا «پارهجو» و «دهواری» بودیم؛ به این دلیل که آنها در بند گروههای مختلف دزدان بودند و روابط ما هم با سومالی قطع بود روند آزادیشان طولانی شد تا بالاخره با کمک و اقدام پیچیده اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) از ۸ صیاد ۴ نفر آزاد شدند.
هدایتالله میرمرادزهی میافزاید: «شیرمحمدتابه زر»، «احمد بلوچی»، «آدم بلوچی» و «مسعود بلوچی» صیادانی بودند که از ۳ سال پیش دربند دزدان بودند و آزاد شدند و همچنان «عبدالله نوحانی»، «ابراهیم بلوچنیا»، «محمد شریف پناهنده» و ناخدا «جمالالدین دهواری» دربند هستند و بنا به آخرین اطلاعی که به من دادند این مذاکرات به جاهای خوبی رسیده و انشاءالله اینها هم بهزودی آزاد میشوند.
۱۴ ملوان در اسارت الشباب
اما پیچیده و مبهمتر از موضوع صیادان لنجهای پارهجو و دهواری؛ اسارت لنج ناخدا «بشیر» است که به همراه ۱۴ ملوان و ماهیگیر از اردیبهشت ۹۴ تاکنون به اسارت گروه تروریستی «الشباب» درآمده است.
مالک لنج ناخدا «بشیر» میگوید: لنج ما اواخر اسفندماه ۹۳ با تکمیل تجهیزات و فرآیند قانونی برای ماهیگیری وارد آبهای آزاد شد اما چند روز بعد در ۲۰۰ مایلی آبهای چابهار به دلیل نقص فنی و غیراستاندارد بودن سوخت مصرفی، موتور لنج از کار افتاد و سرگردان شد.
حمدصالح کرمزهی میگوید: هرچند بعدها و در فروردینماه از جاهای مختلفی پیگیری کردم تا ملوانان لنج را نجات داده و به آنها امدادرسانی شود اما پیگیریهایم بهجایی نرسید و به دلیل تعلل نهادهای امدادرسان، لنج ۴۷ روز تا ۲ ماه در آبها سرگردان بود تا وارد آبهای سومالی شد و به گل نشست.
وی تصریح میکند: لنج مرا از همان ابتدا الشبابیها تحت نظر داشتند؛ بارها ناخدا تماس میگرفت و اعلام میکرد که ساحل را میبینم و چند ماشین با دوربینهای شکاری ما را تحت نظر دارند. لنج در آبهای شمال سومالی در منطقه «الدهیر» به گل نشست و الشبابیها ملوانان را گرفته و علاوه بر تماسهای خصوصی با ما، بهصورت رسمی هم اعلام کردند که ۱۴ ملوان ایرانی را به اسارت گرفتند.
کرمزهی تصریح میکند: آخرین تماس ما به شهریورماه ۹۴ برمیگردد، در آن موقع ناخدا به من گفت: «ما مهمانیم» و زمانی که گفتم چرا آزاد نمیشوید، گفت:«چون ایرانی هستیم ما را نگهداشتهاند»؛ هرچه پیگیر شدیم که چه خواستهای دارند، هیچ خواستهای مطرح نکردند.
مالک لنج با اشاره به فشارها بر خانوادهاش میگوید: از شهریور ۹۴ تاکنون هیچ خبر و تماسی با ناخدا و یا کارکنان لنج نداشتهام و مرتب تحتفشار خانوادههای ملوانان هستم، هرچه از دستم برمیآمده به آنها کمک کردم و از نهادهای مختلف پیگیری کردم ولی تاکنون دستم بهجایی نرسیده است.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز درباره ملوانان لنج ناخدا «بشیر» میگوید: روند آزادی این ۱۴ صیاد به این دلیل که دربند یک گروه تروریستی شرور بینالمللی هستند پیچیده و زمانبر است؛ معمولاً صیادان چابهاری در بند گروههای مختلف دزدان دریایی میافتند که با وساطت واسطهها و گاها پرداخت مبالغی آزاد میشوند اما این ۱۴ صیاد در بند یک گروه تروریستی هستند که هیچ خواسته مشخصی هم نداشته و ندارند.
وی میافزاید: تا جایی که من میدانم و در جریان آخرین جزئیات آزادی این ۱۴ صیاد قرار گرفتم؛ سازمان شیلات، وزارت خارجه و بهویژه سربازان گمنام امام زمان(عج) از هیچ کاری برای آزادی آنها کم نگذاشتند و خدا را شکر بهجاهای خوبی رسیدهاند، این اطمینان وجود دارد با درایت نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، این ۱۴ صیاد هم آزاد میشوند.
همانطور که پیشتر هم گفته شد صیادان سیستان و بلوچستان با دزدی، غارت و اسارت دریایی بیگانه نیستند و در این سالها مرتب مورد اخاذی و شکنجه قرارگرفتهاند و گاها باارزشترین سرمایه انسانی یعنی جان خود را هم ازدستدادهاند.
منبع: مهر
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۷۷۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت توجه به معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین افشاری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در اجلاسیه گروههای کشوری معماری و شهرسازی اظهار کرد: احیای الگوهای سنتی و بازگشت به الگوهای معماری سنتی و اسلامی و استفاده از آن در طراحیهای مدرن یکی از ضرورتهای است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با ابراز خرسندی از حضور مدیران گروههای معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی در دامغان عنوان کرد: دامغان یکی از کهنترین شهرهای ایران است و کاروانسراها، قلعهها و تپههای قدیمی و برج و بارو، حصار عظیم داخل و خارج شهر دامغان است.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان متذکر شد: این شهرستان در حال حاضر دارای بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده بوده که ۱۳۰ اثر ملموس و ناملموس در فهرست آثار ملی است و از آثار شاخص این شهرستان میتوان به تپه تاریخی حصار با قدمت ۷ هزار سال و دارای سه دوره متعدد، مسجد تاریخانه که یکی از مهمترین مساجد بازمانده از قرون اولیه اسلامی در کشور و از نخستین نمونههای مساجد است، اشاره کرد که مناره آن یکی از عناصر تشکیلدهنده آن است.
افشاری متذکر شد: وجود بناهای تاریخی بسیار در دامغان و لزوم احیای ارزشهای اسلامی در شهرهای مسلمان که امروزه هویت خاص گذشته را از دست دادهاند، بیش از قبل احساس میشود.
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان تاکید کرد: تمرکز بر آموزش معماری اسلامی در دانشگاهها و مراکز علمی و تشویق پژوهش در این زمینه میتواند دستاوردهای شگرفی را ایجاد کند.
وی متذکر شد: توجه به فرهنگ و هنر ایرانی و ادغام فرهنگ و هنر ایرانی در طراحیهای معماری و شهرسازی با بهرهگیری از توان علمی اندیشمندان این دو حوزه با استفاده از مصالح بومی و سنتی و بهکارگیری مصالح ساختمانی سنتی و بومی در ساخت و سازها موجب ترویج معماری پایدار که هم با محیط زیست سازگار باشد خواهد شد و هم بازتابدهنده میراث فرهنگی ایرانی-اسلامی و توسعه گردشگری میشود.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، توجه به معماری ایرانی ـ اسلامی در ساخت و سازهای شهری را از موضوعات حائز اهمیت برشمرد و تأکید کرد: استفاده از نمادها و عناصر معماری اسلامی در طراحیهای جدید با برگزاری اینگونه جلسات در دانشکدگان هنر زمینه تحول در معماری را ایجاد کرده و با ارائه راهکار و برنامه به حاکمیت زمینه ایجاد قوانین و مقرراتی که حمایت از معماری ایرانی اسلامی را در برنامهریزیهای شهری و ملی تضمین کند را مهیا خواهد کرد.
انتهای پیام/