Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@12:26:00 GMT

قانون موقت مجازات اسلامی و آیین دادرسی دائمی شد

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۷۹۸۴۵

قانون موقت مجازات اسلامی و آیین دادرسی دائمی شد

شورای نگهبان مصوبه مجلس در خصوص دائمی شدن قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ و قانون آیین دادرسی کیفری را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی نشناخت.

به گزارش مشرق، پس از تصویب طرح دائمی شدن دو قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری، ۹ خردادماه ۱۳۹۷ این قوانین در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب نمایندگان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورای نگهبان در تاریخ ۲۹ خردادماه در تأیید این مصوبات طی نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که مصوبات دائمی شدن قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری در جلسه مورخ ۲۳ خردادماه این شورا مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

پیش از این محمدجواد فتحی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و حقوقدان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن انتقاد از تصویب غیر ضروری طرح دائمی شدن این قوانین در کمیسیون و صحن علنی مجلس گفته بود: شورای نگهبان پیش از این، تصویب لایحه تجارت را در کمیسیون حقوقی و قضایی با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی و عدم ضرورت آن تأیید نکرد و جا دارد به همان دلیل طرح دائمی شدن دو قانون آزمایشی مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری را که هنوز اشکالات آنها برطرف نشده است نیز تأیید نکند.

اصل ۸۵ قانون اساسی در این خصوص می‌گوید: ...مجلس‏ نمی‏‌تواند اختیار قانونگذاری‏ را به‏ شخص‏ یا هیأتی‏ واگذار کند ولی‏ در موارد ضروری‏ می‌تواند اختیار وضع بعضی‏ از قوانین‏ را با رعایت‏ اصل‏ هفتاد و دوم‏ به‏ کمیسیون‏‌های‏ داخلی‏ خود تفویض‏ کند، در این‏ صورت‏ این‏ قوانین‏ در مدتی‏ که‏ مجلس‏ تعیین‏ می‏‌نماید به‏ صورت‏ آزمایشی‏ اجرا می‏‌شود و تصویب‏ نهایی‏ آنها با مجلس‏ خواهد بود.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: جام جهانی روسیه برجام حمایت از کالای ایرانی کره شمالی شورای نگهبان قانون مجازات مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۷۹۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرلشکر باقری مصوبات کارگروه پدافند غیرعامل را ابلاغ کرد

مصوبات هشتاد و سومین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور طی نامه شماره ۲۹۷۲ مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ توسط رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح و کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور ابلاغ شد.

بر اساس تبصره یک، قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور، کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور به ریاست رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح، بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه پدافند غیرعامل کشور است که تصمیمات آن با ابلاغ رئیس کارگروه مزبور برای همه دستگاه‌های لشکری، کشوری، بخش دولتی و عمومی غیردولتی لازم‌الاجراست و مستنکفین علاوه بر جبران خسارت وارد شده، به مجازات موضوع ماده (۵۷۶) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب ۲ /۳ /۱۳۷۵ محکوم می‌شوند و چنانچه خساراتی وارد نشده باشد، برابر قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۷ /۹ /۱۳۷۲ با مستنکف رفتار خواهد شد.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی به تولید و اشتغال منجر می‌شود
  • تکالیف کارگروه پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • تصویب جدول مربوط در مورد مصارف استانی در مجلس
  • جدول مربوط به «تملک دارایی‌های مالی» تصویب شد
  • تکالیف جدید کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی کشور
  • سرلشکر باقری مصوبات کارگروه پدافند غیرعامل را ابلاغ کرد
  • تعیین تکلیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد