Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در ميان کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس، بحرين همواره با ناآرامي هاي سياسي و نابساماني اقتصادي مواجه بوده و هست.
«سعيد الشهابي» کارشناس سياسي بحريني در مطلبي در پايگاه اينترنتي روزنامه القدس العربي نوشت: در طول قرن گذشته، حتي يک دهه هم نبوده است که بحرين صحنه ناآرامي هاي امنيتي يا قيام هاي سياسي براي اصلاح اوضاع نابسامان سياسي کشور نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با در نظر گرفتن جمعيت بحرين، زندان هاي اين کشور در حال حاضر، بيشترين تعداد زندانيان سياسي را در مقايسه با ديگر کشورهاي جهان دارد، به شکلي که تعداد زندانيان سياسي در اين کشور از چهارهزار نفر فراتر رفته است که در ميان آنان، زنان و افراد کم سن و سال هم به چشم مي خورند.
با اين حال، دولت بحرين تظاهر مي کند که چنين وضعيتي در کشور حاکم نيست و همواره کشورهاي ديگر را مورد سرزنش قرار مي دهد.
تظاهرات در بحرين
اما اوضاع در اين کشور کوچک عضو شوراي همکاري خليج فارس، در ماه هاي اخير و اين بار به علت بحران اقتصادي شديد که عده زيادي را غافلگير کرد، بحراني شده است.
از زماني که دولت بحرين از عربستان و امارات و کويت تقاضاي کمک مالي کرد، تا زمان اعلام اکتشاف بزرگترين ميدان نفتي در بحرين، پنج ماه فاصله بوده است.
همچنين از زمان اعلام اکتشاف بزرگ ترين ميدان نفتي در بحرين تا درخواست کمکي ديگر براي حمايت از اقتصاد اين کشور پس از سقوط شديد ارزش پول بحرين، چهار ماه فاصله زماني بوده است.
اين مساله چه معنايي دارد؟
چه ارتباطي بين اکتشاف بزرگ ترين ميدان نفتي و گازي و تکرار موارد متعدد از کسر بودجه و سقوط ذخاير نقدي و همراه با آن سقوط ارزش پول اين کشور وجود دارد؟
اکتشاف بزرگ ترين ميدان نفتي
اين مساله زماني که به جمعيت بحرين و سطح پايين معيشت آن ها نگاه مي کنيم، شگفت انگيزتر است.
در اوايل ماه نوامبر گذشته، بحرين از کشورهاي ياد شده درخواست کمک مالي کرد. اين درحالي بود که اين کشور براي تقويت ذخاير نقدي و جلوگيري از سقوط ارزش پول خود تلاش مي کرد. اين کشورها در پاسخ به درخواست بحرين، خواهان سلطه بيشتر بر منابع مالي اين کشور شدند.
بر اساس گزارش موسسه بلومبرگ، صندوق بين المللي پول احتمال مي دهد بحرين در ميان کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس، بالاترين ميزان کسري بودجه را داشته باشد، با وجود اين که، اين کسري بودجه پارسال کاهش داشت.
در اين گزارش آمده است، ذخاير بانک مرکزي بحرين از سال 2014 ، حدود 75 درصد کاهش يافته است و در اوت گذشته به 522 ميليون دينار يعني حدود يک ميليارد و 390 ميليون دلار رسيده است.
بر اساس اين گزارش، دولت بحرين بدون برخورداري از اين کمک ها يا افزايش قيمت نفت، در حفظ ارزش پول خود در سطح فعلي آن با مشکل مواجه خواهد شد.
اما در اوايل مارس گذشته، مسئولان بحريني پس از اين که کميته عالي سرمايههاي طبيعي و امنيت اقتصادي بحرين اعلام کرد، بزرگ ترين ميدان نفتي را در تاريخ اين کشور کشف کرده است، جهانيان را غافلگير کردند.
اين کميته از اکتشاف يک منبع بزرگ ازنفت شيل خبر داد که مقادير ذخاير آن، دو برابر مقادير نفت ميدان نفتي بحرين است.
اين کميته همچنين از اکتشاف مقادير زيادي از گاز طبيعي خبر داد.
اين اکتشاف در دوره حمد بن عيسي آل خليفه حاکم فعلي بحرين، اولين اکتشاف از سال 1932 به شمار مي رود که اولين چاه نفت در اين کشور راه اندازي شد.
حمد بن عيسي آل خليفه
کميته عالي سرمايه هاي طبيعي وامنيت اقتصادي بحرين اعلام کرد، طرح هايي جامع را براي افزايش عمليات اکتشاف نفت تهيه کرده است. به گونه اي که از مرکز ملي نفت و گاز و شرکت هاي ملي نفت خواسته شده است که براي بهبود سطح کاوش هاي زمين شناسي تلاش کنند. اين مساله موجب خوش بيني موسسات دولتي و طرف هاي بين المللي حامي دولت بحرين شد.
اما سومين مساله ي غافلگير کننده که در کمتر از يک سال پيش اتفاق افتاد، هفته گذشته و زماني بود که ارزش دينار بحرين در مقابل دلار کاهش يافت و اين مساله با درخواست دولت براي کمک هاي فوري از امارات، عربستان و کويت همزمان شد.
بر اساس آمارهاي اعلام شده، بحرين در دو سال آينده، براي جبران کسري بودجه و حمايت از پول خود، به بيش از ده ميليارد دلار نياز دارد.
اين تحولات در کشوري که از زمان شروع انقلاب در 14 فوريه 2014 با ناامني مستمر مواجه است، چه معنا و مفهومي مي تواند داشته باشد؟ به ويژه اين که مسئولان اين کشور در تعامل با اوضاع ناامن سياسي و اقتصادي اين کشور به گونه اي رفتار مي کنند که گويي اوضاع در داخل مرزهاي اين کشور عادي است.
حل معماي اين کشور کوچک حوزه خليج فارس، در شرايطي که حکام آن به گونه اي رفتار مي کنند که اوضاع در اين کشور عادي است، دشوار به نظر مي رسد.
شايد مشکل بزرگي که حکام بحرين از آن رنج مي برند، ارتباط سرنوشت ساز آنان با نظام هاي حکومتي در عربستان، امارات و اسرائيل است.
اين ارتباط، يک منبع مالي بزرگ را براي آن ها تامين کرده است، اما در مقابل آن ها را با بحران هاي خطرناک مواجه کرده است که پيش بيني نحوه خروج از آن دشوار است.
اين ارتباط سرنوشت ساز با دخالت ائتلاف سعودي و امارات در امور نظامي بحرين که يک ماه پس از شروع انقلاب مردم بحرين بود، آغاز شد.
در اواسط ماه مارس 2011 ، نيروهاي سعودي و اماراتي به اراضي بحرين يورش بردند و انقلاب مردم اين کشور را سرکوب کردند. درنتيجه، نظام حکومتي اين کشور مديون دو کشور عربستان وامارات شد زيرا مانع از سقوط حکومت بحرين شدند.
طبيعي است که اين مساله در سطح حاکميت و استقلال تصميم گيري سياسي براي حکام بحريني هزينه داشته باشد.
مي توان گفت که دولت بحرين حاکميت کشور و آزادي تصميم گيري را از دست داده است. در نتيجه، مجبور شد با اعزام نيروي هوايي در جنگ يمن دخالت و در حملاتي که برخي از آن ها جنايت جنگي به شمار مي رود، مشارکت کند.
دولت بحرين، راهي جز تسليم شدن در برابر دستورات امارات و عربستان ندارد.
دولت بحرين در راستاي پيروي از سياست هاي عربستان سعودي، تصميم ديگري در خصوص قطع روابط با ايران گرفت.
عربستان و بحرين
زماني که ائتلاف رياض و ابوظبي سال گذشته، با قطر وارد بحران شدند، دولت بحرين نيز راهي جز همراهي با آنان در قطع روابط با قطر و اعلام تحريم نشست کويت در ماه دسامبر به علت حضور امير قطر در آن نداشت.
از طرف ديگر، اخوان المسلمين که از سوي اين کشورها (امارات و عربستان سعودي) هدف قرار گرفت، هم پيمان دولت بحرين است و بحرين نمي تواند از مواضع جانبدارانه از آن ها به خصوص در قبال تحرکات مردمي بي نياز باشد.
اين همسويي بحرين با سياست هاي عربستان و امارات، مسئولان اين کشور را به لفاظي در هدف قرار دادن قطر و انتقاد از اين کشور واداشت.
افزون بر آن، سياست هاي اقتصادي دولت بحرين به گونه اي نبود که نشان دهد اوضاع تا اين حد وخيم است.
دولت بحرين، مواضع کشورهاي ديگر و نيز سياستمداران و فعالان رسانه اي و شرکت هاي فعال در روابط عمومي را با پول خريداري مي کند. از اين رو، سياست دولت بحرين شبيه به سياست هاي عربستان است که پولهايش را در اختيار دولت دونالد ترامپ قرار مي دهد.
سفارت بحرين در واشنگتن، دو سال پيش يعني يک ماه قبل از اين که دونالد ترامپ پس از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري به مسند قدرت تکيه بزند، هتل ترامپ را براي برگزاري مراسم سالانه روز ملي بحرين اجاره کرد.
دولت بحرين به امضاي قراردادهاي تسليحاتي ادامه داد که آخرين مورد آن، قراردادي به ارزش يک ميليارد دلار براي خريد 16 فروند هواپيما از نوع f – 16 block 75 بود که جديدترين و پيشرفته ترين مدل هواپيماهاي اف شانزده هستند.
اکنون سوال اينجاست که چرا بحرين به اين هواپيماها نياز دارد، به ويژه اين که، 17 فروند از اين نوع هواپيماها را در اختيار دارد؟
اين قرارداد در قالب قراردادي بزرگتر بود که وليعهد بحرين آنرا در سفر ماه دسامبر گذشته خود به واشنگتن و در ديدار با رئيس جمهوري آمريکا امضا کرد.
ترامپ گفت: امروز در دفتر به ديدار وليعهد بحرين مشرف مي شوم و قراردادهاي بسياري به ارزش 9 ميليارد دلار بين آمريکا و بحرين امضا خواهد شد.
اين هزينه هاي هنگفت، در سايه اوضاع نابسامان اقتصادي بحرين، با عقل و منطق و برنامه ريزي درست همخواني ندارد.
اين قرارداد عظيم همزمان با درخواست حمايت بحرين از کشورهاي حوزه خليج فارس صورت گرفت.
اين رويدادها تنها چند ماه پس از لغو يارانه کالانه هاي اساسي از جمله گوشت در بحرين صورت مي گيرد که قيمت آن، طبق دستور پادشاه اين کشور دو برابر شده است، اين در حالي است که برخي از خانواده هاي بحريني، بيش از يک سال است که طعم گوشت را نچشيده اند.139/110
مترجم: کبري آقايي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۸۰۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال

خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» گزارش داد که فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه با عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر خارجه بحرین در ساختمان وزارت خارجه دمشق دیدار کرد.

خبرگزاری آرتی نیز گزارش داد در پایان ماه مارس گذشته، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دعوت رسمی از حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین برای شرکت در نشست آتی سران کشور‌های عربی دریافت کرد.

اجلاس سران کشور‌های عربی قرار است ۱۶ می در منامه پایتخت بحرین برگزار شود.

سال گذشته، اسد برای اولین بار پس از ۱۲ سال دوری و توقف عضویت دمشق در اتحادیه عرب در نشست سران این اتحادیه عرب در جده عربستان شرکت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • وزیر اقتصاد به عربستان می‌رود
  • امیرعبداللهیان روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند