Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب «روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی» نوشته حجت ­الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، از سوی انتشارات کتاب فردا و دفتر نشر معارف منتشر شد.
پارسانیا، استاد دانشگاه ­های تهران و باقرالعلوم(ع)، مدرس فلسفه اسلامی در حوزه علمیه قم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

مجموعه حاضر حاوی برخی مقالات و مصاحبه هایی ست که از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸ با محوریت روش شناسی علوم اجتماعی و سیاسی انجام گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر مقالات، سرمقاله هایی است که در سال های یاد شده در فصلنامه «علوم سیاسی» منتشر شده است. مباحث مطرح شده در این مقالات با آن که ناظر به موضوع و مسائل علم و دانش و فلسفه سیاسی است، نسبت به دیگر رشته های علوم اجتماعی و از جمله جامعه شناسی قابل تعمیم است. برخی مقالات هم شامل مباحث روش شناسی علوم اجتماعی و سیاسی است.

محتوای کتاب

کتاب «روش شناسی حکمت صدرایی» مجموعه ای است از مصاحبه های حجت الاسلام حمید پارسانیا و برخی سرمقاله های ایشان در نشریه «علوم سیاسی» و بیشتر بر موضوع روش شناسی علوم سیاسی و اجتماعی تمرکز دارد.

«بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی»، «نظریه و فرهنگ»، «نسبت علم و فرهنگ»، «از عقل قدسی تا عقل ابزاری»، چهار مقاله ای هستند که موضوع آنها که به مفهوم علم و عقلانیت می پردازند و برای ورود به مباحث روش شناختی علوم اجتماعی ضروری است.

«روش شناسی و اندیشه سیاسی»، «روش شناسی فلسفه سیاسی و علم سیاست» دو مقاله دیگر این کتاب است. در ادامه کتاب نیز مقاله «نقدی بر روش شناسی فلسفه سیاسی و علم سیاست» از  صادق حقیقت و در نقد مقاله پیشین کتاب و در ادامه آن مقاله «نقد نقد» در پاسخ به نقد مذکور منتشر شده است.

«رئالیسم انتقادی حکمت صدرایی»، نام مقدمه ای است که بر کتاب «فلسفه علوم اجتماعی» اثر آندره سایر نوشته شده و به تناسب موضوع کتاب، در این مجموعه مجدداً منتشر گردیده است.

«نسبت فقه سیاسی و فلسفه سیاسی» و «ولایت فقیه؛ نظارت، مشروعیت» و «اخلاق و سیاست» نیز سرمقاله هایی هستند که پیش از این در فصلنامه «علوم سیاسی» چاپ شده است. مقاله دیگر «چیستی و هستی جامعه از دیدگاه استاد مطهری» است که به نوعی کاربرد روش شناسی نقلی را در موضوع هستی جامعه ارائه می نماید.

«علم و فلسفه سیاسی در حوزه های علمیه» و «آموزش علوم سیاسی در حوزه های علمیه» نیز دو مصاحبه با نشریه «پگاه حوزه» هستند.

آخرین مطلب کتاب نیز سرمقاله ای است با عنوان «تمدن سازی، نظریه پردازی و گفتگو».

نام «روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی» نیز متخذ از مقاله «رئالیسم انتقادی حکمت صدرایی» است. دلیل این انتخاب نیز آن است که مطالب کتاب با رویکرد روش شناختی انتخاب شده اند و در عین حال از منظر حکمت صدرایی به نگارش درآمده اند. گرچه تبیین روش شناسی حکمت صدرایی در حوزه اندیشه اجتماعی نیازمند تبویب و تألیفات مستقلی است، اما این مجموعه فتح بابی در تبیین اصول، مبانی و آفاق و ابعاد آن است.

گزیده کتاب

تا هنگامی که متفکرین مسلمان، براساس علم مدرن و از زاویه نگاه این دانش به فرهنگ و دین خود می نگرند، به جای بازخوانی و رجوع مکرر به فرهنگ و دین خود، ناگزیر به بازسازی و تغییرات ساختارشکنانه دین و فرهنگ خود روی خواهند آورد و نتیجه این گونه تحولات، شکل گیری فرهنگی سکولار و دنیوی و ارائه تفسیر جدیدی از دیانت است که در ذیل این فرهنگ، ابعاد متعالی، قدسی و آسمانی خود را از دست داده و به صورت دینی سکولار درآمده باشد. دین سکولار، به جای آنکه نیازهای عصر و محیط خود را با روش اجتهادی، از طریق بنیان ها و اصول خود پاسخ دهد و در جهت دینی کردنِ عصر خود گام بردارد، ذخیره های فرهنگی امت اسلامی را در خدمت عرف دنیوی بشر امروز قرار می‌دهد.

اهمیت کتاب

مباحث راجع به «تولید علم» و «اسلامی سازی معرفت» در فضای علمی کشور داغ است و گوشه و کنار در این امر مهم تحقیقاتی صورت می گیرد. گرایش‌های مختلفی در مورد این موضوعات وجود دارد. بسیاری از اندیشه های اجتماعی غرب در کنار تفکرات فلسفی شکل گرفته است و اگر به دنبال سخنانی تازه و متفاوت در مورد دینی شدن علوم اسلامی هستید حتماً از خواندن این کتاب لذت خواهید برد. موضوعات این کتاب در مورد روشهای تحقیق و نسبت نظریه و فرهنگ و نقادی رئالیسم انتقادی و ارائه مدلی بر اساس حکمت صدرایی است.

استاد پارسانیا که از اندیشمندان موفق حوزوی و دانشگاهی است که دغدغه تحول علوم انسانی در رشته علوم اجتماعی و ورود مبانی انسان شناسی و هستی شناسی و روش شناسی دینی در ساحت علوم انسانی و علوم اجتماعی را دارد. او معتقد است اگر در این مبانی حرف بومی و دینی خود را نداشته باشیم تنها مکررگوی اندیشه های غربی خواهیم بود.

مشخصات

ویرایش دوم کتاب «روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی» در ۳۴۴ صفحه، تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۳۵۰۰ تومان (شومیز) و ۱۶۵۰۰ تومان (گالینگور) به همت انتشارات کتاب فردا عرضه شده است. انتشارات کتاب فردا تاکنون کتاب­های «جهان­‌های اجتماعی»، «انواع و ادوار روشنفکری»، «اخلاق و عرفان» و «نماد و اسطوره» را از این پژوهشگر منتشر کرده است.

انتشارات کتاب فردا از ناشران تخصصی در حوزه علوم انسانی است که در سال ۱۳۹۲ ناشر برگزیده کتاب سال حوزه شده است که «مردم ­شناسی تحول در علوم انسانی» ( ابراهیم فیاض)، «مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات» (عبدالعلی رضایی)، «بینش تمدنی؛ بر اساس درس­های استاد محمدمهدی میرباقری»، «نظریه سیاسی شهید صدر» (طالب همدانی)، «تحول حوزه علمیه و روحانیت» (علیرضا پیروزمند)، «جستارهایی در فقه حکومتی» (عباسعلی مشکانی سبزواری)، «تأملاتی در فلسفه اسلامی» (سید یدالله یزدان ­پناه)، «هویت ما» (حسین کچویان) و «واکاوی بنیان­ های ایدئولوژیک سند ۲۰۳۰» (رضا حبیبی) از آن جمله است.

برای کتاب این کتاب و دیگر آثار  حمید پارسانیا و محصولات انتشارات کتاب فردا، با شماره ۰۲۵۳۷۷۴۶۹۹۲ یا سایت اینترنتی Bookroom.ir  می‌توانید تماس بگیرید. فروشگاه های معتبر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فروشگاه های پاتوق کتاب در سراسر کشور (دفتر مرکزی ۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴) نیز محل عرضه آثار این ناشر هستند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۸۱۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری چهل‌وپنجمین سالگرد شهادت استاد آیت‌الله مرتضی مطهری صبح امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت برگزار شد. 

رشید جعفرپور قائم مقام وزیر علوم و دبیر ستاد سالگرد شهید مطهری در ابتدای این جلسه با اشاره به حوادث اخیر پیرامون غزه و جنبش اساتید و دانشجویان آمریکایی و برخورد شدید پلیس ایالت متحده با معترضان، از اساتید و دانشجویان آزادیخواه آمریکایی و اروپایی تقدیر کرد.

وی درخصوص رویداد سالگرد شهید مطهری گفت: در هفته معلم هستیم و به همه زحمت‌کشان این حوزه تبریک می‌گویم. ما ۱۰۰ هزار استاد و بیش از ۹۰۰ هزار معلم داریم که همه آن‌ها به نوعی آینده سازان این کشور هستند. 

شهید مطهری دارای مکتب است

وی افزود: در مورد استاد شهید مطهری چند ویژگی بارز وجود دارد، یکی اینکه ایشان شهیدی دارای مکتب است. ما شهدای زیادی را در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از آن تقدیم نظام و انقلاب کردیم و توجه و تکریم همه آن‌ها وظیفه ماست ولی برخی از شهدا دارای مکتب هستند. مثل شهید سلیمانی که مکتب حاج قاسم را دارد، شهید مطهری نیز صاحب مکتب است و اثار ایشان در پرورش و ساخت نیروهای انقلاب تاثیر دارد. به تعبیر امام خمینی همه آثار ایشان جریانساز است و این نشان می دهد چه سطح والایی داشتند که مورد توجه امام خمینی قرار گرفته و نسل های ما در دهه‌های گذشته با آثار شهید مطهری مانوس بوده و این مکتب همچنان برای نسل های آینده تاثیرگذار است. 

وی ادامه داد: شهید مطهری یک شهید جامع الاطراف بوده است و در هر حوزه‌ای اثرگذار ورود کرده است. در حوزه فلسفه بسیار دقیق است و یک فیلسوف مطرح و توانمند است. در حوزه فقه، کلام، تفسیر و مباحث مختلف نیز نگاه ویژه‌ای دارد. ایشان در زمان تحصیل در حوزه علمیه قم بسیار دقیق همه کارهایش را انجام می‌داده و الگو و نمونه‌ای برای طلاب بوده است. هم در حوزه عمل و تقوا و هم در حوزه نظر انسان الگویی بوده است. 

آثار و برکات شهید مطهری همچنان در نظام ما وجود دارد

دبیر ستاد اضافه کرد: نکته سوم این است که شهید مطهری دارای نظریه و تئوری برای نظام‌مندی نظام اسلامی بوده است. ایشان پیش از انقلاب نیز در این حوزه حرف‌هایی داشته است. در سال ۴۸ ایشان علیه اسرائیل صحبت می‌کند و هنوز هم سخنرانی ایشان درخصوص رژیم قابل بررسی است. همین ویژگی‌ها در این شخصیت بوده که حضور ایشان را مخالفان نظام اسلامی نپذیرفتند. ایشان خریده نمی‌شد و تنها راه برای اینکه نظام را از این شخصیت محروم کنند حذف فیزیکی بود که آن را عملی کردند. البته آثار و برکات شهید مطهری همچنان در نظام ما وجود دارد و می‌تواند برای نسل‌های آینده کشور موثر باشد. 

برگزاری بیش از ۱۲۰ برنامه ملی

وی در رابطه با ستاد بزرگداشت شهید مطهری گفت: ۲۵ دستگاه اجرایی و فرهنگی اعم از وزارت کشور، آموزش و پرورش، علوم، فرهنگ و ارشاد و دستگاه‌های نظامی کشور در آن عضو هستند. این ۲۵ دستگاه جلسات متعددی را سالانه دارند و برنامه‌های ملی شان را ارائه می‌دهند. تقریباً هر دستگاه ۵ برنامه سطح ملی دارد و در مجموع بیش از ۱۲۰ برنامه ملی وجود دارد. ما در ۱۸۰۰ واحد دانشگاهی برنامه تقدیر از اساتید را داریم یا آموزش و پرورش برای تقدیر باید تعداد زیادی از مدارس در سراسر کشور را در نظر بگیرد و به این صورت این برنامه‌ها با ضریب چند برابری عملی می‌شود.

دبیر ستاد درخصوص برنامه‌های چهل‌وپنجمین سالگرد شهید مطهری عنوان کرد: برنامه ها دو دسته است، یکی تبلیغی و ترویجی که ماهیت آن فضاسازی محیطی است. همه شهرداری‌ها در این هفته شهرها را مزین به تصاویر و جملات شهید مطهری یا جملاتی مربوط به ایشان می‌کنند. یا از معلم‌ها در سراسر کشور تقدیر صورت می‌گیرد. دسته دیگر از برنامه‌ها تبیینی است که ماهیت پرداختن به اندیشه‌های شهید مطهری دارد و یک حوزه از اندیشه‌های ایشان در آن طرح می‌شود. موضوعاتی مثل حجاب و عفاف، خانواده و مسایلی از این دست که در این خصوص بسیار بحث کرده‌اند. 

برگزاری ۵ همایش ملی در هفته گرامی‌داشت مقام معلم

وی افزود: ۵ همایش ملی در این هفته در سطح کشور برگزار می‌شود. همایش مطهر به همت سازمان بسیج مستضعفین در ۱۰ اردیبهشت برگزار می‌شود. همایش وبیناری در سطح بین‌المللی هم داریم که مربوطه گفتمان مقاومت و رسالت دانشگاهیان و نخبگان کشورهای اسلامی و اندیشه‌های استاد مطهری با محوریت فلسطین و غزه در روز ۱۲ اردیبهشت برگزار می‌شود.

همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت در دانشگاه صداوسیما برگزار می‌شود

وی افزود: همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت در دانشگاه صداوسیما برگزار می‌شود. در دانشکده الهیات دانشگاه تهران در ۱۰ اردیبهشت همایشی با سخنرانان مهم از فیلسوفانی همچون دکتر اعوانی، دکتر مقیمی و دکتر واعظی برگزار می‌شود. در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم نشست علمی با عنوان نقش عفاف در نظام خانوادگی اسلام برگزار می‌شود و شخصیت‌های برجسته علمی در این رویداد حضور دارند.

رونمایی از ۵ کتاب جدید در مورد اندیشه شهید مطهری

وی با اشاره به تالیفات جدید در این حوزه گفت: امسال ۵ کتاب جدید در مورد اندیشه شهید مطهری رونمایی می‌کنیم. سه کتاب توسط ندای فطرت وابسته به بنیاد شهید مطهری منتشر می‌شود. کتاب «مطهری و قرآن» که نوشته دکتر معارف است، دیگری «مطهری و ادراکات اعتباری» به قلم دکتر هوشنگی، و کتاب «مطهری و عرفان» نوشته دکتر رودگر به انتشار می رسد. دو کتاب دیگر هم توسط انتشارات صدرا آماده شده. یکی «مقدمه‌ای بر تاریخ فلسفه جدید» و دیگری «خطابه‌های اخلاقی» است که در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب‌ها در سرای اهل قلم رونمایی می‌شوند. کار خوب دیگر ما سیر مطالعاتی اندیشه و کتاب‌های شهید مطهری در دانشگاه‌هاست. در دانشگاه‌ها انجمن‌های علمی و علاقه مندان به آثار شهید مطهری در این سیر مطالعاتی شرکت می‌کنند و بیست و دومین دوره این سیر مطالعاتی با حضور اقشار مختلف برگزار می‌شود. اندیشه شهید مطهری جذابیت‌های خاصی دارد و افرادی که به ان وارد شدند ان مسیر را ادامه می‌دهند. 

برنامه‌های تلویزیون برای هفته معلم

جعفرپور در مورد برنامه‌های صداوسیما در این مدت هم گفت: در شبکه آموزش سیما به مناسبت گرامیداشت مقام معلم پویش معلم خوب من راه‌اندازی شده است که امیدواریم اثرگذار باشد. همچنین مستند مرتضی امت که در سال‌های قبل تولید شده بازپخش خواهد شد. مستندی که روایت خوبی از زندگی شهید مطهری داشته است. همچنین شبکه‌های مختلف صداوسیما برنامه‌های متعددی دارند که یا مستقیماً به زندگی شهید مطهری می‌پردازد یا به اندیشه‌های ایشان. 

وی افزود: در مجموعه دانشگاه‌های کشور نیز برنامه‌های متعددی داریم. کرسی های آزاداندیشی اندیشی با محوریت اندیشه‌های شهید مطهری به همت دانشجویان برگزار می‌شود. کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی هم در سطح اساتید در عمده دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. همچنین در آموزش و پرورش، در وزارت علوم و دستگاه‌های که واحد عقیدتی دارند از خانواده‌های شهدای استاد و دانشجو بازدید و تقدیر می‌کنیم.  مزار شهدای موجود در دانشگاه‌ها نیز گلباران می‌شوند. محل تولد، محل شهادت و محل تدفین استاد مطهری نیز در این هفته مراسم‌هایی برگزار می‌شود. محل شهادت و تدفین ایشان گلباران خواهد شد. در شهر فریمان زادگاه استاد نیز مراسم ویژه‌ای داریم که یاد و نام ایشان گرامی داشته می‌شود. همچنین منزل استاد در تهران که به موزه تبدیل شده، برنامه‌هایی برای سالگرد دارد که به همت خانه موزه و شهرداری منطقه برگزار می‌شود. امسال سوژه این موزه شهید مطهری و مطبوعات است که حضور ایشان در مطبوعات داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین در مسجد جامع نارمک برنامه‌ای عمومی است که ۱۳ اردیبهشت با حضور اقشار مردم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اهتمام به مسائل سیاسی جامعه و بندگی از ویژگی‌های استاد مطهری بود
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • عملیات تادیب صهیونیست‌هاموجب تحکیم وحدت ملی وارتقای همدلی ملی شد
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • رویکرد حکمت بنیان کلید حکمرانی در سلامت
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد