Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@16:07:01 GMT

سالمندي و مراقبت هاي دوران سالمندي

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۸۳۳۱۶

سالمندي و مراقبت هاي دوران سالمندي

خبرگزاري آريا -

سالمندي آغازي ديگر در زندگي است با کوله باري از تجربه
سالمندي دوران پختگي، ورزيدگي و زمان احساس بي نيازي است و فرصت سير به سوي کمال و رسيدگي به خويشتن. سالمندان، باور ارزش هاي وجودي خانواده و جامعه هستند. در فرهنگ اسلامي و ايراني، «پيري» نه به عنوان يک کلمه ناخوشايند، بلکه به صورت «کمال،حکمت،خردمندي و فرزانگي » تلقي مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از اين رو مي تواند به عنوان مرحله اي موثر و گرانقدر در زندگي به حساب آيد.
اين واقعيت را نيز بايد پذيرفت، اغلب سخن از سالمندي مترادف با ضعف و سستي تلقي مي شود،که ناشي از محدوديت انسان در جنبه هاي فيزيکي مي باشد. با شناخت سيرتکاملي و علل پيري مي توان تاحدي از ناتواني ها پيشگيري نمود و در نهايت «قدرت فکري» سالمند را با «توان جسمي» وي همراه نمود.
همانطور که مي دانيد، افزايش طول عمر انسان ها و اضافه شدن جمعيت سالمندان يکي از دستاوردهاي قرن 21 بوده و سالخوردگي جمعيت پديده اي است که برخي جوامع بشري با آن روبرو شده و يا خواهند شد. براساس نظريات WHO اين پديده ناشي از بهبود شرايط بهداشتي است که منجر به پيشگيري از بيماري ها و در نهايت افزايش اميد به زندگي شده است .
بنابراين سالخوردگي جمعيت در واقع يک موفقيت بهداشتي است که در صورت عدم برنامه ريزي مناسب، به يک چالش بزرگ تبديل خواهد شد.
بر اساس منابع علمي جمعيتي، زماني که 8% جمعيت را افراد 65 سال و بالاتر و يا 12% جمعيت را افراد 60 سال و بالاتر تشکيل دهند، پديده سالمندي استقرار مي يابد. اين روند تغييرات جمعيت سالمندان در ايران نيز سير صعودي طي مي کند به طوري که پيش بيني مي شود تا سال 1429جمعيت سالمندان کشور به 62/24% برسد.
از آنجايي که با افزايش جمعيت سالخورده، شيوع بيماري هاي مزمن نيز افزايش مي يابد،در اکثر کشورهاي توسعه يافته،سيستم درماني براي درمان بيماري ها از مداخله هاي پيشگيري و نظارت درماني استفاده مي کنند که داراي ابعاد سه گانه «پزشک،بيمار و محيط» مي باشد.
اقدامات پيشگيرانه در سالمندان بر اساس زمان مداخله به سه سطح تقسيم مي گردد:
1- پيشگيري اوليه: مشتمل بر اقدامات مثبتي است که سبک ناسالم زندگي را تغيير داده و مانع حضور عوامل خطر ساز مي شود. اين سياست شامل کاربرد توصيه هاي معمول در زمينه «تغذيه،ورزش،مصرف دخانيات و الکل و مواد مخدر» مي باشد. همچنين مراقبت هاي بهداشتي پيشگيرانه از دهان و دندان و ايمن سازي را براي پرهيز از ابتلا به بيماري هاي عفوني شامل مي شود. (مانند آموزش، مشاوره، واکسيناسيون)
2- پيشگيري ثانويه: بسياري از سالمندان داراي بيماري خفيف يا عوامل خطر قابل شناخت بيماري مزمن يا ناتواني زودرس مي باشند. در اين نوع پيشگيري با شناسايي عوامل خطر و غربالگري و تشخيص و درمان زودهنگام بيماري ها، عوامل خطر را سريع تشخيص داده و براي آن ها اقدامات مناسب و خاص انجام مي گيرد. اين اقدامات زودهنگام بر مرگ و ناتواني تاثير مي گذارد و مانع پيشروي بيماري مي گردد.
3- پيشگيري ثالثيه: بسياري از سالمندان داراي يک بيماري مزمن مي باشند. در اين سطح پيشگيري، هدف حفظ عملکرد جسمي،رواني و اجتماعي سالمند تا بيشترين زمان ممکن و با کيفيت مناسب است. اين سياست شامل جلوگيري از وقوع مجدد حمله حاد بيماري با کمک دارو يا تغييرات سبک زندگي و کمک هاي توانبخشي است. ( توانبخشي و ارتقاي کيفيت زندگي سالمند)
مراقبت ها و پيشگيري ها:
اگرچه تغييرات ناشي از پيري اجتناب پذير است اما نمي توان از بسياري از آنها تا حدودي پيشگيري نمود يا وقوع آن را به تعويق انداخت بدين جهت لازم است سالمندان را به رعايت موارد ذيل تشويق نمائيد :
1- انجام برنامه هاي ورزشي منظم به ويژه پياده روي و استفاده از کفش هاي پاشنه کوتاه، با کف غير لغزنده
2- رژيم غذايي مناسب ( کم نمک و کم چربي ) و خوردن غذا در وعده هاي زياد و حجم کم
3- مصرف کافي مايعات (حراقل 8-6 ليوان در روز)
4- استفاده از عينک آفتابي در مقابل نور خورشيد
5- کنترل منظم وزن و فشارخون
6- عدم استعمال دخانيات
7- داشتن دوره هاي کوتاه استراحت در فعاليت هاي طولاني
8- رعايت بهداشت دهان و استفاده از ورقه هاي نازک
9- عدم تغيير ناگهاني محل تاريک به روشن و بر عکس
10- ماساژ نواحي تحت فشار
11- تغيير وضعيت از حالت نشسته به ايستاده به آهستگي
12- داشتن الگوي خواب منظم
13- استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب
از آنجائيکه رعايت اصول تغذيه صحيح در دوران سالمندي تاثير به سزايي در روند سالم پير شدن دارد،به چند مورد از توصيه هاي تغذيه اي دوران سالمندي اشاره مي شود.
پژوهشها نشان داده است، سالمنداني که عمر بيشتري مي کنند داراي خصوصيات زير هستند :
- هر روز به طور مرتب صبحانه مي خورند .
- در هر وعده حجم غذايي کافي مصرف مي کنند .
- نوسانات وزنشان کمتراست (همواره وزن مطلوب دارند)
- ميوه و سبزي در برنامه غذايي روزانه آنها وجود دارد .
- چربي و مواد غذايي کمتري مصرف مي کنند .
- از مصرف نمک و مواد غذايي شور به مقدار زياد خودداري مي کنند .
برنامه غذايي دوران سالمندي شامل طيف متنوعي از مواد غذايي است . به گونه اي که بتواند حدود 30 درصد کالري را از چربي ها، 15 درصد از پروتئينها، 55 درصد از کربوهيدراتها (عمدتا کربوهيدراتها مرکب ) تأمين کند . به علاوه توصيه مي شود چربي هاي غير اشباع ترجيحا از منابع گياهي تامين شود.
اميداست با اجراي موفق به تشخيص زودرس بيماري ها در سالمندان به ظاهر سالم باشيم وبا کنترل و درمان بيماري ها درمراحل ابتدايي از ايجاد ناتواني در پيري پيشگيري نموده و سالمندان را با نهايت قدرت فکري و توان جسمي ايده ال حفظ نماييم .
منبع: سايت پزشکان ايران


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۸۳۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟

ایتنا - محققان دانشگاه ملی سنگاپور موفق شدند مکانیسمی را شناسایی کنند که ممکن است توضیح دهد چرا یک رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
ارتباط بین تغذیه ضعیف و بیماری هایی مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ از قبل ثابت شده بود، اما آنچه رژیم غذایی را به سرطان مرتبط می کند، تا حد زیادی ناشناخته مانده بود.

در این تحقیق جدید که نتایج آن در مجله Cell منتشر شده، محققان دریافتند که ماده ای به نام متیل گلیوکسال، که از تجزیه گلوکز برای آزادسازی انرژی تولید می شود، می تواند ژن هایی را که از سرطان محافظت می کنند، مهار کند.

آنها می گویند که یک رژیم غذایی نامناسب منجر به تولید سطوح بالاتری از متیل گلیوکسال می شود که این امر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

متیل گلیوکسال یک مولکول کوچک واکنش پذیر است که می تواند عملکرد سلولی را مختل کند. این مطالعه نشان می دهد که اگر بیش از حد تولید شود، می تواند به DNA آسیب برساند.

رژیم های غذایی سرشار از مواد غذایی ناسالم فرآوری شده، گوشت قرمز، قندهای اضافه شده و غلات تصفیه شده، ممکن است به دلیل اختلال متابولیسم در بدن منجر به افزایش سطح متیل گلیوکسال شود. این امر خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان را افزایش می دهد.

از طرف دیگر، یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر و سبزیجات تولید متیل گلیوکسال را کاهش می دهد و به سلامت متابولیسم، میکروبیوم و سلامت کلی بدن کمک می کند.

محققان می گویند رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند سطوح متیل گلیوکسال را پایین نگه دارد.

این یافته ها حاکی از آن است که انتخاب‌های غذایی سالم و اجتناب از مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری‌شده، گوشت قرمز و شکر می تواند از طریق کاهش تولید متیل گلیوکسال، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

محققان امیدوارند این کشف بتواند به درک بهتر ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان کمک کند و زمینه را برای راهکارهای پیشگیرانه جدید در آینده فراهم آورد.

دیگر خبرها

  • ۴۷ درصد زایمان‌های استان همدان طبیعی است
  • از پیشگیری آسان تا درمان مشکل
  • دریافت قند برای بدن امری حیاتی است
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • فعالیت بیش از ۱۷۰ ماما در مراکز بهداشتی استان یزد
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند
  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان