Web Analytics Made Easy - Statcounter

قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی در حالی پس از 5 سال اجرای آزمایشی، به یکباره و بدون انجام اصلاحات لازم دائمی شد که این اقدام مجلس، با انتقادات کارشناسان حوزه فقهی و حقوقی مواجه گردید؛ اما چرا مجلس با چنین شتابی این قوانین مهم را تصویب کرد؟

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا – محمودرضا زارع؛ قانون مجازات اسلامی از سال 1362 تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است اما همیشه یک قانون آزمایشی باقی مانده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین قانون راجع به تعزیرات اسلامی در سال 61 بررسی و در سال 62 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ این قانون که به بحث حدود، قصاص و دیات می‌پرداخت، قرار بود برای مدت محدودی و به صورت آزمایشی اجرا شود تا یک قانون دائمی جایگزین آن شود اما 9 سال بعد، بازهم کتاب اول تا چهارم قانون مجازات اسلامی(کلیات، حدود، قصاص و دیات)‌ در سال 1370 و به صورت آزمایشی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

این قانون که قرار بود 5 سال به صورت آزمایشی اجرا شود، تا سال 92 به صورت آزمایشی باقی ماند تا اینکه قانون جدید مجازات اسلامی در این سال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. قانون جدید هم دوباره به صورت آزمایشی و برای مدت 5 سال تصویب شد. حالا در اول تیرماه 1397 در حالی مهلت 5 ساله این قانون به پایان می‌رسید که قرار بود، با انجام اصلاحاتی این قانون دائمی شود. موضوعی که تحقق نیافت و قانون بدون انجام اصلاحات و بدون بررسی ماده به ماده، به یکباره و در عرض چند دقیقه، دائمی شد.

البته قانون آیین دادرسی کیفری هم شرایط بهتری نداشت. قانون آیین دادرسی کیفری از سال 1290 تا سال 1373 به صورت دائمی در حال اجرا بود تا اینکه در سال 1373 و با تصویب قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، نظم دادگاه‌های کیفری در کشور بهم ریخت و 5 دادگاه تخصصی کیفری دو، کیفری یک، مدنی خاص، حقوقی یک و حقوقی دو، به طور یکباره تبدیل به یک دادگاه عمومی شد. البته برای نظم جدید حقوقی، نیاز به یک قانون آیین دادرسی مدون که بر این اساس، در سال 78، کتاب دوم قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری به صورت آزمایشی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

این قانون هم که قرار بود برای مدت 5 سال به صورت آزمایشی اجرا شود، اجرایش تا سال 1394 ادامه پیدا کرد. قانون جدید آیین دادرسی کیفری در سال 1392 و با یک استمهال 2 ساله برای اجرا، به تصویب مجلس رسید و از اول تیرماه 1394 به شکل رسمی اجرایی شد.

این قانون هم اول تیرماه 1397 مهلت 5 ساله‌اش تمام می‌شد و قرار بود تا بعد از رفع اشکالات اساسی، اصلاح و دائمی شود. اما سرنوشتی همانند قانون مجازات اسلامی پیدا کرد و مجلس ظرف چند دقیقه، به‌یکباره این قانون را دائمی اعلام کرد.

آزمایش بدون نتیجه!

یکی از اهدافی که در اصل 85 قانون اساسی و برای تصویب آزمایشی قوانین دیده شده، علاوه بر سرعت در تصویب قوانین، ملاحظه اشکالات و ایرادات قانون در مدت اجرای آزمایشی آن است. اگر قانونی، پس از اجرای آزمایشی، بدون رفع ایرادات، دائمی شود، بی‌توجهی به وضع آزمایشی قانون است.

با این وجود، در نگاه اول انتظار می‌رفت کارشناسان و مسئولان قوه قضاییه به این اقدام شتابزده مجلس معترض شوند ولی با تصویب دائمی شدن آن، اقدامی در خور از سوی دستگاه قضا صورت نگرفت و این‌گونه به نظر رسید که قوه قضاییه هیچ انگاره‌ای برای ترمیم این لوایح ندارد و کار را به دست نهاد قانونگذار سپرده است.

این اقدام مجلس جدای از عدم اعتراض دستگاه قضا که به نظر می‌رسید با این تصمیم شتابزده مخالفت کنند، در درون مجلس هم مورد مخالفت بسیاری از نمایندگان قرار گرفت که قائل بودند این تصمیم بدون اصلاح ساختار معیوب این قوانین و رفع مواردی که در آینده مردم و دادگاه‌ها با آن مواجه می‌شوند، قطعا هزینه‌ای را متوجه نظام قضایی کشور خواهد کرد.

البته این رفتار مجلس موافقانی هم داشت که مدعی بودند طرح قانون مجازات اسلامی باید با دائمی شدن از بلاتکلیفی خارج شود.

موافقان چه می‌گویند؟

یحیی کمالی‌پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از موافقان تسریع در دائمی شدن این دو طرح گفت: عمر قانون مجازات اسلامی در حال پایان بود و اگر مجددا برای آن تصمیم گیری نمی‌شد، کشور با خلاء قانونی در حوزه مجازات اسلامی روبرو می‌شد که یکی از قوانین مهم کاربردی نیز هست.

وی در تکمیل صحبت‌های خود گفت: شاید نواقصی در قانون مجازات باشد اما قطعا این ایرادات مربوط به بخش تعزیرات است چرا که بحث حدود و قصاص قابل تغییر نیست.

حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل هم به عنوان یکی از موافقان دائمی شدن این دو طرح از با بیان اینکه اگر قانون بدی وجود داشته باشد قطعا بهتر از بی‌قانونی است، خاطرنشان کرد: شرایط کنونی ایجاب می‌کند که این طرح تمدید شود، چرا که مهلت آزمایشی آن به اتمام رسیده است.

وی افزود: فرقی میان قوانین دائمی و آزمایشی در حوزه اجرا نیست اما خواه ناخواه وقتی قانونی تعیین تکلیف می‌شود در اجرا نیز اثربخش خواهد بود.

عدم رفع ایرادات حقوقی یعنی معضل جدید!

اما از سوی دیگر نمایندگان مخالف دائمی شدن یکباره این قوانین تاکید دارند که دائمی شدن قانونی بدون آنکه مورد تنقیح و رفع عیوب مکشوفه قرار بگیرد خود به عنوان معضلی در آینده نمود خواهد داشت و پیش از تبدیل قانون آزمایشی به دائمی، اصلاحات و رفع ابهامات قانون ضروری است.

حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس در این خصوص گفت: قانون مجازات اسلامی به صورت آزمایشی در مجلس تصویب و چند سالی اجرا شده اما متاسفانه نهاد قانونگذاری، مسؤولان قوه قضاییه و ضابطین این قوه در این مدت اقدامی برای بازنگری و اصلاح قانون انجام ندادند.

وی تأکید کرد: دائمی شدن این قانون بدون رفع ایرادات و انتقاداتی که در زمان اجرای آزمایشی آن مشهود بود شاید در آینده مشکل حقوقی جدیدی ایجاد نماید.

جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس نیز در انتقاد به تصویب دائمی شدن دو قانون مذکور گفت: به این دلیل که قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری و مدنی و قانون تجارت از قوانین مادر محسوب می‌شوند و در محاکم براساس قانون مجازات اسلامی حکم اعدام، شلاق و حبس صادر می‌شود باید دقت بیشتری برای تصویب دائمی شدن آن بشود.

وی با بیان اینکه طرح دائمی شدن قانون مجازات اسلامی با 700 ماده بدون انجام اصلاحات و در قالب طرح ارائه شد، افزود: مشکلات حوزه قضایی با طرح مذکور برطرف نمی شود زیرا ایرادات اساسی و ابهامات قانون، پیش از دائمی شدن آن باید رفع گردد.

حالا در حالی‌که قوه‌قضاییه باید لایحه‌ای برای اصلاح قوانین مذکور به مجلس ارائه کند، سرنوشت این لایحه در هاله‌ای از ابهام است. آیا بازهم قانون اصلاح می‌شود یا همان قانون ناقص، دائمی شده است؟

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۸۴۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین ایالت آمریکا قطعنامه‌‌ای برای آتش‌بس غزه تصویب کرد

ایالت هاوائی به نخستین ایالتی تبدیل شد که در کنگره ایالتی خود قطعنامه‌ای در حمایت از آتش‌بس دائمی در غزه به تصویب رساند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مجلس نمایندگان و مجلس سنای ایالتی در هاوائی با تصویب قطعنامه‌ای از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند در غزه آتش‌بس برقرار کند. هاوائی نخستین ایالتی در آمریکا است که چنین قطعنامه‌ای به تصویب رسانده است.

پیش از این در ماه مارس مجلس سنای هاوائی با 24 رأی موافق و یک رأی مخالف این قطعنامه را تصویب کرده بود. مجلس نمایندگان با 48 رأی موافق و 3 رأی مخالف این قطعنامه را روز جمعه به تصویب رساند. با آنکه هاوائی نخستین ایالتی است که اقدام به تصویب چنین قطعنامه‌ای می‌کند اما «اتاق دسترسی عمومی» کنگره ایالتی هاوائی به هافینگتون‌پست گفت که از قدرت لازم برای اجرایی کردن این قانون برخوردار نیست و این قطعنامه به امضای فرماندار نیاز ندارد.

طبق نوشته یاهونیوز، قانونگذاران ایالتی خواستار آن شده‌اند که جو بایدن برای برقراری آتش‌بس فوری و دائمی در غزه تلاش کند. علاوه بر این، قطعنامه مذکور خواستار آن شده که دولت بایدن در جهت ترک خصومت‌ها و تسهیل ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه تلاش کند.

دولت جو بایدن در 207 روزی که از جنگ در غزه می‌گذرد از اصلی‌ترین موانع برقراری آتش‌بس دائمی در غزه بوده و تا کنون چند قطعنامه را در شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از آتش‌بس وتو کرده است. این در حالی است که از زمان آغاز جنگ در غزه بیش از 34 هزار نفر به شهادت رسیده و ده‌ها هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

روز 207 طوفان‌الاقصی|تداوم حملات هوایی اسرائیل به غزهبایدن: با مصر و قطر درباره آتش بس غزه همکاری می‌کنیمرسانه عبری: جنگ غزه واردات خودرو را در اسرائیل فلج کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکالیف کارگروه پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • نخستین ایالت آمریکا قطعنامه‌‌ای برای آتش‌بس غزه تصویب کرد
  • جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • تکالیف جدید کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی کشور
  • سرلشکر باقری مصوبات کارگروه پدافند غیرعامل را ابلاغ کرد
  • تعیین تکلیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد