Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-26@10:28:10 GMT

ثبت تصویر از تولد یک سیاره عظیم گازی

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۸۶۸۷۲

دانش > نجوم - ایرنا نوشت: تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) واقع در رصد خانه جنوبی اروپا تصاویر بسیار دقیقی از تولد یک سیاره گازی عظیم با ابعادی چند برابر سیاره مشتری ثبت کرد.

این سیاره تازه متولدشده در مسیری از میان «دیسک پیش سیاره‌ای» اطراف یک ستاره کوتوله جوان موسوم به PDS 70 در حال حرکت است.«دیسک پیش سیاره‌ای» درواقع صفحه‌ای متشکل از غبار و گاز متراکم است که حول ستاره‌های جوان گردش می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تصویر که با استفاده از ابزار شکارچی سیاره تلسکوپ موسوم به SPHERE تهیه‌شده است، اولین تصویری است که از یک سیاره در حال شکل‌گیری درون دیسک پیش سیاره‌ای موجود در اطراف یک ستاره جوان گرفته می‌شود.این ابزار با استفاده از طول‌موج‌های مختلف به مشاهده سیاره جدید پرداخت و توانست اتمسفر آن را مشخص کند.

بر اساس این مشاهدات سیاره جدید که PDS 70b نام‌گذاری شده، یک سیاره گازی عظیم با ابعادی چند برابر سیاره مشتری است. دمای سطح این سیاره به 1000 درجه سانتی‌گراد می‌رسد که تقریباً دو برابر دمای سطح گرم‌ترین سیاره منظومه شمسی، یعنی عطارد است.

تصویر به‌دست‌آمده از VLT نشان می‌دهد در جریان شکل‌گیری این سیاره جدید، فضاهای خالی بزرگی در دیسک پیش سیاره‌ای ایجادشده است. داده‌های به‌دست‌آمده از این تلسکوپ اطلاعات ارزشمندی را درباره شکل‌گیری سیارات در اختیار می‌گذارد. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Astronomy and Astrophysics منتشرشده است.

5656

 

کلید واژه‌ها : نجوم آماتوری - سیاره سرخ - سیاره - نجوم - ستاره‌شناسی -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: نجوم آماتوری سیاره سرخ سیاره نجوم ستاره شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۸۶۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره جوان ایرانی جای سردار آزمون را می‌گیرد

تیم‌های روبین کازان و زنیت سنت‌پترزبورگ روسیه که در گذشته سردار آزمون را در اختیار داشته‌اند، در حالی چهارشنبه شب مقابل هم قرار می‌گیرند که دوباره یک بازیکن ایرانی دیگر در این بازی حضور دارد.

کسری طاهری که در نقل و انتقالات زمستانی به روبین کازان پیوست، تا کنون در دو مسابقه لیگ برتر روسیه مقابل اورنبورگ و سامارا به میدان رفته و حالا امیدوار است شانس حضور تعویضی در دیدار حساس برابر زنیت سنت‌پترزبورگ را به دست بیاورد.

سردار آزمون که دوران درخشانی در روبین کازان و زنیت سنت‌پترزبورگ داشته و همراه با زنیت به قهرمانی‌های متعدد در فوتبال روسیه رسیده، حالا جای خود را در این کشور و تقابل این دو تیم به یک بازیکن ایرانی دیگر داده است.

مهاجم ۱۷ ساله ایرانی که در زمستان از سپاهان به روبین کازان رفت، امشب این شانس را دارد تا در دیدار مقابل روبین کازان به میدان برود و سومین بازی فصل خود در لیگ برتر روسیه را انجام بدهد.

روبین کازان از ساعت ۲۱ امشب (به وقت ایران) با حضور طاهری در لیست اولیه خود مقابل تیم صدرنشین زنیت سنت‌پترزبورگ قرار می‌گیرد و در صورت برتری شانس صعود یک تا دو پله‌ای دارد.

منبع: همشهری آنلاین

tags # سردار آزمون سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • آخرین فرصت عربستانی‌ها به محمد صلاح
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • نخستین قهرمانی ستاره تیم ملی ایران با باشگاه قطری + عکس
  • الاهلی به دنبال هافبک جوان اتلتیکومادرید
  • جمال موسیالا یا مانوئل نویر؟ واکنش زیبای ستاره جوان آلمانی در تمرینات بایرن مونیخ / فیلم
  • نخستین قهرمانی ستاره ایران با باشگاه قطری
  • بازگشت ستاره جوان سپاهان در جام‌حذفی
  • بازگشت ستاره جوان سپاهان در جام‌حذفی (عکس)
  • ستاره جوان ایرانی جای سردار آزمون را می‌گیرد
  • تلسکوپ فضایی هابل ۳۴ ساله شد