Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@22:42:50 GMT

تکدی‌گری؛ درد پنهان جامعه

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۸۷۸۷۱

تکدی‌گری؛ درد پنهان جامعه

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، تکدی‌گری، عوارض و مخاطرات زیادی دارد. بخشی از مطالعات مقطعی و روبنایی روی این پدیده، درباره مسائلی نظیر درآمد، مسکن، فقر مادی، فقر فرهنگی، ناکامی اقتصادی، نابسامانی اجتماعی، و سرانجام، دستگیری و بازپروری سخن می‌گوید.
تکدی در لغت به معنای «گدایی کردن» است. در واقع گریز از نظم و مسئولیت‌پذیری، ‌فرار از ارزش‌های خانوادگی و اجتماعی و ناتوانی در تطبیق با ضوابط حاکم بر اجتماع همیشه باعث ارتکاب جرایم حساسیت برانگیز مانند: قتل، ‌سرقت و کلاه برداری نمی شود، بلکه می‌تواند در گروهی از مردم به ویژه کودکان و نوجوانان زمینه ساز بروز نابهنجاری و انحرافاتی مانند تکدی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همان طور که آسیب های اجتماعی به دلایل متعددی به وجود می‌آیند و عوامل اجتماعی، فرهنگی، ‌سیاسی و اقتصادی نقش بسیار مهمی در بروز آسیب‌ها دارند، پدیده تکدی‌گری نیز از این قاعده مستثنی نیست و از دیرباز به عنوان یک معضل اجتماعی مورد توجه حکومت‌ها بوده است.
تاکید اسلام برکسب و کار
اسلام برای اینکه روابط اقتصادی نیز همانند روابط اجتماعی با صداقت و راستی و از روی عدالت و رضایت انجام پذیرد و مصالح فردی و اجتماعی تأمین شود و از هر گونه هرج و مرج و اختلاف و درگیری جلوگیری شود و مردم در تمام عرصه‌های زندگی از جمله معاملات با خیال راحت و خوشی و خرمی و آرامش زندگی کنند، در زمینه تجارت و معاملات نیز احکام و قوانینی مقرر داشته است تا با اجرای آنها بتوانند زندگی سالم و خداپسندانه ای داشته باشند.
در احادیث بر جای مانده از حضرت رسول(ص) و ائمه اطهار(ع)، تاکید فراوانی بر کار کردن و دوری از سستی و تنبلی شده است و در مکتب امامان(ع) ما بیکاری جایگاهی ندارد و بیکار بودن با وجود داشتن تنی سالم و تندرست به هیچ وجه توجیه نمی‌شود.
کار در اسلام مقدس شمرده شده است، تلاش برای تامین معاش خانواده مانند جهاد برای خدا است، بیش از پنج روایت از معصوم(ع) داریم که در آنها کار معادل با جهاد معرفی و در برخی روایات کار برتر از جهاد بیان شده است، چون کار مایه حیات و بستر سعادت انسان است.


دیدگاه قرآن در رابطه با تکدی‌گری
قرآن یکی از علل و عوامل تکدی‌گری را فقر و نیازمندی انسان‌ها همراه با نوعی نگاه به شخصیت‌های انسانی تحلیل و تبیین می‌کند؛ به این معنا که ریشه تکدی‌گری هر چند که به ظاهر فقر و بی‌نوایی و نیاز به برآورده آن است ولی ریشه روانی و شخصیتی نیز دارد. به این معنا که افراد و اشخاصی به تکدی‌گری روی می‌آورند که از نظر شخصیت انسان‌های متعادل و سالم اجتماعی نیستند؛ زیرا انسان‌های سالم و با شخصیت اجتماعی هر چند که در فقر و فاقه به سر برند، به سوی پدیده تکدی‌گری روی نمی‌آورند.
قرآن برای این که مسئله تکدی‌گری را حل کند و یا به آن دامن نزند، از مومنان دارا می‌خواهد که نخست به مؤمنان عفیف و بی‌نوایان با شخصیت توجه کنند و از سوی دیگر با ستایش ایشان مردم را به سوی ایشان ترغیب و تشویق می‌کند که چنین رفتاری را در صورت گرفتاری سرمشق قرار دهند و از سوی دیگر نیز از مؤمنان می‌خواهد که از جهل و تحلیل نادرست بیرون آیند و با تحلیل و بررسی اوضاع خود و اجتماع، به فقیران عفیف کمک کنید تا آنان به‌خاطر افزایش بی‌نوایی در خطر تکدی‌گری نیافتند و به این وسیله به تکدی و گدایی پروری دامن زده نشود.


تکدی‌گری بستری برای رشد آسیب‌های اجتماعی
فرامرز سنگری‌آبیز، کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با ایکنا گفت: فقر و نداری از شروع زندگی اجتماعی بشر همزاد انسان بوده و روز بروز گونه‌ها و چهره‌های متفاوتی را به خود دیده است.
وی با بیان اینکه در گذشته‌های بسیار دور متکدیان را معمولاً افراد معلول، بیمار و یا مسن تشکیل می‌دادند، افزود: امروزه با انواع متکدیان روبرو هستیم که رشد وگسترش این پدیده‌ی نازیبا، در درجه‌ی نخست ریشه در نابسامانی اقتصادی خانواده‌ها دارد.
وی افزود: از کارافتادگی، اعتیاد، معلولیت بیماری، مسائل خانوادگی و مهاجرت‌های بدون برنامه‌ریزی به شهرهای دیگر، عادت شدن این رفتار، ضدارزش نبودن و یا به‌عبارتی بهنجاربودن چنین رفتارهایی در برخی فرهنگ‌ها و طوائف، گمنامی، تنبلی... از جمله عوامل رشد و گسترش این آسیب اجتماعی بشمار می‌رود.
کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی با بیان اینکه تکدی‌گری می‌تواند بعنوان بستری مناسب برای رشد و گسترش آسیب‌های اجتماعی باشد، گفت: فرد متکدی از وجهه اجتماعی درستی برخوردار نیست، لذا انجام هر کاری را برای خودش دون شأن انسانی نمی‌داند بلکه فقط در اندیشه‌ی پول درآوردن است.
سنگری اظهار کرد: مردم از کمک مستقیم به گدایان سطح شهر خودداری کنند و بر احساسات خود تسلط داشته باشند، این موضوع باعث می‌شود تا متکدیان سودجو که بعضاً در کلان‌شهرها توسط باندهایی مدیریت می‌شوند امیدی به گدایی نداشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: خیرین نیک‌اندیش می‌توانند با الگوبرداری از موسسات حمایت از مستمندان، نسبت به تأسیس چنین موسسه‌ای اقدام و با نصب بیلبوردهایی شهروندان را به‌وجود چنین موسسه‌ای برای کمک و یا هدایت مستمندان به آن موسسه و دریافت کمک در صورت مستمند واقعی بودن آگاه کنند.
سپیده قلندری اسفدن
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن تکدی گری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۸۷۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید جمال سجادی پور در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان آموزش، نظارت و ورود قاطع به میدان مبارزه با مواد مخدر در شهرستان میبد از سوی این شورا تاکید کرد.


سجادی پور بابیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی از جمله آموزش و پرورش که تعلیم و تربیت ۲۶ هزار نفر دانش آموز را برعهده دارد و ورزش و جوانان متولی امور جوانان است باید پای امور جوانان باشند افزود: شبکه بهداشت باید با آموزش و تبین، آسیب‌های خودکشی و طلاق و دیگر آسیب‌های اجتماعی را با ارائه راهکار‌های مناسب کاهش و شورا و شهرداری از بودجه‌های فرهنگی در رفع آسیب‌ها هزینه کند.


فرماندار میبد به نقش فضای مجازی در شکل گیری بسیاری از آسیب‌ها اشاره و تصریح کرد: اگر آسیبی دانش آموزان و جوانان ما را درجامعه به بیراه می‌برد ضعف دستگاه‌های ماست و باید با نظارت و آموزش و مشاوره این آسیب‌ها از سیمای جوان و جامعه ما زدوده شود.


وی گفت: دستگاه‌های فرهنگی و همه کسانی که تربیونی در اختیار دارند از این ظرفیت‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • دغدغه کارگران روی میز مسئولان
  • حمله عجیب روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه: پیـام پنهان دارد | از بعد نمادین روزها غفلت نکنید!
  • موج حمایتها از طرح نور | ۳۲ دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد
  • نباید با لغزش یک مسئول یا یک گروه توپخانه خود را به سمت یکدیگر فعال کنیم
  • یک اقتصاددان پاسخ داد: عاقبت نرخ تورم در 1403 و اتفاق نگران کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست