Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@19:33:41 GMT

نامه وزير بهداشت به وزير صنعت

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۸۸۰۸۷

نامه وزير بهداشت به وزير صنعت

خبرگزاري آريا-وزير بهداشت در نامه‌اي به وزير صنعت، خواستار ديده باني فعاليت‌هاي صنايع دخاني شد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از روابط عمومي وزارت بهداشت؛ وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در نامه‌اي به وزير صنعت، معدن و تجارت، خواستار ديده باني فعاليت‌هاي صنايع دخاني در ايفاي نقش مسئوليت‌هاي اجتماعي مشارکت، دخالت در حوزه سياست گذاري‌هاي مربوط به سلامت و جلوگيري از واردات و توليد محصولات نوپديد از سوي اين وزارتخانه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر سيدحسن قاضي زاده هاشمي در نامه‌اي به محمد شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حمايت مالي شرکت بين المللي فيليپ موريس (PMI) از ايجاد بنياد دنياي بدون دخانيات گفت: اين شرکت از طريق تلاش براي برقراري ارتباط و اخذ حمايت سياست گذاران، مقامات عالي رتبه و فعالان کنترل دخانيات کشور‌هاي جهان، درصدد است تا در حوزه سياست گذاري چارچوب کنوانسيون کنترل دخانيات رخنه کند.
وي در اين افزود: اين در حالي است که مطابق ماده 3/5 کنوانسيون کنترل دخانيات که 181 کشور جهان عضو آن هستند، اعضاء، متعهد شده اند که در تدوين و اجراي سياست‌هاي سلامت که به کنترل دخانيات مربوط مي‌شود، طوري عمل کنند که از اين سياست‌ها در مقابل منافع مالي و ديگر منافع واگذار شده به صنعت دخانيات حفاظت شود.
وزير بهداشت در اين نامه گفت: صنايع مذکور به دليل تضاد منافع با بخش سلامت همواره براي ايفاي نقش «مسئوليت اجتماعي مشارکتي» (CSR) از طريق ارائه طرح‌هاي حامي سلامت و کمک به سازمان‌هاي ديگر در صدد هستند تا از عاملي در ايجاد بيماري و ناتواني و مرگ 7 ميليون نفر در جهان به نهادي فعال در ايجاد رفاه و رضايت مندي اجتماعي تغيير چهره دهند و اين رويکرد به طور کامل با الزامات و روح کنوانسيون کنترل دخانيات و قانون جامع کنترل و مبارزه ملي با دخانيات مغايرت دارد.
دکتر قاضي زاده هاشمي در اين نامه با اشاره به ترفند‌هاي جديد صنعت مذکور در عرضه محصولات دخاني، افزود: در همين راستا و بر اساس شواهد موجود، صاحبان صنايع دخاني همواره براي فرار از قوانين سختگيرانه دولت‌ها که در جهت ممنوعيت استعمال دخانيات در اماکن عمومي و اطلاع رساني در مورد مضرات مصرف دخانيات وضع شده است و حفظ وابستگي مصرف کنندگان محصولات دخاني، نسبت به توليد و معرفي محصولات دخاني جديد به منظور دستيابي به اهداف و منافع خود و گسترش بازار مصرف اقدام کرده اند.
وي در اين نامه گفت: يکي از جديدترين ترفند‌هاي صنعت مذکور عرضه محصولي به نام IQOS است که با ادعاي حرارت دادن تنباکو و نسوختن آن (Heat Not Burn)، نسبت به ترويج اين محصولات مبني بر بي خطر بودن اين محصولات اقدام کرده اند.
قاضي زاده هاشمي افزود: اين درحالي است که سازمان جهاني بهداشت با رد ادعاي بي خطر بودن اينگونه محصولات، توليد آن را ترفندي از سوي صنايع دخاني براي اغواي افکار عمومي در ترويج مصرف دخانيات اعلام کرده است.
وزير بهداشت در پايان اين نامه با قدرداني از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت ممنوعيت توليد، فروش، واردات و صادرات و هر گونه فعاليت ترويجي مرتبط با سيگار الکترونيکي و مواد دخاني بدون دود، ضمن ابراز مخالفت با راه اندازي بنياد دنياي بدون دخانيات، از اين وزارتخانه خواست تا در اجراي مفاد کنوانسيون کنترل دخانيات، قانون جامع کنترل دخانيات و آيين نامه اجرايي آن، نسبت به ديده باني فعاليت‌هاي صنايع دخاني در ايفاي نقش مسئوليت‌هاي اجتماعي مشارکتي، دخالت در حوزه سياست گذاري‌هاي مربوط به سلامت و جلوگيري از واردات و توليد محصولات نوپديد، از جمله محصولات فوق الذکر اقدام مقتضي معمول را انجام داده و نتيجه آن به زودي به وزارت بهداشت، ابلاغ شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: وزير بهداشت صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۸۸۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی، در روز جهانی مبارزه با مالاریا (۲۵ آوریل مصادف با ششم اردیبهشت)، از مالاریا به عنوان بیماری انگلی شایع در جهان نام برد و گفت: حذف و ریشه کنی مالاریا یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت است.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وضعیت شیوع مالاریا در ایران، گفت: این بیماری در سال‌های دور شیوع گسترده‌ای در کشور داشت، اما با بهبود وضعیت بهداشت در مناطق روستایی و آندمیک مالاریا و تلاش کارشناسان بهداشت محیط و شبکه‌های بهداشتی در سالیان اخیر تا آستانه ریشه کنی مالاریا پیش رفت.
به گفته طبرسی، روند ریشه کنی مالاریا در چند سال گذشته به علت همسایگی با کشور‌های مالاریا خیز در حاشیه جنوب شرقی کشور (افغانستان و پاکستان)، شیوع کرونا و اختصاص تمام ظرفیت شبکه‌های بهداشتی به کنترل کرونا دچار اختلال شد به نحوی که امسال آمار مبتلایان به مالاریا افزایش داشته است.
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت:در یک سال گذشته در برخی مناطق به خصوص مناطق جنوب شرقی، شاهد افزایش موارد ابتلا بودیم که وزارت بهداشت در تلاش است بیماری را در آن مناطق کنترل و ریشه کن کند.
انتقال بیماری فقط از طریق پشه آنوفل است و فرد به فرد صورت نمی‌گیرد. به این معنا که در مناطقی که این پشه وجود ندارد حتی اگر فرد مبتلا به مالاریا وجود داشته باشد بیماری منتقل نمی‌شود.
مناطق آندمیک مالاریا در ایران، محدود به استان‌های جنوب شرقی هم مرز با افغانستان و پاکستان است و شیوع و عدم کنترل مناسب مالاریا در این کشور‌ها و وجود مراودات با ایران باعث انتقال مالاریا در استان‌های جنوب شرقی کشور شده است.
افرادی که از مناطق غیرآندمیک به مناطق آندمیک مالاریا سفر می‌کنند باید نکات ایمنی و حفاظتی را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری رعایت کنند و با هماهنگی مراکز بهداشتی، داروی پیشگیری از ابتلا به مالاریا مصرف کنند.

دیگر خبرها

  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران چیست؟
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران | این دستگاه تاییدیه نهایی ندارد | وجود گاز خنده در این قلیان‌ها صحت دارد؟
  • ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران