Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - موسيقي ما – مديرکل دفتر موسيقي وزارت ارشاد در جديدترين اظهار نظرات رسمي خود درجمع خبرنگاران درباره مهم ترين موارد و اتفاقات اين روزهاي بازار موسيقي در کشور سخن گفت.
به گزارش خبرگزاري آريا، علي ترابي در تازه ترين گفتگوي خود درباره مسائلي چون تسهيل در مجوزها، کنسرتهاي خارجي و ممنوع الکارها و بسياري موارد ديگر سخن به ميان آورده است که در ادامه بخش‌هايي از آنرا مي‌خوانيد:
* تسهيلات جديد دفتر موسيقيدر زمينه صدور مجوز اين موضوع خيلي وقت است عملياتي شده است، از همان روزي که اعلام کرديم شروع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتي حجم تقاضا خيلي بالا مي‌رود سرعت پاسخگويي نسبت به قبل پايين مي‌آيد هر چند خروجي آن خيلي بيشتر است. يعني ما تعداد شعرهاي بيشتري را بررسي مي‌کنيم. اگر ورودي را در نظر نگيريم ممکن است سرعت پايين بيايد اما وقتي در نظر مي‌گيريم حجم ورودي تا چه اندازه بالا رفته و به همان اندازه خروجي بيشتر شده من موافق اين هستم که نگوييم سرعت پايين آمده است بلکه بگوييم امکان ارائه اشعار خيلي بيشتري فراهم شده و محدوديتي که براي عده‌اي وجود داشته برداشته شده و باعث شده همه با هم کارهايشان بررسي شود. ما فشار خيلي بيشتري روي شوراي شعر گذاشتيم و تعداد کارهايي که بررسي مي‌شود خيلي بيشتر است.
* بي نيازي چهره‌هاي سرشناس به مجوز من بارها درباره ليستي که بعنوان چهره‌هاي سرشناس که نيازي به اخذ مجوز آثارشان ندارند در دوره‌هاي مختلف شنيدم اما در عمل چيز خاصي به عنوان مستند به دست من نرسيده است. در عين حال ما خيلي فراتر از آن رفتيم يعني گفتيم کساني که فقط دوبار در حوزه کلاسيک، سنتي و نواحي از دفتر موسيقي مجوز گرفته باشند، نيازي نيست کارشان به شورا برود. فقط در زمينه استعلام و شعر ما بررسي مي‌کنيم. وقتي آهنگساز و گروهي کارش دوبار در شوراي موسيقي ما در حوزه کلاسيک، نواحي و سنتي بررسي شده باشد بار سوم به شورا نخواهد رفت. فقط اگر شعر داشته باشد، شعر آن بررسي مي‌شود. درباره نوازنده‌ها نيز اگر ترکيب همان گروهي باشد که در دفتر موسيقي ثبت شده باشد ديگر کار نوازنده‌ها بررسي نمي‌شود. اما اگر ترکيب گروه تغيير پيدا کرده باشد قاعدتا گروه جديدي محسوب مي‌شود. پروسه صدور سه مرحله داشته است موسيقي، شعر و استعلام حراست؛ يک سوم اين مسير برداشته شده است به همين نسبت سرعت آن بيشتر مي‌شود. روند کل موسيقي با سرعت و شتاب زياد به سمت تک آهنگ مي‌رود و آلبوم به تدريج کمتر و کمتر مي‌شود. من فکر نمي‌کنم افراد حقيقي مشکلي داشته باشند وقتي سرمايه‌گذاري خيلي زيادي انجام مي‌دهند که آلبومي تهيه کنند که بخواهند ناشر پيدا کنند؛ چون در نهايت بايد کار خود را به ناشر بسپارند. اين نيازي نيست که احساس شود اگر در آينده نياز احساس شود که مانند تک آهنگ بخشي مالي را تحميل مي‌کند به خواننده و خالق اثر مي‌توانيم روي اين هم فکر کنيم.
* برنامه‌هاي آينده براي دفتر موسيقيدفتر موسيقي برايم بيگانه نبود و تجربه خودم را در آن داشتم. به نظرم در دفتر موسيقي بايد تغيير اساسي ايجاد شود به لحاظ مواجه‌اش با هنرمندان بر مبناي اعتماد هر چه بيشتر هنرمندان. کساني که خودشان شايد از نظر تشخيص، بالاتر ازتشخيص‌هايي باشند ما در دفتر انجام مي‌دهيم، بتوانيم اعتماد متقابلي بين دفتر و هنرمندان بوجود بياوريم که به تدريج بحث دفتر موسيقي بيشتر بر مبناي همدلي و حمايت بيشتر هنرمندان باشد تا اينکه هنرمندان احساس کنند دفتر موسيقي جايي است که مدام بر پروسه زيبايي‌شناسي کارشان دخالت مي‌کند.
* سرنوشت هنرمندان ممنوع الکار تعداد زيادي از هنرمندان در دو، سه سال اخير ممنوعيت‌شان در دفتر موسيقي برطرف شده و تعدادي هم هنوز نه. عمدتا هم کساني هستند که در رسانه‌هاي فارسي زبان خارج از کشور کارها زيادي را ارائه دادند. من در جلسه‌اي در اين باره صحبت مي‌کردم. خوشبختانه همراهي و کمک‌هايي هم از نهادهاي خارج از وزارت ارشاد مي‌گيريم که بتوانيم مشکلات را تا حدود زيادي رفع کنيم. اما اين يک داستان ادامه دار است تا زماني که کساني ترجيح بدهند در رسانه‌هاي خارج از کشور کار خود را ارادئه دهند واز آن طريق به شهرت برسند اين مشکل به سرعت برطرف نخواهد شد. يعني اين چرخه مي‌تواند ادامه پيدا کند. ما اميدواريم روشن‌تر شود و ابعاد کار از سليقه مدير و روابط خاص بيرون بيايد و با منطق و چارچوب مشخص‌تري با موضوع برخورد شود.
* کنسرت الياس يالتين‌تاش درخواستي که به دفتر موسيقي ارائه کردند براي اجرا در تهران بود، براي کيش که با خود منطقه آزاد در ارتباط هستند و طبق قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي همه نهادهاي اجرايي تفويض اختيار شدند به بالاترين مقام منطقه ازاد. ما درباره تهران تقاضا داشتيم و مخالفت کرديم، درباره منطقه آزاد از ما استعلامي نشده است. سياست‌هاي فرهنگي ما با ترويج موسيقي پاپ ترک در کشور در زمان حاضر سازگاري ندارد و بازار فرهنگي ما به اندازه کافي از ثبات برخوردار نيست و تعادلي بين داد و ستد فرهنگي برقرار نيست. در صنعت توريسم و پوشاک وزنه طرف ترک خيلي سنگين‌تر است و به نظرم نمي‌توانيم اين بازار را بدون فکر کردن به مقدماتي يکباره باز کنيم و اگر باز کرديم نمي‌توانيم محدود به يک گروه يا يک شرکت کنيم. در طول زمان بيشتر بايد روي آن (باز شدن اين فضا) فکر کرد.
* جيپسي‌کينگز قلابي! درباره قلابي بودن يا نبودن گروه دفتر موسيقي هيچ ورودي ندارد؛ ما به اصالت جيپسي‌کينگز بودن مجوز نداديم. نمونه موسيقي ارائه دادند و مجوز گرفتند. موسيقي آن‌ها بافتي از موسيقي فولکلور آن منطقه است، ما احساس مي‌کنيم آن موسيقي چيزي نيست که جريان موسيقي ما را تحت‌الشعاع قرار بدهد. مي‌دانيد بسياري از موسيقي‌هاي ما متهم هستند از موسيقي پاپ الگوبرداري کردند. وقتي فضا چنين مستعد است و راه براي ورود اين نوع موسيقي پاپ باز شود موسيقي ما را کاملا تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد و جريان اقتصادي را برمي‌گرداند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۸۸۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی و بعد از اتمام بررسی جداول بودجه خطاب به نمایندگان، اظهار کرد: این امکان وجود دارد که در تنظیم جداول برای ایجاد تراز، جابه‌جایی‌هایی داشته باشیم، اما این به معنای تغییر ماهیت جداول نیست و ردیفی اضافه نمی‌شود.

وی بیان کرد کرد: بر این اساس، نمایندگان به هیات رئیسه کمیسیون تلفیق اجازه دهند تا این اقدام را در راستای ایجاد تراز و رفت و برگشت‌های شورای نگهبان انجام دهند که وکلای ملت با ۴۶ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه با این موضوع موافقت کردند.

کد خبر 6092932 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • آغاز بکار دفتر استاندارد و استانداردسازی در چهارمحال و بختیاری
  • ایجاد درآمد پایدار اولویت اساسی شهرداری‌ها باشد+فیلم
  • مشکل کمبود شیرخشک در نشست سازمان بازرسی بررسی شد
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • مشکل برگزاری کنسرت موسیقی در بوشهر حل شد؟
  • ایجاد مجتمع‌های زراعتی در افغانستان
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس
  • ترابی مثل اسدی بازی رفت: تفاوت ایجاد کن!