جشنواره آواها و نواهای رضوی غنیمتی در عرصه موسیقی نواحی و اقوام ایرانی است
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۸۸۷۵۷
مسعود نکویی، سرپرست گروه موسیقی «مهر وطن کرمان» در گفتوگو با خبرنگار ایکنا گفت: با ارائه سه اثر موسیقایی در سومین دوره جشنواره ملی نواها و آواهای رضوی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران متولی برگزاری آن است شرکت کردهایم که البته هنوز مشخص نیست کدامیک از این آثار برای حضور دراین دوره از جشنواره پذیرفته شدهاند و طبق اعلام دبیرخانه گویا تا پایان هفته جاری اسامی اعلام خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد:«مهر رضا» با ساختار کُر آکاپلا،«روح توس» در قالب ملودی و «شهادت» مبتنی بر ساختار ارکستر سمفونیک به انضمام اجرای سولو و گروه کُر، نام سه اثری است که از سوی این گروه برای شرکت در این دوره از جشنواره آواها و نواهای رضوی، تقاضای خود را به دبیرخانه آن اعلام کرده است.
رتبه برگزیده آهنگسازی دومین جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی تصریح کرد: از برگزاری این جشنواره در ذیل جشنوارههای فرهنگی و هنری امامرضا(ع) بسیار خرسند و خوشحالم و تصور میکنم جای آن در این مجموعه رویدادهای فرهنگی و هنری رضوی بسیار خالی بود که البته دوستان مسئول کمی دیر اما بجا و مناسب، تمهیدی برای برگزاری آن اندیشیدند.
نکویی در ادامه گفت: در شرایطی که نمونه مشابهی در جریان جشنوارههای موسیقی که این چنین به موسیقی نواحی و اقوام ایرانی توجه نشان دهد نداریم و جشنواره سراسری موسیقی نواحی نیز به شکل محدود و با دعوت از گروههایی انگشتشمار برگزار میشود، جشنواره آواها و نواهای رضوی غنیمتی است تا بتوان در آن به بهانه موضوع فرهنگ و سیره رضوی به فعالیتی هدفمند و چشمگیر در عرصه موسیقی نواحی و اقوام ایرانی پرداخت.
این آهنگساز و فعال عرصه موسیقی نواحی افزود: فعالان موسیقی نواحی در حقیقت به واسطه برگزاری این جشنواره، خود را در پناه و لوای آن حس میکنند و با انگیزه فراوانی در آن شرکت کرده و به فعالیت میپردازند و این تصور وجود دارد که به غیر از این جشنواره رویداد مؤثر دیگری در عرصه موسیقی نواحی و اقوام ایرانی وجود ندارد که بتواند حتی به فرض تعیین موضوع که اینجا فرهنگ و سیره رضوی است اینچنین قابلیت و ظرفیت گروههای موسیقی را بارور کرده و بشناساند.
نکویی در پایان گفت: «مهر وطن» و بسیاری از گروههای فعال در عرصه موسیقی نواحی و اقوام ایرانی هویت و اصالت خود را از جشنواره «موسیقی فجر» گرفتهاند؛ جشنوارهای معتبر و بینالمللی که تا چند سال پیش اعتبار و تشخص فراوانی برای این عرصه موسیقی ناب ایرانی قائل بود؛ از زمانی که دیگر این جشنواره وقعی و توجهی به موسیقی بومی و اصیل ایرانی آنگونه که در خور و شایسته است ندارد لذا همچنان باید امیدوار به تداوم و استمرار جشنوارههایی همچون آواها و نواهای رضوی داشت.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فرهنگی موسیقی رضوی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۸۸۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» دوندوبای را با تنظیم متفاوت منتشر کرده است.
به گزارش ایسنا، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» براساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی که شامل دو ویلن، یک ویولا و یک ویلنسل تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافت اثر لطمهای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخشهایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما میدانیم که آنها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا میکنند، رقصهایی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و رقصها را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.
مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران میدانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاهصنم و... که آنقدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیتهای کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویشها هستند، سبکهای مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حائز اهمیت بوده است.
او اضافه کرد: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده میکنید ریشه اکثر موسیقیهای آن دوره، بر اساس موسیقیهای فولک یا محلی آن بوده که نمونههای آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت و... بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمیگردد.
وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقیهای فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آنها با تنظیمهای جدید، میتواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودیها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا اینها در بن مایه ایرانیها بوده و با این قطعات ارتباط میگیرند.
رهبرارکستر MSA استانبول در پایان نیز گفت: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده میکردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا میکرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.
انتهای پیام