Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز- ایرنا - مدیر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تامین نشدن حق آبه زیست محیطی از منابع آب بالادست از عمده ترین مشکلات تالاب های کشور است.

دکتر مسعود باقرزاده کریمی سه شنبه در حاشیه نشست معاونان فنی ادارات کل محیط زیست کشور در شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای طرح های صنعتی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی از جمله اجرای طرح های توسعه ای و زیربنایی ملی راهسازی، پتروشیمی و پالایشگاه در حوزه تاثیر گذار تالاب ها از دیگر مشکلات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: همچنین ورود انواع آلاینده ها از جمله فاضلاب های کشاورزی، شهری و صنعتی و ورود انواع پسماندهای حاصل از فرسایش خاک از اراضی بالادست از دیگر چالش های پیش روی تالاب هاست.
باقرزاده کریمی گفت:برخی از این فاضلاب ها به دلایل مختلف وارد تالاب می شوند به ویژه از طریق چرای دام و اجرای عملیات راهسازی و همچنین با اجرای خطوط انتقال نیرو و انرژی،انواع آلاینده ها و عوامل مشکل ساز به تالاب های کشور وارد می شود و بر مشکلات تالاب می افزاید.
مدیر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه بسیاری از تالاب های ایران در اثر ناهمخوانی توسعه با ظرفیت های طبیعی خشک شده است گفت:کشورما در بهره برداری از منابع، اصول و ملاحظات را رعایت نکرده، توسعه بدون توجه نسبت به توان و ظرفیت‌ها رقم خورده است.
باقرزاده کریمی گفت:کمبود آب محصول صنایعی است که بدون نگاه کارشناسی و توجه به محیط زیست توسعه یافته‌اند و بهره ‌برداری بی‌ رویه از منابع از جمله موارد کاهش منابع آبی است.
وی بیان کرد: حدود سه میلیون هکتار تالاب شامل 105 تالاب در کشور شناسایی شده و حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار از این تالاب‌ها یعنی 30 درصد آن و معادل 60 تالاب خشک شده است، این 30 درصد در تالاب‌ها متفاوت است و به طور مثال گاو‌خونی اصفهان حدود 90 درصد، تالاب ارومیه 70 درصد و تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری 20 درصد خشک شده است.
وی با بیان اینکه 60 تالاب تحت تاثیر میزانی از خشکسالی قرار گرفته‌اند گفت : از جمله تالاب‌هایی که به صورت کامل خشک شده است تالاب جازموریان سیستان و بلوچستان است.
باقرزاده کریمی ادامه داد: شکار و صید غیر مجاز و بی رویه و برداشت علوفه و سایر محصولات تالابی در صورتی که بیش از حد توان تجدید پذیری تالاب باشد نیز می تواند مشکلات عدیده ای را برای تالاب ها ایجاد کند.
وی بر لزوم مدیریت زیست بومی تالابی در کشور تاکید کرد و گفت: رویکرد برنامه ریزی ومدیریت مشارکتی در حفاظت از تالاب ها ضرورت دارد.
وی افزود: رویکرد زیست بومی در تالاب ها، مردم و نوع بهره برداری آنها از منابع طبیعی را دقیقا در مرکز تصمیم سازی قرار می دهد و بر ضریب حفاظت از تالاب ها می افزاید.
آرزو اشرف زاده رئیس گروه اکوسیستم های تالابی و رودخانه ای سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز گفت: کمیسیون مدیریت زیست بومی اتحادیه جهانی حفاظت، 12 اصل را برای اجرای مدیریت زیست بومی در 5 گام سازماندهی کرده ، هر گام طیفی از فعالیت ها را شامل می شود و ضریب حفاظت از تالاب ها را افزایش می دهد.
وی بیان کرد: اهداف مدیریت سرزمین،آب و منابع زیستی ،مساله انتخاب اجتماعی، اعمال مدیریت به پایین ترین سطوح ممکن، تمرکززدایی از جمله این اصول و گام های عملیاتی است، مدیران زیست بوم باید اثرات بالقوه و بالفعل فعالیت های خود بر زیست بوم های مجاور و سایر زیست بوم ها را در نظر بگیرند و با در نظر گرفتن منافع حاصل از مدیریت،باید زیست بوم را از دیدگاه اقتصادی درک و مدیریت کنند.
6113 /1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محيط زيست حق آبه تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۸۹۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا ایران تا پایان هفته اول اردیبهشت به‌طور متوسط ۱۶ درصد بارش بیشتری نسبت به شرایط نرمال دریافت کرده است. با این وجود استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین  ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به سایر مناطق کشور دریافت کرده‌اند. به گفته رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور همکاری مردم و توجه به الگوی کشت برای عبور از شرایط کمبود بارش ضروری است.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا افزود: در هر زمینه‌ای اگر همکاری نباشد آسیب‌ جمعی وارد می‌کند. آب یک عنصر حیاتی است. حدود ۵۰ درصد آب استان تهران صرف شرب و بهداشت می‌شود. این رقم بزرگی است البته در همه کشور این گونه نیست. در خیلی از استان‌ها آب مورد نیاز برای شرب زیر ۱۰ درصد است و حدود ۹۰ درصد آن صرف صنعت و کشاورزی می‌شود ولی در استان تهران به علت سکونت جمعیت متراکم در آن با کمبود منابع آبی مواجه است بنابراین به علت کمبود بارندگی و افزایش تدریجی تقاضا همکاری و توجه مردم بسیار کلیدی و حیاتی است.

وی تاکید کرد: آب را نمی‌توان خلق کرد، اگرچه می‌توان آن را به ‌طور محدود انتقال داد ولی کافی نیست و نمی‌تواند کمبودها را جبران کند بنابراین مهم‌ترین عامل بر کاهش مشکلات موجود همکاری و توجه مردم نسبت به چگونگی‌ مصرف آب به‌ویژه در استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی است چراکه با شرایط بسیار نامطلوبی از نظر تامین آب مواجه هستند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره تاثیر توجه به الگوی کشت برای مدیریت مصارف آب گفت: ایران کشوری نیمه‌خشک و بیابانی است و به‌طور نسبی بارندگی آن یک چهارم متوسط دنیاست بنابراین آب کالای گرانبهایی محسوب می‌شود. کشاورزی مهم‌ترین مصرف کننده آب است و نقش بسیار مهمی دارد چون هم امنیت غذایی و هم پایداری سرزمین‌مان باید حفظ شود. با حفظ آب این دو باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که بیشترین بهره‌بروری با کم‌ترین مصرف آب محقق شود.

وی اضافه کرد: هرچه قدر مقدار آب کم شود، شدت آلودگی آن افزایش می‌یابد چون غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در منابع آب و خاک بیشتر می‌شود. این موضوع مهمی است که باید در نظر بگیریم. در این شرایط در بخش کشاورزی مجبور می‌شوند به دلیل محدودیت آب سطحی، از پساب‌ها استفاده کنند که موجب خدشه دار شدن امنیت غذایی می‌شود.

وظیفه در پایان گفت: با کاهش آب برای تامین آب شرب از منابع دیگری مانند چاه‌های کشاورزی که قبلا استفاده نمی‌شدند، استفاده می‌شود. درست است که آب آن‌ها تصفیه می‌شود ولی کیفیت آب‌های سطحی  را ندارد.  

دیگر خبرها

  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران تدوین شد
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان