Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@06:17:26 GMT

چابک‌سواران خراسان‌شمالی زیر سم سخت اسب‌ها

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۹۳۳۰۳

چابک‌سواران خراسان‌شمالی زیر سم سخت اسب‌ها

وضعیت مسابقات سوارکاری در کشور هر سال بهتر از سال‌های قبل می‌شود اما از بهبود وضعیت چابکسوارانی که با عشق و علاقه در این ورزش فعالیت دارند، خبری نیست و آن‌ها سوار بر زین مشکلات و به امید حل آن‌ها همچنان می‌تازند.

به گزارش ایسنا، این استان دارای پتانسیل اسب اصیل ترکمن است که همین امر سبب شده تا چابک‌سواران بسیار خوبی در این استان تربیت شوند اما بیشتر این افراد که سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده‌اند، وضعیت مالی نامناسبی دارند و همیشه چشم به برگزاری کورس دارند تا بتوانند در آن مسابقات مقامی کسب کنند و نانی به خانه آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نبود پیست‌های استاندارد برای چابک‌سواران صدمه آفرین است

«اسحاق یزدانی قهرمان چابک» خراسان‌شمالی در کورس گنبد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که تمام فعالیت‌های یک چابک‌سوار با مشکل مواجه است، گفت: یکی از مشکلات چابک‌سواران نبود دپار در برخی مسابقات است و این امر سبب شده تا مدت زیادی با شکستگی پا مواجه باشیم.

وی نبود پیست استاندارد و مناسب را یکی از مشکلات موجود در این استان و سایر استان‌ها برشمرد و افزود: اغلب پیست‌های سوارکاری شنی و سنگی هستند که این امر سبب شده تا چابک‌سواران با سختی به هنگام برگزاری در مسابقات بتازند و این امر صدمات زیادی را برای چابک‌سوار و اسب به هنگام بروز اتفاقی چون افتادن از روی اسب و یا افتادن هر دو به همراه دارد.

یزدانی ادامه داد: نبود یک پیست مناسب در خراسان‌شمالی از معضلاتی است که موجب شده تا چابک‌سواران خراسان‌شمالی نتوانند خود و اسب‌های اصیل ترکمن این استان را در آنجا به نمایش بگذارند.

به گفته وی، علاوه‌بر آن گاهی اوقات چابک‌سواران مجبور می‌شوند تا در برخی ایام مسابقات سوارکاری را در زمین فاقد استاندارد در یکه سعود در شهرستان راز و جرگلان برگزار کنند.

یزدانی تصریح کرد: هیچ خبری از تکمیل پیست‌سواری در منطقه باغلق در شهرستان راز و جرگلان نیست و برخی کورس‌های سوارکاری نیز در تخته ارکان و منطقه علی‌آباد در بجنورد برگزار می‌شود که به هیچ عنوان زمین مناسبی برای سوارکاری نیست.

وی خاطرنشان کرد: چابک‌سواران خراسان‌شمالی مجبور هستند برای کسب ارتزاق در کورس‌های سوارکاری در گنبد و آق قلا به تاخت و تاز بپردازند.

یزدانی همچنین در ادامه نبود کلاس‌های آموزشی برای چابک‌سواران در این استان را از دیگر مشکلات بیان کرد.

قهرمانی در کورس تنها راه کسب درآمد برای چابک سوار/چابک سوار بیمه ندارد

«یوسف دهش» یکی دیگر از قهرمانان چابک‌سوار خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با ایسنا، از نبود پوشش چابک‌سواران در بیمه‌ها گلایه کرد و گفت: هیچ یک از چابک‌سواران تحت پوشش بیمه قرار ندارند در نتیجه از هیچ حقوق، مزایا و بازنشستگی نیز برخوردار نیستند.

وی با ابراز نارضایتی از دولت به علت نبود حمایت از آن‌ها افزود: چابک‌سواران درآمد چندانی ندارند و به سختی وجهی برای گذاران خود و خانواده برای یک ماه را تأمین می‌کنند.

دهش با بیان این‌که درآمد یک چابک‌سوار با آن همه مخاطره به اندازه یک کارگر ساده است، خاطرنشان کرد: چابک‌سواران درآمد زندگی خود را از کسب قهرمانی‌ها در کورس به دست می‌آورند بطوری‌که اگر در یک مسابقه سوارکاری برنده شدند بخشی از جایزه متعلق به چابک‌سوار می‌شود و اگر برنده نشود هیچ پولی عاید چابک سوار نمی‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در همه مسابقات برنده می‌شوید؟ گفت: حداقل 100 مسابقه برگزار شده در سال را برنده می‌شویم و البته کسب قهرمانی در مسابقات به عوامل مختلفی چون پیست و اسب نیز بستگی دارد.

ظلم است که مربی و چابک‌سوار پس از 50-60 سال با فقر کنار زده شود

«نجم‌الدین یزدانی» یکی از تولیدکنندگان اسب اصیل ترکمن در راز و جرگلان نیز در ادامه در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر این‌که مسئولان و فدراسیون سوارکاری باید تدبیری بیندیشند و از مربی و چابک‌سوار حمایت کنند، اظهار کرد: مربیان و چابک‌سواران تحت پوشش بیمه نیستند و از هیچ حقوق و مزایایی برخوردار نیستند.

وی تصریح کرد: به‌عنوان مثال یک مربی 50-60 سال برای پرورش یک اسب و چابک‌سوار زحمت می‌کشد اما بعد از آن با فقر کنار زده می‌شود و آن ظلم به این قشر است.

یزدانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر چابک‌سواران خودشان را زیر سم‌های سخت اسب امتحان می‌کنند اما دریغ از اندک حمایتی از آن‌ها.

تحت پوشش قراردادن چابک‌سواران برعهده هیئت‌های سوارکاری نیست

آگاهی مسئول روابط عمومی هیئت سوارکاری خراسان‌شمالی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا گفت: هیئت سوارکاری برای برگزاری مسابقات سوارکاری در بجنورد از دپارهای خوبی برخوردار است که هیچ مشکلی را برای چابک‌سواران به وجود نمی‌آورد.

وی تصریح کرد: مسابقاتی که به صورت سنتی در برخی مناطق روستایی برگزار می‌شود ممکن است فاقد دپار باشند.

آگاهی افزود: از سوی دیگر این هیئت هنگام برگزاری مسابقات سوارکاری، چابک‌سواران را تحت پوشش بیمه‌هایی چون حوادث قرار می‌دهد تا در صورت بروز حادثه بتوان از آن‌ها حمایت کرد.

به گفته وی، تحت پوشش قرار دادن چابک‌سواران در بیمه تأمین اجتماعی برعهده این هیئت‌های سوارکاری نیست.

این مسئول در ارتباط با پیست اسب دوانی استاندارد نیز یادآور شد: تاکنون پیگیری های فراوانی برای اختصاص زمین علی آباد بجنورد برای ساخت پیست و برگزاری کورس‌های اسب دوانی شده است که گویا خبرهایی مبنی بر اختصاص این زمین برای برگزاری مسابقات سواری در راه است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام اسب سواری منطقه خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۹۳۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت

ایسنا/خراسان شمالی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات به مرمت در این استان خبر داد.

سامان محمدی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ۶۵۳ رشته قنات در این استان وجود دارد که ۵۰ رشته از این تعداد در سالی مالی ۱۴۰۱ به طول ۵۰ کیلومتر احیا و مرمت شدند.

به گفته وی، برای مرمت و احیای این رشته ۲۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

محمدی افزود: در سال مالی ۱۴۰۲ نیز ۳۰ رشته قنات با طول ۱۵ کیلومتر در دست مرمت و احیا است. برای مرمت این تعداد از قنات‌ها ۱۳.۵ میلیارد تومان هزینه خواهد شد و مرمت آن‌ها تا سه ماه آینده به پایان می‌رسد.

این مقام مسئول بیان کرد: علاوه بر خشکسالی که موجب کاهش دبی آب‌های قنات‌های این استان شده، سیلاب نیز از دیگر چالش‌های مهم پیش روی ما است، بطوری‌که سیلاب‌های جاری شده سبب بروز خسارت به قنات‌ها می‌شود که به دنبال آن باید امر لایروبی صورت گیرد. لایروبی هر رشته قنات به حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

‌ مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به طور متوسط از قنات‌های کوچک ۵۰ تا ۶۰ خانوار و از قنات‌های بزرگ ۳۰۰ تا ۴۰۰ خانوار بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود
  • ۷۰۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • ۷۰۰ میلیارد به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در شهرستان مانه
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید