Web Analytics Made Easy - Statcounter

دونالد ترامپ با معرفی ایران به عنوان تنها دشمن رژیم سعودی، از مقامات عربستانی به شکلی آشکار و تحقیر آمیز باج خواهی می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه شبکه الکوثر، ترامپ در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» که بلندگوی تندروها در حزب جمهوری خواه آمریکا است گفت به سلمان پادشاه سعودی گفته است تنها دشمن آنان ایران است و آمریکا در برابر محافظت از آنها در برابر ایران از آنها می خواهد نفت بیشتری به بازار بفرستند تا قیمت ها پایین بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس جمهور آمریکا از همان ابتدا در خصوص ماهیت روابط مدنظرش بین آمریکا و عربستان صریح بوده است. مبنای این روابط را پرداخت پول در برابر برخوردار شدن از حمایت آمریکا تشکیل می دهد و عملا نیز این معادله در مدت سپری شده از دوره ریاست جمهوری ترامپ رعایت شده است.

 

ترامپ برای گرفتن پول از سعودی ها ابتدا باید دشمن سازی کند به همین علت مقامات سعودی را متقاعد کرد که دشمن اصلی آنها ایران است و هر گونه حمایت آمریکا از عربستان در برابر ایران مستلزم پرداخت پول است.

 

ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز هم گفت: «اوپک قیمت نفت را دستکاری می کند و باید از این کار دست بردارد زیرا ما از بسیاری از کشورهای عضو این سازمان حمایت می کنیم... یکی از پیامدهای منفی خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای با ایران از دست دادن مقدار زیادی نفت است و این کشورها باید این زیان را جبران کنند. دشمن اصلی آنها کیست؟ ایران است... پس باید جبران کنند! من روابط خوبی با پادشاه سعودی و ولیعهد او دارم و آنها باید تولید نفت را افزایش دهند».

 

ترامپ از عربستان سعودی می خواهد تولید نفت خود را دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد ولی اگر عربستان چنین کاری انجام دهد برخلاف توافق وین عمل کرده است. همچنین اقدام ترامپ به ارتباط دادن درخواست افزایش تولید نفت به خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای و تحریم ایران موجب شد اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران بگوید هر طرفی که سهم ایران را در بازار نفت بگیرد مرتکب خیانت بزرگی می شود که بهای آن را خواهد پرداخت!

 

پافشار مقامات سعودی بر افزایش تولید نفت ممکن است موجب اخراج عربستان از اوپک شود. علاوه بر این، سعودی ها باید بدانند تا دو سال دیگر تولید نفت شیل در آمریکا به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت و این کشور دیگر نیازی به نفت عربستان نخواهد داشت و معادله امنیت در برابر پول یا نفت هم بی اثر خواهد شد. این مسئله می تواند سرنوشت رژیم سعودی را دگرگون کند.

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت مجلس همایش جوانان و قانونگذاری جشن های دهه کرامت جوانان ارزانی دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان باج خواهی عربستان ایران هراسی آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۹۳۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!

شرکت بوئینگ تایید کرده که قصد دارد با فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای. ایکس ۲» به عربستان سعودی، درآمد‌های خود از این نسل جنگنده را افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، عربستان سال‌هاست از جنگنده‌های «اف-۱۵ ایگل» استفاده می‌کند و در گذشته نیز نسخه‌های پیشرفته‌ای از این جنگنده را خریداری کرده است. با این حال، بوئینگ در حالی به دنبال فروش این جنگنده‌های اف-۱۵ به عربستان است که رقبای اروپایی بوئینگ هم سعی دارند به ریاض جنگنده بفروشند، از جمله جنگنده‌های «داسو رافال» و «یوروفایتر تایفون».

در همین حال بوئینگ اخیرا جنگنده‌های «اف-۱۵ ای. ایکس» را به لهستان پیشنهاد کرده و رژیم صهیونیستی هم خواستار دریافت نسخه سفارشی خود شده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین با فروش این جنگنده‌ها به اندونزی هم موافقت کرده است.

هم‌زمان منابع عبری گزارش کرده‌اند عربستان سعودی نگران دو قابلیت اصلی در هواپیما‌های اف-۱۵ کنونی خود است و این دو نکته قابلیت حمل سلاح و کار مداوم برای مدت طولانی است که این دو مورد در نسخه جدید اف ۱۵ ارتقا یافته است.

نیروی هوایی عربستان در حال حاضر دارای ۸۴ جنگنده F-۱۵ SA و همچنین ۶۸ جنگنده F-۱۵ s است.

آمریکا از چند ماه گذشته درصدد پیش بردن یک توافق امنیتی با عربستان سعودی است تا از طریق آن به عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو دست یابد.

دولت بایدن پیش از ۷ اکتبر به سمت توافقی برای عربستان سعودی برای سازش با تل‌آویو پیش می‌رفت که منجر به موافقت واشنگتن با یک پیمان دفاعی با ریاض و حمایت از برنامه هسته‌ای غیرنظامی آن در ازای امتیاز دادن رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها می‌شد.

با این حال عملیات فلسطینی طوفان الاقصی و حمله تلافی‌جویانه صهیونیست‌ها به غزه این روند را تغییر داد، اما ایالات متحده و عربستان سعودی به بحث در مورد توافق احتمالی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های گسترده‌تر پس از جنگ ادامه دادند.

اما عربستان سعودی به صراحت اعلام کرده است که پس از هفتم اکتبر، رژیم صهیونیستی را ملزم به دادن امتیازات مهم‌تری به فلسطینی‌ها می‌کند و تاکید دارد که باید شاهد «گام‌های برگشت‌ناپذیر» به سوی تشکیل کشور فلسطین باشد.

دیگر خبرها

  • تجمعات در آمریکا از روی انسانیت و عدالت خواهی است
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند