Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهلی نو - ایرنا - سریلانکا اعلام کرد برای رفع نگرانی برخی کشورهای خارجی درباره استفاده نظامی چین از بندر 'همبانتوتا'،یک پایگاه نیروی دریایی به این بندر منتقل می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از 'رویترز' ،به گفته سریلانکا،انتقال پایگاه نیروی دریایی به بندری در جنوب این کشور که توسط چین به مدت 99 سال اجاره شده باعث افزایش امنیت و رفع نگرانی کشورهای خارجی در استفاده نظامی از این بندر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این پایگاه دریایی که هم اکنون در منطقه جهانگردی 'گالی' قرار دارد به
نزدیکی بندر 'همبانتوتا'که مسیر اصلی کشتیرانی میان آسیا و اروپا منتقل می شود.
سال گذشته پکن بندر 'همبانتوتا' را بر اساس یک توافق 1.1 میلیارد دلاری به مدت 99 سال اجاره کرد.
سرمایه گذاری چین در حوزه های زیرساختی سریلانکا، کمک چهار میلیارد و 800 میلیون دلاری پکن بین سالهای 2003 تا 2015 وتقبل 85 درصد از هزینه توسعه فاز نخست بندر هامبانتوتا، توسعه شهر بندری کلمبو ،فروش سالانه 100 میلیون دلار تسلیحات نظامی و پیوستن سریلانکا به جاده ابریشم دریایی(یک جاده یک کمربند) از طرحهای راهبردی چین در سریلانکا است .
منابع دیپلماتیک اعلام کرده اند که آمریکا، هند و ژاپن از واگذاری این بندر به چین ابراز نگرانی کرده و معتقدند پکن قصد دارد از این بندر به عنوان یک پایگاه دریایی استفاده کند.
سریلانکا و چین با رد این نگرانی ها می گویند یکی از بندهای قرارداد میان دو کشور،استفاده نکردن نظامی از بندر 'همبانتوتا' است .
'رانیل ویکرم سینگ' نخست وزیر سریلانکا در بیانیه ای اعلام کرد که کشورش به چین اعلام کرده که بندر همبانتوتا نمی تواند برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گیرد.
تحلیل گران سیاسی، سرمایه گذاری گسترده چین در سریلانکا را بخشی از استراتژی 'رشته مروارید' پکن برای افزایش نفوذ در کشور های اطراف هند می دانند.
اگرچه نخست وزیر فعلی سریلانکا پیش از انتخابات در سال 2015 از پروژه بندر `هامبانتوتا` انتقاد می کرد ولی پس از مدتی خواستار ادامه این طرح از سوی چین شد.
هند به شدت نگران افزایش نفوذ چین در کشور های همسایه خود است.
آساق**267**1424 *1600

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سريلانكا چين پايگاه دريايي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۹۴۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۵۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، سعید کیا کجوری در آیین گرامی داشت روز کار و کارگر و تجلیل از کارگران شاغل در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر گفت: با تلاش همه همکاران اداره کل و شرکت‌های تابعه بخش خصوصی، برای نخستین بار طی ۱۳ سال گذشته حجم عملیات تخلیه و بارگیری کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر در سال ۱۴۰۲ از مرز یک میلیون تن گذشت.

کیا کجوری تاکید کرد: در مجموع بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن کالا در سال گذشته در این بندر تخلیه و بارگیری انجام شد که این امر مرهون زحمات همه‌ی همکاران عزیز در بخش‌های مختلف بوده است.

به گفته وی، بندر نوشهر بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی غرب استان است که حدود ۶۰۰ نفر در شرکت‌های بخش خصوصی فعال در حوزه‌های دریایی و بندری مشغول به کار هستند که حدود دو برابر نیرو‌های شاغل در این اداره کل است.

کیا کجوری با اشاره به زحمات شبانه روزی کارگران عزیز و نقش آفرینی آنان در رونق فعالیت‌های دریایی و بندری در بنادر تابعه اداره کل، از زحمات کارگران شاغل در شرکت‌های دریایی و بندری فعال در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر، با اهدای لوح سپاس، قدر دانی کرد

دیگر خبرها

  • رشد ۱۵۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر
  • هدف آمریکا از ساخت اسکله غزه چیست؟ / نگرانی از پروژه امنیتی جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی در قالب «مهاجرت داوطلبانه» +عکس و فیلم
  • تا پرتاب ماهوار از پایگاه فضایی چابهار وقت زیادی باقی نمانده
  • استقلال متعلق به تهران است اسمش تغییر کند به مردم برمی‌خورد/ لابد مسابقات را هم به بندر ماهشهر منتقل می‌کنند!
  • فعالسازی خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره
  • فعالیت ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی در بندر امام خمینی
  • دستور دادستانی برای راه‌اندازی پایگاه امداد دریایی گناوه
  • اطلاعیه جدید وزارت حمل و نقل عراق درباره انتقال مسافران از اروند رود
  • بندر امام خمینی ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی دارد
  • نیروی دریایی امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده