Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-30@18:04:54 GMT

تهمت زدن عقوبت اخروی و عقوبت دنیوی دارد

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۹۷۴۸۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، حجت‌الاسلام علی لرستانی مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه الیگودرز در کارگاه آموزش آگاه‌سازی و پیشگیری از وقوع تخلفات دینی، اخلاقی، سیاسی که به همت معاونت نظارت و تائید صلاحیت ناحیه مقاومت الیگودرز در سپاه الیگودرز برگزار شد به اهمیت رعایت شئون اسلامی در محیط اداری اشاره کرد اظهار داشت: گناه تهمت وافتراءکه از موارد تهدیدکننده مباحث دینی و یکی از زشت‌ترین رفتارهای اجتماعی، تهمت، بهتان و افترا زدن به دیگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با اشاره به اینکه نگاه منفی به دیگران و بدگمانی، موجب می‌شود که آبروی آن‌ها در معرض خطر قرار گیرد افزود: تخلفات دینی یک معضل و بلکه بیماری اجتماعی و ضد ارزش‌های انسانی و ضد هنجارها بر اساس آموزه‌های اسلامی است.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه الیگودرز عنوان کرد: یكی از گناهانی كه عامل می‌‌شود انسان در گناهان دریده شود تهمت است چراکه تهمت ایمان را از بین می‌‌برد وقتی ایمان از بین رفت دیگر هر چه معجزه هم بیاوری باورش نمی‌‌شود. بعضی از كسانی كه در محضر نبی مکرّم اسلام بودند اما با دیدن معجزات از پیامبر عظیم الشان آن‌ها را انکار می‌کردند.

وی گفت: تهمت تبعات و پیامدهایی دارد ازجمله اعتماد بین انسان‌‌ها را از بین می‌‌برد و جامعه و محیط کاری را دچار ناامنی می‌کند. امام جعفر صادق (ع) می‌‌فرمایند: مَنِ اتَّهَمَ أَخَاهُ فِی دِینِهِ فَلَا حُرْمَةَ بَیْنَهُمَا کافی، ج 7، ص 19 آن كسی كه به برادر دینی خودش تهمت بزند، دیگر حرمتی بین آن دو باقی نمی‌‌ماند.

لرستانی بیان اینکه درروایت داریم جامعه‌‌ای كه اعتماد در آن از بین رفت خیرات و بركات ظاهری و مادّی هم از بین می‌‌رود تصریح کرد: نسبت دادن سخن یا فعل ناحق یا صفت نادرست به دیگری که موجب آبروریزی می‌شود گناهی نابخشودنی و یکی از گناهان کبیره زبانی است که در برخی از مصادیق آن جرم نیز تلقی شده و احکام قانونی چون حد و تعزیر بر آن بار می‌شود. ازنظر اسلام هرچند این نسبت دادن برخاسته از اعتقاد فرد باشد جایز و روا نیست زیرا تا زمانی که چیزی بر اساس ادله محکمه‌پسند اثبات نشده باشد بیان هر سخن یا کار نادرست یا صفت ناروا به دیگری عملی ضد اخلاقی، گناهی نابخشودنی و گاه جرم قانونی است که تبعات حقوقی و کیفری به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: ظالم‌ترین افراد کسی است که به خدا نسبت دروغ ببندد و به زنان و مردان مؤمن تهمت بزند آدم تهمت‌ زننده از رسواترین خلایق در آخرت است.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه الیگودرز گفت: از امام صادق (ع) آمده است که هنگامی شخصی به شخص دیگری تهمت می‌زند ایمانش از بین می‌رود همانند حل شدن نمک در آب و در جای دیگری فرمودند که حرمت کعبه بسیار بالاست اما حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است.

وی افزود: در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: هر کس به مرد یا زن مؤمن تهمت بزند به خداوند در قیامت او را بر تلی از آتش قرار می‌دهد؛ اولیاء الهی دائم این تذکر را داده‌‌اند كه انسان برای اینكه دچار تهمت نشود اوّل باید مراقبت داشته باشد و قبل از آن، جامعه را به غیبت دچار نكند.

لرستانی گفت: غیبت به معنای این است که خصوصیت و چیزی که فردی مبتلابه آن است را بگوییم و تهمت یعنی اینكه فردی خصوصیاتی را ندارد و ما آن خصوصیت را به آن می‌بندیم.

وی عنوان کرد: تهمت زدن هم عقوبت اخروی دارد و هم عقوبت دنیوی، عقوبت تهمت دنیا و آخرت انسان را تخریب می‌كند جالب این است راجع به تهمت داریم که خود خداوند در دنیا از تهمت زننده انتقام می‌گیرد چراکه مهم‏ترین آثار تهمت زدن عبارت‌اند از زوال ایمان، قطع روابط انسانى، عذاب اخروى، رسوایى، عدم قبولی توبه، بی‌اعتمادی، را در دنیا و آخرت را به دنبال دارد. لذا وظیفه همه ما در محیط کاری رعایت مودت و رفاقت و موارد اخلاقی است.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه الیگودرز در ادامه صحبت‌های خود به بندهایی از قوانین مربوط به تخلفات دینی و اخلاقی پرداخت و گفت: بررسی و ریشه‌یابی علل وقوع تخلفات یکی از اقدامات لازم جهت پیشگیری از وقوع تخلف و سلامت محیط خدمتی است.

انتهای پیام/

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۹۷۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد

مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه‌های ‌علمیه، در راستای مأموریت اصلی خود در فراهم‌سازی گفتمانی فعال در شبهه‌پژوهی و پاسخگویی به‌روز، دقیق و مؤثر و همچنین ایجاد زمینه مناسب هم‌افزایی تجارب و اطلاعات علمی، ایده پردازی، اثربخشی و فرهنگ گستری رصد و پاسخ به شبهات دینی، سومین جشنواره پاسخ برتر را با هدف تکریم و تقدیر از فعالان و پیشگامان در عرصه پاسخگویی به شبهات دینی و حمایت حمایت مالی و معنوی از آثار برتر برگزار می‌کند.

موضوع جشنواره:

تقدیر از فعالان و مراکز پاسخگو به شبهات دینی و حکمرانی اسلامی به همراه با اعطای جوایز به آثار برتر و حمایت از برگزیدگان است.

قالب‌های جشنواره:

پژوهشی: کتاب، مقاله، پایان‌نامه، ادبی: شعر، داستان، داستانک، ناداستان، رمان، چندرسانه‌ای: فیلم، فیلم کوتاه، مستند، کلیپ، پادکست، موشن، پویانمایی، تجسمی: عکس، عکس نوشته، اینفوگرافی، کاریکاتور، نقاشی، بین‌الملل و بخش‌ویژه: رویکرد تهاجمی در مواجهه با شبهات می باشد.

معیارهای انتخاب اثر در این جشنواره:

پاسخگویی تخصصی و تحلیل محتوا، استفاده از شیوه‌های نوین پاسخگویی و ارائه الگوهای صحیح پاسخگویی به شبهات

شرایط آثار:

آثار پژوهشی نگاشته و چاپ شده در سال ۱۴۰۱، عدم ارسال آثار ارسالی در جشنواره‌های قبلی.

علاقه مندان می‌نوانند تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره به نشانی https://jpb.pasokh.org/ ارسال کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۹۰۷۶۷۰۸۹۱ تماس بگیرند.

گفتنی است، اختتامیه سومین جشنواره «پاسخ برتر» پاییز ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ۸۵ درصد از شبکه آبیاری سد حوضیان الیگودرز اجرا شد
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد
  • محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر سرتیپ بختیاری: محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • چهره متفاوت بازیگر نقش علی در آینه عبرت بعد از ۳۵ سال
  • آیت‌الله مظاهری: روش مواجهه با جوانان، دهن‌کجی و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست
  • ساخت فیلم «عشق آباد» با محوریت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی
  • جزئیات جدید از ماجرای دستگیری زنجیر کش بی آرتی
  • نشست خبری اولین جشنواره بین المللی فیلم دینی رضوان
  • محموله ۱۵ تنی خوراک ماهی قاچاق در الیگودرز توقیف شد