Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-05-07@23:49:21 GMT

ضرورت توجه به تبعات انتقال آب بین‌حوضه‌ای

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۹۷۷۸۵

به گزارش وانانیوز، 

هوشنگ جزی امروز در حاشیه نشست هماهنگی پروژه مدیریت جامع حوضه آبخیز کارون بزرگ اظهار کرد: منابع همانند رودخانه کارون بایستی درست و یکپارچه مدیریت شود پس اقدام اصلی، مدیریت جامع حوضه آبخیز کارون است.

وی افزود: اگر به درستی از بالادست و پایین‌دست امکان مدیریت آب، خاک، فرسایش و رسوب را در یک تعادل اکولوژیک برقرار نکنیم یک بحران بوده و مدیریت‌های ما نمی‌تواند به پایداری چنین حوضه‌ای کمک کند و این یک تمرین حوضه‌ای برای اقدامات اکولوژیک در حوضه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتظار است که با توجه به تجارب کشور ژاپن و تاکید بر استفاده از دانش بومی کشور به ارتقاء برسیم و با اقدامات نمایشی و الگویی دانش خود را یک سطح بالا آوریم.

مدیرکل دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: انتظار است که از جریان‌سازی فکری که در این حوضه شکل می‌گیرد در سیستم مدیریتی آموزشی مطلوب به کارکنان دستگاه‌های مختلف که بر منابع زیستی اثر گذار هستند، انجام شود تا بدانند در دنیا چه اتفاقی در حال انجام است و باید برای این حوضه چه اقداماتی صورت گیرد پس فرایند آگاه سازی و آموزش بسیار مهم است که تا در پایان این پروژه بتوان یک سطح موضوع آموزش بخش‌های دولتی را ارتقاء داد.

جزی در ادامه گفت: مشارکت مردم موضوعی است که باید در این پروژه به آن پرداخت و دانش خود را در اختیار قرار داد چراکه بدون حضور مردم در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری نمی‌‎توانیم مدیریتی در حوضه‌ها داشته باشیم.

وی اضافه کرد: از اجرای اقداماتی که با مردم خواهیم داشت مدیریت مشارکت حوضه‌های زیستی و منابع طبیعی را تجربه خواهیم کرد و این امر فقط استفاده ابزاری از مردم نیست که درخت و بذر بکارند بلکه این است که چطور تصمیم گیرند و خودشان اجرا و نگهداری کنند و عِرق به منابع طبیعی را با سازمان جنگل‌ها شریک شوند تا یک ارتباط قوی میان سازمان جنگل‌ها و مردم برقرار شود.

مدیر اجرایی ملی پروژه مدیریت جامع حوضه آبخیز کارون بزرگ در ادامه گفت: برنامه مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز کشور در تمام استان‌ها در حال اجرا است که چارچوب اجرایی آن از سازمان جنگل‌ها خارج شده به دلیل اینکه اعتقاد داریم حفظ منابع طبیعی کشور نمی‌تواند توسط یک دستگاه دولتی انجام شود.

جزی افزود: در هر استان یک حوضه به عنوان نمونه انتخاب شده که حدود ۳۳ حوضه اجرایی در کشور هستند و تقریبا دو میلیون هکتار را در بر می‌گیرند. استانداران و فرمانداران به عنوان راهبران اصلی فعالیت خواهند کرد و سازمان جنگل‌ها در کشور هماهنگ کننده است.

وی تاکید کرد: در برنامه مدیریت جامع به دنبال برقراری ارتباط منظم بین استان‌ها هستیم. حوضه آبخیز کارون می‌تواند به عنوان نخستین حوضه‌ای که میان شش استان است که ممکن است دجار مسایل خاص نیز باشند، یک مدیریت صحیح را می‌طلبد.

جزی اظهار کرد: اکنون انتقال آب بین حوضه‌ای از موضوعاتی است که در کشور مطرح و تنش ایجاد کرده است که اگر در انتقال آب بین حوضه‌ای مدیریت درست انجام شود اشکالی ندارد بلکه اشکال این است که تنها به دنبال انتقال آب باشیم و ندانیم انتقال آب ممکن است چه مشکلی را برای مبدا انتقال آب ایجاد نکند. اگر برای این امر تدبیر نشود، انتقال آب بین حوضه‌ای موجب مشکل در مبدأ خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر مدیریت یکپارچه و صحیح در تمام حوضه در نظر گرفته شود شاید بتوان از منابع موجود بهترین استفاده را کرد اما اکنون تنها به دنبال درمان سریع هستیم همانند سدسازی که برای درمان سریع، آب را ذخیره کردیم و اکنون پاسخ گرفته نمی‌شود. نباید یک سری پروژه‌های مقطعی انجام شود که نمی‌دانیم برای آینده آن چه اتفاقی می‌افتد.

جزی اضافه کرد: این مهم جز سیاست‌گذاری‌های مدیریت جامع حوضه آبخیز است اما نمی‌توان گفت به طور کامل موفق خواهد شد اما برای محقق شدن آن در تلاش هستیم و حدود دو سال است که مدل آن به استان‌ها ابلاغ شده است تا مدیریت جامع محقق شود. تاکنون اجرای این امر حوضه بزرگی را دربر نگرفته است اما در برخی نقاط اجرایی شده و در تنها حوضه بزرگی که از نظر مساحت در حال اجرا است در کارون، ارومیه، اترک و خوزستان است.

جزی در خصوص اینکه طرف ژاپنی چه سودی از اجرای پروژه مدیریت جامع حوضه آبخیز کارون خواهد برد، گفت: این کشور از تجارب کشورهای دیگر بهره می‌برد. ما نیز علاقه‌مند هستیم تا دانش بومی خود را به مناطق دیگر منتقل کنیم. ایران منابع مالی در اختیار ژاپنی‌ها قرار نمی‌دهد و از این نظر سود نمی‌برند بلکه سود آنان استفاده از دانش است.

جزی تصریح کرد: ایران عضو بسیاری از کنوانسیون‌های بین‌المللی و بسیار فعال است به نحوی که آمادگی کمک به محیط زیست دنیا را دارد پس باید با انجام پروژه‌های مشترک با کشورهای دیگر آمادگی خود را اعلام کند پس یک برد بین‌المللی از ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی خواهیم داشت که نشان می‌دهد دارای توانایی علمی و دانش هستیم و در ارتباطات بین‌المللی نیز می‌تواند موفق عمل می‌کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: اجرای فناوری‌ها، انتقال تجربه ژاپن به ایران، طراحی سیستم‌های پایش و ارزیابی برای دانستن میزان اثرگذاری از اقدامات این پروژه است.

جزی در خصوص اینکه با توجه به اهداف طرح مدیریت جامع حوضه آبخیز کارون بزرگ، آیا می‌توان به ضمانت اجرایی برای جلوگیری از اجرای طرح‌های غیرجامع همانند سد سازی و انتقال آب امیدوار بود، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی مختلف تلاش‌های متفاوتی دارند. برخی تصور می‌کنند باید نظام مدیریت سرزمین را ساختارسازی کرد و از بالا دست دستور گرفت تا بتوان مدیریت را در پایین دست نیز اعمال کرد اما بعضی دیگر اعتقاد دارند نظام مدیریت سرزمین بایستی از پایین دست چیده شود.

وی اضافه کرد: باید یک حد وسط گذاشته شود که از هر دو سو حرکت شود. مدل مدیریت جامع حوضه آبخیز در تلاش است تا این دو را به یکدیگر نزدیک کند و نیاز به یک متولی است. در کشور شورای عالی آب وجود دارد و از بالاترین سطح آغاز می‌شود اما موفق نشده که در مدیریت آب کشور تاثیر گذارد زیرا پایین‌دست را ندیده است.

جزی در پایان گفت: باید با در هر دو نظام خرد و قدرت کار کرد . زمانی که نظام بالادست قانع شد می‌توان اقدامی را انجام داد این امر در پایین دست نیز اجرا خواهد شد. این کار در سازمان جنگل‌ها در حال انجام است.
انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: انتقال آب رودخانه کارون سازمان جنگل ها محیط زیست منطقه چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۹۷۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه به معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین افشاری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در اجلاسیه گروه‌های کشوری معماری و شهرسازی اظهار کرد: احیای الگو‌های سنتی و بازگشت به الگو‌های معماری سنتی و اسلامی و استفاده از آن در طراحی‌های مدرن یکی از ضرورت‌های است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با ابراز خرسندی از حضور مدیران گروه‌های معماری و شهرسازی دانشگاه‌ آزاد اسلامی در دامغان عنوان کرد: دامغان یکی از کهن‌ترین شهر‌های ایران است و کاروانسرا‌ها، قلعه‌ها و تپه‌های قدیمی و برج و بارو، حصار عظیم داخل و خارج شهر دامغان است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان متذکر شد: این شهرستان در حال حاضر دارای بیش از ۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده بوده که ۱۳۰ اثر ملموس و ناملموس در فهرست آثار ملی است و از آثار شاخص این شهرستان می‌توان به تپه تاریخی حصار با قدمت ۷ هزار سال و دارای سه دوره متعدد، مسجد تاریخانه که یکی از مهم‌ترین مساجد بازمانده از قرون اولیه اسلامی در کشور و از نخستین نمونه‌های مساجد است، اشاره کرد که مناره آن یکی از عناصر تشکیل‌دهنده آن است.

افشاری متذکر شد: وجود بنا‌های تاریخی بسیار در دامغان و لزوم احیای ارزش‌های اسلامی در شهر‌های مسلمان که امروزه هویت خاص گذشته را از دست داده‌اند، بیش از قبل احساس می‌شود.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان تاکید کرد: تمرکز بر آموزش معماری اسلامی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تشویق پژوهش در این زمینه می‌تواند دستاورد‌های شگرفی را ایجاد کند.

وی متذکر شد: توجه به فرهنگ و هنر ایرانی و ادغام فرهنگ و هنر ایرانی در طراحی‌های معماری و شهرسازی با بهره‌گیری از توان علمی اندیشمندان این دو حوزه با استفاده از مصالح بومی و سنتی و به‌کارگیری مصالح ساختمانی سنتی و بومی در ساخت و ساز‌ها موجب ترویج معماری پایدار که هم با محیط زیست سازگار باشد خواهد شد و هم بازتاب‌دهنده میراث فرهنگی ایرانی-اسلامی و توسعه گردشگری می‌شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان، توجه به معماری ایرانی‌ ـ‌ اسلامی در ساخت و ساز‌های شهری را از موضوعات حائز اهمیت برشمرد و تأکید کرد: استفاده از نماد‌ها و عناصر معماری اسلامی در طراحی‌های جدید با برگزاری اینگونه جلسات در دانشکدگان هنر زمینه تحول در معماری را ایجاد کرده و با ارائه راهکار و برنامه به حاکمیت زمینه ایجاد قوانین و مقرراتی که حمایت از معماری ایرانی اسلامی را در برنامه‌ریزی‌های شهری و ملی تضمین کند را مهیا خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تبعات عدم توجه به مشکلات پزشکان در مناطق دورافتاده کشور
  • گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • ضرورت توجه به معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی 
  • کارگاه آموزشی جامع مدیریت امور قرآنی در یاسوج برگزار شد
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • ضرورت مدیریت مگس میوه در باغات مرکبات و سیاه ریشه
  • پیش‌بینی بارش در برخی مناطق کشور طی هفته جاری
  • استان های غرب، شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور بارانی می شوند
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • انتقال آب از سد دز به سد کرخه