Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمهوری اسلامی ایران در 2 دهه گذشته بعد از تقریباً 2 خرداد 76 به‌طور خاص به موضوع «دموکراسی، انتخابات و چرخش قدرت» پرداخته است و در پی آن احزاب هم به دموکراسی به‌عنوان یکی از بنیان‌های سیاست مدرن تأکید داشته‌‌اند. اما احزاب فی‌نفسه برای عموم مردم مطلوب نبوده‌اند؛ چرا که مردم بیشتر به‌دنبال حل مسائلی چون اشتغال، مسکن و بحث‌های درمانی خود هستند و تنها در صورتی که حل این مسائل را در دموکراسی ببینند به آن تن می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر محمد فاضلی جامعه‌شناس

ایران آنلاین /جمهوری اسلامی ایران در 2 دهه گذشته بعد از تقریباً 2 خرداد 76 به‌طور خاص به موضوع «دموکراسی، انتخابات و چرخش قدرت» پرداخته است و در پی آن احزاب هم به دموکراسی به‌عنوان یکی از بنیان‌های سیاست مدرن تأکید داشته‌‌اند. اما احزاب فی‌نفسه برای عموم مردم مطلوب نبوده‌اند؛ چرا که مردم بیشتر به‌دنبال حل مسائلی چون اشتغال، مسکن و بحث‌های درمانی خود هستند و تنها در صورتی که حل این مسائل را در دموکراسی ببینند به آن تن می‌دهند.

در فضای اصلاحات بحث «اصلاح‌طلبی» و تمایز آن با «اصلاح‌گری» یکی از موضوعات مهم است. «اصلاح‌طلبی» به قشری خاص در قالب احزاب گفته می‌شود اما «اصلاح‌گری» معطوف به همه افراد خواهان توسعه و بهبود فضای جامعه است حتی اگر در جناح اصولگرا باشند.  امروزه معضل جامعه ما «احساس عدم حل مسائل» است؛ احساسی که «ناامیدی» را برای جامعه به همراه می‌آورد. حال احزاب چگونه می‌توانند به این قفل‌شدگی سیاستی سر و سامانی دهند چنانکه سبب تغییر سیاست‌ها شوند؟ برای پاسخ به این پرسش باید درکی از این موضوع داشته باشیم که «تغییر سیاستی در جهان چگونه رخ می‌دهد؟» در این زمینه چند دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه نخست: جریان‌های چندگانه سیاستی برای اینکه یک سیاست تغییر کند نیاز به 3 اتفاق داریم؛ «جریان مسأله»، «جریان راه‌حل»، «جریان سیاسی»؛ اگر این 3 به یکدیگر برسند یعنی «مسأله» به حدی رسید که «راه‌حل» برای آن وجود داشت و «اصل سیاستی» نیز برای آن به وجود آمد؛ می‌توان یک مسأله را حل کرد. در این نگاه «احزاب» تولید محتوا، تولید ایده، تولید دستور کار و تولید فرآیند‌های حل مسأله نیستند بلکه احزاب، فرآیند «تولید رأی» هستند. زمانی که به بیانیه‌های حزبی نگاه می‌کنیم در یک بازه زمانی مشخص می‌بینیم حزب به مدت یک دهه در مورد محیط‌زیست بیانیه داده است ولی مسأله‌ای از ما را حل نکرده است. و در واقع همه تلاش‌ها معطوف به عرصه قدرت و برای رسیدن به قدرت در آن موضوع است. دیدگاه دوم: تغییر سیاست با تغییر تصویر سیاستی کسانی می‌توانند «تغییر سیاست» دهند که قادر به تغییر «تصویر سیاستی» باشند. برای مثال، 4 دهه است که سیاست انکار حیات جنسی را در پیش گرفته‌ایم و نتیجه آن بروز بسیاری از تجاوزها و کودک آزاری‌ها در جامعه بوده است. بنابراین این تصویر سیاستی را که چهار دهه در جامعه حاکم است، باید تغییر دهیم. اما این تغییر چگونه اتفاق می‌افتد؟ 1. به طریق شوک 2. به طریق مذاکره دیدگاه سوم: ائتلاف‌سازی برای تغییر سیاست‌ها همواره سیاست‌ها با ائتلافی از آدم‌ها پیش می‌رود؛ برای مثال در فرآیند برجام، بین دکتر ظریف، دکتر روحانی و آقای عراقچی یک ائتلاف مشترک فکری وجود داشت که توانستند این پروژه را پیش ببرند. و ائتلافی دیگر، از سوی مردم بود که حامی این تیم بودند و به مدت دو سال و نیم این مسیر را طی ‌کردند. دیدگاه چهارم: شبکه سیاستی افرادی که جایگاه‌های تأثیرگذاری در حوزه سیاستی دارند، شبکه سیاستی را شکل می‌دهند که این شبکه حتی شوک هم برایش مهم نیست به‌عنوان مثال در مسأله تحریم‌ها که در حال جدی شدن است. باید به این نکته اشاره داشت که برخی‌ها بر این باورند اگر تحریم‌ها جدی‌تر شود برخی سیاستمداران به‌دنبال اصلاح می‌روند. بنابراین احزاب برای تغییر سیاست باید فرصت به وجود آمدن «ایده‌های سیاستی» را در جامعه فراهم آورند؛ احزاب باید «ایده‌های سیاستی» را شکل دهند نه «ایده‌های سیاسی»؛ یعنی نه فقط برای «رأی به یک شخص» بلکه برای یک «جامعه» ایده داشته باشند. فرآیند بعدی عادت دادن مردم به یک طرح یا یک پیشنهاد سیاستی است. برای پیشبرد بعضی از ایده‌های سیاستی ما باید وارد فرآیند مواجهه با مردم شویم؛ این ایده‌های سیاستی یک شبه از بالا به پایین نازل نمی‌شود و نمی‌توان بدون مواجهه با مردم آن را تعیین کرد. این ایده‌ها را از اروپا و امریکا نمی‌توان گرفت بلکه این ایده‌ها از طریق مردم تعیین می‌شود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۰۱۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر نام استقلال به «استقلال خلیج‌فارس»

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، عبدالعلی علی عسکری با اشاره به اینکه پسوند «خلیج فارس» نقطه اشتراک تمامی شرکت‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس است، گفت: بر اساس همین سیاست، در راستای حفظ وحدت رویه، سیاست حاکمیت شرکتی و همچنین روز مبارک خلیج فارس، بر اساس تصمیم مالکان جدید تیم محبوب استقلال، به تیم استقلال خلیج فارس تغییر می‌یابد.

وی تصریح کرد: این اقدام، گامی مهم برای اصلاح ساختارهای اقتصادی، سود ده کردن این باشگاه، حرکت استقلال خلیج فارس در تراز جهانی و انشاالله کسب توفیقات در شأن این تیم در عرصه‌های بین‌المللی است.

کد خبر 6092166

دیگر خبرها

  • نام استقلال به استقلال خلیج فارس تغییر یافت
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • تغییر نام استقلال به «استقلال خلیج‌فارس»
  • دهم خرداد ماه، انتخابات نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار می‌شود
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • محمدحسن روزی‌طلب سرپرست اداره کل برنامه‌های سیاسی صداوسیما شد
  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد
  • روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست