Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- نماينده سيستان و بلوچستان در شوراي عالي استان‌ها با بيان اينکه مردم به خاطر امرار معاش آواره استان‌هاي ديگر مي‌شوند، گفت: خشکسالي همه چيز را از ما گرفته است گورستان‌ها و خرابه‌هاي زابل پر از جوانان معتاد است. مردم از سوءتغذيه و بيماري‌هاي تنفسي رنج مي‌برند و کودکان از گرسنگي جاني براي درس خواندن ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاري آريا، عزيز ساراني (نماينده سيستان و بلوچستان در شوراي عالي استان‌ها و عضو شوراي شهرستان زابل) با تاکيد بر اينکه اين منطقه به شدت با مشکل کم‌آبي روبروست و روستاها بيش از شهرها درگير اين مساله هستند، به خبرنگار ايلنا گفت: روستاهاي منطقه لوله‌گذاري شده‌اند اما جاهايي که ضروري باشد؛ آب با تانکر فرستاده مي‌شود.
عضو شوراي شهرستان زابل با اشاره به بحران شديد گردوغبار در اين منطقه افزود: نزديک به 20 سال خشکسالي پي در پي به بحران گردوغبار شديد در اين منطقه دامن زده است. اين گردوغبار به خصوص در موسوم بادهاي 120 روزه سيستان، زندگي را براي اهالي به شدت مشکل مي‌کند و اکثر مردم اين منطقه دچار بيماري‌هاي تنفسي سل، تنگي نفس و ... هستند.
عضو شوراي عالي استان‌ها، مشکل عديده و بزرگ استان سيستان و بلوچستان را مساله بيکاري خوانده و گفت:  هيچ کارخانه و کارگاهي در اينجا وجود ندارد. در گذشته مردم کشاورزي مي کردند که ديگر با خشکسالي اين‌هم ممکن نيست. از سال 96 به بعد همه درآمدهاي مردم از بين رفت و غير از يارانه و کمک‌هاي کميته امداد؛ ساکنان اينجا منبع درآمد ديگري ندارند.
وي ادامه داد: خشکسالي‌هاي پي‌در‌پي‌، ريزگردها و شن‌هاي روان همه چيز را از ما گرفته است و بيکاري موجب شده که در اکثر شهرهاو روستاها جوانان به اعتياد روي آورند.
عضو شوراي شهرستان زابل با اشاره به بحراني بودن مساله اعتياد در اين منطقه افزود: اگر شب‌ها به خيابان‌ها و خرابه‌هاي حاشيه قبرستان‌ها برويد، مي‌توانيد کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر را ببينيد. بيکاري باعث همه اين بدبختي‌ها و مشکلات شده است. در ميان اين کارتن‌خواب‌ها؛ زنان، کودکان و دختران هم ديده مي‌شوند. ماده اصلي مصرفي اکثر معتادان نيز مواد مخدر صنعتي است که با آن خود را نابود مي‌کنند.
ساراني با تاکيد بر اينکه اعتياد باعث نابودي و بيچارگي خانواده‌هاي سيستاني و بلوچستاني شده است، افزود: اکثر آنها، روزها مشغول جمع‌آوري زباله و گدايي هستند و بعضا در خرابه‌هايي که فاصله کوتاهي با شهر دارند، زندگي مي‌کنند.
نماينده استان سيستان و بلوچستان در شوراي عالي استان‌ها با اشاره به شرايط تحصيلي کودکان شهرستان زابل و منطقه سيستان نيز افزود: در روستاها اکثر دخترها فقط تا پايه ششم ادامه تحصيل مي‌دهند و بعد خانه‌نشين مي‌شوند. از آنجا که امکانات کافي وجود ندارد و به علت تعصبات مذهبي، دختران در اين منطقه از سن 14 الي 15 سالگي به بعد شوهر داده مي‌شوند و در برخي روستاها نيز شاهد ازدواج دختران 9 ساله هستيم.
عضو شوراي روستاي رشيد با اشاره به شيوع سوء‌تغذيه شديد ميان کودکان و با تاکيد بر اينکه خود نيز به کار آموزشي اشتغال دارد، افزود: ما شديداً با مشکل سوءتغذيه مواجه هستيم و شاهديم که برخي دانش‌آموزان بدون صبحانه وارد مدرسه شده و تا ظهر که مدرسه تعطيل مي‌شود چيزي براي خوردن ندارند. بايد گفت اينجا شرايط وحشتناک است.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا مدرسه به آنها کمک نمي‌کند، گفت: مدرسه از کجا مي‌تواند به آن‌ها کمک برساند؟ گاهي اوقات همکلاسي‌هاي بچه‌ها يا خودمان به آنها صبحانه کوچکي مي‌دهيم تا جاني بگيرند. در گذشته اميدمان به شيري بود که در مدارس بخش مي‌شد که آن را هم قطع کردند.
ساراني با بيان اينکه به علت اين شرايط نامناسب، حاشيه‌نشيني در اطراف شهرهاي زابل و زاهدان افزايش پيدا کرده است، گفت: مردم اين منطقه براي امرار معاش، به استان‌هاي ديگر همچون استان گلستان، خراسان جنوبي و يزد مهاجرت مي‌کنند و بيچاره، دربه‌در و آواره استان‌هاي ديگر مي‌شوند.
عضو شوراي استان سيستان و بلوچستان با بيان اينکه نمي‌تواند آمار دقيقي از روستاهاي تخليه شدن در منطقه سيستان ارايه دهد، افزود: نمي‌توانم دقيقا بگويم چه ميزان از روستاها تخليه شده‌اند اما در اطراف شهرستانِ هيرمند، منطقه‌ي قرقري و نيمروز در نزديکي درياچه خشک شده هامون؛ تقريبا از جمعيت خالي است.
نماينده استان سيستان و بلوچستان در شوراي عالي استان‌ها، شرايط خشکسالي و بحران آب در منطقه بلوچستان و چابهار را بحراني‌تر عنوان کرده و افزود: آنها براي مصرف آب از هوتک (گودال سرباز مشترک ميان حيوان و انسان) استفاده مي‌کنند. آب اين گودال‌ها به شدت آلوده است. اخيرا خبردار شديم يکي از روستاييان به دليل مصرف اين آب، زالويي در گلويش گير کرده بود. پزشکان مجبور شدند با عمل جراحي زالو را  از گلويش بيرون آورند.
ساراني با تاکيد بر اينکه نبود زيرساخت‌ها؛ رفت و آمد را در اين استان مشکل کرده است، درباره امنيتِ استان سيستان و بلوچستان گفت: ما مرز را محکم نگه داشته‌ايم البته مرز سيستان براي مدت‌هاي مديدي است که بسته است و اين‌طور نيست که بتوانند به داخل کشور نفوذ کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سوءتغذيه تنفسي ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۰۴۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود روزانه ۲۰۰ واحد خونی در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان به علت داشتن شمار بالای بیماران تالاسمی و هموفیلی نیاز به فرآورده‌های خونی فراوانی دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیکر بی‌جان ۲ فرد غرق شده در رودخانه نیاتک پیدا شد
  • بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از علایم تنفسی آسم رنج می‌برند/ هزینه ۳۰ میلیون تومانی درمان هر بیمار در سال
  • جلوه‌ای از نقش و رنگ در سیستان و بلوچستان + فیلم
  • «آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴
  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر
  • کمبود روزانه ۲۰۰ واحد خونی در سیستان و بلوچستان
  • (ویدئو) نقش سد‌ها در کنترل سیل اخیر سیستان بلوچستان
  • خطر سیل در کمین نان مردم جنوب کشور
  • نقش مهم سد‌ها در کنترل سیلاب سیستان و بلوچستان
  • نقش اساسی سدها در کنترل سیلاب و تأمین آب سیستان و بلوچستان