Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@02:16:37 GMT

تعمیر هواپیماهای نظامی با چاپ سه بعدی

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۰۵۲۵۸

تعمیر هواپیماهای نظامی با چاپ سه بعدی

پژوهشگران استرالیایی در نظر دارند روش چاپ سه بعدی جدیدی را برای تعمیر هواپیماهای نظامی این کشور ارائه دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تکنولوژی، در حال حاضر، چاپ سه‌بعدی، در نمونه‌سازی و تولید در مقیاس کوچک استفاده می‌شود اما پژوهشگران "موسسه سلطنتی فناوری ملبورن" (RMIT) سعی دارند با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی مبتنی بر لیزر، قسمت‌هایی از هواپیماهای متعلق به "نیروی دفاع استرالیا" (ADF) را تعمیر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فناوری چاپ سه‌بعدی فلز، موضوع جدیدی نیست. در واقع، امروزه بسیاری از سازندگان  خودروهای سوپر اسپورت از این فناوری استفاده می‌کنند. اگرچه چاپ سه‌بعدی، هزینه زیادی دارد اما با آماده کردن یک خط تولید کامل می‌توان هزینه‌های آن را کاهش داد.

محققان دانشگاهRMIT استرالیا، با به کار بردن نوع جدیدی از چاپ سه‌بعدی مبتنی بر لیزر، سعی می‌کنند قسمت‌های گوناگون هواپیماهای نظامی که جنس آنها از فولاد و تیتانیوم است، تعمیر کنند. این کار، طی یک فرآیند پیشرفته جوشکاری انجام می‌شود که برای ابداع قسمت‌های جدید صورت می‌گیرد. در این فرآیند، پودر فلز با قرار گرفتن در برابر اشعه لیزر، ذوب می‌شود و در یک قالب شبکه‌ای به کار می‌رود. امکان دارد قسمت‌های تعمیر شده با این روش، حتی محکم‌تر از قطعات جدید باشند.

توصیف اهمیت این دستاورد فنی مشکل است. در حال حاضر قسمت‌های هواپیما پس از ساخته شدن، به انبار و سپس به محل تعمیر هواپیما منتقل می‌شوند اما با این فناوری جدید، ساخت و تعمیر قسمتهای گوناگون هواپیما، بسیار ساده‌تر خواهد بود.

هزینه جایگزین کردن قسمت‌های مورد نظر هواپیما، بیش از 230 میلیون دلار در سال تخمین زده شده است اما این هزینه با استفاده از چاپ سه‌بعدی مبتنی بر لیزر کاهش خواهد یافت زیرا در این روش، هزینه‌های ذخیره و حمل و نقل حذف می‌شوند. علاوه بر این، زمان تعمیر هواپیما نیز به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

از فناوری چاپ سه‌بعدی مبتنی بر لیزر می‌توان برای تعمیر هواپیماهایی مانند جنگنده F35 نیز استفاده کرد. در هر حال، مخترعان باور دارند کاربرد این فناوری، تنها به تعمیر هواپیما ختم نمی‌شود و می‌توان از آن در سطح گسترده‌تری استفاده کرد.  "دیوید چاتر" (David Chuter)، از مشارکت‌کنندگان این پروژه گفت: این پروژه، مزایای چشمگیری برای صنعت استرالیا دارد. اگرچه تمرکز کنونی این پروژه بر هواپیماهای نظامی است اما در صنایع هوانوردی غیرنظامی، دریایی، معدن و گاز هم کاربرد خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام چاپ سه بعدي فناوري ليزر هواپیمای جنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۰۵۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) رونمایی چینی‌ها از تسلا سایبرتراک فیک!

از لحظه‌ای که تسلا سایبرتراک رونمایی شد، بسیاری از ما انتظار معرفی نسخه‌های کپی چینی را داشتیم که حالا این زمان فرا رسیده است.

به گزارش خبر آنلاین، در میان تمام جذابیت‌های نمایشگاه خودرو پکن، دانگ فنگ از سایبرتراک خود رونمایی کرد. در حالی که مطمئن نیستیم که این خودرو به تولید برسد یا خیر، خودروسازان چینی تمایل به ساخت وسایل بسیار عجیب و غریب دارند، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که این پیکاپ الکتریکی به‌زودی به جاده‌ها بیاید.

گمان می‌رود که این پیکاپ بر پایه پلتفرم برقی دانگ فنگ ساخته شده و طبق ادعای این شرکت، می‌تواند قدرت ۱۳۰۵ اسب بخاری را ارائه کند که آن را حتی از نسخه پرچمدار سایبرتراک تسلا قدرتمندتر می‌کند.

شکی نیست که طراحان دانگ فنگ از سایبرتراک الهام گرفته‌اند. در مقایسه با تسلا، لبه‌های آن کمی نرم‌تر است و پنل‌های بدنه آن از فولاد ضدزنگ ساخته نشده است. در جلو، یک نوار نور LED وجود دارد که می‌تواند تصاویر مختلفی را نمایش دهد.

نگاه کردن به این پیکاپ از کنار، ویژگی‌های جالبی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، در‌های عقب با قابلیت باز شدن متقارن (به سبک رولزرویس)، پله‌های جانبی با قابلیت جمع شدن برقی، روکش چرخ‌های آیرودینامیک و مجموعه‌ای از لاستیک‌های مناسب زمین‌های گلی است. نفوذ سایبرتراک در قسمت عقب ادامه دارد، جایی که دانگ فنگ این مدل را با چادری که از قسمت بار بیرون می‌آید به نمایش گذاشت.

در داخل کابین، یک فرمان مربع‌شکل و نمایشگر‌هایی وجود دارد که به نظر می‌رسد تمام عرض داشبورد را در برمی‌گیرند. این پیکاپ همچنین دارای صندلی‌های خاصی است که به نظر می‌رسند در قسمت پشتی آن‌ها از فیبر کربن استفاده شده است.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) سکانسی از قسمت جدید افعی تهران در فضای مجازی وایرال شد
  • رسوایی پدافندی هوایی اسرائیل رو شد
  • قیمت تعمیر انواع مبل
  • (تصاویر) رونمایی چینی‌ها از تسلا سایبرتراک فیک!
  • آغاز تعمیر کولر‌های گازی نیازمندان در روستا‌های آبادان
  • سومین ناو هواپیما‌بر چین با آخرین فناوری راهی دریا شد
  • چگونه مصرف برق یخچال فریزر را کاهش دهیم؟
  • معرفی تعمیرگاه سانگ یانگ
  • ساخت و تعمیر بیش از ۸۰ مدرسه در خوزستان
  • نحوه اتصال مستقیم شلنگ به لوله آب (فیلم)