Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-06@20:27:12 GMT

دیودوخ، فرش ارزشمند ایرانی

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۰۵۹۱۱

دیودوخ، فرش ارزشمند ایرانی

به گزارش جهان نيوز،فرش از دیرباز به عنوان یک هنر اصیل ایرانی مطرح بوده است چرا که همه اقوام و قومیت های ایرانی در جای جای این سرزمین در ایلات و عشایر، در روستاها و در شهرها با آن در تعامل بوده اند و فرش فارغ از هر رنگ و زبان و مذهب با همه ایرانیان عجین بوده است. از همین روست که فرش ایرانی وحدت در عین کثرت را به تصویر می کشد و تنوع فرهنگی ایران در نقش و نگارهای متنوع و متفاوت فرش های مناطق گوناگون کشور نمود یافته است و در عین حال هویت خاص ایرانی بودن را نیز حفظ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرش ترکمن میراثی کهن واز محدود کالاهایی است که هم در بین خود مردم این خطه وهم دیگر جاها از محبوبیت ومعروفیت خاصی حتی درآن سوی مرزهابرخوردار است.
فرش ابریشم دورو خاص ترکمن های شهرستان راز و جرگلان در روستای دویدوخ علیای خراسان شمالی است.
ترکمن ها این نوع فرش در ابعاد ۲ در ۱.۴۰ متر بافته می‌شود که اگر توسط دو بافنده انجام شود حدود یک سال خواهد کشید نحوه بافت این نوع فرش حاصل دست رنج دو نفرپشت دار قالی بطور همزمان با هم است
تصاویر بافته شده ذهنی هستند وهمه ی آنها نشان دهنده نمادهایی از زندگی این مردمان هنرمند است.بانوان و دختران ترکمن این اصلی ترین عناصری که فرش ترکمن با آنها معنا پیدا می کند، خیال را به واقعیت تبدیل می کنند وبا این معجزه استعداد ،لیاقت وعلاقه خود را به نمایش می گذارند
بافت این فرش فقط در میان ترکمن های خراسان شمالی است و هیچ سندی درخصوص بافت آن در میان سایر اقوام  نقاط کشور تاکنون یافت نشده است خاستگاه اصلی فرش دو رو، روستای دویدوخ است.
اگر هوشیاری وتوجه مسئولین  به این هنر وهنرمندان این رشته که بانوان هستند بیشتر شود میتواند ارز آوری بسیار مناسبی برای استان خراسان شمالی و مردم این خطه  بهمراه داشته باشد و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه ی حمایت از کالای ایرانی قدم های بسیار بزرگ ومفیدی برداشته شود. تصاوير کوچک تصاوير بزرگ اسلايد تصاوير

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۰۵۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۶۰ زائر از خراسان شمالی به حج تمتع اعزام می‌شوند

دریافت 19 MB

محمدباقر قاصری در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: ۱۲۶۰ زائر در قالب ۹ کاروان از خراسان شمالی به حج تمتع اعزام می‌شوند.

کد خبر 6096366

دیگر خبرها

  • روستای تاریخی و کویری اصفهک، در راه جهانی شدن
  • کنگره ملی طب ایرانی، فرصتی برای احیای میراث کهن و ارتقای سلامت جامعه
  • تولد گوزن زرد ایرانی در خرم‌آباد/ کشت و صنعت بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش کشور
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در این استان
  • تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳
  • تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز ‌احیاء گوزن زرد کشور در لرستان
  • (تصاویر) تشییع پیکر عیسی قلی‌پور، آخرین بخشی خراسان شمالی
  • باز باران، با طراوت بهاری
  • ۱۲۶۰ زائر از خراسان شمالی به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • رفتار زائران ایرانی در حج باید الگو باشد