Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اراک - ايرنا - معاون سلامت اداره کل دامپزشکي استان مرکزي گفت: 267 هزار راس دام سبک و سنگين اين استان در سال جاري عليه بيماري مشترک تب مالت (بروسلوز) واکسينه شدند.

دکتر محمد فتاحي روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: 169 هزار راس دام سبک و سنگين در مدت مشابه سال گذشته عليه بيماري تب مالت در اين استان واکسينه شدند که سطح ايمن سازي دام ها در سال جاري 58 درصد افزايش يافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: در سال جاري سه هزار و 555 قلاده سگ عليه بيماري هاري و 104 هزار و 15 راس دام سبک و سنگين عليه بيماري آبله (شاربن) به منظور واکسينه شدند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکي استان مرکزي گفت: به منظور مقابله با شيوع بيماري هاي مشترک بين انسان و دام در استان امسال پنج هزار و 115 مورد ارزيابي تب مالت در جمعيت دامي استان انجام شد و يک راس گاو و سه راس گوسفند آلوده شناسايي و معدوم شد.
دکتر فتاحي افزود: 10 هزار موردارزيابي سل در بين دام هاي سبک و سنگين و 316 مورد نمونه گيري مشمشه نيز در بين تک سمان استان انجام شد که پنج دام سنگين آلوده به بيماري سل تشخيص داده شد.
وي ادامه داد: سم پاشي و ضد عفوني 22 هزار و 300 راس دام سبک و سنگين و 345 هزار متر مربع از جايگاه هاي دامي استان نيز امسال در راستاي مقابله با بيماري تب خونريزي دهنده کنگو و ساير بيماري هاي دامي و مشترک انجام شده است.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکي استان مرکزي اضافه کرد: 399 نفر مبتلا به بيماري تب مالت سال گذشته در اين استان شناسايي شد که در مقايسه با مدت مشابه قبل هفت درصد کاهش داشت.
دکتر فتاحي ادامه داد: افزايش واکسيناسيون دام ها عليه بيماري تب مالت و انجام اقدام هاي مقابله اي از جمله مهمترين عوامل کاهش اين بيماري در استان بوده است.
وي يادآور شد: حدود 60 درصد بيماري هاي عفوني جامعه انساني از طريق دام و بيماري هاي مشترک به انسان منتقل مي شود و برخي از اين بيماري ها از جمله بيماري تب خونريزي دهنده کريمه کنگو علائم خاصي در دام ها نداشته و در صورت انتقال در جامعه انساني خطرات و تلفات به همراه دارد.
دکتر فتاحي بيماري تب مالت، سل، هاري، شاربن، تب خونريزي دهنده کريمه کنگو و مشمشه را از جمله بيماري هاي مشترک بين انسان و دام عنوان کرد و گفت: مقابله با برخي از اين بيماري ها از جمله هاري، تب مالت و شاربون با انجام واکسيناسيون دام ها و خروج لاشه دام آلوده از چرخه مصرف انساني انجام مي شود.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکي استان مرکزي خاطر نشان کرد: مقابله با برخي از بيماري هاي مشترک بين انسان و دام از جمله آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان با انجام واکسيناسيون، پايش، مراقبت و انجام فعاليت هاي قرنطينه اي در کانون هاي بيماري و مرغداري ها انجام مي شود.
استان مرکزي با 12 شهرستان و هزار و 539 روستا، داراي 622 واحد مرغداري صنعتي، 491 واحد گاوداري صنعتي و 191 واحد کارگاه پرورش آبزيان است.
1955/6013/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۰۷۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سن مناسب برای انجام تست دیابت

اعظم کوه‌کن، با بیان اینکه جامعه نسبت به بیماری دیابت آگاهی کافی و لازم ندارد،  گفت: بسیاری از افراد جامعه نمی‌دانند که بهترین سن و زمان مناسب برای انجام تست دیابت  چه موقع است. با توجه به شیوع روزافزون دیابت و براساس دستورالعمل های جهانی، تست غربالگری قند خون از  ۴۵ سالگی به ۳۵ سالگی کاهش یافته، به همین دلیل، افراد بالای ۳۵ سال باید نسبت به انجام تست قند خون اقدام کنند.

وی با اشاره به برگزاری پویش «سلامت غربالگری دیابت و فشار خون بالا» طی سال گذشته از سوی وزارت بهداشت، افزود: با توجه به اینکه میزان شیوع دیابت در کشور زیاد است، مسئولان باید به این مهم توجه کنند. نتایج حاصل از اجرای این پویش می‌تواند برای برنامه‌ریزی‌های آینده به کار گرفته شود. گام نخست برای کنترل و پیشگیری از چاقی، دیابت و فشار خون در جامعه، برنامه‌ریزی صحیح کشوری در حوزه سلامت و تغییر سبک زندگی آحاد جامعه است.

کوه‌کن ادامه داد: همچنین اطلاع‌رسانی وآگاهی‌بخشی به مخاطبان  از اهمیت و اعتبار فراوانی برخوردار است. در این خصوص افراد مستعد دیابت که شامل افراد با تغذیه نادرست، زندگی کم تحرک، خویشاوندان درجه اول مبتلا به دیابت باید نسبت به انجام تست قند خون تشویق شوند و در این زمینه باید اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از طریق «رسانه‌های عمومی» و «آموزش و پرورش» در مجامع عمومی صورت گیرد و این باور که چاقی یک بیماری است و سلامتی را تهدید می‌کند، در ذهن جامعه نهادینه شود. در این راستا لازم است برنامه‌ریزی‌های مناسب برای پیشگیری و کنترل فراهم شود؛ به نحوی که مراکز آموزشی معتبر درباره دیابت و برای بیماران دیابتی و خانواده‌ها در تمام شهرها وجود داشته باشد. 

وی درباره ضرورت برنامه‌ریزی برای بیماران دیابتی گفت: به طور کلی می‌توان گفت اقدامات لازم برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت را در ۳ بخش می‌توان متمرکز کرد؛ گام نخست، آموزش همگانی و مردمی و روز آمد کردن دانش پزشکان و گام دوم، دسترسی به تجهیزات، داروها و فناوری روز حوزه دیابت و سومین گام، اقدامات موثر است؛ منظور این است که مراکز درمانی به صورت جامع‌نگر به درمان چاقی و دیابت توجه کنند؛ یعنی فقط دارو تجویز نکنند بلکه باید با مشاوره رو در رو با افراد دیابتی و خانواده‌ها بار تحمیل بر جامعه و کشور را کاهش داد. مشاوره‌های لازم با بیماران از جمله سیاست‌های تاثیرگذار مثبت است که پذیرش بیماری برای بیماران و اطرافیان را فراهم می‌کند. اجرای این برنامه‌ها به پشتیبانی وزارت بهداشت و دولت نیاز دارد. 

این متخصص با بیان اینکه بررسی وضعیت مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی بیانگر این است که آموزش یک حلقه مفقوده در ارتباط با دیابت به حساب می‌آید، افزود: به طور مثال، برخی از افرادی که به دیابت مبتلا هستند اطلاعی درباره میزان قند ناشتا یا قند ۲ ساعته ندارند؛ مشاهده می‌شود در پاره‌ای موارد حتی افراد تحصیل‌کرده نسبت به میزان قند خون خود بی‌اطلاع هستند. برنامه‌های مربوط به دیابت باید به صورت فصلی یا ماهانه انجام شود؛ به نحوی که عموم مردم نسبت به بیماری دیابت آگاهی داشته باشند. هنگامی که مردم نسبت به دیابت آگاهی داشته باشند، دانش عمومی افزایش می‌یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دام‌ها در خوزستان به طور رایگان واکسینه می‌شوند
  • ۴۰مبتلا به تب مالت در دیشموک/سه روستا دچار اپیدمی هستند
  • واکسیناسیون بیش از ۷۰ هزار راس دام علیه بیماری آبله در هفتکل
  • هزار حجاج استان سمنان برابر مننژیت واکسینه می‌شوند
  • سمپاشی مزارع گندم ارومیه علیه سن غلات و علفهای هرز
  • سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات
  • شهرداری اصفهان نسبت به کنترل سگ‌های ولگرد اقدام کند
  • برگزاری اولین اردوی جهاد دامپزشکی در خرم‌دره
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • انتقاد تند مدیر سپاهان/ کمیته انضباطی به تخلفات سنگین هواداران پرسپولیس رسیدگی کند