Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اظهارات اخیر رییس‌جمهور درمورد اوضاع اقتصادی این روزهای کشور اعلام کرد: آقای روحانی در سخنانش بخشی از مسائل را بیان و به درستی اشاره کرد که در شرایط فعلی راهی که پیش‌روی ما قرار دارد، این است که در برابر امریکا بایستیم و عزت ملی‌مان را حفظ کنیم و آمریکا را وادار به عقب‌نشینی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختلافات داخلی منجر به گسترش شکاف میان مردم و نخبگان می‌شود

وی افزود: رییس‌جمهور همچنین به‌درستی گفت که باید این مسیر را با کمترین هزینه طی کنیم و در عین حال تاکید کرد که باید اختلافات را کنار بگذاریم. واقعیت این است که اکنون وقت آن‌که عده‌ای بگویند برجام خوب بوده و عده‌ای بگویند اشتباه بوده، نیست؛ چراکه ادامه این اختلافات منجر به گسترش شکاف میان مردم و نخبگان می‌شود.

فشار خارجی تنها وقتی موثر است که مسئولان با یکدیگر اختلاف داشته باشند

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در نظریه‌های نوسازی سیاسی، به‌ویژه در انقلاب‌های یکی، دو دهه اخیر جهان، همواره شاهد بودیم که فشار خارجی وقتی موثر بوده است که میان مسئولان و حاکمان اختلاف وجود داشته باشد و نخبگان دچار تردید شوند.

دولت نمی‌تواند با گفتاردرمانی اعتماد را به جامعه بازگرداند

رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس دهم تاکید کرد: رییس‌جمهور در بخشی از سخنان اخیرش گفت که لازمه خنثی‌سازی اقدامات امریکا این است که به فکر کارشناسان و مشاوران جدید باشیم که این گفته درستی نیست. چراکه هم‌اکنون جامعه به عملکرد برخی وزرا و مسئولان بلندپایه انتقاد دارد و در شرایطی که جامعه این‌چنین نسبت به توانایی برخی وزرا تردید جدی دارد، نمی‌توان با این گفتاردرمانی‌ها اعتماد را به جامعه بازگرداند. واقعیت این است که تغییر مشاوران کافی نیست، باید وزرا تغییر کنند.

موفقیت سازمان برنامه و بودجه به‌عنوان مغز متفکر دولت با مدیریت فعلی بعید است

او تاکید کرد: روحانی به‌درستی به بحث صرفه‌جویی نیز اشاره کرد؛ حال آن‌که سازمان برنامه و بودجه به‌عناون مغز متفکر دولت باید در این حوزه پیشگام باشد. هرچند معتقدم این سازمان با مدیریت فعلی بعید است، موفق شود. روحانی به وفای به عهد تاکید می‌کند اما لازمه تحقق این مهم آن است که تغییراتی در دولت انجام شود.

رییس‌جمهور باید تغییراتی اساسی در چند حوزه حساس تیم اقتصادی ایجاد کند

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس تصریح کرد: این تغییرات باید اساسی باشد و محافظه‌کاری در اعمال این تغییرات منجر به ناامیدی بیشتر جامعه می‌شود. قطعاً با تغییر یک وزیر یا یک مشاور و رییس‌کل، این اعتماد به دولت ترمیم نمی‌شود؛ بلکه لازم است تغییراتی اساسی در چند حوزه حساس تیم اقتصادی و در راستای ایجاد هماهنگی در تیم اقتصادی انجام شود.

این نماینده مجلس در عین حال تاکید کرد: در ارتباط با تغییرات در دولت نکته حائز اهمیت دیگر آن است که رییس‌جمهور باید سریع‌تر تصمیم‌گیری کند؛ چراکه طولانی کردن این روند به‌هیچ عنوان خواست مردم نیست.

رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از شروط حل مشکلات کشور، ایجاد هماهنگی تیم اقتصادی دولت است که متاسفانه در حال حاضر این‌چنین نیست و شاهدیم که هر بخش از تیم اقتصادی ساز خود را می‌زند. متاسفانه علاوه بر ناهماهنگی تیم اقتصادی، شاهد ضعف مدیریتی در برخی بخش‌های این تیم نیز هستیم.

روحانی مانع به حاشیه راندن جهانگیری در دولت شود

میرزایی به نقش تعیین‌کننده معاون اول رییس‌جمهور در برون‌رفت از بحران اخیر اقتصادی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر، تلاش‌هایی در دولت برای به حاشیه راندن جهانگیری دیده می‌شود. ما شاهدیم که مثلاً آقای جهانگیری تصمیمی می‌گیرد اما نوبخت راه دیگری می‌رود و آقای سیف هم در بانک مرکزی مسیری دیگر پیش گرفته و خوداجتهادی دارد. درنتیجه روحانی باید دقت کند که مانع از به حاشیه راندن جهانگیری در دولت شود.

به‌جای به‌کارگیری افرادی که ارادت بیشتری به رییس‌جمهور دارند، به‌دنبال تخصص بیشتر باشیم

او با اشاره به اسامی مطرح شده برای جایگزینی رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: نگرانی‌ام از این است که مبادا کسی جایگزین رییس‌کل فعلی بانک مرکزی شود که مردم بگویند خدا پدر سیف را بیامرزد. ما باید به‌جای این‌که به‌دنبال افرادی برویم که ارادت بیشتری به رییس‌جمهوری دارند، تخصص بیشتری داشته باشد. باید به‌دنبال فردی متخصص و کاربلد باشیم و نکته دیگر این‌که تغییرات نباید به یکی دو تغییر محدود باشد.

این‌که نوبخت یک روز پس از سخنان روحانی می‌گوید ۵ بسته پیشنهادی دارد، به تمسخرگرفتن مردم است

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام با انتقاد نسبت به عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه مغز متفکر اقتصادی دولت است که البته در حال حاضر چنین جایگاهی ندارد. آقای نوبخت یک روز بعد از سخنان رییس‌جمهور گفته ۵ بسته پیشنهادی را تقدیم روحانی کرده که همین اظهارنظر برای عزل او کافی است. به نظر می‌رسد این اقدام به تمسخر گرفتن مردم و دولت است. سوال این است که این چه برنامه‌ای است که یک شبه از کشوی میز نوبخت بیرون می‌آید. یکی از چهره‌هایی که مردم از او خسته شده‌اند، آقای نوبخت است. مردم دیگر به نوبخت اعتماد ندارند.

او با اشاره برخی اقدامات مخالفان دولت برای استعفای رییس‌جمهور یا برگزاری انتخابات زودهنگام تصریح کرد: شک نکنید در این شرایط هرگونه اقدامی برای تضعیف دولت روحانی، زمینه‌ها و احتمال بحرانی‌تر شدن اوضاع را تقویت می‌کند و حتی ممکن است فضا را به سمت فروپاشی ببرد و هرچه باشد، مطمئناً‌ به تثبیت نظام کمکی نخواهد کرد. اکنون که دولت منتخب مردم روی کار است، اوضاع چنین است. چه رسد به اینکه قرار باشد دولتی با رویکرد و برخورد آمرانه روی کار بیاید.

مسئولان امنیتی با تحرکات خطرناک برای زمین‌گیر کردن دولت برخورد کنند

میرزایی در پایان به تلاش برخی چهره‌های اصولگرای همچون قالیباف برای تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری و برخی تحرکات انتخاباتی همچون ساخت فیلم تبلیغاتی گفت: این اقدامات نه به صلاح کشور است، نه به منفعت مردم و کلیت نظام. این اقدامات و تحرکات برای زمین‌گیر کردن دولت در شرایط فعلی بسیار خطرناک هستند و مسئولان امنیتی و اطلاعاتی باید با این دست اقدامات برخورد کنند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: رییس کل بانک مرکزی انتخابات زودهنگام فراکسیون امید جلال میرزایی سازمان برنامه و بودجه کشور استیضاح رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۰۷۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (۱۷): حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری» بیان می‌کند که بررسی لوایح بودجه سالیانه یکی از مهم‌ترین ابزار‌های مجلس شورای اسلامی در جهت نظارت بر عملکرد دولت و دستگاه‌های اجرایی در راستای اهداف و تکالیف قانونی آنهاست. همچنین، بررسی و تصویب لوایح بودجه موجب شفافیت مالی دولت و شفاف شدن برنامه‌ها و اولویت‌های دولت است. به‌این‌ترتیب، نظارت مجلس بر سیاست‌ها و اولویت‌های دولت در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های پیشران اقتصاد و صنعت در دنیای امروز، دارای اهمیت بسزایی است. 

* لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ 

این گزارش توضیح می‌دهد که لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ برخلاف سال‌های گذشته، به‌موجب ماده (۱۸۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در دو مرحله و دو بخش شامل ماده‌واحده و جداول تفصیلی مشتمل‌بر ارقام بودجه به‌همراه پیوست‌های مرتبط ارائه شده است. البته لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به‌صورت ناقص ارائه شده و فاقد فصول هزینه‌ای در جدول شماره ۲ و حذف جدول ۶ ماده‌واحده در‌خصوص امور و فصول ده‌گانه و پیوست شماره ۴ درخصوص ارائه برنامه‌ها بر‌حسب برنامه و فعالیت است که شفافیت لایحه بودجه را به‌شدت کاهش می‌دهد و نظارت‌پذیری آن را با تردید مواجه می‌کند.

این گزارش ادامه می‌دهد که با‌این‌حال، هرچند با حذف جدول ۶ ماده‌واحده و عدم ارائه برنامه قابل ارزیابی برای دستگاه‌ها، امکان بررسی اعتبارات این حوزه از منظر امور، فصول و برنامه دستگاه‌های مختلف در بدو امر از بین رفته است، اما می‌توان با بررسی اعتبارات دستگاه‌های اصلی حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری تا حدودی از وضعیت آنها به‌لحاظ توانایی در پرداخت هزینه‌های مختلف و انجام وظایف آگاهی یافت و از این مسیر مجلس می‌تواند درخصوص تصویب، اصلاح یا عدم تصویب لایحه تصمیم‌گیری کند؛ لذا باید افزود بدون بررسی لوایح بودجه سالیانه که منطقاً باید برش‌های یک‌ساله از برنامه‌های توسعه باشند، نمی‌توان میزان اجرا یا اهتمام دولت‌ها به‌اجرای برنامه‌های توسعه را سنجید.

* عدم امکان بررسی فصول آموزش عالی و پژوهش

در این گزارش آمده است که با ارائه نشدن جدول ۶ ماده‌واحده و پیوست شماره ۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و ارائه نشدن فصول هزینه‌ای در جدول ۲، امکان بررسی فصول آموزش عالی و پژوهش و سهم آنها از امور آموزش و پژوهش و نیز سهم آنها از مصارف بودجه عمومی کشور و محاسبه سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص ملی امکان‌پذیر نیست و بررسی سیاست‌ها و اولویت‌های دولت در این زمینه به‌سختی انجام‌پذیر است. 

این گزارش بیان می‌کند که ارائه نشدن پیوست ۴ که حاوی اعتبارات پیش‌بینی شده بر‌حسب برنامه‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف است، شفافیت بودجه را کاهش داده است. برای نمونه امکان تفکیک برنامه‌های خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به آن وجود ندارد و تصویب چنین لایحه‌ای همراه با ابهام خواهد بود. 

* انطباق ضعیف لایحه با برنامه هفتم پیشرفت

در این گزارش آمده است که لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ دارای انطباق ضعیفی با برنامه هفتم پیشرفت است که در مجلس شورای اسلامی در حال رفع ایرادات شورای نگهبان است. برای مثال این لایحه از تکالیفی نظیر حمایت از دانشجویان مستعد و ممتاز متقاضی تحصیل در رشته‌های اولویت‌دار کشور موضوع بند «ب» ماده (۹۶) و ارتقا و بهبود علوم پایه و علوم انسانی موضوع تبصره «۲» ماده (۹۷) برنامه هفتم پیشرفت غفلت کرده است. 

این گزارش ادامه می‌دهد که هزینه امور پژوهشی «شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت» نسبت به مصوب سال ۱۴۰۲ کاهش‌یافته، در‌حالی‌که مجموع اعتبارات این دستگاه‌ها بالغ‌بر ۱۷ درصد نسبت به‌مصوب سال ۱۴۰۲ رشد داشته است. همچنین بررسی اعتبارات وزارت علوم و دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به آن و میانگین رشد ۳۵ درصدی این اعتبارات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به مصوب سال ۱۴۰۲ حاکی از ناتوانی دانشگاه‌های دولتی کشور در تأمین هزینه‌های خود از‌جمله هزینه رفاهیات دانشجویی، پژوهشی و فرهنگی و ... است. همان‌طور که در سال ۱۴۰۲ این اتفاق افتاد و دولت به‌ناچار برای جبران کمبود اعتبارات آنها تخصیص بودجه را ۱۱۰ درصد و برای برخی از دانشگاه‌ها بالاتر از ۱۱۰ درصد انجام داد.

* بررسی ترکیب اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراکز آموزشی، پژوهشی

این گزارش توضیح می‌دهد که بررسی ترکیب اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراکز آموزشی، پژوهشی و رفاهی وابسته به آن در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که وابستگی هزینه‌های دستگاه‌های فوق به اعتبارات عمومی نسبت به مصوب سال ۱۴۰۲ (که ۷۳ درصد برآورد شده بود)، ۴ درصد کاهش پیدا کرده است. اما در مقابل درآمد اختصاصی این بخش به میزان میانگین ۳ درصد رشد داشته است. این بدین معناست که رویکرد دولت، کاهش سهم اعتبارات عمومی در بودجه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و سوق دادن آنها به‌سمت درآمد‌های اختصاصی است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیشنهاد می‌دهد که ۲۰۰ میلیارد تومان از درآمد اختصاصی ردیف ۱۱۳۵۰۰ (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و انتقال آن به ستون درآمد اختصاصی ۱۴۰۳ ردیف ۱۱۳۵۰۲ به نام صندوق رفاه دانشجویی با توافق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتقال یابد. همچنین سهم (۴۰۰ میلیارد تومان) جهاد دانشگاهی از اعتبار ردیف «تعمیر و بازسازی فضا‌های فیزیکی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی» به شماره طبقه‌بندی (۵۵۰۰۶۸) تفکیک شده و با توافق طرفین به ردیف ۱۱۳۶۲۰ ذیل جهاد دانشگاهی منتقل شود. 

این گزارش ادامه می‌دهد که سنجه‌های عملکردی دستگاه‌های سیاستگذار در جدول (۲-۷) متناسب با هدف‌گذاری جدول ۲۱ ماده (۹۳) قانون برنامه هفتم پیشرفت و سایر احکام مندرج در فصل ۲۰، از‌جمله افزایش سهم آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای، حمایت از دانشجویان مستعد و ممتاز متقاضی تحصیل در رشته‌های اولویت‌دار کشور و ارتقا و بهبود علوم پایه و علوم انسانی اصلاح و ردیف ردیف متفرقه «طرح‌های نوآورانه جهاد دانشگاهی» به شماره طبقه‌بندی (۶۵-۵۵۰۰۰۰) اصلاح شود. 

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • زمان افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان مشخص شد/ رییس کمیسیون تلفیق بودجه درباره همسان‌سازی حقوق چه گفت؟
  • صداقت با مردم می‌تواند اعتماد به دولت را افزایش دهد
  • فوری | واریزی مددجویان تحت پوشش ۳ برابر شد
  • تصویب لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» در کمیسیون حقوقی دولت
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • آخرین وضعیت تقسیم استان‌های کرمان و تهران از زبان معاون پارلمانی رییس جمهور
  • لزوم توجه دولت به مشارکت و امنیت خاطر مردم در سرمایه‌ گذاری‌ ها
  • جدیدترین اظهارات معاون پارلمانی رییس جمهور در خصوص تقسیم استان‌های کرمان و تهران