Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@00:29:59 GMT

راز کج بودن و سرمای اورانوس آشکار شد

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۰۸۴۵۲

راز کج بودن و سرمای اورانوس آشکار شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از تک تایمز، حالا دانشمندان به راز این انحراف پی برده اند. آنها می گویند به احتمال زیاد یک پیش سیاره که ابعادی دو برابر کره زمین داشته در زمان شکل گیری منظومه شمسی در 4 میلیارد سال قبل به اورانوس برخورد کرده و این برخورد باعث کج شدن و انحراف سیاره اورانوس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش سیاره یک جنین سیاره‌ای بزرگ است که در داخل یک دیسک پیش‌سیاره‌ای ایجاد شده و روند ذوب داخلی آن برای ایجاد لایه‌های تمایز انجام شده‌است. به نظر می‌رسد که پیش‌سیاره‌ها؛ از خرده‌سیاره‌هایی با اندازه‌ای در حدود یک کیلومتر، که از نظر گرانشی مدارهای یکدیگر را پیوسته آشفته می‌ساخته‌اند، تشکیل شده‌باشند که؛ با برخورد با یکدیگر، به تدریج از ائتلاف خرده‌سیارک‌ها به سیارهٔ غالب تبدیل گردیده‌اند.

همین برخورد در کاهش شدید دمای سیاره اورانوس نیز تاثیر گذار بوده و آن را به سیاره ای یخ زده و کاملاغیرقابل سکونت مبدل کرده است.

محققان دانشگاه دورهام می گویند شبیه سازی سناریوهای مختلف شکل گیری منظومه شمسی با استفاده از یک ابررایانه قدرتمند منجر به شکل گیری چنین فرضیه ای در مورد سیاره اورانوس شده است.

پیش از این هم باور عمومی ستاره شناسان بر این بود که اورانوس پس از برخورد شدید با سیاره ای بزرگ دچار انحراف شده است. اما حالا جزئیات بیشتری در این زمینه به دست آمده است. برخورد مذکور همچنین باعث شکل گیری لایه ای از یخ به دور اورانوس شد و همین لایه مانع از نفوذ گرمای خورشید به داخل این سیاره شده است. گفتنی است دمای سطح این سیاره حدود منفی 216 درجه براورد می شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۰۸۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به پنج حادثه دیده برجا‌ی مانده از انحراف پراید در روستای کوفی

مسعود مثنوی اظهار داشت: طی گزارش مرکز کنترل هماهنگی و عملیات استان خبری مبنی بر انحراف یک دستگاه خودروی سواری پراید در جاده روستای کوفی دریافت شد.

وی افزود: به سرعت نیروهای عملیاتی پایگاه امداد و نجات جاده‌ای شهدای صمصامی به محل حادثه اعزام شدند.

بیشتر بخوانید

شش مصدوم در برخورد رخ به رخ پژو ۴۰۵ با ساینا در محور چلیچه به جونقان

مثنوی با اشاره به اینکه این حادثه جاده‌ای هیچ گونه مصدومی دربرنداشت، اضافه کرد: نیرو‌های امدادی پس از ارزیابی و ایمن سازی صحنه حادثه، اقدام به رهاسازی پنج فرد گرفتار در خودرو نمودند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ده نشانه بحث‌برانگیز از وجود حیات فرازمینی
  • ماه و سیاره مریخ به یکدیگر نزدیک می‌شوند
  • رونمایی از اسرار یک سیاره جهنمی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب
  • امدادرسانی به پنج حادثه دیده برجا‌ی مانده از انحراف پراید در روستای کوفی
  • امشب شاهد مقارنه ماه و سیاره زحل باشید
  • آشکار شدن ماهیت واقعی دولتمردان آمریکا در برخورد خشن با جنبش اعتراضی دانشجویان
  • بیداری اسلامی چهره ظالمین را در دنیا آشکار کرده
  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود
  • حقایق پنهان درباره ماه
  • کشف نخستین سیاره بی‌ستاره!