Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@04:45:41 GMT

بکارگیری قطعات ایرانی در هواپیماها

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۰۸۹۵۲

بکارگیری قطعات ایرانی در هواپیماها

ساعت24-دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به معرفی نیازهای فنی صنعت هوایی به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، زمینه همکاری در این حوزه را در ۳ بخش طراحی، تولید و تأمین قطعه هواپیما عنوان کرد و گفت: قطعات ایرانی در هواپیماها نصب می‌شود.

 مقصود اسعدی سامانی در گفت‌گو با فارس اظهار داشت: صنعت حمل و نقل هوا‌یی، صنعتی دانش‌ بنیان است و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه ایران چهارمین تربیت‌کننده نیروی مهندس در جهان است، به رشد گسترده شرکت‌ های دانش‌ بنیان در کشور اشاره کرد و افزود: با حمایت از این شرکت‌‌ های دانش‌ بنیان و جوانان نخبه، در آینده در رتبه علمی و رشد اقتصادی، جایگاه مطلوب‌تری در دنیا خواهیم داشت.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی در تأمین برخی قطعات هواپیما اشاره کرد و افزود:‌ در راستای توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، مقرر شد، با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و مرکز همکاری‌ فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، نمایشگاه نیازمندی‌های صنعت حمل‌ونقل هوایی در زمینه تجهیزات، هندلینگ، هواپیما و دیگر موارد مرتبط با هواپیما در اواخر ماه جاری برگزار شود.

اسعدی سامانی اظهار داشت: تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان که در عرصه صنعت حمل‌ونقل هوایی فعالیت می‌کنند، از طریق این نمایشگاه با نیازمندی‌ صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور آشنا خواهند شد و نسبت به تأمین آن اقدام خواهند کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه حوزه همکاری‌ها در زمینه طراحی، تولید و تأمین قطعات خواهد بود، بیان کرد: امیدواریم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت نو و مطلوبی در جهت تولید کالای ایرانی برداشته شود.

وی تأکید کرد: البته قطعاً استفاده از هر قطعه‌ای در هواپیما، الزاماتی در زمینه استاندارد بودن قطعه و تأیید قطعه توسط سازمان هواپیمایی کشوری را می‌طلبد که هماهنگی در این‌باره انجام خواهد شد؛‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکننده، با مراجع نظارتی همکاری و هم‌فکری خواهند داشت، تا به نتیجه مطلوب برسیم و این می‌تواند گام بلندی برای رشد صنعت حمل‌ونقل هوایی‌ کشور باشد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین بر ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت حمل و نقل هوایی در شرایط کنونی تأکید کرد.

اردیبهشت‌ماه امسال بود که توافق‌نامه توسعه همکاری‌ علمی و فناوری بین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد.

در مراسم امضای تفاهم‌نامه، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: این تفاهم‌نامه می‌تواند نقطه عطفی در عرصه دستیابی به فناوری‌های پیشرفته صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی در آینده‌ای نزدیک باشد.

به گفته رحمت‌الله مه‌آبادی در چارچوب این توافق‌نامه بنا داریم، با ایجاد درگاهی واحد، فرصتی ویژه برای دانش‌پژوهان و صنعت‌گران نخبه کشور جهت تأمین نیازمندی‌ این صنعت فراهم آید، مسیری که با بهره‌مندی از توان موجود در کشور به تولید نیازهای این صنعت پرداخته و کالای باکیفیت ایرانی و برخوردار از استاندارد جهانی در صنعت فوق پیشرفته فرودگاهی و ناوبری هوایی نه تنها نیازمندی‌های کشور را تأمین کند، بلکه بتواند در آینده بازارهای جهانی را به تسخیر خود در آورد.

مه‌آبادی گفت که ‌شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تلاش می‌کند، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با ساختار و سازوکاری جدید و هدفمند با ساماندهی کارآفرینان و متخصصان کشور برای تمرکز بر بومی‌سازی فناوری‌های این صنعت به حرکت خود در مسیر کاهش وابستگی صنعت با راهبرد اتکا به توان و دانش داخل شتابی دو چندان دهد.

به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران رشد چشم‌گیر صنعت حمل‌ونقل هوایی به ویژه در زمینه توسعه فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی در چند سال اخیر علاوه بر اثرات بسیار مثبت در داخل کشور، ایران را در عرصه رقابت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در جایگاه ویژه قرار داده است.

جام جم

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۰۸۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری

محققان یکی از شرکت های دانش بنیان به دانش فنی ساخت موتورهای ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافت و طی مراسمی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری از آن رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، پژوهشکده سامانه های هوشمند شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف میزبان روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برای رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی بوده است.

انجام پژوهش‌های کاربردی ـ توسعه‌ای، تجاری‌سازی ایده‌های نو و پژوهش‌های فناورانه در حوزه دانش‌های نوین و سطح بالا، انجام فعالیت‌های ترویجی به منظور اعتلای نهضت نرم‌ افزاری و توسعه صنایع کشور در بستر مناسب ارتباطی صنعت و دانشگاه و با بهره‌گیری از ساختارهای چابک و پویا از ماموریت های این پژوهشکده است از این رو این مرکز تحقیقاتی چشم انداز خود را "تبدیل شدن به یکی از اصلی‌ترین مراکز پیشرو در تجاری‌سازی ایده‌های فناورانه در حوزه دانش‌های نوین و سطح بالای کشور" تعریف شده است.

یکی از شرکت های دانش بنیان این پژوهشکده که با همکاری اعضای هیات علمی و برخی از محققان ایرانی مقیم خارج شکل گرفته است، پس از ۴ سال تحقیق و توسعه به دانش فنی ساخت موتور ۶ سیلندر با ظرفیت ۴۰۰۰ سی سی بنزینی خورجینی دست یافتند.

به گزارش ایسنا، دهقانی فیروزآبادی در آیین رونمایی از موتور ۶ سیلندر بنزینی خورجینی در جمع خبرنگاران گفت: قوای محرکه با حجم و توان بالای بنزینی انواعی از قوای محرکه هستند که در بسیاری از خودروهای استراتژیک و راهبردی و تاکتیکی کاربرد دارند.

وی با بیان اینکه این نوع موتورها همچنین دارای کاربردهای تفریحی مانند خودروهای افرود را نیز دارند، اظهار کرد: این نوع موتورها یک نیاز کاملا راهبردی است و کشور نیز در طی چند سال گذشته به آن موضوع رسید که کشور  نیازمند دستیابی به دانش فنی این نوع موتورها است.‌

دهقانی اضافه کرد: بر این اساس یکی از شرکت های دانش بنیان که با حضور چندین نفر از اعضای هیات علمی و نزدیک به ۴۰ نفر از بهترین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و محققان کشور تشکیل شده بود، و در طی ۳ تا ۴ سال گذشته با ترسیم برنامه مطالعاتی عمیق، اقدام به کسب فناوری های موتورهای ۶ سیلندر خورجینی ۴ لیتری دنیا کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: این شرکت دانش بنیان امروز توانست نمونه مهندسی معکوس شده این موتور را با استانداردهای بالا تولید و رونمایی کند.

وی باتاکید بر اینکه رونمایی از این دستاورد، اثبات فناوری های موتور  خورجینی ۶ سیلندر حجم بالا است، اظهار کرد: دانش فنی این محصول توسط پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف و محققان این شرکت دانش بنیان به دست امده و امیدواریم این جریان علمی قوی که از سوی محققان این شرکت ایجاد شده است، توسعه یابد و به زودی شاهد تولید این موتورها برای کاربردهای خاص در کشور باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، فناوری های موتور را از فناوری های اصلی و کلیدی در هر سامانه  ای توصیف کرد و یادآور شد: دانش فنی که در این شرکت و با حجم و کیفیت به دست آمده بسیار ارزشمندتر از خود محصول است چون این دانش فنی قابل تسری به سایر حوزه ها است.

دهقانی با اشاره به حمایت های معاونت علمی از این طرح گفت: ما به عنوان پشتوانه اصلی حمایتی شرکت‌ها، بخشی از سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه  را بر عهده گرفتیم. ولی یکی از خوشحالی های ما این است که این شرکت در همکاری با چندین نفر از محققان ایرانی که در شرکت های بزرگ دنیا  فعال بودند شکل گرفته و اجرای این تحقیقات سبب شد تا این افراد به کشور بازگردند تا دانش اصولی در کشور شکل بگیرد.

به گزارش ایسنا، "گیربکس مغناطیسی"، "طراحی و ساخت موتورسیکلت برقی اسکوتر آویتا" با سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، "آب شیرین کن خورشیدی" و "رونمایی از محصول فناورانه نرم افزار ابرسازه" از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده به شمار می رود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
  • ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی کشور ساخت داخل است/ آمادگی برای فصل گرما
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • گامی نو در صنعت راهسازی/توسعه فناوری‌های قیر و آسفالت با مشارکت دانش‌بنیان‌ها
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه صنعتی شریف و شرکت ایرانول
  • توسعه فناوری های قیر و آسفالت، گامی نو در صنعت راهسازی کشور
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری