Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@20:13:25 GMT

نقشش در تئاتر به حقیقت پیوست + عکس

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۰۸۹۹۵

نقشش در تئاتر به حقیقت پیوست + عکس

محمدرضا این نقش را خیلی طبیعی بازی می‌کرد. یادم هست وقتی یک اجرا در کرج داشتیم، وقتی او تیر خورد، وقتی روی زمین افتاد، تعدادی از نوجوانانی که در آن‌جا حضور داشتند برای کمک به او روی سن دویدند!

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، آن‌چه خواهید خواند، خاطره‌ای است از رزمنده بسیجی «عبدالعلی محمدی» درباره یکی از هم‌رزمانش به نام «محمدرضا شاه‌بیگ».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوانی که در سال 1344 در «اشتهارد» متولد شد و در سال 1365، پس از فارغ‌التحصیلی، به تدریس مشغول شد و عاقبتش در آخرین ماه‌های جنگ، چنین رقم خورد: 

من همراه تعدادی از بچه‌های بسیجی «اشتهارد»، در سال شصت و شش و قبل از اعزامی که به «عملیات بیت‌المقدس 2» منتهی شد، گروه سرودی را در اشتهارد تشکیل دادیم و یک تئاتر به نام «هجرت» را تمرین و اجرا کردیم که در آن «محمدرضا شاه‌بیگ» نقش رزمنده‌ای را بازی می‌کرد که در واحد اطلاعات و عملیات خدمت می‌کند و به همراه چند رزمنده‌ی دیگر به شناسایی خط پدافندی دشمن می‌روند. در یکی از شناسایی‌ها او از ناحیه‌ی قلب تیر می‌خورد. در پایان نقش‌اش، بعد از زخمی شدن، رو به سوی کربلا می‌کند، چند بار یا زهرا(صلوات‌الله‌علیها) می‌گوید و یک سلام به امام حسین (صلوات‌الله علیه) می‌دهد، بعد پاهایش می‌لرزد و روی زمین می‌افتد و شهید می‌شود.

هم‌رزمش که نمی تواند پیکر او را با خود برگرداند، چفیه او را از گردنش باز می‌کند و روی صورتش می‌اندازد و پیکر او را پشت صخره‌ای می‌کشد و از او خداحافظی می کند. محمدرضا این نقش شهید را خیلی طبیعی بازی می‌کرد. یادم هست وقتی یک اجرا در دانشکده‌ی کشاورزی کرج داشتیم، وقتی او تیر خورد، بعد از سلام‌هایی که داد و روی زمین افتاد، تعدادی از نوجوانانی که در آن‌جا حضور داشتند برای کمک به او روی سن دویدند و حتی شنیدم که یکی شان‌مادرش را صدا می‌کرد و می گفت: « مامان، مامان، شهید شد.»

پاییز سال شصت و شش، بعد از چند اجرای تئاتر هجرت در اشتهارد و کرج، به همراه چند تا از بچه‌های رزمنده از جمله شهید محمدرضا شاه‌بیگ برای دومین بار به جبهه اعزام شدیم. رفتیم به جمع رزمندگان «لشکر 10 الشهدا(صلوات‌الله علیه)» در «پادگان امام علی (صلوات‌الله علیه)» شهر سنندج و پیوستیم به بچه های «گردان امام سجاد (صلوات الله علیه)». شهید محمدرضا شاه‌بیگ شد مسئول یکی از دسته‌های گروهانی به نام «متقین»، من هم در کنار او مشغول خدمت شدم.

بعد از ده - بیست روز که در پادگان بودیم، یک روز که در محوطه قدم می‌زدم، «زرمخی» را دیدم، مسئول تبلیغات «لشکر 10 الشهدا(صلوات‌الله علیه)» که از قبل با او سابقه‌ی آشنایی داشتم. بعد از صحبت‌هایی که کردیم مقرر شد من بروم به واحد تبلیغات لشکر و تئاتری برای بچه‌های رزمنده کار کنم، اما با آقای زرمخی شرط کردم که انتقال من به واحد تبلیغات منوط به موافقت شاہ‌بیگ خواهد بود و اگر او موافقت بکند من می آیم.

وقتی موضوع را با محمدرضا در میان گذاشتم، او هم یک شرط برای موافقت خودش گذاشت و آن این که اگر عملیاتی در پیش باشد، من شب عملیات در جمع نیروهای دسته و در کنارش باشم. با تعهدات و توافقات صورت گرفته، به واحد تبلیغات لشکر منتقل شدم. در تبلیغات، تئاتری به نام «گلواژه های عشق» را با همکاری تعدادی از بچه های بسیجی ورامین کار کردیم و چند اجرا از آن هم در بین بچه‌های واحدهای مختلف لشکر، که در «پادگان امام علی (صلوات‌الله علیه)» و مقر «تیپ قائم(عج)»بین «میاندوآب» و «مهاباد» مستقر بودند، انجام دادیم که کم کم زمزمه‌ی عملیات به گوش رسید.

سه، چهار روز قبل از عملیات، طبق توافق قبلی، با اجازه‌ی اقای زرمخی به جمع بچه‌های دسته‌ای که شاه‌بیگ مسئولیت آن را بر عهده داشت، ملحق و به همراه آن‌ها راهی عملیات شدیم.

شب عملیات(25 دی 1366) که پای کمین دشمن رسیده بودیم، وقتی درگیری شروع شد، محمدرضا شاه‌بیگ سر ستون بود و من هم کنارش بودم. ولی تعداد بچه‌های دسته به علت برف سنگینی که در قله باریده بود و موقع حرکت تا زانو در آن فرو می‌رفتیم، از ستون عقب ماندند. شاه‌بیگ رو به من کرد و گفت: «عبدالعلی، برو عقب و بچه‌هایی که از ستون جا مانده‌اند را جمع کن و بیار» نمی‌خواستم از او و صحنه‌ی درگیری دور شوم، بهانه آوردم و گفتم: «بچه‌های دسته مرا نمی‌شناسند، اگر ممکن است، خودت برو پایین، من این‌جا با بچه‌ها جواب تیراندازی های دشمن را می‌دهیم.» ولی بالاخره با دستور شاه‌بیگ من مجبور شدم برای آوردن بچه‌هایی که جامانده بودند به عقب برگردم. هنوز دو، سه قدم دور نشده بودم که از پشت سرم شنیدم محمدرضا یک «یا حسین» گفت. به عقب برگشتم، دیدم پاهای محمدرضا لرزید  و بعد روی برف‌ها افتاد. بالای سرش رسیدم و در آن تاریکی دست کردم زیر بادگیرش و دیدم تیر همان جایی خورده است که در صحنه‌ی تئاتر هجرت می‌خورد. فورا، چند تا از بچه‌ها هم بالای سر محمدرضا رسیدند.

محمدرضا به همان شکل تئاتر، با دست به سمت کربلا اشاره کرد و سه بار «یا زهرا (س)» گفت و یک سلام هم به «حضرت اباعبدالله الحسین((صلوات‌الله علیه))» داد و شهید شد. بچه‌ها پیکرش را پشت صخره‌ای کشیدند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: جام جهانی روسیه برجام حمایت از کالای ایرانی کره شمالی تئاتر دفاع مقدس شهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۰۸۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات

 
به گزارش تابناک، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا با اعلام خبر آغاز طرح عملیات پلیس فتا برعلیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی اظهار داشت: همزمان با آغاز سال نو و در جهت پاکسازی و ارتقای امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا بر علیه تبلیغ‌کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجراست.

این مقام ارشد سایبری خبر داد: در این راستا ۳۴ کار گروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص رصد تارنماهای مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس تجزیه و تحلیل و رصدهای صورت‌گرفته در فضای مجازی، بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفا یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری به جهت کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌شود و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچ‌گونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و غیره به درخواست‌کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتا فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش هموطنان در فضای مجازی، از کاربران خواست ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی، در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به پلیس فتا گزارش کنند.

 منبع: فارس

دیگر خبرها

  • (ویدئو) آموزش فرستادن صلوات توسط بازیکنان تراکتور به گوستاوو
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • آخرین اظهارات سردار حاجی زاده درباره عملیات نظامی علیه اسرائیل + فیلم
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • جزئیات حمله موشکی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی
  • اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ
  • عملیات پهپادی موفق حزب الله علیه مقر‌های فرماندهی صهیونیست‌ها
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • فیلم| عملیات کمین حزب‌الله در رویسات العلم
  • فیلم/ عملیات کمین حزب‌الله در رویسات العلم