Web Analytics Made Easy - Statcounter

دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی گردشگری با موضوع گردشگری در آیینه ری در شهرداری منطقه 20 با حضور حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران ،احمد مسجد جامعی عضو شورا ، حجت نظری رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت های سازمان های مردم نهاد، بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران ، جمالی پور فرماندار شهردار منطقه 20 و 12 ، مدیران اجتماعی مناطق 22 گانه ، مدیران ستاد های گردشگری مناطق ، کارشناسان حوزه گردشگری و علاقه مندان به این حوزه برگزار شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در خلال این نشست خلیل آبادی گفت: حوزه گردشگری متاسفانه یکی از حوزه های مغفول مانده است که باید با یک تلاش ملی و هدف تبیین مزیت های این حوزه به هم میهنان شناساناده شود.

 

وی ادامه داد: من چون در ری بزرگ شدم، کنار آثار تاریخی و گردشگری زیست کردم لذا علقه خاص به این ظرفیت ها دارم و به همین سبب مسئولیت کمیته میراث فرهنگی را بر عهده گرفتم.

 

خلیل آبادی افزود: ما در این نشست ها هدفمان شنیدن صدای کارشناسان و متخصصین این حرفه است.با تعامل و گفت و گو با یکدیگر باید بتوانیم این صنعت و ویژگی بارز کشورمان را در وهله اول برای مردم تهران و ری و تجریش بشناسانیم . متاسفانه خیلی از آثار در خود تهران و ری وجود دارد که خود اهالی از آن آشنایی ندارند.

 

رییس کمیته میراث فرهنگی شورا اظهار داشت: ما می توانیم در آموزش و پرورش درسی با عنوان آشنایی با مراکز گردشگری و میراث فرهنگی بگذاریم دیده ام گذرا این کار را می کنند ولی ما انقدر که به بعضی دروس که آنقدر هم کارامدی ندارد تاکید می کنیم اگر به دروسیکه می توانند جوانان را صاحب شغل کند تاکید نمی کنیم.

 

خلیل آبادی گفت: ما امروز ری شناس کم داریم افرادی که به صورت حرفه ای تور لیدر این اماکن گردشگری باشند کم داریم، پس در حوزه آموزش موضوعاتی میراثی باید اهتمام کنیم. همه مناطق و شهر های استان تهران غیر از چند شهر جدید الاحداث غالبا سازمان گردشگری دارند و به این موضوع باید توجه شود.

 

خلیل آبادی تصریح کرد: امروز دنیا و خیلی از کشور ها به اندازه پول نفت ما از گردشگری درآمد دارند. در جایی که امروز شرایط فروش نفت ما با مشکل مواجه شده چرا از این ظرفیت استفاده نکنیم. در حالی که مردم دنیا دوست دارند با هم گفت و گو و تعامل کنند.

 

وی افزود: گردشگری می تواند فرهنگ ما را در مقابل سایر فرهنگ ها به رخ بکشد، گردشگری می تواند صلح ایجاد کند و گردشگری جز فرصت های اول ما در برنامه 5 ساله است .

 

وی یاد آور شد: در چنین شرایطی ما برای میراث گردشگری خود اهمیت قائل نمی شویم. نظیر آنچه بر سر چشمه علی آمده و این آیینه زیبای شهر امروز آیینه دق مردم ری شده است. چشمه علی برای احداث خط مترو دچار مرگ شده و متاسفانه قول های متعددی که می دهند که اب به چشمه علی باز می گردد اما هنوز وعده هایشان عملی نشده است. ما امیدواریم آب به چشمه علی برگردد تا آیینه زیبای شهر ما باز گردد.

 

خلیل آبادی گفت: از آقای هاشمی باید تشکر کنم که بعد از تذکر من مسئولین مترو را دعوت کردند و مطالبه گرانه این موضوع را خواستند و گفتند تا 15 تیر آب باز گردد ما منتظریم تا قول مسئولان مترو محقق شود.

 

وی افزود: ما برنامه هایی که اجرا می کنیم و تکنولوژی هایی که وارد می کنیم متاسفانه پیوست مطالعاتی ندارد، ما مترو را می آوریم اما نمی دانیم از کجا باید بگذرد، آیا نمی توانستند این مسیر خط مترو را از جای دیگر عبور دهند که به آثاری نظیر برج طغرل یا چشمه علی آسیب نزند. این ها میراث فرهنگی و هویت ما هستند، در دنیا اگر اینها را از زندگی حذف کنیم چیزی از گذشته و برای گفتن نداریم. اینها نماد هایی هستند که مردم از آن ها شهر های خود را می سازند. این در حالی است که به گفته برخی دوستان در جمهوری آذربایجان قبور شعرای خود را مرکز گردشگری می کنند، در مالزی کیلومتر ها راه می پیمایند تا یک توپ را به عنوان جاذبه گردشگری نشان دهند در حالی که ما در شهر های مختلف آثار متعدد و گرانبها تر داریم . شما در همین ری قبرستان ابن بابویه ، امام زاده عبدالله و مراکز دیگری داریم که ظرفیت عظیم گردشگری هستند. گرچه همین امام زاده عبدالله (ع) نیز دستخوش نامهربانی هایی شد که بعد ها به پای ما نشاندند که خلیل آبادی رمز ساماندهی داده" من هیچگاه نگفتم قبور مردم را خراب کنید".

 

خلیل آبادی گفت: امروز کشور هایی با قدمت 100 تا 150 سال توریست جذب می کنند آنها با زباله و پسماند کوه درست می کنند ولی ما کوه طبیعی مان را (بی بی شهر بانو ) را از بین می بریم.بی بی شهر بانو جایی است که همه مردم با ادیان مختلف به آن احساس تعلق دارند از زردشتی ها و تا شیعیان افغان و هندوستانی به واسطه مقبره بی بی شهربانو و از جنبه دیگر جاذبه گردشگری که دارد و از آن جا می توان دشت ری و ورامین مشرف است. اما حالا کارخانه سیمان در این مکان حفره هایی ایجاد کرده به ابعاد وسیع که اگر کسی در این حفره ها بیافتد اثاری از وی باقی نمی ماندو این بی تدبیری است که منابع طبیعی و مراکز گردشگری را به باد بدهیم، این ها سرمایه های نسل های بعدی است.

 

خلیل آبادی گفت: اگر ما اینقدر که به نفت و گاز اهمیت می دادیم، به این سرمایه ها اهمیت می دادیم امروز باکی از عربده کشی ابر قدرت ها نداشتیم . ما خودمان باید این میراث را پاس بداریم و آباد کنیم .

 

رییس کمیته میراث فرهنگی شورا گفت: ما امروز در حوزه اشتغال با معضل بیکاری مواجه هستیم و این در شرایطی است که ریشه خیلی از مفاسد اجتماعی همین بیکاری است. کارشناسان می گویند اولین علت مفاسد اجتماعی همین بیکاری است در حالیکه با امکانات کم می توانیم این معضل را رفع کنیم. با از بین بردن میراث گردشگری هم خودمان ضرر می کنیم و هم نسل های بعد .

 

نظری: تک تک مردم باید در حوزه گردشگری احساس مسئولیت کنند

حجت نظری- عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در این نشست گفت: آنچه که خیلی اهمیت دارد این است که تک تک همه ایرانی ها باید در زمینه ترویج و رونق گردشگری کوشا باشیم .

 

وی افزود: به عنوان مثال ما سیاست های واحدی در موزه ها نداریم . در روز جهانی موزه ، خیلی از اماکن گدشگری امکان بازدید نداشتند به عنوان نمونه موزه علی اکبر صنعتی که در میدان امام خمینی واقع شده و در مسیر گردشگران خارجی قرار دارد از این جا تقریبا همیشه بسته است و این اتفاق خوبی نیست .

 

نظری گفت: در روز جهانی موزه انتظار می رفت میراث فرهنی مراکز دیگر گردشگری را باز نگه دارد ، من ساعت 5ونیم رسیدم برج طغرل و اجازه ندادند بازدید کنم.

 

رییس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت های سازمان های مردم نهاد، با بیان اینکه یکی از کارهایی که ما و مردم وظیفه داریم انجام دهیم این است که خاطره خوبی برای گردشگران خارجی از ایران بسازیم اظهار داشت: اینها در کشور خود سفیر ایران خواهند بود و باید کاری کنیم که این خاطره ها انگیزه ای برای گردشگران دیگر شود تا بیایند و ایران را ببینند.

 

نظری گفت: همه ما باید دست به دست هم دهیم و تک تک مردم در این حوزه بایدجوری برخورد کنند که احساس مسئولیت کنیم که توریست ها با بهترین خاطره ایران را ترک کنند. اگر این اتفاق بیافتد دیگر لازم نداریم که رییس جمهور مان بگوید که وقتی ایران نفت نفروشد هیچ کشوری نفت نمی فروشد .

 

همچنین در این نشست صفوی شهردار منطقه نیز گفت: ری به سبب دارا بودن بقاع متبرکه و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) ، مقبره شیخ صدوق و شیخ کلینی و اماکن ورزشی و نیز آثار باستانی و گردشگری مانند برج طغرل ، آتش کده ری و چشمه علی ظرفیت های فوق العاده ای برای گردشگری تاریخی و ظرفیت های طبیعت گردی دارد و اینها ری را به عنوان یکی از قطب های گردشگری استان تهران مطرح کرده است.

 

وی افزود: شناسایی شهروندان با مقاصد گردشگری راه ترویج گردشگری و جذب گردشگران موجب ایجاد اقتصاد پایدار محلی بشود که می تواند کمک رسان منابع درآمدی باشد.

 

صفوی اظهار داشت: ری یکی از قطب های گردشگری شیعه جهان اسلام است که بایستی متناسب با آن برنامه ریزی کرد و زمینه های توسعه گردشگری تاریخی و مذهبی را افزایش داد. امیدواریم این نشست ها منجر به توسعه صنعت گردشگری و ایجاد منابع اقتصاد پایدار محلی بشود.

 

صفوی پیشنهاد داد: کتاب جامع تاریخ تمدن مشاهیر و ظرفیت های ویژه ری تدوین شود تا اطلاعات مربوط به تاریخ شهری ری با صورت دسته بندی شده و منظم در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

 

در ادامه این نشست دکتر ابو حمزه یکی از اساتید حوزه گردشگری و ری شناس گفت: تهران ری "مادر" خود را از بین برده است و باید هر چه بیشتر در حفظ ری به عنوان یک میراث جهانی به کار بریم.

 

وی با اشاره به مشکلاتی که این روزها چشمه علی به آن دچار است گفت: چشمه علی برای دوره سوم زمین شناسی است یعنی بیش از دو میلیون سال قدمت دارد. ری هم پهلو با بابل بوده، ری با بشریت هم پایه است. ری یک شهر عظیم بوده و در کتب مقدس؛ تورات، انجیل و اوستا نام ری را می بینید. ری جایگاه مردمی بوده که سفال های منقوش چشمه علی را در موزه های با اهمیت دنیا به نمایش می گذارند. مردم اینجا سفال ها را با درجه حرارت خاصی لعاب می دادند.

 

ابو حمزه گفت: هیچ کجا را نمی توان یافت که در آن آثار تمدن از دوره ساسانی و اشکانی و دوره های اسلامی را یکجا داشته باشد.

 

وی افزود: ری از بین نمی رود چرا که دارای تاریخ و تمدنی است که دنیا به آن می بالد.

 

ابو حمزه همچنین پیشنهاداتی ارایه داد که می توان از جمله این پیشنهادات نام گذاری روز ملی ری یا هفته ری را برشمرد.

 

وی ادامه داد: همانطور که آقای مسجد جامعی تهران پژوهی را راه اندازی کردند، ری پژوهشی را راه اندازی کنید.

 

وی ابراز امیدواری کرد با حفظ آثار گردشگری و تاریخی ری باید به انتظار روزی باشیم که ری ثبت جهانی شود.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۰۹۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است

به گزارش خبرنگار مهر، «سید عزت الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: از وظایف حاکمیت تولید است و در واقع این یک شاخص است زیرا هر دولتی که بتواند مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است.

وی افزود: بعضی وقت‌ها هم مردم خودشان شاد هستند اما برخی برخورد می‌کنند که جلوی این شادی را بگیرند اما از جمله برنامه‌هایی که مردم را شاد می‌کنند برنامه‌های محلی حوزه میراث فرهنگی است. که در کنار آن رویدادها زمینه شادی فراوانی ایجاد می‌شود.

کد خبر 6086819

دیگر خبرها

  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • تجهیز ۲۰ بسته برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری کرمان
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است
  • جومونگ در جزیره، آشوراده چوسان شد/ دستور رییس‌جمهور وتو می‌شود؟
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد