Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-29@16:16:05 GMT

این سرطان کشنده مردانه را جدی بگیرید

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۱۲۱۸۳

این سرطان کشنده مردانه را جدی بگیرید

رکنا: سرطان پروستات یکی از سرطان های خطرناک مردانه است که با تشخیص زودهنگام قابل درمان خواهد بود.

 محمدعلی زرگر استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره سرطان پروستات اظهار کرد: این سرطان یکی از شایع‌ترین سرطان‌های مردان است که متأسفانه آمار دقیقی از میزان شیوع آن در ایران نداریم.

وی بیان کرد: سرطان پروستات اگر به موقع و زود تشخیص داده شود امکان بهبود کامل این عارضه وجود دارد، اما اگر این عارضه دیر شناسایی شود برای بیمار مشکلات جدی را ایجاد می‌کند؛ سرطان پروستات ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد و فقط با مراجعه بیمار به پزشک Doctor در مراحل ابتدایی مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به نقش موثر سابقه خانوادگی در بروز سرطان پروستات افزود: افرادی که یک نفر از اعضای خانواده‌شان دچار سرطان پروستات است ۲ برابر بیشتر نسبت به سایرین در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند و اگر ۲ نفر از اعضای خانواده مبتلا به این سرطان باشند احتمال ابتلا به این عارضه در افراد این خانواده هفت برابر بیشتر است.

زرگر تأکید کرد: مردان بالای ۵۰ سال باید سالیانه یک‌بار برای معاینه پروستات به پزشک مراجعه کنند، ولی اگر از بستگان درجه یک افراد دچار سرطان پروستات شده باشد، این اشخاص باید از سن ۴۰ سالگی تحت ارزیابی پزشک قرار بگیرند.

وی درباره تست PSA گفت: این تست حدود ۲۲ سال پیش کشف شد و در آن زمان پزشکان تصور می‌کردند که به کمک این تست می‌توانند سرطان پروستات را تشخیص قطعی بدهند، ولی اکنون ارزش این تست کاهش پیدا کرده است و زیاد از آن استفاده نمی‌شود.

استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: سرطان پروستات رشدی بسیار آهسته دارد بنابراین علائم این عارضه ممکن است ۱۵ تا ۲۰ سال نهفته باشد و بروز پیدا نکند؛ به طور کلی مردانی که بالای سن ۸۰ سال هستند، ۷۵ تا ۸۰ درصد از آنها دچار سرطان پروستات هستند، ولی هیچ علامتی ندارند.

زرگر اظهار کرد: در گذشته برخی از پزشکان تأکید می‌کردند که باید سرطان پروستات به موقع شناسایی و درمان شود، ولی امروزه این تأکید از بین رفته است، زیرا این سرطان رشدی بسیار آهسته دارد.

MRI؛ روشی نوین برای تشخیص سرطان پروستات

وی درباره روش MRI بیان کرد: امروزه MRI جایگزین تست PSA شده است؛ این روش نوعی تصویربرداری بوده که می‌تواند به تشخیص سرطان پروستات کمک شایانی کند؛ MRI علاوه بر اینکه، این سرطان را به خوبی تشخیص می‌دهد همچنین محل دقیق تومور را هم تعیین می‌کند.

استاد اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: اگر فردی در مراحل ابتدایی سرطان پروستات باشد می‌تواند از درمان موضعی استفاده کند که به این روش، فوکال تراپی می‌گویند که شامل براکی تراپی و هایفو می‌شود؛ در این روش نیازی نیست که پروستات به طور کامل برداشته شود.

روش‌های درمان موضعی سرطان پروستات‌

زرگر درباره روش‌های درمان موضعی سرطان پروستات تأکید کرد: درمان موضعی این سرطان شامل رادیکال پروستاتکتومی و رادیوتراپی می‌شود؛ سرطان پروستات وابسته به هورمون مردانه است بنابراین اگر هورمون مردانه از بیمار بگیریم رشد این سرطان هم متوقف می‌شود؛ امروزه دارو‌های ضد هورمون مردانه ساخته شده‌اند که به مبتلایان به سرطان پروستات در صورت نیاز و بنا به تشخیص پزشک تزریق می‌شوند.

وی درباره شیوه انتشار درمان سرطان پروستات یادآور شد: هورمون تراپی راه درمان سرطان پروستات منتشر است؛ در گذشته این تصور وجود داشت که اگر فردی دچار متاستاز پروستات باشد تنها حدود ۲ تا ۳ سال عمر می‌کند، ولی امروزه مبتلایان به متاستاز پروستات با مراقبت صحیح می‌توانند تا ۱۰ سال هم عمر کنند.

 

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: جام جهانی سلامت مهم ترین های 24 ساعت پزشکی سرطان پزشک Doctor درمان سرطان سرطان پروستات خطرناک تصویربرداری عکس قتل وحید مرادی کشته شد وحید مرادی قتل وحید مرادی رکنا ایران وحید گردن در زندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۱۲۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود

ایتنا - به‌زودی‌ روزی فرا خواهد رسید که آزمایشی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی بتواند تنها با بررسی یک قطره خون خشک‌شده، سه نوع سرطان مهم را با سرعت و دقت بالا تشخیص دهد.
این ابزار آزمایشگاهی در آزمایش‌های اولیه موفق شد با تجزیه و تحلیلی که تنها چند دقیقه طول ‌کشید، بیماران مبتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده)، معده  و روده بزرگ را تشخیص ‌دهد. محققان می‌گویند این آزمایش با تشخیص برخی مواد شیمیایی خاص در خون، ابتلا به سرطان در افراد را در ۸۲ درصد تا ۱۰۰ درصد موارد، تشخیص می‌دهد.

این ابزار جدید برای تجزیه و تحلیل محصولات جانبی سوخت‌وساز یا متابولیت‌ها در نمونه‌های خون از یادگیری ماشینی، روشی مبتنی بر هوش مصنوعی، استفاده می‌کند. این متابولیت‌ها که در بخش مایع خون به نام سرم یافت می‌شوند، همچون یک نشانگر زیستی (بیومارکر) عمل می‌کنند که احتمال وجود سرطان در بدن را نشان می‌دهد.

در حال حاضر برای سرطان‌های پانکراس، کولورکتال و معده، با وجود آنکه از کشنده‌ترین سرطان‌ها در جهان به شمار می‌روند، هیچ آزمایش خون مستقلی وجود ندارد که به اندازه کافی دقیق باشد و به‌تنهایی بتواند این بیماری‌ها را تشخیص دهد. بنابراین پزشکان برای تشخیص بافت‌های سرطانی معمولا از روش‌هایی چون تصویربرداری یا نمونه‌برداری از طریق جراحی استفاده می‌کنند.

دکتر چائویوان کوانگ، استادیار کالج پزشکی آلبرت انیشتین که در این پژوهش شرکت نداشت، می‌گوید: «‌در مقایسه با خون مایع، سرم خشک‌شده را می‌توان با هزینه بسیار کمتر و با تجهیزات بسیار ساده‌تر جمع، ذخیره و حمل کرد.» کوانگ در ایمیلی به لایوساینس گفت که سهولت نگهداری خون خشک دسترسی به آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان را در اختیار همگان در سراسر جهان قرار می‌‌دهد.

دانشمندان متولی این پژوهش جدید می‌گویند که این آزمایش می‌تواند در برنامه‌های غربالگری‌ سرطان هم تفاوت بزرگی ایجاد کند. به گفته آن‌ها، طبق مدلسازی که انجام داده‌اند، در صورت اجرای غربالگری سرطان در جمعیت روستایی چین با این ابزار جدید، می‌توان موارد ابتلا به سرطان‌های پانکراس، معده و روده بزرگ را (که تشخیص داده نشده‌اند) حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش داد.

دیگر خبرها

  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • به‌زودی تشخیص سه نوع خطرناک سرطان با یک قطره خون ممکن می‌شود
  • صفر تا صد آرایشگری مردانه را در کمترین زمان ممکن یاد بگیرید /درآمد و مزیت
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • تشخیص چند دقیقه‌ای سرطان با یک قطره خون
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • (ویدئو) این ربات سرطان ریه را تشخیص می‌دهد
  • این ربات سرطان ریه را تشخیص می دهد/ دقت بیشتر، آسیب کمتر (فیلم)
  • این ربات سرطان ریه را تشخیص می دهد/ دقت بیشتر، آسیب کمتر