Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساخت و ساز غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها علیرغم هشدارهای مسئولان همچنان ادامه دارد. عده‌ای سودجو با فریب دادن مردم و تبانی با برخی افراد در دستگاه‌های اجرایی مجوز ساخت بنا را می‌گیرند و کلید آن را تحویل صاحبخانه‌هایی می‌دهند که برای خرید ملک هیچ تحقیق و استعلامی انجام نداده و سرمایه خود را بر روی آب ساخته‌اند، غافل از اینکه قانون در این زمینه با هیچکس شوخی ندارد و تخریب بنا در انتظار کسانی است که به ساخت و ساز در حریم رودخانه مبادرت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین زمینه حدود دو هفته پیش، چندین ویلا که در بستر رودخانه بود تخریب و 13 هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شد. آنگونه که دادستان پردیس به میزان خبر داده بود این اراضی در بستر و حریم رودخانه قرار داشته و مطابق با قانون باید تخریب می‌شدند.

پس از تخریب این اراضی غیرمجاز، حاشیه‌های زیادی در فضای مجازی صورت گرفت. برهمین اساس، دادستان عمومی و انقلاب پردیس در واکنش به حواشی ایجاد شده  با عنوان «تخریب ضربتی ویلا در جاجرود» که طی چند روز گذشته در فضای مجازی صورت گرفت  در گفت و گو با خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان گفت: تعدادی از متخلفین با سوء استفاده از موقعیت‌هایی که ناشی از اهمال مدیران اجرایی بوده است به ساخت و ساز در بستر  و حریم رودخانه مبادرت کرده و راه آب رودخانه را بسته‌اند.

آنطور که فتاحی می‌گوید: در ماده 2 این قانون آمده است: « بستر انهار طبیعی و کانالهای عمومی و رودخانه‌ها اعم از اینکه آب دائم یا فصلی داشته باشند و مسیلها و بستر مردابها و برکه‌های طبیعی در اختیار حکومت جمهوری اسلامی ایران است» همچنین تبصره‌ 4 این ماده نیز اشاره دارد به اینکه وزارت نیرو در صورتی که اعیانی‌های موجود در بستر و حریم انهار و رودخانه‌ها و کانالهای عمومی و مسیلها و مرداب و برکه‌های طبیعی را برای امور مربوط به آب یا برق مزاحم تشخیص دهد به مالک یا متصرف اعلام خواهد کرد که ظرف مدت معینی در تخلیه و قلع اعیانی اقدام کند و در صورت استنکاف وزارت نیرو و با اجازه و نظارت دادستان یا نماینده او اقدام به تخلیه و قلع خواهد کرد.

دادستان پردیس در تشریح جزئیات چگونگی تخریب این اراضی با بیان اینکه اداره امور آب وزارت نیرو متولی امر است، تصریح کرد: این اداره شکایتی را در اجرای ماده 2 قانون نحوه توزیع عادلانه آب به دادستانی مطرح و درخواست می‌کند از آنجایی که تعدادی از اراضی در بستر حریم رودخانه قرار داشته و قانونگذار در این زمینه تخریب را راسا در اختیار وزارت نیرو قرار داده است، جهت حفظ نظم و برقراری امنیت در زمان تخریب دستورات لازم از سوی دادسرا به به نیروی انتظامی داده شود.

وی ادامه داد: دادستانی نیز طبق رویه و قانون مراتب را به نیروی انتظامی جهت حفظ نظم و امنیت اعلام کرده است.

فتاحی با تاکید بر اینکه کلیه تخریب‌های مذکور با تقاضای وزارت نیرو و اداره امور آب تهران بزرگ صورت گرفته و کاملا قانونی بوده، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مرجع تشخیص قرار گرفتن این اراضی در بستر رودخانه چه نهادی است گفت: قانونگذار مرجع تشخیص و شناسایی این قبیل ویلاها و قرار گرفتن آن‌ها در بستر یا حریم رودخانه را در اختیار وزارت نیرو قرار داده است و این وزارتخانه به تشخیص کارشناسان نتیجه گرفته است که ویلاها در بستر رودخانه بوده و باید تخریب شود.

دادستان پردیس ارائه مجوز برای ساخت این ویلاها در بستر رودخانه را نتیجه اهمال برخی مدیران دانست و خاطرنشان کرد: برخی از این ویلاها دقیقا در بستر رودخانه است؛ یعنی متصرفین و متخلفین با توسل به این مدیران نسبت به ساخت و ساز غیرمجاز در بستر رودخانه مبادرت کردند که وزارت نیرو علیه آن‌ها شکایت کرده است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سرمایه قانون ساخت و ساز فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران برق وزارت نیرو دادسرا نیروی انتظامی نظم و امنیت وزارتخانه دادستان عمومی و انقلاب دستگاه های اجرایی سرمایه وزارت نیرو وزارتخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۱۳۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد

ایسنا/گلستان فرماندار کلاله از خسارت بالای سیل در ۶ روستای این شهرستان خبر داد و گفت: در مجموع سیل سیلاب روزهای اخیر ۸۸۳ میلیارد ریال در کلاله خسارت به بار آورد.

فرهاد شیبک صبح جمعه ۷ اردیبهشت درگفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بارش شدید باران و به دنبال آن طغیان رودخانه ها و جریان یافتن سیلاب فقط به ۶ روستای «اوقچی بزرگ و کوچک، گچی سو بالا و پایین، قره قاچ و قره ترناو » ۵۴۰ میلیارد ریال خسارت زد.

وی بیان کرد: بیشترین این خسارات مربوط به معابر و آبروهاست و برای جلوگیری از تکرار دوباره این موضوع نیازمند ایجاد بندهای خاکی و دیواره سازی در حاشیه رودخانه ها هستیم اما با توجه به پراکندگی طولی روستاهای کلاله، این اقدامات اعتبارات زیادی لازم دارد.

فرماندار شهرستان کلاله ادامه داد: با تاکید بر نقش موثر خاکبرداری و لایروبی در افزایش آبگیری رودخانه ها و مدیریت سیلاب ها، افزود: پیگیری لازم برای انجام لایروبی دهانه پل ها و آبروها در دستورکار قرار دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بارندگی ذو روز اخیر باعث ریزش کوه به همراه رانش و آب‌شستگی چهار نقطه از راه های ارتباطی شهرستان شد که خسارات آن ۸۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

شیبک اضافه کرد: تخریب سرریز بتنی و حوضچه بتنی در دو نقطه به میزان ۱۲ میلیارد ریال، خوابیدگی و ورس هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع گندم با ۳۰ درصد خسارت، آسیب به ۷۵ کیلومتر راه های بین مزارع به میزان ۲۵۰ میلیارد ریال و تخریب دیوار حیاط و سقف یک مدرسه روستایی بر اثر سیلاب به میزان یک میلیارد ریال از دیگر موارد خسارتی ناشی از سیلاب در کلاله محسوب می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله
  • فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است
  • تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر
  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد
  • شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است
  • ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد
  • نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد