Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشت بی‌‌رویه سیب‌زمینی در اراضی شهرستان دهگلان تهدید جدی برای منابع آب این منطقه شده است. ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴ استانها کردستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دهگلان، زنگ هشدار شروع خشکسالی سال‌هاست که در کشور ایران به صدا درآمده است اما متأسفانه تدبیر موثری برای کاهش خسارات این پدیده که بخشی از آن ناشی از کمبود بارندگی و بخشی دیگر مربوط به استفاده نادرست از منابع آبی بوده، صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دشت دهگلان در استان کردستان نیز به‌دلیل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی با افت آب زیرزمینی رو‌به‌رو است به طوریکه از سال 83 این دشت به‌عنوان دشت ممنوعه معرفی شد تا شاید این افت جبران شود.

به گفته رئیس اداره منابع آب شهرستان دهگلان طبق آمار اعلام شده طی سه سال گذشته با اتخاذ سیاست‌های مناسب موفق به جلوگیری از افت بیشتر آب‌های زیرزمینی شده‌اند هر چند میزان افت همچنان جبران نشده و نیاز به سال‌ها وقت برای جبران است.

باید اذعان کرد که آب در ایران در یک جنگ مغلوبه قرار گرفته است چراکه نه بارندگی مناسب داریم، نه کشاورزی کارآمدی و با استفاده ناصحیح از منابع آبی نیز در حال رقم زدن یک فاجعه هستیم.

ایران کشوری خشک و کم بارش است، البته با مدیریت صحیح منابع آبی باقیمانده می‌توانیم پاسخ مناسبی به خشکسالی داشته باشیم، یکی از این پاسخ‌ها در حوزه کشاورزی کاشت محصولاتی با مصرف کم آب و استفاده از آبیاری‌های قطره‌ای و نوین برای مصرف بهینه آب است.

شهرستان دهگلان به‌دلیل دارا بودن ظرفیت مناسب، مستعد کشت محصولاتی همچون سیب‌زمینی و گندم است، به طوریکه از دهگلان در استان کردستان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید سیب‌زمینی نام برده می‌شود اما متأسفانه کشت بی‌‌رویه سیب‌زمینی در اراضی این شهرستان تهدید جدی برای منابع آب این منطقه شده است.

محصول سیب‌زمینی به‌شدت به آب نیاز دارد اما به‌دلیل سود اقتصادی بالایی که برای سیب‌زمینی‌کاران عمده دارد با وجود هشدارهای کارشناسان در خصوص تشدید خشکسالی باز هم این محصول در سبد انتخاب برخی کشاورزان برای کشت قرار دارد.

سالانه 4 تا 5 هزار هکتار از اراضی دهگلان زیر کشت سیب‌زمینی می‌رود

"حامد احمدی" با تاکید بر اینکه سیاست سازمان جهاد کشاورزی بر مبنای بازار عرضه و تقاضاست و افزایش سطح زیر کشت این محصول در برنامه این سازمان قرار ندارد، اظهار داشت: هر ساله حدود 4 تا 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دهگلان زیر کشت سیب‌زمینی می‌رود و با توجه به اینکه سیب‌زمینی محصولی است که به‌شدت به آب نیاز دارد، هدف سازمان جهاد کشاورزی «مدیریت منابع آبی» است.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان سال گذشته حدود 5 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان زیر کشت سیب‌زمینی رفته بود اما امسال پیش‌بینی می‌شود که این میزان به حدود 4200 هکتار کاهش یابد.

وی با توجه به اهمیت و ضرورت مدیریت منابع آب در حوزه کشاورزی، معتقد است، باید به سمت کشت انتظاری سیب زمینی رفت تا بتوانیم از آب‌های سبز و حدود 4 هزار متر مکعب از نزولات جوی در فصل بهار برای آبیاری این محصول استفاده کنیم.

باید در نظر داشت که با توجه به اینکه صنایع تبدیلی در شهرستان دهگلان بسیار ضعیف است، صرفنظر از منفعت مالی که برای تعداد کمی از سیب‌زمینی‌کاران عمده این شهرستان دارد، عملاً کشت این محصول نمی‌تواند صرفه اقتصادی آنچنانی عاید این شهرستان کند بنابراین بنا به گفته رئیس جهاد کشاورزی دهگلان، معرفی محصولی به تناوب کشت سیب‌زمینی می‌تواند منجر به درآمدزایی بیشتر کشاورزان شود که بر همین اساس کشت نشائی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد به طوریکه برای نخستین بار در این شهرستان، چغندر قند به صورت نشائی کشت شد.

باید اذعان کرد در حال حاضر که کشاورزی ما بر پایه استفاده از آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق برای آبیاری محصولات است و سهم عادلانه‌ای از آب‌های آزاد پشت سدهای این استان نداریم صرفه‌جویی در این بخش می‌تواند سپر دفاعی بسیار خوبی برای مقابله با بحران خشکسالی باشد، بنابراین کشت محصولاتی با مصرف کم آب و البته درآمدزا بسیار ضروری‌تر از قبل به‌نظر می‌رسد.

انتهای پیام/ش

R7848/P1377/S6,66/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۱۶۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی گردنه تته در کردستان پس از ۵ ماه

گردنه تته واقع در مسیر سروآباد _ پاوه با تلاش راهداران شهرستان سروآباد پس از گذشت پنج ماه بازگشایی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، با اعلام روابط عمومی راهداری شهرستان سروآباد، محور سروآباد _ پاوه محدوده گردنه تته، امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ بازگشایی و ایمن‌سازی شد و تردد به آسانی در آن در حال انجام است.

ارتفاع برف در این گردنه به بیشتر از پنج متر رسیده بود که امروز پس از گذشت پنج ماه بازگشایی شد.

گردنه تته از جمله گردنه‌های برف‌گیر استان کردستان است که معمولاً با اولین بارش برف در پاییز هر سال بسته می‌شود و تا فصل بهار سال آینده امکان بازگشایی آن وجود ندارد.

کد خبر 747587

دیگر خبرها

  • گردنه تته بعد از ۵ ماه بازگشایی شد + عکس
  • کمک‌های نیرو زمینی سپاه به شهرستان سیل‌زده دشتیاری رسید
  • بازگشایی گردنه تته در کردستان پس از ۵ ماه
  • چتر حمایتی بانک کشاورزی بر سر کشاورزان کردستانی + فیلم
  • شناسایی و پلمپ کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • کاروان کمک‌های سپاه به شهرستان سیل‌زده دشتیاری رسید
  • پلمب کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • آغاز اجرای پروژه تعریض محور دهگلان_ بلبان آباد
  • ممنوعیت اشتغال اتباع در کردستان
  • ممنوعیت بکارگیری اتباع افغانستانی و پاکستانی در کردستان