Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر > محیط زیست ایران - همشهری آنلاین:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: یک قلاده پلنگ ایرانی به همراه ۲ توله‌اش در منطقه شکار ممنوع دربند مشکول از توابع شهرستان کوثر مشاهده و تصویربرداری شد.

به گزارش ایرنا ، محمد خداپرست روز سه‌شنبه در بازدید از منطقه شکار ممنوع دربند مشکول گفت: پویایی جمعیت پلنگ در منطقه شکار ممنوع دربند مشکول نشانه پتانسیل زیست محیطی بالای این منطقه به لحاظ جمعیت علف‌خواران به‌عنوان طعمه و همچنین سلامت زیستگاه و وجود امنیت مناسب در این منطقه می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او اظهار کرد: چند سال متوالی گزارش‌های مکرر و اخباری مبنی بر حضور گونه پلنگ در نقاط مختلف از زیستگاه‌های بکر و غنی منطقه شکار ممنوع دربند مشکول در بخش فیروز کوثر ارائه می‌شد، ولی تاکنون تصویری از این گونه ارزشمند در منطقه مذکور ثبت نشده بود.

وی افزود: تصاویر فعلی توسط دوستداران طبیعت در منطقه شکار ممنوع مشکول هنگام عبور پلنگ به همراه توله‌هاش تهیه شده است.

وی افزود: تعامل، آموزش و فرهنگ‌سازی جوامع بومی و محلی، مشارکت دادن سایر اقشار مختلف جامعه و از جمله دامداران، کوهنوردان، معدن‌کاران و دوستی مردم با طبیعت و محیط زیست و احیای چاه‌ها و چشمه‌ها در زیستگاه حیات وحش تاثیر بسزایی در حفظ این گونه‌های ارزشمند دارد چرا که طبیعت با وجود این گونه‌ها زیبا و زنده هست.

وی تشریح کرد: با توجه به اقدامات موثر انجام شده در چند سال اخیر در جلوگیری از تلفات این گونه ارزشمند (پلنگ ایرانی) شاهد افزایش جمعیت آن در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان هستیم.

خداپرست افزود: اردیبهشت امسال هم ماموران محیط ‌بانی خلخال با تلاش‌های شبانه‌روزی موفق به ثبت تصاویر و فیلم از 2 پلنگ (نر و ماده) در منطقه حفاظت شده آق داغ شدند.

پلنگ ایرانی بزرگ‌ترین یا یکی از بزرگ‌ترین زیرگونه ‌های پلنگ می‌باشد که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض انقراض  آی یوسی ان قرار دارد.

منطقه شکار ممنوع دربند مشکول در جنوب اردبیل به وسعت 30 هزار هکتار در جنوب شهرستان کوثر واقع شده و به لحاظ تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری دارای قابلیت بالاست.

در همین زمینه: دیده شدند | ۲ قلاده یوزپلنگ در خراسان شمالی پلنگ ایرانی اولین بار در غرب کشور مشاهده شد یوزپلنگ ایرانی، نیازمند حمایت خشکسالی حیات یوزپلنگ آسیایی را تهدید می‌کند یوزپلنگ ایرانی محکوم به نابودی است وداع با یوز و پلنگ نابودی سالانه ۱۶پلنگ ایرانی

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۱۶۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، علی سالاروند به ثبت تصاویری از حضور خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه اشاره کرد و گفت: این اولین ثبت تصویر این گونه ارزشمند در سال ۱۴۰۳ در این منطقه است.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز تصاویر خرس قهوه‌ای و پلنگ به‌عنوان گونه‌های شاخص و در خطر انقراض در سایر مناطق طبیعی استان ثبت شد، افزود: این موضوع نشان دهنده پویایی و افزایش جمعیت گونه‌های شاخص حیات وحش در استان است.

وی ابراز امیدواری کرد: با ادامه روند فعلی و مشارکت‌های مردمی و کمک‌های دوستداران محیط زیست و حیات وحش بتوانیم شاهد احیای بیش از پیش زیستگاه‌ها و حضور گونه‌های شاخص حیات‌وحش در طبیعت لرستان باشیم. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از همه دوستداران محیط زیست و حیات وحش خواست در صورت ثبت تصاویر از گونه‌های شاخص، آنها را در اختیار کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دهند تا اطلاع رسانی لازم با رعایت مسائل حفاظتی و امنیتی برای گونه ثبت شده انجام شود.

خرس‌ها پستانداران بزرگ جثه‌ای هستند که در زمره گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست و فهرست سرخ IUCN و ضمیمه II کنوانسیون CITES قرار دارند و حفاظت از آنها یکی از اولویت‌های اساسی در برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی در کشور است.

دیگر خبرها

  • کشف ۲۴ گونه حیوان تاکسیدرمی از یک منزل مسکونی در گیلان
  • کشف ۲۴ گونه حیوان تاکسیدرمی شده از یک منزل مسکونی در رشت
  • مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده «اشترانکوه»
  • (ویدئو) مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • دستگیری شکارچی هشت قطعه کبک در همدان 
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه
  • دستگیری شکارچی غیرمجاز در منطقه شکارممنوع ریوند سبزوار