Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیرجند - ایرنا - فرماندار نهبندان گفت: مسئولان متولی هر چه سریعتر کاشت درختان سازگار و کم آب بر را برای تغییر تدریجی الگوی فضای سبز این شهرستان و جایگزینی با درخت اکالیپتوس در دستور کار قرار دهند.

به گزارش ایرنا ماشاءالله کریمان خراسانی روز چهارشنبه در پنجمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب زیرزمینی نهبندان افزود: به دلیل مصرف زیاد آب توسط درختان اکالیپتوس و نفوذ ریشه آنها در لوله های فرعی و انشعابات آب، مسئولان امر برنامه زمانبندی جایگزینی درختان سازگار با این درخت را ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حدود 15 سال قبل کاشت درخت مقاوم و همیشه سبز اکالیپتوس برای زیباسازی فضای شهری به امید افزایش فضای سبز و کاهش گرد و غبار ناشی از بادهای 120 روزه در نهبندان انجام شد.
اما درخت اکالیپتوس برای پیدا کردن آب خود را به جاهای نمناک به ویژه آب های زیرزمینی و لوله ها و چاه های فاضلاب می رسانند و ریشه آن به شدت رشد می کنند که نفوذ ریشه این درخت در لوله های فرعی و انشعابات آب تاکنون مشکلات زیادی را در نهبندان ایجاد کرده به طوریکه که 15 درصد اتفاقات آب این شهرستان در اثر نفوذ ریشه این درخت است.
فرماندار نهبندان با بیان اینکه با شروع فصل گرما نیاز آبی روستائیان و عشایر افزایش می یابد از مسئولان متولی خواست از تمام ظرفیت ناوگان حمل و نقل موجود در شهرستان در خصوص آبرسانی سیار به روستاها و مناطق عشایری استفاده کنند.
وی ادامه داد: به دلیل خشکسالی روستائیان و عشایر از کمبود شدید آب رنج می برند که باید در راستای حل این مشکل تلاش کنیم.
کریمان خراسانی، فرهنگ سازی برای صرفه‌ جویی در مصرف آب را یک ضرورت دانست و گفت: موضوع کمبود منابع آبی با توجه به خشکسالی‌ های سال‌ های اخیر و ادامه روند کاهش نزولات جوی در تمام کشور و به خصوص نهبندان مشهود بوده، اقدامات و راهکارهای پیشگیرانه در جلوگیری از کاهش منابع آبی و اطلاع رسانی در زمینه پرهیز از مصرف بی رویه توسط افراد الزامی است.
وی با بیان اینکه با نصب کنتورهای هوشمند، تغییر الگوی کشت و استفاده از روشهای نوین آبیاری می توان مصرف آب را در بخش کشاورزی مدیریت کرد، افزود: برای افزاش آبدهی قنوات اجرای طرحهای آبخیزداری در بالا دست قنوات مدنظر قرار گیرد.
شهرستان نهبندان با 26 هزار کیلومترمربع مساحت و بیش از 100 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می شود.
مرکز این شهرستان در 200 کیلومتری بیرجند است.
7556*3028

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كاشت درخت سازگار با اقليم نهبندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۱۷۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه 23 میلیون تومانی قاچاق البسه در نهبندان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، علی محدثی نژاد گفت: مأموران انتظامی شهرستان نهبندان محموله لباس قاچاق به ارزش بیش از 8 میلیون تومان را هنگام بازرسی از یک دستگاه اتوبوس کشف و پرونده آن را برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال کردند که در شعبه ی ویژه ی رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز شهرستان نهبندان رسیدگی شد.


وی افزود: شعبه پس از بررسی اوراق و محتویات پرونده ، اخذ استعلام های لازم و عدم ارائه مدارک گمرکی توسط متهم ، تخلف انتسابی را محرز دانسته و علاوه بر ضبط کالای کشف شده، متهم را به پرداخت حدود 23 میلیون تومان محکوم کرد.

دیگر خبرها

  • سقوط درختان سطح شهر خرم‌آباد در پی وزش باد شدید (فیلم)
  • نقدی بر حصار کشی و اسباب‌کشی درختان از پارک‌ها
  • علت حصارکشی در پارک لاله چیست؟ +عکس
  • رتبه نخست شهرستان گرمسار در طرح زراعت چوب
  • درخت 500 ساله در گیلان قربانی بی‌توجهی (فیلم)
  • درخت کشی در تهران؛ چرا شهرداری به دنبال قطع درختان است؟
  • درخت کشی در تهران
  • چرا شهرداری می‌خواهد با تانک از روی پارک‌های تهران بگذرد؟
  • جریمه 23 میلیون تومانی قاچاق البسه در نهبندان
  • لزوم مبارزه تلفیقی با آفت سپردار توت سفید در باغات سیاه ریشه