واکنش وزیر ارشاد به حضور کلایدرمن در ایران
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۱۹۵۵۰
ساعت24- صالحی گفت: وزارت ارشاد اطلاعات کافی درباره هنرمندانی که از خارج کشور میآیند، ندارد و درباره آنها استعلام میکند.
عباس صالحی وزیر ارشاد، در گفتگویی در خصوص حضور ریچارد کلایدرمن موسیقیدان فرانسوی و برگزاری کنسرت در ایران گفت: آنچه ما در دفتر موسیقی ارشاد بر آن تاکید کردهایم، پیگیری صلاحیت حرفهای افراد و بحثهای محتوایی است و شورای موسیقی این موضوعات را پیگیری میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: وزارت ارشاد اطلاعات کافی درباره هنرمندانی که از خارج کشور میآیند، ندارد و درباره آنها استعلام میکند و بر اساس همان عمل میکند. در مورد این آهنگساز هم تا آنجا که میدانم به کشورهای مختلف سفر داشته؛ از جمله اینکه به سرزمینهای اشغالی هم رفته است.
وزیر ارشاد در پایان تصریح کرد: موضوعات محتوایی و اجراهای مناسب از خوانندههایی که از خارج دعوت میشوند، مورد بررسی شورای موسیقی قرار میگیرد و و سعی شده از کسانی دعوت کنیم که در راستای ارائه موسیقی فاخر قدم بر می دارند.
صالحی همچنین در جمع خبرنگاران درباره گرانی کاغذ گفت: میزان تولید کاغذ در داخل با میزان مصرف، فاصله زیادی دارد. تولید کاغذ داخلی در مقایسه با نیاز مصرف کننده بسیار پایین است و بخش بسیاری از کاغذ کشور وارداتی است. همین امر موجب افزایش قیمت کاغذ میشود.
وی افزود: در یک سال گذشته قیمت کاغذ در فضای جهانی بالا رفته و روی نرخ قیمت داخلی هم تأثیر داشته است. تغییرات نرخ ارز از ۳۲۰۰ تومان به ۴۲۰۰ از عوامل دیگر گرانی کاغذ محسوب میشود. البته کارگروه کاغذ در وزارت صنعت با همکاری وزارت ارشاد، تلاشهایی کردند که کاغذ در فهرست کالای اساسی بماند و در بازار کاغذ هم خوشبختانه کمبود کاغذ وجود ندارد.
صالحی تصریح کرد: بحثهایی در مورد مقابله با احتکار کاغذ هم صورت گرفته است؛ پارهای از این اتفاقات در فضای توزیع کاغذ مطرح است و بخشی از آن به واردکنندگان مربوط میشود. به هر حال نواقصی در کارتهای بازرگانی وجود داشت و امروز در هیئت دولت مصوبه ای برای اصلاح کارتهای بازرگانی تصویب شد که میتواند از اختلالات این چنینی جلوگیری کند.
باشگاه خبرنگاران
منبع: ساعت24
کلیدواژه: سیدعباس صالحی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۱۹۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نظارت بر فیلمهای خارجی و چند ابهام
این تصمیم از چند جنبه قابل بحث است که در یادداشت زیر به آنها اشاره میکنم.
۱. از آنجا که در آیین نامه و دستورالعمل جاری کلیدواژه «تایید محتوایی» قید نشده است، بنابراین باید از این عبارت پروانه نمایش فیلم را استنباط کنیم. یعنی ناشران یا همان پلتفرمها میبایست به روال معمول درصدد ثبت تقاضای بازبینی فیلمهای خود در سامانه سازمان سینمایی برآمده و نظر شورای بازبینی را دریافت کنند.
۲. در متن خبر به ابلاغیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر« ایجاد ساز و کار راهاندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلمهای خارجی متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم» اشاره شده است اما فحوا و تاریخ صدور ابلاغیه مشخص نیست.
همچنین مشخص نیست که ابلاغیه وزیر مستند به کدام مصوبات و قوانین بالادستی است. در دو مصوبه سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی فیلمهای خارجی از نظارت صداوسیما(ساترا) مستثنی نشده و اصولاً نامی از آن برده نشده بود. در حال حاضر هم قاعدتاً ساترا باید نظارت بر آثار خارجی را به سازمان سینمایی تفویض میکرد. یادآور میشود تا پیش از این در ساترا شوراهای مجوز تولید و نمایش با حضور نمایندگان مشترک صداوسیما و وزارت ارشاد حضور داشتند اما آنطور که پیداست در سالهای سپری شده شورای نمایش یا انتشار صرفاً به بررسی محتواهای ایرانی و تولیدی اشتغال داشته است.
احتمال میرود در ساترا نظارت بر محتوای آثار خارجی اعم از فیلم و سریال از سازوکارهای دیگری از جمله «نظارت پسینی» و دریافت نظر کاربران تبعیت میکرده است. به هر حال آنچه که آشکار است، صداوسیما از ابتدا تاکنون هیچگاه به حق قانونی وزارت ارشاد برای نظارت بر فیلمهای خارجی تصریح نکرده بود و آن را به رسمیت نمیشناخت، سهل است در مواردی فیلمهای داستانی ایرانی را نیز حسب مورد ممیزی میکرد.!
۳. نگارنده در یادداشت پیشین خود که از سوی خبرگزاری خبرآنلاین منتشر شد(۲۳ بهمن) به کاستیها و ابهام موجود در مصوبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرده بود. بر اساس بند یک آن مصوبه با توجه به وظایف قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «تنظیمگری و نظارت بر خبرگزاریها و رسانهها، کتاب، تبلیغات، بازیهای رایانهای و امثال آن که در چارچوب وظایف و مأموریتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد؛ در حیطه صوت و تصویر فراگیر به عهده» آن وزارتخانه گذاشته شده بود. ایراد این بند آن است که به ماموریتهای وزارت ارشاد(سازمان امورسینمایی)در حوزه نظارت بر انواع فیلم اعم از کوتاه و بلند، داستانی و مستند و انیمیشن اشاره نشده بود. درج کلمه« امثال آن» در بند یک و دو شورای عالی تفسیرپذیر است و در نصوص قانونی و شبهقانونی از آن اجتناب میشود.
اگر مصوبه فوق چنین ایراد و ابهامی نداشت، وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در ابلاغیه و اطلاعیه اخیر به صراحت از آن یاد میکردند و نظارت بر فیلم خارجی را مستند به مصوبه سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی مینمودند.
۴. نکته مهم در امر نظارت بر عناوین خارجی عدم تناسب سازوکارهای اجرایی موجود در سازمان سینمایی با حجم محتوای خارجی قابل انتشار در سکوهاست. تردید نباید کرد که با نظارت پیشینی در طول هفته امکان بازبینی تعداد زیادی فیلم اعم از رئال و انیمیشن وجود ندارد زیرا اعضای شورای بازبینی(غیرسینمایی) مستخدم سازمان سینمایی نیستند و در جلسات هفتگی خود عناوین محدودی را اعم از ایرانی و خارجی بررسی میکنند. بنابراین ایجاد سازوکار مورد اشاره وزیر برای تحقق این امر مستلزم اخذ مجوزهای قانونی تازه و از جمله به رسمیت شناختن نظارت پسینی با پیشبینی تمهیدات فناورانه لازم است. در این روش دریافت بازخورد نظر کاربران در هر ساعت از شبانهروز حائز اهمیت است تا اشکالات محتوایی بلافاصله به سکوی منتشر کننده ابلاغ شود و نسبت به حذف و اصلاح آن اقدام شود.