Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-30@01:15:31 GMT

پرنده‌هایی که بانی خیر می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۲۰۱۶۳

به گزارش فارس؛ هنوز مغازه عطاری باز نشده ولی مشتری‌های خاص مغازه، جلوی در رژه می‌روند، نگاهشان را به ورودی بازارچه دوخته‌اند تا صاحب مغازه از راه برسد. کف بازارچه ازمشتری‌های عطاری پر شده‌است. عطارجوان دوان دوان از راه می‌رسد. آنها را از دورمی‌بیند، خنده برلبانش می‌نشیند و به سرعتِ قدم‌هایش می‌افزاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همینطور که می‌آید دستانش را به نشانه شکر بالا می‌برد و زیرلب شکر خدا را زمزمه می‌کند. همسایه‌های عطاری می‌گویند: «بدوبیا دیگه! زبون بسته‌ها خیلی وقته منتظرند.» در مغازه را باز می‌کند قبل ازهرکاری گونی‌های گندم، ارزن و شاه‌دانه و... را باز می‌کند و بیرون مغازه می‌گذارد. مشتری‌های دائمی او بدون اینکه ترسی به خود راه دهند به او نزدیک می‌شوند. دیگر همه‌شان جمع شده‌اند؛ پرنده‌ها را می‌گویم. یاکریم‌هایی که تا چند ثانیه پیش روی سقف مغازه‌ها نشسته بودند نیز به جمع آنها می‌پیوندند. این سناریو هرصبح در یکی از بازارچه‌های شهرری  اتفاق می‌افتد.

«اکبرولی‌زاده» صاحب عطاری می‌گوید: «حدود 16 سال است که در این بازارچه عطاری دارم و اولین مشتری‌های من پرندگان هستند؛ حضورشان دربازارچه برکت است.» اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود حضورپرندگان، تنها کرانه ای از دریای خوبی‌ها است. قصه حضور آنها تا جایی بیش می‌رود که نان شب را به سفره نیازمندان می‌رساند.

سالهاست که پرنده‌های این حوالی بدون هیچ حساب و کتابی آنقدر ازدانه‌های این مغازه می‌خورند تا سیر شوند. با یک حساب سرانگشتی، هزینه دانه چیدن آنها بالاتر از ۱۰۰هزار تومان در ماه‌است. اکبرآقا اسکناس‌های کف دستش را جلویمان می‌گیرد ومی گوید:«این‌ها که تمام شدنی است. اگرقرار به ماندن باشد همان دانه‌هایی است که پرنده‌ها می‌خورند. حضورشان دلم را قرص می‌کند. اینها خودشان روزی هستند. سالهاست که به خاطر پرنده‌ها یک روزهم در مغازه بسته نمانده، روزهایی بوده که برایم مشکلی پیش آمده یا مریض بوده‌ام اما به هرزحمتی خودم را به مغازه رسانده‌ام.»  

ولی‌زاده با لهجه شیرین آذری می‌گوید: «هر صبح یاکریم‌ها در دسته‌های صدتایی به بازارچه می‌آیند اما همه باهم برای دانه خوردن پایین نمی‌آیند. روی سقف مغازه‌ها منتظرمی‌شوند تا نوبتشان شود؛ مدام جایشان را با یکدیگرعوض می‌کنند. نزدیک ظهر آنها می‌روند و کفترچاهی‌ها به بازارچه می‌آیند. بعدازظهرها هم بیشترمیزبان گنجشک‌ها هستیم. این نظم و برنامه ریزی آنها قابل تامل است.»

دراین بین، رهگذرانی وجود دارند که از دیدن پرندگانی که از سرگونی‌ها دانه برمی‌چینند تعجب می‌کنند و حتی سوژه عکاسی یک روزشان جور می‌شود. برخی مبلغی را کمک می‌کنند تا درسیرکردن پرندگان سهیم باشند. البته ولی‌زاده هیچ‌وقت این مبالغ اهدایی را با دخل خود یکی نکرده ومعتقد است حساب این پولها جداست.

کاسب‌های دیگر بازارچه هم حضور پرنده‌ها را برکت بازار می‌دانند. همسایه‌های کاسب می‌گویند: «اکبرآقا مغازه عطاری را اجاره کرده‌است، حتی خانه اش هم اجاره‌ای است و در یکی از محله‌های ارزان‌قیمت زندگی می‌کند. دو فرزند دارد. او به پولی که مردم برای کمک به سیر کردن پرندگان می‌دهند نیاز دارد اما هیچ وقت این مبالغ را برای خود نمی‌داند و از دخل خودش برای پرنده‌ها بهترین دانه را می‌خرد.»

دانه‌هایی که نان شب می‌شود

ولی‌زاده از جمله کاسبان کم‌حرف است. در مورد مبالغی که از طرف مردم جمع می‌شود می‌گوید: «همین که پرندگان اینجا را انتخاب می‌کنند برسر من منت گذاشته‌اند. مبالغی که از طرف دوستان و رهگذران جمع می‌شود را جداگانه به دست خانواده‌های بی‌سرپرست می‌رسانم، با اینکه مبلغ زیادی نیست اما گره‌های بزرگی را باز کرده است. هر دانه‌ای که توسط یک پرنده خورده می‌شود لقمه نانی است در دهان یک نیازمندی که به نان شب محتاج است.» این را که می‌گوید اشک در کاسه چشمانش می‌دود و می‌گوید: «خدایا هیچ پدر ومادری شرمنده فرزندان گرسنه‌شان نباشند.»

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۲۰۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان

 به گزارش خبر گزاری صداو سیمای استان لرستان؛گردهمایی کارشناسان،کشاورزان و مدیران جهاد کشاورزی لرستان در گرامیداشت روز مزرعه دانه های روغنی در روستای الماس آباد سلسله برگزار شد .
 روز مزرعه آسان ترین روش برای انتقال دانش فنی و تجربه کشاورزان پیشرو است .
امسال در شهرستان سلسله یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی به کشت کلزا اختص اص یافته که 25 درصد کل سطح زیر کشت دانه های روغنی استان است .
۶ هزار هکتار دانه روغتی در استان  کشت شده ۳ هزار و ۵۰۰ کلزا کشت شده است.میانگین برداشت کلزا در استان و کشور سه تا سه و نیم تن است. 
 کارشناسان جهاد کشاورزی لرستان یش بینی می‌کنند امسال ۸ هرار تن انواع  دانه‌های روغنی در استان برداشت شود که هزار تن بیشتر از سال گذشته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • افزایش یک و نیم برابری کشت دانه روغنی در پارس آباد
  • اتفاق عجیب در بازار اجاره؛ اجاره راه پله به جای مغازه
  • اتفاق عجیب در بازار اجاره مغازه / ۵ متر راه پله ماهی ۵ میلیون!
  • دستگیری ۲۲ سارق مغازه طی ۳ روز در گیلان
  • بازارچه‌های مرزی پیراحمد و شیخ سلو در چالدران راه‌اندازی می‌شوند
  • (ویدئو) اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • استراحت علیرضا حقیقی بعد از ۲۵ بازی
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست