Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر گلشنی:ظاهر قضیه بازنشستگی من، بهانۀ سن است. اما افرادی هستند که هیچ کدام از ویژگی های استاد ممتاز و استاد نمونه را نداشتند و به‌علاوه درمحیط داخل و یا خرح از کشورچندان تاثیر گذار نبوده‌اند، ولی این قانون برای آنان اعمال نشده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ صبح روز چهارشنبه 13تیرماه، خبری عجیب و غافلگیرکننده در میان دانشجویان شریف، دهان به دهان می‌چرخید:«حکم بازنشستگی دکتر مهدی گلشنی، مدیر گروه فلسفه علم و استاد ممتاز دانشگاه ابلاغ شده و ایشان از 31تیرماه بازنشسته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» شنیدن چنین خبری البته پس از انتقادات تند و تیز دکتر از شیوه اداره دانشگاه شریف، قابل پیش‌بینی بود. گلشنی از بهمن ماه 96، در بسیاری از سخنرانی‌ها و گفتگوهایش به مدیران ارشد دانشگاه شریف تاخته و از جهات گوناگون آن‌ها را به نقد کشیده. دکتر گلشنی به یقین می‌گوید که ابلاغ حکم بازنشستگی او ارتباط مستقیمی با این انتقادها دارد. حکمی که دانشگاه شریف می‌توانست به دلیل رتبه و جایگاه علمی گلشنی، آن را به تاخیر انداخته و هرگز ابلاغ نکند. 
برای پی بردن به جزئیات و دلایل ابلاغ این حکم، با دکتر گلشنی گفتگو کردیم تا ماجرا را از زبان خود ایشان بخوانیم. نتیجه، گفتگوی داغی شده که در ادامه خواهید خواند. 

 فکر می کنید علت اصلی ابلاغ حکم بازنشستگی جنابعالی چیست؟

ظاهر قضیه، بهانۀ سن است و اینکه قانون  زمانی را برای باز نشسته کردن اساتید مقرر کرده است. اما در عمل این موضوع به طور یکنواخت اجرا نشده است. افرادی هستند که هیچ کدام از ویژگی های استاد ممتاز و استاد نمونه را نداشتند و به‌علاوه درمحیط داخل و یا خرح از کشورچندان تاثیر گذار نبوده اند ولی این قانون برای آنان اعمال نشده است.

  آیا در این مورد ریاست دانشگاه با شما قبلا صحبتی داشتند و این موضوع را به جنابعالی اطلاع داده بودند؟

من هشت- نه ماه پیش به رئیس دانشگاه در نامه ای نوشتم که مخالف باز نشسته شدن نیستم ولی افرادی در دانشگاه‌های کشور مسن تر از من هستند که کسی سراغ آنها نمی رود. بیایند اثرگذاری بیشتر آنها در داخل و خارج کشور را با  من مقایسه بکنند. ولی این گونه مسائل برای اینها مطرح نیست.

 دانشگاه می تواند یا اختیاراتی برای تمدید فعالیت شما دارد؟ اگر بله، فکر می کنید چرا از این اختیارات استفاده نمی کند؟

راه  برای آنها وجود داشته ولی نخواسته اند که آن را در مورد من طی کنند. مگر چند هفته پیش نبود که ریاست محترم دانشگاه تهران اعلام کردند که اساتید ممتاز آن دانشگاه از باز نشسته شدن معاف هستند ؟ ایشان این مطلب را در هیات امناء دانشگاه تهران به تصویب رساندند. جناب دکتر نیلی ، ریاست دانشگاه تهران، در مصاحبه ای که در پنجم  خرداد ماه سال جاری داشتند فرمودند:«براساس آئین‌نامه جدید اساتید ممتاز کشوری بدون محدودیت زمانی می‌توانند در دانشگاه به فعالیت خود ادامه دهند.»

دانشگاه ما هم می توانست این کار را بکند ، ولی این کار را نکردند، چون با من خصومت دارند و در این دو- سه سال اخیر حد اکثر تنگناها را برای گروه فلسفۀ علم که رئیس آن بوده ام فراهم کرده اند. برای اینکه خصومت واضح رئیس دانشگاه و بعضی از معاونان ایشان با اینجانب را ببینید، موردی را عرض می کنم. در اردیبهشت سال 95 انجمن آثار و مفاخر ملی مراسمی را در بزرگداشت این حقیر بپا داشت و در آن از رئیس و معاون آموزشی دانشگاه ما دعوت کرده بودند. اما هیچکدام از آنها در این مراسم شرکت نکردند و نماینده ای هم نفرستادند ، در صورتی که بعضی جاهای دیگر ، که ارتباطشان با من بسیار کمتر از اولیای دانشگاه صنعتی شریف بود ، شرکت کرده بودند. به علاوه با اکثر درخواست های یک سال اخیر گروه فلسفه علم مخالفت شده است.

 ایا افرادی با شرایط شما در دانشگاه شریف  و  سایر دانشگاه های کشور هستند که در حال فعالیت باشند و بازنشسته نشده باشند؟

بلی وجود دارند. ولی یا دانشگاه آنها سراغ باز نشسته کردن آنها نرفته و یا مانند دانشگاه تهران یک راه معقول و منطقی را طی کرده اند.

با توجه به  اینکه استاد ممتاز هستید، وزارت خانه و دانشگاه مصوباتی دارند که مانع بازنشستگی شما باشد؟

راهش این است که دانشگاه مربوطه مورد دانشگاه تهران را به هیات امناء خود که وزیر محترم علوم رئیس آن هستند ببرند و مصوبه ای نظیر مورد دانشگاه تهران را بگذرانند. من تعجب می کنم که چرا وزیر محترم علوم نسبت به رفتار گوناگون دانشگاههای مختلف در این گونه موارد حساسیتی به‌ خرج نداده اند.

 فکر می کنید آیا انتقادات اخیر جنابعالی در مورد جامعۀ دانشگاهی کشور و دانشگاه شریف در این موضوع موثر بوده است؟

یقین دارم که مؤثر بوده است. مشکل بزرگ ما در زمان معاصر عدم دقت در انتخاب رؤسای دانشگاهها بوده است. و من چند بار این را در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته ام. من چند بار از آقای دکتر فتوحی دعوت به مناظره کرده ام که مسائل دانشگاهمان را مطرح کنم ولی ایشان هرگز تن به این کار نداده اند. اما اخیراً در جلسه ای با تعدادی دانشجو جواب بعضی از ایرادهای مرا ، بدون حضور من، دادند که غالباً سفسطه آمیز و پرازمغالطه بود.

 پس از ابلاغ این حکم، چه آینده ای برای گروه فلسفه علم دانشگاه شریف متصور هستید؟ چه کسی ریاست آن را بر عهده خواهد گرفت؟

چون در مدیریت فعلی دانشگاه ، خصوصاً بخش آموزشی آن، عقلانیتی نمی بینم، پاسخ سؤال جنابعالی برایم میسر نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه شریف خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۲۰۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳ مصوبه اخیر این شورا در خصوص «شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی»، «اعضای جدید هیئت عالی جذب دانشگاه فرهنگیان» و «اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیئت تجدید نظر» را به دستگاه های مربوطه ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به شورای عالی حوزه‌های علمیه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کرد.

اعضای شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی

بر اساس این گزارش، نخستین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده اصلاح ماده ۴ آئین نامه شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در جلسه ۸ اسفند ۱۴۰۲ این شورا به تصویب رسیده بود.

مطابق این مصوبه، اعضای شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین شدند که به شرح زیر است:

سه نماینده از شورای عالی حوزه‌های علمیه

سه نماینده از شورای عالی انقلاب فرهنگی

مدیر حوزه‌های علمیه یا نماینده وی

رئیس جامعة المصطفی العالمیة یا نماینده وی

مدیران حوزه‌های علمیه خراسان، اصفهان، خواهران، جامعة الزهراء

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

۷ تن از فضلای صاحب نظر حوزوی

افراد فوق‌الذکر به مدت ۳ سال به عضویت در شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب می‌شوند.

اعضای کمیته جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان

مصوبه دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی که در ۸ اسفند ۱۴۰۲ مصوب شده و رئیس جمهور آن را برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش و هیأت عالی جذب اساتید دانشگاه‌ها ابلاغ کرد، «ماده واحده تعیین اعضای هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان» بود.

وزیر آموزش و پرورش به عنوان رئیس هیأت مرکزی جذب، رئیس دانشگاه فرهنگیان به عنوان دبیر هیأت مرکزی جذب، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دبیر ستاد نظارت تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان اعضای حقوقی و اسدالله اسدی گرمارودی، سعید غیاثی ندوشن، سید نقی موسوی، فهیمه فرهمندپور و فخرالسادات نصیری به عنوان اعضای حقیقی برای مدت ۴ سال انتخاب شدند.

اعضای هیأت عالی تجدید نظر وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد

مصوبه سوم این شورا در ۸ اسفند ۱۴۰۲ که ۱۱ اردیبهشت امسال از سوی رئیس جمهور به وزرات خانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد ابلاغ شد، «ماده واحده انتخاب نمایندگان شورای انقلاب فرهنگی در هیأت‌های عالی تجدید نظر وزارت علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد» بود.

طبق این مصوبه، محمدرضا مخبر دزفولی در کسوت نمایندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت عالی تجدید نظر وزارت علوم و دانشگاه آزاد ابقاء و سید سعیدرضا عاملی به عضویت نمایندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت تجدیدنظر وزارت بهداشت انتخاب شد.

کد خبر 750761

دیگر خبرها

  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه شریف با دانشگاه‌های عراق
  • استقبال دانشجویان و جای خالی مسئولین در اولین روز جشنواره «تیتر ۱۳» + فیلم
  • مسی و رونالدو تحمل هم را ندارند، رونالدو بیشتر!‏
  • ابلاغ احکام مسئولین کمیته ها و دبیران ستاد یادواره شهدای ارومیه
  • بررسی راه‌های گسترش همکاری دانشگاه صنعتی شریف با دانشگاه‌های عراق
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • فرجام مجاهدی که نامش بر دانشگاه صنعتی نشست
  • رقابت ۲ هزار و ۱۵۰ دانش‌آموز برای تکنولوژی‌های آینده
  • تصاویر پربازدید از شمایل جدید دانشگاه شریف
  • تصاویر پربازدید از شمایل جدید دانشگاه شریف + عکس