Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - چابهار- ايرنا - هوتِگ يا هوتَک نام گودال مصنوعي و يا طبيعي نسبتا بزرگي است که آب حاصل از بارندگي ها در آن هدايت و جمع آوري شده و در طول سال به مصارف کشاورزي و آشاميدني انسان و حيوانات اهلي و وحشي مي رسد، اين گودال در زبان بلوچي در منطقه بلوچستان به هوتِگ مشهور است.

به گزارش ايرنا، هوتِگ در منطقه دشتياري، تلنگ و پلان شهرستان چابهار همجوار آبهاي بيکران سواحل مکران سامانه ايي سنتي است که براي مهار، کنترل و بهره برداري از سيلاب و به عنوان يکي از راه هاي متداول تامين آب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ساخت هوتِگ در منطقه دشتياري از زمان هاي بسيار قديم آغاز شده و گودال هاي حفر شده با اشکال هندسي دايره، مستطيل، مربع و به عمق بيش از پنج، 10، 20 و حتي بيشتر است که در زميني با بافت ريزدانه (رسي و سيلتي) توسط بوميان منطقه چابهار ساخته شده و اطراف آن ديواره خاکي با ارتفاع حدود يک تا 2 متر ايجاد مي شود.
برخي از مزاياي هوتک را مي توان اينگونه بيان کرد که اين سازه بدليل همسطح بودن با سطح زمين در صورت ورود آب زياد تخريب صورت نمي گيرد و عملاً حادثه آفرين نخواهد بود و مي توان گفت سازه ايي است بدون خطر و در صورت فراواني آب تهديدي براي اراضي فرسايش پذير پايين دست نيست.
هوتگ ها که منبع بسيار خوبي براي تامين آب آشاميدني اهالي روستاهاي فاقد شبکه آبرساني به ويژه در فصول کم آبي است مي توان با هدف جذب توريست و در جهت گسترش صنعت اکوتوريسم (گردشگري) با افزايش حجم و گسترش وسعت براي قايقراني يا ماهيگيري ساخته و استفاده شوند.
نوع مالکيت بر هوتگ هاي ساخته شده توسط مردم غالبا مشاع بوده و بهره برداري از آن نيز به صورت مشارکتي انجام مي شود، بطور معمول هوتگهاي واقع در حاشيه يک روستا براي استفاده از آب به تمام اهالي روستا تعلق دارد و ممکن است بلحاظ مالکيت متعلق به يک يا چند نفر باشد گاهي افراد متمول و نيکوکار ساکن در روستا يا حتي خارج از روستا، به عنوان يک کار خير داوطلبانه اقدام به ساخت هوتگ براي استفاده عمومي مي کنند.
رئيس اداره منابع طبيعي چابهار در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: هوتگ اصطلاحي بسيار آشنا براي مردم جنوب شرق کشور بويژه مردم بلوچ منطقه دشتياري چابهار است.
عبدالغني رئيسي افزود: بوميان اين منطقه قدمت هوتگ را به بيش از چند هزار سال قبل از اسلام يا قبل از حمله مغول مي دانند که تا به امروز همچنان آب آشاميدني و کشاورزي مردم منطقه را تامين مي کند.
وي ادامه داد: حجم مخزن هوتگ معمولا بين 10 تا 20 هزار مترمکعب بوده و تغذيه آن از طريق دروازه يا کانال آبرسان صرفا از سيلاب ها صورت مي گيرد.
وي مزاياي هوتگ ها را منبعي براي توليد ماهيان آب شيرين، توسعه جنگل کاري فضاي سبز، بالا بردن سرانه فضاي سبز و استقرار جنگلهاي منحصر به فرد گونه چش، کنار و کهير عنوان کرد.
وي بيان کرد: ماندگاري آب در داخل هوتگها اين امکان را به مردم منطقه داده تا با حداقل بارندگي که 105 ميلي متر در سال است، گونه جنگلي چش را که با حداقل 500 ميلي متر بارندگي در طول سال نياز آبي دارد، کشت و براي تاليف دام و فروش چوب آن اقدام کنند.
وي گفت: درخت محلي چش از گونه هاي بسيار مهم و اقتصادي در منطقه خشک دشتياري است که مي تواند باعث اشتغالزايي مردم روستايي، توسعه و رونق لنج سازي، تامين علوفه، خوراک دام و توليد زغال شود.
وي تصريح کرد: هوتگ ها قابليت و نقش مهمي در جمع آوري آب دارند و از آن به عنوان يکي از راه هاي مواجهه با کمبود و محدوديت منابع آب و در نتيجه توسعه روستايي منطقه ياد مي شود.
رئيس اداره منابع طبيعي چابهار با بيان اينکه هوتگ ها عمر مفيد بسيار بالايي دارند و با هزينه پايين ساخته مي شوند، خاطر نشان کرد: حمايت دستگاههاي اجرايي به لحاظ تهيه ماشين آلات، طراحي و مطالعه، مکان سنجي، تخصيص اعتبار مورد نياز تاثير ارزنده اي بر حفظ، احياء وترويج اين روش سنتي و بهره برداري از سيلاب خواهد داشت.
رئيس اداره آب و فاضلاب روستايي شهرستان چابهار نيز اظهار داشت: هوتگ يکي از بهترين ذخيره گاه آب به صورت طولاني در منطقه دشتياري و برخي روستاهاي اين شهرستان و بخش تلنگ قصرقند است.
رضا نارويي افزود: توجه به ساماندهي هوتگ ها، حصارکشي و لايروبي آنها مي تواند نقش مهمي در بهره برداري بهتر و تامين بخش زيادي از آب روستاها داشته باشد.
وي گفت: بسياري از ساکنان روستايي شهرستان چابهار از آب همين هوتگ ها براي شستشو، آبياري درختان و باغچه هاي کوچک استفاده مي کنند و حتي در برخي روستاها آب آشاميدني مردم نيز از همين محل تامين مي شود.
وي با بيان اينکه از 438 روستاي شهرستان چابهار فقط 10روستا آب سالم و بهداشتي بصورت شبانه روزي دارند، خاطرنشان کرد: در زمان بارندگي ها و پر شدن هوتگ ها بسياري از مراجعات مردم به اين اداره کاهش پيدا مي کند.
به گزارش ايرنا شهرستان چابهار براساس سرشماري آبان سال 1395 با جمعيت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان هاي نيکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به درياي عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران و سرزمين موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کيلومتري جنوب زاهدان مرکز استان سيستان و بلوچستان از سه شهر به نام هاي چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکيل شده است.
3043**3213
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۲۱۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی از پروژه تأمین‌کننده آب آشامیدنی منطقه جنوب استان در سمیرم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان به همراه مدیرکل دفتر فنی استانداری و جمعی از مدیران استان، در قالب سفری یک روزه به شهرستان سمیرم سفر کردند و در جریان پیشرفت طرح‌های عمرانی این شهرستان قرار گرفتند.

مهران زینلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان در سفر به شهرستان سمیرم، اظهار کرد: در جریان این سفر روند تکمیل برخی از پروژه‌های زیرساختی شهرستان که از مصوبات سفر استانی ریاست جمهوری و سفر شهرستانی استاندار اصفهان هستند، مورد پیگیری قرار گرفت.

وی افزود: روند اجرای یکی از پروژه‌های تأمین آب استان و شهر اصفهان نیز بررسی شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه این پروژه تأمین کننده آب آشامیدنی منطقه جنوب استان است، عنوان کرد: این پروژه بر اساس تخصیص و مجوزهای وزارت نیرو و سازمان محیط زیست در حال مطالعه و اجرا است و بر این باور هستیم که به جز تأمین بخشی از آب آشامیدنی مردم، در حوزه‌های مختلف باعث توسعه گردشگری شهرستان سمیرم نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: اولویت استفاده از نیروی مورد نیاز این طرح‌ها با مردم شهرستان سمیرم است که همین امر منجر به اشتغالزایی و رونق خدمت‌رسانی در شهرستان خواهد شد.

زینلیان با اشاره به اینکه امیدوار هستیم این پروژه بتواند فتح باب مناسبی برای توسعه شهرستان باشد، خاطرنشان کرد: در مطالعات انجام شده برای اجرای این پروژه، مطالبات مردم شهرستان نیز در نظر گرفته شده است که از سنوات گذشته به دلیل محدودیت منابع نادیده گرفته شده بود.

وی تأکید کرد: پایدار شدن جریان آب که به واسطه این پروژه اتفاق خواهد افتاد این امکان را می‌دهد که در حقوق مردم و محیط زیست منطقه اتفاقات مناسبی بیفتد و برای کشاورزانی که تخصیص خودشان را از وزیر نیرو و جهاد کشاورزی گرفته‌اند کمک می‌کند که حقوق مردم به نحو شایسته تأمین شود.

کد خبر 751241

دیگر خبرها

  • جیش‌الظلم به سفره مردم بلوچ شلیک می‌کند
  • بررسی از پروژه تأمین‌کننده آب آشامیدنی منطقه جنوب استان در سمیرم
  • دانشگاه بین‌المللی چابهار و موسسه جغرافیای دانشگاه تهران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
  • منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی
  • در حمله غیرمنتظره قسام 10 نظامی اسرائیلی زخمی شدند؛ امیدی به زنده ماندن4نفر نیست
  • پوشش مناطق خطرآفرین دریا در دستور کار طرح سالم‌سازی
  • ۶۰ نقطه حادثه خیز در سواحل رشت شناسایی شد
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • برداشت جلبک‌های دارویی از سواحل صخره ایی منطقه رمین چابهار