Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@11:30:20 GMT

وقتی «آلاینده ازون» گوی سبقت را می رباید!

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۲۲۱۲۰

وقتی «آلاینده ازون» گوی سبقت را می رباید!

تهران- ایرنا- دو دهه قبل آلاینده «منواکسیدکربن» به عنوان آلاینده اصلی و شاخص هوای شهر تهران مطرح بود. طی سال‌های بعد و در اوایل دهه 80 هجری شمسی با الزام به رعایت استاندارد حداقلی یورو ٢ در خودروها، این آلاینده مهم هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ و صنعتی کشور به‌تدریج جای خود را به ذرات معلق هوا داد.

روزنامه قانون در یادداشتی به قلم شینا انصاری مدیر کل دفتر پایش سازمان محیط زیست آورده است: به‌نحوی که هم اکنون ذرات معلق به‌خصوص ذرات با قطر کوچک‌تر از دو و نیم میکرون، اصلی ترین آلاینده ی هوا در غالب روزهایی است که کیفیت هوای تهران در وضعیت ناسالم قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال طی چند سال اخیر «آلاینده ازون» نیز به یکی از آلاینده‌های شاخص هوا در فصل تابستان و روزهای گرم و آفتابی سال تبدیل شده است.

بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های پایش کیفی هوای شهر تهران از خرداد ماه سال‌جاری تاکنون در ٩ روز کیفیت هوای کلانشهر تهران از نظر آلاینده ازون در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و در برخی مناطق شهر تهران در شرایط ناسالم برای همگی شهروندان قرار گرفت و در یازدهم تیر ماه به بی سابقه‌ترین میزان خود( شاخص ١٥٠) رسید!

درباره دلایل افزایش غلظت ازون باید گفت که این گاز از «آلاینده‌های ثانویه» هوا هست، به عبارت ساده تر ، گاز ازون مستقیما از منابع متحرک یا ساکن نظیر خودروها و صنایع منتشر نمی‌شود بلکه با واکنش برخی گازها مانند اکسیدهای نیتروژن، ترکیبات آلی و هیدروکربن‌ها ایجاد می‌شود و میزان غلظت این آلاینده با شدت گرفتن نور خورشید در ماه‌های گرم سال افزایش می یابد، از این رو کم بودن شرایط ابرناکی، تشدید تابش خورشید و بالا رفتن دما، غلظت آلاینده ازن در هوا را افزایش می دهد؛ مشروط بر اینکه پیش‌سازندهای این آلاینده ثانویه یعنی گازهای آلاینده اشاره شده در هوا وجود داشته باشند.

در حقیقت منابع انتشار آلاینده های پایه برای تشکیل ازون؛ خودروها و صنایعی هستند که با تولید آلاینده‌هایی مانند اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها و ترکیب این آلاینده های گازی در کنار نور خورشید به عنوان عامل ضروری سوم، ازن را ایجاد می‌کنند. راهکار کاهش ازن در هوای شهرها مشابه راهکارهایی است که برای کاهش سایر آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق مطرح می‌شود.

برای از بین بردن این آلودگی باید منابع انتشار پیش سازهای ازون یعنی «اکسیدهای نیتروژن و هیدرو کربن‌ها» را کاهش دهیم. موتورسیکلت‌های کاربراتوری با انتشار هیدروکربن‌ها و خودروهای دیزلی با تولید اکسیدهای نیتروژن سهم قابل ملاحظه ای در ایجاد شرایط لازم برای آنکه گاز ازون بتواند در روزهای گرم و آفتابی سال، مقام نخست را در بین پارامترهای آلاینده هوا از آن خود کند، دارند!

نکته قابل تامل آثار مواجهه با این آلاینده خطرناک هواست. امروزه گاز ازون یکی از آلاینده های هواست که در کشورهای اروپایی و توسعه یافته بیشترین نگرانی را از منظر تهدیدات بهداشتی به خود اختصاص داده است. ازون یک اکسیدان بسیار قوی است و می‌تواند سبب بروز مشکلات تنفسی متعدد نظیر حملات آسمی، کاهش عملکرد ریه و بیماری های جدی تنفسی شود.

بنابراین افزایش روزهای ناسالم به‌دلیل این آلاینده طی سه سال اخیر در کلانشهر تهران در فصل تابستان، می‌تواند تلنگری باشد برای ما تا با تمرکز بیشتر بر کاهش آلاینده‌های انسان ساخت ایجاد کننده آن ازجمله ارتقای کیفیت سوخت برای خودروهای دیزلی و از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده، از افزایش این آلاینده پرخطر در هوای شهرهای بزرگ جلوگیری کنیم.

منبع: روزنامه قانوان، 1397.4.14
گروه اطلاع رسانی**2002**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي روزنامه قانون ذرات معلق هوا آب و هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۲۲۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت هوای تهران قابل قبول است

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۷۱ قرار گرفته و کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد.

همچنین این شاخص در ۲۴ ساعت گذشته میانگین بر روی عدد ۷۶ قرار گرفته بود و وضعیت هوا در شرایط قابل قبول بوده است.

تهران از ابتدای سال ۵ روز هوای پاک و ۳۷ روز هوای قابل قبول داشته است.

این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۶ روز هوای پاک، ۳۵ روز هوای قابل قبول، ۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه داشته است.

کد خبر 6093695

دیگر خبرها

  • هوای تهران پاک است
  • کیفیت هوای تهران در صبح روز ۱۴ اردیبهشت
  • نمره هوای تهران در روز جمعه ۱۴ اردیبهشت
  • نمره «قابل قبول» هوای تهران
  • هوای تهران «پاک» است
  • ثبت بیش از ۹۴ هزار تخلف سبقت غیرمجاز در محورهای مواصلاتی اردبیل
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد
  • تنفس هوای قابل قبول در تهران
  • کیفیت هوای تهران قابل قبول است