Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@22:23:59 GMT

کشف روشی تازه برای تشخیص زلزله

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۲۲۵۴۹

جامعه > شهری - ایسنا نوشت: "کابل‌های فیبر نوری" که معمولا برای انتقال اطلاعات اینترنتی استفاده می‌شوند می‌توانند هشداری برای وقوع زلزله‌ باشند.

محققان موفق شدند با استفاده از کابل‌های فیبر نور فعلی، فعالیت‌های لرزه‌ای زمین را نظاره گر باشند.

این موفقیت می‌تواند روشی جدید برای بررسی زلزله در مناطق وسیع باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کابل‌ها برای ارتباطات در مسافت زیاد یا انتقال اطلاعات با سرعت زیاد استفاده می‌شوند.

این مطالعه به رهبری "فیلیپ ژوزت" محقق آلمانی مرکز تحقیقاتی "علوم زمین" در شهر" پوتسدام" انجام شد.

در این پروژه، ژوزت و تیم تحقیقاتی‌اش آزمایشی درایسلند انجام دادند. جایی که کابل‌های فیبر نوری به یک سری حسگر تبدیل شده بودند تا تمامی امواج لرزه‌ای را به ثبت برساند. آن‌ها از ۱۵ کیلومتر کابل فیبر نوری که در سال ۱۹۹۴ میلادی بین دو نیروگاه "ژئوترمال" در ایسلند نصب شده بود، استفاده کردند. یک پالس لیزری نیز برای تشخیص هرگونه اختلال در فیبر استفاده شد.

در نهایت این محققان دریافتند که نه‌تنها این فیبرها سیگنال‌های لرزه‌ای را ثبت می‌کنند، بلکه می‌توانند گسل‌های اطراف آن منطقه و دیگر ساختارهای زمین شناسی در زیر زمین را نیز بررسی کنند.

جوزت گفت: معیارهای اندازه گیری ما ویژگی‌های ساختاری در زیرزمین را با وضوح بی‌سابقه‌ای نشان داد.

جالب است که این محققان حین آزمایش خود سیگنال یک زلزله قدرتمند که در اندوزی اتفاق افتاده بود را نیز دریافت کردند.

این تیم تحقیقاتی معتقدند شبکه کابل‌های فیبر نوری در سراسر جهان می‌تواند به عنوان یک "زلزله سنج" استفاده شود و راهی برای ارزیابی و اکتشاف خطرات زمین باشد.

مطالعات بعدی با هدف بررسی کابل‌های دریایی است که آیا می‌توانند به عنوان ابزار سنجش زلزله استفاده شوند یا خیر.

آن‌ها اظهار کردند این کابل‌ها می‌توانند به مشاهده لرزه‌های زمین در زمان واقعی کمک کنند و ‌همچنین امدادرسانی در مواقع اورژانسی را بهبود بخشند.

نتایج این مطالعه در مجله "Nature "منتشر شده است.

 

 

۴۲۴۲

کلید واژه‌ها : زلزله تهران - زلزله ژاپن - زلزله -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: زلزله تهران زلزله ژاپن زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۲۲۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب ۲۰ دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل

 علیرضا ملاشاهی  فرماندار ویژه زابل بیان کرد: توسعه زیرساخت‌ها یکی از اصلی‌ترین پایه‌های توسعه و پیشرفت هر منطقه‌ای است یکی از این زیرساخت‌ها در حوزه ارتباطات است و باتوجه‌به گسترش روزافزون استفاده از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین و همچنین کمبود نیروی انسانی به‌منظور کنترل ترافیک، در مسیر استفاده از تجهیزات هوشمند که علاوه بر ثبت کامل تخلفات رانندگی، همچنین امکان اطلاع از بار ترافیکی معابر شهر را برای مسئولان مربوطه مهیا می‌کند.

 ملاشاهی با اشاره به شتاب طرح ملی فیبر نوری مشترکان خانگی گفت: با برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های دولت سیزدهم و تأکید استاندار سیستان و بلوچستان هر روز شاهد توسعه و پیشرفت در تمامی عرصه‌ها در استان هستیم و امروز نیز طرح ملی فیبر نوری مشترکان خانگی برای دومین بار در شهر زابل شمال استان سیستان و بلوچستان در حال اجرا است.

 فرماندار ویژه زابل افزود: هدف از نصب این دوربین‌ها مدیریت بهینه سرعت، انضباط اجتماعی، پیشگیری از مخاطرات و به‌منظور افزایش تعاملات و در راستای هوشمندسازی شهرستان زابل، با موضوع روند توسعه پروژه فیبر نوری در راستای کاهش بار ترافیکی و ثبت تخلفات رانندگی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان شهرداری زابل و شرکت مخابرات شهرستان با موضوع شتاب پروژه فیبر نوری، و نصب ۲۰ دوربین پلاک خوان در سطح شهرستان زابل منعقد شد.

 وی تأکید کرد: دوربین پلاک‌خوان از سوی شرکت مخابرات خریداری و در نقاط پیش‌بینی‌شده که توسط دستگاه‌های مرتبط با مدیریت شهرداری در سطح شهر زابل نصب خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • توسعه فیبرنوری در شهر قره‌ضیاءالدین با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال
  • راه اندازی فیبر نوری در ۳۴ روستای رشت
  • (ویدئو) وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • زلزله شدید ۶.۹ ریشتری این کشور را لرزاند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته
  • نصب ۲۰ دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند