همه کتابهایی که به کیارستمی مرتبط است
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۲۲۶۸۶
چهاردم تیرماه سالروز درگذشت "عباس کیارستمی" سینماگر و شاعر برجسته ایران است، از این رو در این گزارش نگاهی داشتهایم به کتابهای که کیارستمی نوشت و کتابهایی که دیگران درباره او نوشتند.
به گزارش ایمنا، دوسال از فوت عباس کیارستمی سینماگر شهیر ایران که برنده جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شد میگذرد. عدهای سینمای کیارستمی را شاعرانه میدانند و دلیل این امر پیوندی است که او با ادبیات و شعر و کتاب داشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کتابهایی که در آن کیارستمی ابیاتی از شاعران را انتخاب میکرد و به شیوه تقطیع خودش آن را در صفحات میچید مانند:
"حافظ به روایت کیارستمی" عباس کیارستمی (چاپ اول: ۸۵. چاپ ششم: ۱۳۹۵، انتشارات فرزان روز)
این کتاب، کتابی بود که در زمان انتشار سروصدای زیادی به پا کرد. این اثر، دربرگیرنده ۶۴۷ نیم بیت از ۵۰۰ غزل حافظ است که هر نیم بیت در دو یا سه سطر زیرهم نوشته شده است و این شیوه نوشتار امکان دیگری به شعر حافظ بخشیده است. در این کتاب کیارستمی با سبکی مدرن به برجستهسازی برخی از مصرعهای شعر حافظ پرداخته که تنوعی در بررسی اشعار حافظ است.
"سعدی از دست خویشتن فریاد "چاپ اول: ۸۶، چاپ پنجم: ۱۳۹۳، انتشارات نیلوفر)
کیارستمی درباره این کتاب گفته بود: «انتخاب من از آثار سعدی و حافظ بر این اساس بود که مصرعهای ابیاتی را که سرشار از مفهوم باشند و با بیت یا مصرع قبل و بعد هم ارتباط معنایی نداشته باشند پیدا کرده و بهصورت مقطع بنویسم تا کمی از با آهنگ ادا کردن آن نیز کاسته شود.» کیارستمی نام این کتاب را از بیت زیر گرفته است که "همه از دست غیر ناله کنند/ سعدی از دست خویشتن فریاد"
"آتش در باد، جزئی از کلیات شمس" (چاپ اول:۹۰، انتشارات نظر)
کیارستمی در این کتاب ابیاتی از مولانا را طوری کنار هم چیده بود که به گفته خودش معلوم نباشد قسمتی از آن حذف شده است. او درباره این کتاب گفته بود: «امیدوارم شما هم وقتی کتاب را میخوانید فکر کنید که مولانا این غزلها را دوبیتی یا سهبیتی گفته است. نگارش این کتاب هفت سال طول کشید و امیدوارم کسی به من بگوید این کار را به خوبی انجام دادهام؛ چون کار سختی بود. "
آخرین کتابهای کیارستمی، دو جلد: "شب عاشقان بی دل" (۱۳۹۴)، نشر نظر و "شب ندارد سر خواب" (۱۳۹۴، نشر نظر) بود که در آنها به گزینش اشعاری در مورد شب، از میان اشعار شاعران کلاسیک و شاعران معاصر پرداخته بود.
"آب" گزیدهنگری اشعار نیما (چاپ اول ۱۳۹۰، انتشارات نظر)
این کتاب نیز شامل گزیدهای از اشعار نیما یوشیج به انتخاب عباس کیارستمی است.
مجموعه شعر:
"باد و برگ" شعر (چاپ اول: ۹۰، چاپ دوم: ۹۲، انتشارات نظر)
کتاب شعر باد و برگ مجموعه اشعار کوتاه کیارستمی است. وی هایکو میسرود. هایکوهایی برآمده از دل، لطیف، ریزبینانه و سرشار از عاطفه و احساس.
"همراه با باد" عباس کیارستمی، (سال ۲۰۰۲، انتشارات دانشگاه هاروارد)
مجموعه شعری که به صورت دوزبانه (فارسی و انگلیسی) منتشر شد. ترجمه آن به انگلیسی با همکاری احمد کریمی حکاک و مایکل بیرد صورت گرفت.
"داد از غم تنهای/ در شعر شاعران کهن و معاصر" (سال ۱۳۹۷، انتشارات نظر)
کارهای آماده سازی، طراحی و اجرای این کتاب در سال ۱۳۹۲ زیر نظر عباس کیارستمی انجام شد. انتشار آن به دلیل تمایل گردآورنده منصور ملکی، برای نگارش مقدمهای از سوی یکی از شاعران معاصر به تعویق افتاد و زمانه فرصت زندگی از هر دوی ایشان را دریغ کرد.
بخشی از آثاری که درباره کیارستمی نوشته شده است:
"عباس کیارستمی، فیلمساز رئالیست" اثر ایرج کریمی (سال ۱۳۶۵، انتشارات آهو)
در این کتاب ایرج کریمی به نقد از آثار کیارستمی میپردازد و میگوید: کیارستمی در سینما به نوعی کشف و شهود معتقد است که در اثر نخواندن و ندیدن به دست میآید. حقیقت این است که کیارستمی الفبای سینما را نمیدانست و از زمانی که با اقبال منتقدان مسحور شده و جشنوارههای جهانی مواجه شد، هرگز نخواست یاد بگیرد. او زیرکانه تکنیک را نفی میکند تا تشخص هنری خود را در سایه رئالیسم بدوی سینمایی حفظ کند.
"مجموعه مقالات در نقد و معرفی آثارعباس کیارستمی" به کوشش زاون قوکاسیان، (سال ۱۳۷۵، انتشارات دیدار)
این کتاب دربردارنده ۳۶ جستار درباره ۳۶ عکس از فیلمهای برجسته تاریخ سینمای جهان است. نخستین عکس، از فیلم (سفر به ماه)، محصول ۱۹۰۲ و آخرین آنها (پیروسمانی) تولید ۱۹۷۰ است. کتاب با مقدمه «بابک احمدی» شروع میشود. احمدی در این مقدمه، درباره ارتباط هنر عکس و فیلم بحث کرده است. پس از مقدمه احمدی، در پیش گفتار نویسنده آمده است که او در آن، دربارهی مضمون کتاب، نحوه شاخص شدن یک عکس برای فیلم و تقسیمبندیهایش در زمینهی عکس فیلم صحبت کرده و جستارهای خود را به عنوان «نظرهای شخصی اعلام کرده است.
"طرحی از دوست" اثر محمد شعبانی پیرپشته، (سال۱۳۷۶. انتشارات)
نگاهی به زندگی و آثار فیلمساز اندیشمند عباس کیارستمی است. در این کتاب پس از معرفی نئورئالیسم در سینما در خلال چند گفتوگو به نئورئالیسم خاص کیارستمی که شهرتی بسزا درسینما یافته، اشاره شده است. همچنین در این کتاب به سخنان بزرگان در مورد کیارستمی و حضور و جوایز و فیلمهای او در جشنوارههای سینمایی پرداخته شده است.
"عباس کیارستمیَ" اثر عباس بهارلو، (۱۳۹۶، انتشارات قطره)
پیش از این، این کتاب در سال ۱۳۷۹ توسط نشر موسسه فرهنگی هنری نوروزهنر منتشر شد و شامل فیلمهایی بود که کیارستمی تا آن زمان ساخته بود. چاپ جدید این کتاب به زندگی، نحوه تفکر و فیلمشناسی کیارستمی و فیلمهایش تا زمان چاپ کتاب پرداخته است.
"سینمای خرد" بررسی سینمای کیارستمی با تریلوژی، اثر ابوالفضل توسلی، (۱۳۹۰، انتشارت شلفین)
این کتاب در بیست فصل تدوین شده است که در تعدادی از این فصول مضامینِ مختلف در فیلمهای کیارستمی از قبیل طبیعت، راه، آسمان، زنان، کودکان و ارتباطشان با نحوه حضور این عناصر در ادبیات و شعر فارسی بررسی میشوند و همچنین در فصلهایی دیگر، فیلم برداری، صداگذاری، بازیگری و دیگر عناصر تکنیکیِ فیلمهای این فیلمساز بررسی میشوند.
"فیلم کوتاهی درباره دیگران" اثر محسن آزرم، (چاپ دوم:۱۳۹۲، انتشارات چشمه)
مکالمه با ژانکلود کرییر درباره سینما و مکالمه با عباس کیارستمی درباره ژانکلودکارییر
"عباس کیارستمی و درسهایی از سینما" اثر محمودرضا ثانی، (چاپ اول: ۱۳۹۲.انتشارات معین)
این کتاب روایتی از کارگاه فیلمسازی کیارستمی در دنیا است. عباس کیارستمی طی سفری به اسپانیا برای دریافت نشان «ابن عربی» ورکشاپی برای ۳۵ دانشجو از سراسر جهان برگزار کرد. ثانی به عنوان یک مستندساز در این ورکشاپ حضور داشت و این کتاب حاصل شرکت او در این دوره است. ژان کلود کارییر فیلمنامه نویس و بازیگر فرانسوی مقدمهای بر این کتاب نوشته است. قسمتی از این مقدمه آورده: عباس کیارستمی تنها سینماگری است که میتواند درس سینما بدهد اما خود درسی نگرفته است. او همچنین معتقد است نخستین درسی که باید از کیارستمی بیاموزیم این است که هرگز نمی توانیم فیلم هایی را که او ساخته است، بسازیم.
"واقعیتنمایی و بداهت"تأویلهای ژان لوک نانسی از سینمای کیارستمی، ترجمه منوچهر دینپرست، (سال ۱۳۹۴. انتشارات کتاب پارسه)
در این کتاب مولف سعی کرده تا به تبیین تأویلهای فلسفی در سینمای کیارستمی بر پایه آراء فلسفی ژان لوک نانسی و بر پایه مفهومهای «بداهت»، «ذات واقع» و «نگاه و تصویر» و در انتها «معنای زندگی» بپردازد. همچنین مولف سعی کرده در این کتاب به بررسی لایههای فلسفی سینمای کیارستمی و تأویلهای آن بر اساس روش و متد نانسی و امکانپذیری فلسفه سینما بر اساس آراء و اندیشههای موجود در سینمای ایران بپردازد.
"خانهای با شیروانی قرمز" گفتوگو با عباس کیارستمی و آیدین آغداشلو، مرجان صائبی، (سال۱۳۹۵، نشر ثالث)
"سینمای عباس کیارستمی" اثر روبرت صافاریان، (۱۳۹۵، انتشارات روزنه)
صافاریان در این اثر که در سه بخش تدوین شده به بررسی نزدیک چهاردهه فعالیت فیلمسازی عباس کیارستمی پرداخته است. بخش نخست کتاب به فعالیتهای این فیلمساز نامآشنای ایرانی در دوره پیش از انقلاب اختصاص داشته و در آن دو فیلم مسافر و گزارش مورد بررسی قرارگرفته است. نویسنده در بخش دوم که به دورهی انقلاب تا اوایل دههی هشتاد تعلق دارد، به آثار موفق کیارستمی در جشنوارههای جهانی تحت عنوان عمومی چهارگانه «زندگی ادامه دارد» پرداخته و در بخش سوم که شامل دهه هشتاد تا امروز است، کارهای تجربیتر او مانند ده و شیرین و همین طور فیلمهایی که در خارج از کشور ساخته مانند کپی برابراصل، بررسی کرده است. در صفحات پایانی به عنوان جمعبندی شخصیت هنری و سینمایی کیارستمی به عنوان پست مدرنیستی سنتگرا معرفی شده است.
"سر کلاس با کیارستمی" اثر پال کرونین، ترجمه سهراب مهدوی، (سال۱۳۹۵، انتشارات نظر)
کتاب سر کلاس با کیارستمی، چکیدهای از کارگاههاییست که او در سراسر جهان برگزار کردهاست. کلاسها و کارگاههایی که هنرجویان زیادی را هدایت کرده و از بینشان فیلمسازان قابلی را به هنر جهانی عرضه داشته است. کتابی که نه مصاحبه است، نه دستورالعمل برای فیلمسازی، نه پژوهشی در مورد سینمای ایران و نه فیلمشناسی عباس کیارستمی. این کتاب در حقیقت جهانبینی، دانش، نگاه ظریف و همان جهان و دیدگاه شاعرانهی او را به خواننده نشان میدهد.
"گفتوگو با عباس کیارستمی" اثر مهدی مظفری ساوجی، (سال۱۳۹۵، انتشارات آبان)
شامل روزنگاشتهای مهدی مظفری ساوجی از همنشینیاش با کیارستمی است، بخشی نیز به کتابشناسی و فیلمشناسی و آثار و جوایز کیارستمی اختصاص دارد. همچنین بخشی نیز گفتوگو بین آنها است. این گفتوگو شامل ناگفتهها کیارستمی از روزگاری که آن را سپری کرد و روایتی است از زندگی و آثار او. این کتاب مجموعه از کتاب های دیگر است که بهصورت پراکنده در اینجا جمعآوری شده است.
"عباس کیارستمی" اثر جاناتان رزنبام، مهرناز سعید وفا، ترجمه یحیی نطنزی. (سال ۱۳۹۶، نشر چشمه)
کتاب جاناتانرزنبام و مهرنازسعیدوفا دستاورد کامل و قابل اعتنایی محسوب میشود زیرا: علاوه بر مرور ویژگیهای تحسین برانگیز کیارستمی، موقعیت او را به عنوان یک هنرمند بینالمللی بررسی میکند و سراغ مسیری میرود که کیارستمی درآن از یک فیلمساز حاشیهنشین و کارگردان فیلمهای «کانونی» به جایگاهی رسید که بزرگان سینمای جهان تحسینش کردند و فیلمسازان زیادی تحت تأثیرش قرار گرفتند. در ابتدای این کتاب جاناتانرزنبام و مهرنازسعیدوفا مقالههای مفصل و مجزایی با تمرکز بر کارنامه کیارستمی نوشتهاند و در ادامه با مکالمهای دونفره دیدگاههای یکدیگر را بررسی و نقد کردهاند. بخش جذابتر این کتاب به مکالمه آنها با کیارستمی اختصاص دارد، به جامعتر شدن مباحث کتاب کمک زیادی کرده است.
"کیارستمی، پشت وروی واقعیت" اثر یوسف اسحاقپور، ترجمه محمدرضا شیخی. (سال۱۳۹۷، انتشارات شورآفرین)
برخی کیارستمی را وارث نئورئالیسم و موسیلینی خواندهاند این کتاب درباب مخالفت با همین ایده پذیرفته شده رایج است. در این کتاب یوسف اسحاقپور به صورت مستدل ایدههایی در باب بازخوانی مجدد سینمای کیارستمی ارائه میکند که برای دیدن دوباره فیلمهای کیارستمی بسیار راهگشاست.
منبع: خبرگزاری کتاب ایران
منبع: ایمنا
کلیدواژه: كتاب و كتاب خواني اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۲۲۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا استفاده از تابههای نچسب را باید کنار گذاشت؟
به گزارش همشهری آنلاین، PFOA نوعی از ترکیبات PFAS (مواد پر و پلی فلوروآلکیل) است که «مواد شیمیایی برای همیشه» نیز نامیده میشوند، زیرا تجزیه نمیشوند و مدتها در طبیعت ماندگار هستند.
PFOA زمانی معمولاً در تولید پوششهای نچسب استفاده میشد که معروفترین آن تفلون بود که بوسیله شرکت دوپونت اختراع و توسط شرکت اسپینآف یا زایشی آن به نام چمورس تولید شد.
پس از ابراز نگرانیها و فشار آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) آمریکا در مورد خطرات بهداشتی مرتبط با PFOA در اوایل دهه ۲۰۰۰، شرکت دوپونت شروع به حذف تدریجی PFOA از محصولات خود کرد.
این امر پس از یک دادخواهی دسته جمعی در سال ۲۰۰۱ صورت گرفت که نشان داد دوپونت به خوبی از خطرات سلامتی مرتبط با ترکیب شیمیایی خود آگاه بوده و به مردم اطلاع نداده است، از جمله جوامعی که سلامت آنها تحت تأثیر رواناب کارخانه تولیدی شرکت قرار گرفته است.
تولید PFOA منجر به انتشار طولانی مدت آن در محیط زیست و آلودگی گسترده محیطی، از جمله آب آشامیدنی میشود. ما بر اساس مطالعات متعدد بر روی حیوانات و انسانها میدانیم که PFOA با بسیاری از مضرات بهداشتی از جمله سرطان کلیه، سرطان بیضه، افزایش کلسترول، فشار خون بالا مرتبط با بارداری و بیماری تیروئید مرتبط است.
اما در حالی که PFOA ها حذف شدند، با انواع دیگری از PFAS جایگزین شدند که مشخص شد که مضرات بهداشتی مشابهی دارند و در محیط زیست پایدار هستند.
PFAS به طور کلی، با آسیبهای بهداشتی مانند افزایش سطح کلسترول، خطر بالاتر سرطان کلیه و بیضه، کاهش پاسخ واکسن در کودکان و تغییرات در آنزیمهای کبدی مرتبط است.
برخی ماهیتابهها ممکن است دارای برچسب فاقد PFOA باشند، اما ممکن است حاوی PFASهای دیگری باشند.
چه باید کرد؟اگر یک تابه نچسب معمول دارید که قبل از سال ۲۰۱۵ تولید شدهاند، بهترین کار آن است که آنها را دور بیندازید، چرا که احتمال زیادی دارد که حاوی PFOA باشند. اما حتی اگر تابهای را پس از سال ۲۰۱۵ خریده باشید، هنوز ممکن است حاوی PFAS باشند.
ایمنترین راه این ست که تابهای بخرید که اصلاً با عنوان نچسب وارد بازار نشده باشد. انتخاب انواع دیگر ظروف آشپزی بدون PFAS – که ممکن است شامل تابههای نچسب فولاد زنگنزن یا سرامیکی باشند، میتواند قرارگیری در معرض PFAS را کاهش دهد.
از طرف دیگر کارشناسان میگوید هیچ مطالعهای وجود ندارد که خطر قابلتوجهی برای سلامتی به علت از استفاده از تابههای نچسب را مستند کرده باشد.
PFAS در همه جا وجود دارد و قرار گرفتن در معرض آنها در زندگی روزمره از چیزهایی بسیار فراتر از ظروف آشپزی ناشی میشود.
تقریباً همه افراد در حال حاضر مقادیر قابلتوجهی PFAS در خون و بافتهای خود دارند که بیشتر آن از آب آشامیدنی آلوده، آلودگی در برخی غذاها و مواد بستهبندی مواد غذایی، گرد و غبار و مجموعهای از محصولات مصرفی دیگر ناشی میشود.
اگر میخواهید ماهیتابه نچسب خود را نگهدارید، حداقل، باید مراقب نحوه استفاده از آن باشید. یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد که یک تابه نچسب خراشیده میتواند ریزپلاستیکها و نانوپلاستیکها را در غذا به جای بگذارد منجر به انتشار مواد شیمیایی بالقوه مضر در غذای شما شود. درست مانند PFAS، مردم روزانه در معرض میکروپلاستیک ها هستند و دانشمندان هنوز به طور قطعی از خطرات بهداشتی آنها مطمئن نیستند. با این حال، اگر میخواهید از خطرات احتمالی مرتبط با میکروپلاستیکها اجتناب کنید، ظرف نچسب خود را به محض اینکه خراشید یا سطح نچسب آن از بین رفت، دور بیندازید.
همچنین از دادن حرارت زیاد به ظرف اجتناب کنید، پوشش تابه نچسب در دماهای بالا، پوشش روی یک تابه نچسب میتواند تجزیه شود و مواد شیمیایی را در هوا آزاد کند. به همین دلیل است که نباید ظرف خالی را گرم کنید، زیرا میتواند به سرعت و به میزان بیشتری داغ شود.
در نهایت، «مواد شیمیایی برای همیشه» یا PAFS که در بسیاری از تابههای نچسب معمول یافت میشوند، در محیط نیز رایج هستند - و احتمالاً روزانه در معرض آنها قرار میگیرید. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات PFAS بر سلامت و اینکه آیا تابههای نچسب معمو ل منبع بسیار قوی آنها هستند، مورد نیاز است. با این حال، اگر نگران هستید و ترجیح میدهید ایمنی را رعایت کنید، میتوانید گزینههای جایگزین تابههای نچسب را امتحان کنید.
کد خبر 847294 منبع: همشهری آنلاین برچسبها مجله نکته بهداشتی روز ظرف و ظروف