Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@17:40:40 GMT

‌نگرانی از تبدیل شدن آب به کد ژئوپلتیک‌

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۲۵۸۹۸

‌نگرانی از تبدیل شدن آب به کد ژئوپلتیک‌

یک کارشناس مسائل ژئوپلتیک با بیان اینکه طرح موضوعاتی چون ابردزدی و دخالت بیگانگان در بحران آب کشور نوعی فرافکنی است، گفت: مسئولان ما کمتر حاضر به پذیرش این واقعیت هستند که بحران آب موجود بیش از آنکه خارجی باشد ناشی از مدیریت ناکارآمد داخلی است.

‌دکتر مراد کاویانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا‌، با اشاره به طرح موضوع ابردزدی توسط رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، گفت: مرجع رسیدگی به این موضوع سازمان هواشناسی کشور است و این سازمان هم رسماً نظر خود را در مورد آن اعلام و عنوان کرد که چنین پدیده‌ای امکان‌پذیر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تغییر اقلیم باعث کاهش بارندگی و بارش باران به جای برف شده است

کاویانی به ریشه‌های طرح این قبیل موضوعات اشاره و خاطرنشان کرد: کشور ما در دو دهه اخیر درگیر پدیده کاهش بارش و در کلیت تغییر اقلیم است؛ یعنی تغییر اقلیم در کشورهایی که بر روی کمربند خشک دنیا قرار گرفته‌اند به کاهش بارش، تغییر نوع بارش از جامد به مایع و تغییر زمان بارش منجر شده است.

وی ادامه داد: این یعنی علاوه بر کاهش بارش ما به جای بارش برف شاهد بارش باران هستیم که این بارش‌ها از بازه زمانی آذر تا اردیبهشت در آخر سال متمرکز شده است.

این استاد دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: از طرف دیگر ما در سال‌های اخیر با کاهش انباشتی بارش مواجه شده‌ایم؛ این کاهش انباشتی بارش در این سال‌ها روی هم تجمیع شده و به امسال رسیده است؛ طبق برآوردهای وزارت نیرو علی‌رغم بارش‌های خوبی که در بهار رخ داد ولی باز هم با کمبود 27 درصدی بارش‌ها روبرو هستیم، بنابراین از قبل مشخص بود که تابستان امسال بحران آب داشته باشیم.

ایران به تنهایی قادر به حل بحران آب نیست‌

کاویانی افزود: در مجموع می‌توان چنین گفت که بحران موجود از یک طرف برآیند مساله جهانی تغییر اقلیم است که راهکار ساده‌ای ندارد و ایران به تنهایی از پس این مساله بر نمی‌آید و از طرف دیگر به مسائل داخلی چون افزایش جمعیت، شهری شدن جمعیت و مدیریت ناکارآمد داخلی بر منابع آب برمی‌گردد.

این کارشناس جغرافیای سیاسی ادامه داد: بحث مدیریت ناکارآمد داخلی نقش زیادی در بحران پایدار آب در ایران دارد و طرح موضوع ابردزدی نوعی فرافکنی است؛ یعنی مسئولان ما که مدعی این موضوع هستند کمتر حاضر به پذیرش این واقعیت هستند که وضعیت موجود بیش از آن که ناشی از دست‌اندازی کشورها و قدرت‌های دیگر باشد ناشی از مدیریت ناکارآمد داخلی است.

برای اولین بار آب برای ایران به یک کد ژئوپلتیک تبدیل شده است

وی در ادامه ضمن ابراز نگرانی از تبدیل شدن آب به یک کد ژئوپلتیک در مناسبات ایران خاطرنشان کرد: طی صد سال اخیر هر قدرت منطقه‌ای و جهانی که قصد امتیازگیری از ایران داشت روی موضوع اقوام در ایران تمرکز می‌کرد مانند حضور شوروی در شمال غرب کشور پس از جنگ جهانی دوم و یا حمایت صدام از اعراب خوزستان، اما امروز برخی کشورها در مواجهه با ایران آب را به یک کد ژئوپلتیک تبدیل کرده‌اند و این برای اولین بار است که رخ می‌دهد.

کاویانی سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره بحران آب در ایران را یکی از نمودهای تبدیل شدن آب به کد ژئوپلتیک در قبال ایران عنوان و خاطرنشان کرد: نتانیاهو در سخنان خود اعلام کرد که اسرائیل با تکنولوژی خود توان کمک به حل بحران آب ایران را دارد.

وی افزود: شاید بتوان طرح موضوع ابردزدی توسط رئیس سازمان پدافند غیرعامل را هم نوعی واکنش به سخنان نتانیاهو درباره توان اسرائیل برای کمک به حل بحران آب در ایران دانست.

کاویانی خاطرنشان کرد: در هر حال این برای اولین بار است که آب در تاریخ تحولات جنوب غرب آسیا به عنوان یک کد ژئوپلتیکی ایران ظاهر شد و بحران آب این زمینه را فراهم کرده که کشورهای دیگر به بهانه کمک به مردم ایران به دنبال امتیاز باشند؛ در واقع اسرائیل به دنبال حل بحران آب در ایران نیست بلکه تلاش دارد با پرداختن به مقوله بحران آب از کشور ما نوعی کسب امتیاز کند.

مدیریت ناکارآمد آبی به نارضایتی اجتماعی بیشتر دامن خواهد زد

وی با انتقاد از مدیریت داخلی در به وجود آمدن چنین شرایطی اظهار کرد: وضعیت کنونی از سال‌ها پیش قابل پیش‌بینی بود؛ به عنوان مثال اگرچه بخشی از بحران آب خوزستان ناشی از کاهش بارش است، اما سدهایی که  بر روی رودهای ورودی به این منطقه زده شده آب وارد شده به کارون را تا حد زیادی کاهش داده و امروز چنین وضعیتی را در خوزستان به دنبال داشته است.

کاویانی افزود: از طرف دیگر سیاست‌های آبی ترکیه، عراق و سوریه نیز در کاهش آب اروند رود موثر واقع شده و این وضعیت را تشدید کرده و باعث پیشروی آب شور خلیج فارس به سمت کارون و اروند رود شده است.

این استاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه بحران آب به افزایش نارضایتی اجتماعی در کشور دامن خواهد زد تصریح کرد: اینها نیازمند یک رویکرد مدیریت داخلی است و امنیت آبی حکم می‌کند که در پی بهبود وضع موجود باشیم نه فرافکنی‌هایی همچون ابردزدی و برف دزدی.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام ابردزدی منطقه البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۲۵۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات تیم مدیریت بحران تهران با هدف امدادرسانی به سیل‌زدگان

عملیات تیم مدیریت بحران تهران با هدف امدادرسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
به گزارش خبرگزاری مهر، صمیم مرادی روزبهانی، عملکرد تیم اعزامی مشترک سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان را تشریح کرد.

معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با پرداختن به وسعت سیل در شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان گفت: صد در صد شهرستان کنارک درگیر سیلاب شده است. در واقع همه محلات هفتگانه به نوعی درگیر سیلاب است اما محلات پنجگانه نظرآباد، سورک، کوهیان، زیباشهر و چادران کاملاً درگیر سیلاب بوده و ضمن در اولویت قرار گرفتن امداد رسانی، از وضعیت بسیار نامناسبی نیز برخوردار بودند.

وی افزود: در خصوص میزان پیشرفت کار امدادی در سطح استان نیز طبق اظهارات جانشین شهردار کنارک، ۹۰ درصد از پنج محله که مساحتی در حدود ۱۵۰ هکتار است دچار سیلاب شده که حدود ۱۰۰ هکتار از این مساحت امداد رسانی شد و در ۵۰ هکتار شامل چادران و نظرآباد همچنان امداد رسانی در حال انجام است.

مرادی روزبهانی ادامه داد: تیم مشترک عملیاتی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران شامل نیروی انسانی به همراه وسایل نقلیه، ۱۰ دستگاه پمپ آب کف کش و لجن کش و دو دستگاه موتور برق با تجهیزات انفرادی برای کمک به مردم سیل زده اعزام شدند.

بر اساس این گزارش، تیم مشترک عملیاتی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و معاونت خدمات شهری و سازمان آتش نشانی در روز پنجشنبه ۳۰ فروردین به محل حادثه اعزام شده است.

تیم عملیاتی مذکور بلافاصله پس از استقرار و از صبح روز جمعه ۳۱ فروردین با حضور در فرمانداری شهرستان کنارک و برگزاری جلسات هماهنگی با مسئولین شهرستان کنارک (فرماندار و شهردار کنارک) عملیات امدادرسانی را آغاز کرده و تاکنون مشغول به خدمت‌رسانی به سیل زدگان در این شهرستان است.

تیم اعزامی از سازمان مدیریت بحران شهر تهران تا پایان روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه در حدود ۳۶۰ نفر ساعت زمان صرف عملیات امداد رسانی به سیل زدگان کرده است.

کد خبر 6089774

دیگر خبرها

  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان و ۱۷۰ دهانه پل در سیل اخیر آسیب دید
  • کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود
  • عملیات تیم مدیریت بحران تهران با هدف امدادرسانی به سیل‌زدگان
  • نگرانی از هجوم گردوغبار به ۴ استان
  • وضعیت عجیب پارکینگ خودروهای لوکس در سیل بم!