Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-07@00:22:36 GMT

چین در تیررس سلاح هسته ای هند قرار می گیرد

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۲۷۶۸۳

به گزارش ایرنا، روزنامه اکونومیک تایمز روز پنجشنبه به نقل از منابع دولتی امور دفاعی نوشت: اولین گروه از موشک های قاره پیمای هسته ای هند به نام آگنی 5 به زودی در اختیار نیروهای مسلح قرار خواهد گرفت.
این رسانه ها نوشتند، هنوز لازم است چندین آزمایش روی این موشک پیچیده انجام شود.
موشک آگنی 5 که دارای برد پنج هزار کیلومتر است در حقیقت در گروه موشک های قاره پیما قرار نمی گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موشک های قاره پیما دارای برد حداقل پنج هزار 500 کیلومتر هستند.
اکونومیک تایمز به نقل از این مقامات که خواستند نامشان ذکر نشود نوشت، هند اصولا دشمنی ندارد تا در برد این موشک ها قرار گیرد و آگنی 5 تنها با یک دلیل برای هند یک موشک قاره پیما محسوب می شود و آن هم چین است.
سلاح های هسته ای هند با هدف مقابله با دو رقیب یعنی چین و پاکستان توسعه یافته است. سال ها است که مراکز پر جمعیت پاکستان در تیر رس موشک های هند قرار دارند اما موشک های زمینی تاکنون نمی توانستند شهرهای چین را در مناطق دور دست تهدید کنند.
به گزارش رسانه های هند، آگنی 5 اکنون می تواند شهرهای مختلف چین از جمله پکن، شانگهای، گوانگژو و هنگ کنگ را هدف قرار دهد.
هدف راهبردی افزایش برد موشک های هند را برای اولین بار «ای پی جی کلام» رئیس جمهوری اسبق هند مطرح کرد. وی که به مرد موشکی هند معروف است از عوامل اصلی در توسعه قابلیت های موشک های بالستیک هند محسوب می شود. کلام یکی از مهندسان شناخته شده موشکی هند در سازمان تحقیق و توسعه دفاعی این کشور به شمار می آید.
وی اخیرا پیش از اولین آزمایش موشک آگنی 5 تاکید کرد، یک موشک قاره پیما با برد 5 هزار کیلومتر برای در تیر رس قرار دادن دشمنان بالقوه هند کافی است.
کلام در عین حال،خاطرنشان کرد که هیچ نقطه ای ورای اقیانوس اطلس تهدید نمی شود.
موشک زمین به زمین آگنی-5 ،دارای 17 متر طول ،2 مترعرض و 50 تن وزن است که به سوخت جامد سه مرحله ای با جدیدترین سیستم های پرواز ، برای اصابت دقیق به هدف مجهز است.
آزمایش سال گذشته موشک آگنی 5 هند اعتراض کشور های رقیب و همسایه هند از جمله چین و پاکستان را به همراه داشت. پنج پرتاب موفقیت آمیز دیگر این موشک در سال های 2012، 2013، 2015 ، 2016 و 2018 صورت گرفت.
نیروهای مسلح هند هم اکنون دارای موشک های آگنی 1 با برد 700 کیلومتر، آگنی 2 با برد 2هزار کیلومتر و آگنی 3 و 4 با برد سه هزار و 500 کیلومتر می باشند.
آزمایش سال 2015 این موشک از اهمیت زیادی برخوردار بود زیرا آگنی 5 از یک مخزن استوانه ای و بر روی یک سکوی پرتاب سیار به سمت هدف پرتاب شد.
رسانه های هند پس از پرتاب موفقیت آمیز این موشک در سال 2015 اعلام کردند: پرتاب های گذشته این موشک به صورت باز انجام شد و قابلیت های آن را ثابت کرد. اما آزمایش امروز موشک آگنی 5 که از یک مخزن استوانه ای و بر روی سکوی پرتاب سیار انجام شد در مقایسه با پرتاب باز، به زمان کمتری نیاز دارد.
اگرچه هند در سال 2017 موشک آگنی 5 را آزمایش نکرد، اما در سال جاری میلادی تاکنون دو بار این موشک آزمایش شده است. اولین آزمایش آن در در ماه ژانویه (دی / بهمن) و دومین آزمایش ماه گذشته صورت گرفت.
به گفته مقامات هندی جدید ترین موشک آگنی 5 به سیستم های پیشرفته هدایت گر، موقعیت یاب و کامپیوتر مجهز شده است. در گذشته اعلام شده بود که هند به دنبال مجهز کرن موشک آگنی 5 به دستگاه قابل مانور برای افزایش دقت و جلوگیری از سیستم های دفاع موشکی است. این سیستم اجازه می دهد که از یک موشک چندین کلاهک جنگی شلیک شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۲۷۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد ۲ شراره خورشیدی قوی به زمین

شراره‌های خورشیدی فوران‌های بزرگ تابش الکترومغناطیسی خورشید هستند که از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشند و به تازگی ۲ شراره خورشیدی بسیار قدرتمند از خورشید به سمت منطقه اقیانوس آرام زمین رهسپار شده‌اند.

به گزارش ایسنا، منطقه لکه خورشیدی موسوم به AR۳۶۶۳ دو شراره خورشیدی قدرتمند را در عرض تنها شش ساعت از یکدیگر شلیک کرد.

به نقل از اسپیس، اولین فوران در شب ۲ مه رخ داد، زمانی که خورشید شراره خورشیدی کلاس X خود را آزاد کرد که قوی‌ترین دسته از شراره‌ها است، باعث خاموشی امواج کوتاه رادیویی در سراسر استرالیا، ژاپن و بخش بزرگی از چین شد.

فوران بعدی در صبح روز ۳ مه رخ داد، زمانی که خورشید یک شراره خورشیدی کلاس M را شلیک کرد که دومین دسته در قدرتمندترین شراره‌هاست.

کیت استرانگ فیزیکدان خورشیدی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: یک شراره در کلاس X! منطقه لکه خورشیدی AR۳۶۶۳ به تازگی یک شراره X۱.۷ تولید کرده است که یازدهمین شراره بزرگ تاکنون در این چرخه خورشیدی است. این یک شراره تکانشی بود که در مجموع حدود ۲۵ دقیقه طول کشید.

منطقه AR۳۶۶۳ یک منطقه میزبان لکه‌های خورشیدی است که به تازگی ظاهر شده است و کشف شده که دو شراره قدرتمند را در یک فاصله کوتاه شلیک می‌کند.

شراره‌های خورشیدی فوران‌های بزرگ تابش الکترومغناطیسی خورشید هستند که از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشند. این طغیان ناگهانی انرژی الکترومغناطیسی با سرعت نور حرکت می‌کند، بنابراین اثر آن بر سمت روز زمین و بر جو بیرونی آن قابل مشاهده است.

شراره خورشیدی از انفجار بزرگ در جو خورشید به وجود می‌آید و باعث آزاد شدن انرژی در حد یک‌ ششم انرژی خروجی از سطح خورشید در هر دقیقه می‌شود. این پدیده در سایر ستارگان هم دیده می‌شود که به آنها نیز «شراره ستاره‌ای» گفته می‌شود. شراره خورشیدی کلیه لایه‌های سطح خورشید شامل شیدسپهر، تاج خورشیدی و فام‌سپهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث گرم شدن پلاسما تا چندین میلیون درجه کلوین می‌شود. همچنین باعث سرعت گرفتن الکترون‌ها، پروتون‌ها و یون‌های سنگین تا نزدیکی سرعت نور می‌شود. همچنین اشعه‌ای را تولید می‌کند و لایه‌های الکترومغناطیس را ایجاد می‌کند که شامل کلیه امواج الکترومغناطیس از امواج رادیویی تا اشعه گاما است. شراره‌ها خود را از آزادسازی انرژی مغناطیسی ذخیره‌شده در تاج خورشیدی تغذیه می‌کنند.

لکه انفجاری خورشیدی رو به زمین

در زمان هر دو فوران، لکه انفجاری خورشید رو به زمین بود و یک پرتاب جرم تاجی(CME) می‌توانست حداقل یکی از این شراره‌های خورشیدی را همراهی کند. پرتاب جرم تاجی یک دفع بزرگ پلاسما و میدان مغناطیسی است.

خروج جرم از تاج خورشیدی فورانِ پرجرم از باد خورشیدی و افزایش میدان‌های مغناطیسی است که از تاج خورشید بیرون می‌آید و در فضا منتشر می‌شود. خروج جرم از تاج خورشیدی معمولاً با دیگر پدیده‌های خورشیدی مانند شراره خورشیدی همراه است. این پدیده از مناطق فعال خورشید مانند لکه‌های گروهی خورشید برمی‌خیزد و در بیشینه، روزانه سه بار فوران جرم از تاج خورشید در قالب باد خورشیدی در فضا منتشر می‌شود که سرعت مافوق صوت معادل ۲۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر بر ثانیه دارند و این مقدار در کمینه به یک خروج در هر پنج روز می‌رسد.

بر اساس گزارش پایگاه Spaceweather، اندکی پس از شلیک شراره کلاس X، نیروی هوایی ایالات متحده یک انفجار رادیویی خورشیدی نوع ۲ را گزارش کرد که نوعی سیگنال رادیویی طبیعی منتشر شده توسط گاز لبه جلویی یک پرتاب جرم تاجی است.

نرخ رانش داخل این انفجار نشان دهنده سرعت پرتاب ۹۶۰ کیلومتر بر ثانیه‌ای است. تصاویر تاج نگاری SOHO از آن زمان وجود پرتاب جرم تاجی را تایید کرده است. بخش اعظم آن از شمال سیاره ما عبور خواهد کرد و جناح جنوبی آن در اواخر امروز(۵ مه) یک ضربه چشمگیر به زمین وارد می‌کند.

پرتاب جرم تاجی می‌تواند ارتباطات را مختل کند

یک پرتاب جرم تاجی هدایت شده به سمت زمین می‌تواند شبکه‌های برق، شبکه‌های مخابراتی و ماهواره‌ها را مختل کند و فضانوردان را در معرض دوزهای خطرناک تشعشع قرار دهد.

با این حال، ناظران آسمان از آنها استقبال می‌کنند، چرا که می‌توانند طوفان‌های ژئومغناطیسی را برانگیزند که به نوبه خود نمایش‌هایی بی‌نظیر در قالب شفق قطبی را ارائه می‌دهند.

هنگامی که یک شراره خورشیدی به اندازه کافی قوی شلیک شود، یونیزاسیون در لایه‌های پایین‌تر و متراکم‌تر یونوسفر اتفاق می‌افتد. امواج رادیویی که با الکترون‌ها در این لایه تعامل دارند، به دلیل برخوردهای مکرر که در محیط چگالی بالاتر یونوسفر رخ می‌دهد، انرژی خود را از دست می‌دهند و شفق قطبی را پدید می‌آورند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادعای مهندسی معکوس سلاح کلیدی آمریکا در ایران
  • مهندسی معکوس این سلاح کلیدی آمریکایی در ایران؟!
  • پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد
  • کریستین ویری و پرتاب توپ به سبد بسکتبال در شهر بازی / فیلم
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه
  • روسیه این سلاح حساس آمریکایی را به ایران فرستاده
  • برخورد ۲ شراره خورشیدی قوی به زمین
  • «توس۳» موشک انداز بی رحمی که همه استحکامات را درهم می‌کوبد
  • موشک با سوخت موم شمع به مدار رفت
  • شهادت تعدادی از کودکان غزه در حمله موشک هدایت شونده صهیونیست‌ها