Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: برای اعزام بیش از ۸۵ زائر ایرانی به حج تمتع برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حمید محمدی صبح پنج‌شنبه در همایش آموزشی و توجیهی حج تمتع سال ۹۷ که در سالن ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین دغدغه ما در حج ۹۷، امنیت حجاج و عزت و کرامت آن‌ها است؛ برای همین روی این موضوع برنامه ریزی دقیقی خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به توافقی که در دی ماه سال گذشته با عربستان امضا شد برای تشرف ۸۰۵ هزار و ۲۰۰ نفر از حجاج به مکه از جمع یک میلیون ۳۵۰ هزار نفری متقاضیانی که همچنان در نوبت تشرف هستند، برنامه‌ریزی کردیم .

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: این افراد در ۵۸۳ کاروان سازماندهی شده‌اند و آموزش های این زائران تقریبا از اواسط فروردین ماه آغاز شده است. برای هر کاروان به طور میانگین ۱۰ جلسه آموزشی برگزار کردیم که در آن هم مناسک حج توسط روحانیون آموزش داده شده و هم مسائل اجرایی حج به دلیل ویژگی ها خاصی که حج دارد توسط مدیران و مسولین بخش های مختف تعلیم داده شده است .همچنین در هر استانی پس از اتمام جلسات آموزشی، یک جلسه همایش متمرکز سراسری با حضور زائرین استان برگزار شده تا با مسائل عملیاتی مناسک بیشتر آشنا شوند.

محمدی تصریح کرد: در برنامه‌ریزی‌های امسال سعی بر این بود که مسیر برای زائران روان‌تر شود به همین دلیل ثبت نام و پرداخت‌ها امسال کاملا به صورت الکترونیکی بود.

محدودیت هتل‌های مدینه

وی تاکید کرد: سعی کردیم هتل‌هایی که در مکه مورد استفاده قرار می‌گیرد نسبت به سال‌های قبل جدیدتر، مناسب‌تر و بزرگ‌تر باشند. چرا که هرچه هتل‌ها بزرگ‌تر باشند و تجمع حجاج در یک هتل بیشتر باشد، خدمت رسانی راحت تر خواهد بود. طبیعتا به دلیل محدودیت هایی که ما در مدینه در حوزه اسکان داریم، همچنان مشکلات وجود دارند. حجاج ما باید نسبت به این موضوع اطلاع داشته باشند که وضعیت هتل‌های مدینه مناسب نیست و برای همین اقامت حجاج به دلیل محدودیت تعداد هتل‌های مدینه به حداکثر ۶ روز کاهش پیدا کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص تغذیه و تدارکات مرتب با آن ابراز کرد: سعی کردیم نسبت به سال گذشته این مهم ارتقا پیدا کند زیرا ۷۵ درصد حجاج بالا ۵۰ سال هستند و دقیقا ۵/۱۲ درصد این جمعیت بالا ۷۵ سال است پس ما با یک جمعیت کاملا سالخورده ای مواجه هستیم و خدمت رسانی این به این افراد مقداری مشکل تر است.به طور کلی خدمت رسانی به ۸۵ هزار زائر در کشور دیگر کاری مشکل است اما دستگاه های مختلف با کمک یکدیگر توانستند شرایطی را فراهم کنند تا حجاج ما مانند حج ۹۶ با رضایت به کشور بازگردند.

محمدی ادامه داد: قبل از ثبت نام تمامی هزینه های زائران محاسبه می شود ، امسال نیز در اواخر بهمن ماه جدول های هزینه ای حجاج نهایی و اعلام شد، پایین ترین سقف قیمتی ما ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و بالاترین نیز ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. تنها تفاوت فاحشی که این پنج میلیون ایجاد می کند فقط نوع هتل است البته پرواز هم می توانند یک تفاوت اندکی را ایجاد کند اما پون حدود ۶۰ درصد از هزینه سفر حج، هزینه هتل است بنابراین نوع هتل تاثیر زیادی روی قیمت می گذارد.

حمایت از کالای ایرانی

وی با اشاره به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری به حمایت از کالای ایرانی تاکید کرد: طبیعتا هر ایرانی به سهمش خودش تلاش کند که این امر محقق شود و تحقق آن به معنی حل کردن بخشی از مشکلات است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ما هم در سازمان حج و زیارت به دنبال این بودیم که این راهکار را عملی کنیم برای همین ارائه اجناس و اقلام مورد نیاز حجاج چه برای بردن به عربستان و چه برای سوغات تحت عنوان یک سامانه اینترنتی فراهم شد. البته این سامانه اشکالاتی هم دارد و نوع و تنوع اقلام آن کافی نیست و باید اصلاح شود.

محمدی تاکید کرد: با استفاده از این روش حجاج کالای ایرانی می‌خرند و به تولید کننده ایرانی کمک می کنند. همچنین ارز از کشور خارج نمی‌شود و حجاج نیز وقت و انرژی خود در زمان زیارت را به خرید اختصاص نمی‌دهند. نکته مهم تر این است که اطمینان دارند کالاهای خریداری شده در زمانی که خودشان تعیین می‌کنند به دستشان برسد و زحمت حمل بار نیز از حجاج کاسته می‌شود. این بستر اختیاری است وهیچ محدودیت و ممنوعیتی وجود ندارد.

وی در ادامه به امضا توافق سازمان حج و زیارت با کشور عربستان اشاره کرد و گفت: تمام دغدغه‌های زائران ایرانی در این توافق نامه به طرف مقابل اعلام شده است.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۲۸۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ارز مبادله‌ای به زائران حج تمتع

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدمهدی اسماعیلی امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره اعزام زائران ایرانی به حج تمتع گفت: ارز مبادله‌ای برای زائران حج تمتع تخصیص یافته است. زائران ایرانی حدود ۹۰ هزار نفر هستند که از اواخر اردیبهشت اعزام زائران به سرزمین وحی آغاز خواهد شد و بدون مشکل و با ارز مبادله‌ای این اعزام‌ها صورت خواهد گرفت.

وی افزود: امسال در آنجا دعای گوی همه مردم ایران خواهم بود.

زائران خانه خدا در قالب گروه‌های مدینه قبل و بعد، از بیست و چهارم اردیبهشت عازم سرزمین وحی می‌شوند و عملیات رفت تا هجدهم خرداد ادامه دارد . آغاز عملیات بازگشت زائران خانه خدا از یکم تیر خواهد بود.

در عملیات حج تمتع ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر خانه خدا از ایران راهی کشور عربستان می‌شوند.

 

دیگر خبرها

  • پرونده سلامت ۹۵ درصد از زائران حج تعیین تکلیف شد
  • ٨ اردیبهشت، موعد اعزام زائران کرماني به حج عمره
  • اعزام زائران حج تمتع مازندران در قالب ۳۲ کاروان
  • تخصیص ارز مبادله‌ای به زائران حج تمتع
  • اعزام بیش از ۴۲۰۰ زائر مازندرانی به حج تمتع
  • افزایش ۳۲ درصدی اعزام زائران عتبات نسبت به سال گذشته
  • زائران کرمانی ۸ اردیبهشت به حج عمره اعزام می‌شوند
  • استطاعت جسمی بیش از ۶۵۰۰۰ زائر حج تمتع تأیید شد
  • اعزام بیش ۵ هزار عمره‌گزار به سرزمین وحی
  • اعزام بیش 5 هزار عمره گزار در ماه شوال به سرزمین وحی