Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-20@01:07:21 GMT

چرا شب‌ها، خون‌دماغ می‌شویم؟

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۲۸۹۲۵

چرا شب‌ها، خون‌دماغ می‌شویم؟

خونریزی مکرر بینی به ویژه اگر هنگام شب اتفاق بیفتد، ممکن است نشان از امری دردسرساز باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پدیده خون دماغ، اغلب به عنوان یک موضوع عادی تلقی می‌شود که اکثر افراد در طول عمر خود حداقل یک‌بار آن را تجربه می‌کنند. اصطلاح پزشکی خون‌دماغ شدن " epistaxis" (اپیستاکسی) نام دارد و خشکی هوا دلیل اصلی خونریزی بینی در هنگام شب محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع زمانی که رطوبت هوا به میزان کافی نباشد، درون سوراخ های بینی خشک می‌شوند. خون دماغ شدن در سنین کودکی نیز بسیار دیده می‌شود زیرا اغلب کودکان هنگام خواب، بینی خود را خراش داده و یا زخم می‌کنند.

داخل بینی با مخاطی پوشیده شده است و در واقع یک بافت مرطوب و ظریف با تعداد زیادی عروق خونی محسوب می شود که این عروق در سطح بینی به هم نزدیک بوده، به گونه ای که حتی آسیب های جزئی به این بافت می‌تواند باعث خونریزی از این عروق شود. این نوع خونریزی که خونریزی قدامی بینی نام دارد، اغلب جدی نیست و بسیار شایع است. خونریزی قدامی از بخش جلوی بینی که در آن مخاط بیشتر در دسترس است، آغاز شده و به سمت سوراخ‌های بینی راه پیدا می‌کند.

خونریزی در قسمت عقب بینی به ندرت اتفاق می‌افتد و جدی تر است. این نوع خونریزی از پشت گذرگاه بینی و نزدیک گلو آغاز می‌شود، به صورتی که معمولا خون از یک شریان بالاتر و عمیق تر در بینی شروع شده و ممکن است به سمت گلو یا سوراخ‌های بینی جریان یابد. کودکان معمولا این نوع خونریزی را تجربه نمی‌کنند، بلکه اغلب مبتلایان به فشار خون بالا و یا اختلالات خونی دچار این نوع خونریزی می‌شوند.

شایع ترین علل خونریزی بینی

شایع ترین علل خونریزی بینی شامل هوای خشک، سرما خوردگی (خون دماغ شدن در شب ممکن است به علت ابتلا به سرماخوردگی باشد)، آلرژی ها، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، مصرف زیاد مشروبات الکلی، استفاده از برخی داروها و ... است.

راه متوقف کردن خونریزی بینی چیست؟

بزرگسالان برای متوقف کردن خونریزی باید لخته هایی که ممکن است در سوراخ های بینی آنها شکل گرفته باشد را با دمیدن هوا به درون بینی خود از بین ببرند. این کار ممکن است به طور موقتی خونریزی را افزایش دهد، بنابراین بهتر است کودکان آن را انجام ندهند.

همچنین افراد باید هنگام خونریزی، بینی خود را به جلو متمایل کرده و سوراخ های بینی خود را با هم بگیرند. این کار هم جلوی خونریزی از مویرگ‌های پاره شده را می‌گیرد و هم اجازه نمی‌دهد خون از گلوی فرد پایین برود. کودکان باید این کار را به مدت 5 دقیقه و بزرگسالان به مدت 10 دقیقه انجام دهند و در حین گرفتن سوراخ های بینی از طریق دهان نفس بکشند.

علاوه بر این، کمپرس آب سرد و یا یخ در قسمت برآمدگی بینی ممکن است باعث انقباض رگ های خونی بینی شده و روند خونریزی را متوقف کند.

به افراد توصیه می‌شود که در صورت خونریزی های مکرر در هنگام شب به پزشک مراجعه کنند. مهم تر اینکه اگر خونریزی بینی شما در اثر صدمه ای رخ داده که به سرتان وارد شده، باید با مراجعه به پزشک از عدم ضربه مغزی یا شکستگی در سر خود اطمینان حاصل کنید.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۲۸۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری بهاره رهنما از شایعات ازدواج مجددش

               گزارش کامل از گزیده‌خبرهای امروز «تابناک با تو» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

افشاگری بهاره رهنما از شایعات ازدواج مجددش 

استایل آنجلینا جولی و دخترش روی فرش قرمز


روباه زمانی بهترین دوست انسان بود


خداوند در عذاب‌های جهنم چقدر تخفیف می‌دهد؟!


گشت و گذار دختران جوان در تهرانِ ۱۰۰سال قبل

ورژن جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردرهای ایرانی


۵ فایده فوق‌العاده کره بادام‌زمینی برای سلامتی


این ماهی بمب کلسیم، فسفر و پروتئین است
مدارس این شهرها امروز تعطیل شد
آیا سیگار کشیدن باعث کاهش وزن می‌شود؟


ناگفته‌های عجیب از مرگ ناصر عبداللهی بعد از ۱۸ سال


عکسی از یک خانه در تهران که آرزوی خیلی‌هاست!


با این میوه از سرطان و بیماری قلبی در امان باشید


چرا به عفونت کلیه مبتلا می شویم؟


اورانوس گازی‌تر از آن است که تصور می‌کردیم!


مدرک زبان مورد نیاز برای مهاجرت


چطور با مصرف کافئین دچار مسمومیت می‌شویم؟


تصویری زیر خاکی از آخرین سامورایی‌های ژاپن


مقایسه فیزیک بدنی اسطوره بوکس در ۱۹ و ۵۴ سالگی


عدم مصرف نمک یددار چه خطراتی برای بدن دارد؟

 

دیگر خبرها

  • تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد
  • می‌خواستند تعطیل شویم اما ۸۴۰۰ کارخانه احیا کردیم
  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید
  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید/ چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟
  • افشاگری بهاره رهنما از شایعات ازدواج مجددش
  • اهمیت «پروفیلاکسی» و تامین مستمر دارو برای بیماران هموفیلی
  • زخم هموفیلی بر تن رنجور بیماران
  • ابتلای ۱۳ هزار نفر به هموفیلی در ایران 
  • بیماران هموفیلی چشم انتظار توجه ویژه دولت و مجلس
  • وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران/ نیاز به حمایت دولت، سازمان غذا و دارو و خیرین