Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، محمدباقر الفت درخصوص اقدامات معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه ‌قضاییه در حوزه اعتیاد، افزود: در طرح تقسیم کارملی برنامه چهارم توسعه قضایی، 24 راهبرد از 65 راهبرد، 83 برنامه راهبردی از 307 برنامه راهبردی، درراستای کنترل وکاهش آسیب‌های اجتماعی در قوه‌ قضاییه به این امر اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت : به طور کلی 2 هزار و 61 برنامه در سطوح ملی و استانی تدوین و پیاده‌سازی شده است که از این تعداد 591 برنامه به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و یک هزار و 470 برنامه با کاهش پرونده‌های قضایی و پیشگیری از وقوع جرم بوده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع‌جرم قوه‌قضاییه با اشاره به اینکه در برنامه‌های پیشگیرانه‌‌ قوه‌ قضاییه به خصوص در 2 سال گذشته به کنترل و کاهش سه آسیب اولویتی طلاق، اعتیاد و مفاسد اخلاقی توجه ویژه‌ای شده است، گفت : دستگاه قضایی علاوه بر تمرکز و ایفای نقش در اجرای برنامه‌های مذکور، سایر محورهای طرح تقسیم کار ملی را نیز به عنوان یک اقدام پیش‌دستانه، در دستور کار قرار داده است که مشتمل بر محور‌های امنیت عمومی ( شامل پیشگیری از سرقت، نزاع، خشونت، پرخاشگری و قتل)، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کودکان، دانش‌آموزان و جوانان، زندانیان و خانواده‌ آن‌ها، طراحی و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه‌ ارتقایی و اولیه‌ ناظر به کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش پرونده‌های قضایی است.
رییس ستاد کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری قوه‌ قضاییه ادامه داد: با توجه به نقش قوه‌قضاییه در طرح تقسیم کار ملی، شرح وظایف مصوب و تکالیف مندرج در اسناد بالادستی، عمده‌ فعالیت‌های این قوه در دو بخش کاهش پرونده‌های قضایی و ارتقا امنیت عمومی از طریق تشکیل کمیته ملی پیشگیری از خشونت و کارگروه ملی امنیت عمومی و اجتماعی و تدوین برنامه جامع و تقسیم کار ملی به عنوان دستگاه اصلی تقسیم بندی می‌شود.
الفت با اشاره به اینکه 9 وظیفه دیگر به عنوان دستگاه همکار با سایرسازمان‌ها و نهاد برعهده قوه‌قضاییه است، گفت: این وظایف شامل کنترل، کاهش و پیشگیری از اعتیاد (به عنوان عضو ستاد مبارزه با موادمخدر)،کنترل، کاهش و پیشگیری از طلاق، کنترل، کاهش و پیشگیری از مفاسد اخلاقی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کلان‌شهرها (دادستانی مراکز استان‌ها)، پیشگیری از آسیب‌ها و تهدیدات امنیت اجتماعی، پیشگیری از اختلالات روانی و رفتارهای پرخطر مثل خودکشی (سازمان پزشکی قانونی)، پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی (به عنوان عضو شورای عالی فضای مجازی)، کاهش نارضایتی از کارکرد نظام اداری و اجرایی (سازمان بازرسی کل کشور) و کنترل و کاهش مصرف مشروبات الکلی (به عنوان عضو کمیته ملی مذکور) است.

270 آموزش برای قضات رسیدگی‌کننده به پرونده موامخدر

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌ قضاییه در ادامه به اهم اقدامات و شاخص‌های کمی ناشی از اجرای برنامه‌های حوزه اعتیاد پرداخت وگفت: دراین باره درسال‌های 95 و 96 برای 3 هزار نفر از قضات رسیدگی‌کننده به پرونده‌های موادمخدر و اعتیاد و سایر عوامل اجرایی، 270 دوره‌ آموزشی برگزار شد همچنین 42 تیم تخصصی، 186 بازدید میدانی از مراکز درمان اجباری (موضوع ماده 16) انجام دادند.

الفت افزود: الگوی دادگاه درمان محور (تأسیس مرکز هماهنگی اقدامات موضوع ماده 16) به صورت آزمایشی در 6 استان منتخب پیاده سازی شد و در سال‌های آتی در سایر استان‌ها نیز تأسیس خواهد شد. 800 نفر از معتادان شناسایی و 340 نفر معتاد به مراکز موضوع ماده 16، 200 نفر ارجاع به مراکز موضوع ماده 15 و 10 نفر به روان‌پزشک، ارجاع شدند.

تربیت 30 مدرس ملی ویژه معتادان بهبودیافته

وی ادامه داد: تربیت 30 مدرس ملی و 300 مربی استانی ویژه دوره‌های سبک زندگی اسلامی- ایرانی ویژه معتادان بهبودیافته مراکز ماده 16 ، برگزاری 497 دوره‌‌ی سبک زندگی اسلامی- ایرانی با استفاده از محتوای تهیه شده، ویژه معتاد متجاهر بهبودیافته در مراکز ماده 16 در 30 استان (هر دوره به مدت 21 روز) و برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی اسلامی – ایرانی (مهاجر) برای 7 هزار و 155 نفر معتادان بهبودیافته (477 هزار و 120 نفر ساعت) از دیگر برنامه‌هایی است که انجام شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه ‌قضاییه الگوی بومی درمان پرهیزمدار به صورت آزمایشی در استان‌های‌ کرمان و آذربایجان غربی (ویژه گروه‌های خودیار معتادانِ بهبودیافته) با هدف جایگزین کردن الگوی بومی به جای روش‌های پرهیزمدار غیربومی که دارای آسیب‌های متعدد هستند نیز در دو سال گذشته اجرا شده است.
وی در ادامه گفت : آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و امنیتی مدل معتادان گمنام (NA) احصا شده‌اند و الگوی بومی درمان پرهیزمدار تدوین و به استان‌های مجری الگوی آزمایشی ابلاغ شدند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: موادمخدر قوه قضائیه برنامه پیشگیری خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۳۰۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامرضا دهقان صبح سه شنبه در حاشیه نشست اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان خاش، با تأکید بر اهمیت دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف برای ازدواج آسان در جامعه افزود: مهریه‌های سبک علاوه بر تسهیل در امر ازدواج جوانان سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و اقدامات ارزشمند طوایف شهرستان مبنی بر حذف طلا و جواهرات باید در جامعه نهادینه شود.

وی ادامه داد: مباحث فرهنگ سازی تسهیل در ازدواج، تربیت خانواده‌ها، انجام کارهای عام المنفعه، بهره گیری از ظرفیت‌های خیران، برجسته سازی اقدامات بشردوستانه و اولویت قراردادن به مقوله‌های آموزش و بهداشت باید به عنوان شاخص و برنامه اولویت دار دیده شود.

وی اظهار کرد: کمک به تحقق شعار سال و بهره گرفتن از ظرفیت‌های منطقه برای رونق تولید و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیاز مهم جامعه بوده که ضرورت دارد از سوی مسؤولان دستگاه‌های مختلف در دستور کار باشد.

شایان ذکر است سایر اعضای این جلسه در ادامه در خصوص مباحث مختلف جهش تولید با مشارکت مردم، ازدواج آسان و غیره به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

در این نشست مقرر شد تا با حضور علما، نخبگان و معتمدان شاخص شهرستان خاش برای رفع و یا کاهش مشکلات ازدواج و مقابله با آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و نیز جهش تولید با مشارکت مردم و چگونگی حمایت‌های دولتی از سرمایه‌گذاران بومی و جذب خیران برای انجام کارهای عام المنفعه و نیز مشارکت برای اجرای پروژه‌های آموزشی و بهداشتی بر حسب نیاز منطقه تدابیر لازم اتخاذ شود.

کد خبر 6098894

دیگر خبرها

  • ایستگاه قانون، گامی در راستای افزایش دانش حقوقی دانش‌آموزان
  • ۱۰۰ برنامه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مرکزی هدفگذاری شد
  • تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم
  • هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه در استان هرمزگان/ طراحی سامانه‌های الکترونیک قضایی در حوزه های اعسار، انحصار وراثت و.../ ابتکار جالب توجه در خصوص پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی/ تشریح آسیب‌های قاچاق سوخت در استان هرمزگان
  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌های مرکز مشاوره پلیس ایلام
  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌ها در مراکز مشاوره پلیس ایلام
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • مختومه شدن ۲۹۰ هزار پرونده در دادگستری چهارمحال و بختیاری
  • زیرساخت، فرهنگ، قانون؛ عوامل کاهش تصادفات
  • وصول ۸۴ میلیارد ریال از مطالبات شرکت گاز آذربایجان‌غربی