Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@02:42:53 GMT

نکوداشت راضیه تجار در جایزه قلم زرین

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۳۱۷۹۴

مراسم پایانی شانزدهمین دوره جایزه قلم زرین با نکوداشت راضیه تجار همراه بود.

به گزارش ایسنا، مراسم پایانی شانزدهمین دوره جایزه قلم زرین روز پنجشنبه چهاردهم تیرماه همزمان با روز قلم در محل انجمن با حضور مصطفی محدثی خراسانی، ابراهیم زاهدی مطلق، راضیه تجار و غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

در این مراسم محمدرضا سرشار، رئیس انجمن قلم با تبریک این روز اظهار کرد: امسال برای شانزدهمین دوره توفیق داشتیم بدون هیچ وقفه‌ای این مراسم را برگزار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تداوم چنین کارهایی هزینه‌بر است؛ بخصوص برای ما که بودجه‌ای نداریم و بر اساس حق عضویت اعضا فعالیت می‌کنیم. جایزه قلم زرین باسابقه‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین جایزه غیر دولتی کشور است.

او سپس افزود: هر نویسنده و شاعری زمانی که اثری پدید می‌آورد، فکر می‌کند که شاهکار کرده است. اگر نویسنده‌ای غیر از این فکر کند نویسنده موفقی است. زمانی که نویسنده‌ها در جشنواره‌ای انتخاب نمی‌شوند فکر می‌کنند که به آنها ظلم شده است. اما کار داوری معمولا به دور از غرض انجام می‌شود و هیچ غرضی در کار نیست. بارها خود من با انتخاب‌ها موافق نبودم اما ملاک رای داوران است زیرا آنها بهتر از من تشخیص می‌دهند.

ادامه مراسم با تجلیل از راضیه تجار همراه شد و محمد میرکیانی، نویسنده، درباره او اظهار کرد: راضیه تجار یکی از نویسندگان فعال و پرتلاش است. در دوره‌ای که نویسندگان به شدت دلبسته نثر بودند و موجی از آثار داستانی نثر منتشر می‌شد، داستان کوتاه «هفت‌بند» از تجار منتشر شد که سرآغاز موجب جدیدی از داستان‌نویسی بود. بازی با کلمات در این کتاب وجود نداشت و فضاسازی و شخصیت‌پردازی از ویژگی‌های آن بود.

او با اشاره به فعالیت راضیه تجار در مجلات و روزنامه‌های مختلف گفت: یکی از ویژگی‌های تجار شاگردپروری اوست. او تعهدی به کسانی که می‌خواهند وارد عرصه ادبیات شوند، دارد. معمولا کسانی که در هر عرصه‌ای به تازگی وارد می‌شوند، هراس دارند. راضیه تجار معمولا به این افراد توجه می‌کند و به آنها آرامش می‌دهد که این یکی از ویژگی‌های شاخص اوست. دیگر ویژگی‌ای که درباره راضیه تجار کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، سخت‌کوشی این نویسنده است. او از سفر، تفریح و با خانواده بودن گذشت تا به ادبیات و فرهنگ کشور خدمت کند.

در ادامه مراسم پدرام پاک‌آیین، راضیه تجار را داستان‌نویسی «متعهد و انقلابی» دانست و گفت: زمانی که ما این مسیر را انتخاب کردیم در فضایی بودیم که شعار انقلابی و نوشته‌ها بسیار دیده می‌شد اما او زمانی وارد این فضا شد که کسی درباره انقلاب ننوشته بود. انتخاب او ارزش زیادی دارد. راضیه تجار توانست بین ادبیات و رسانه ارتباط برقرار کند.

او افزود: بر خلاف نویسنده‌های مدعی روشنفکری، راضیه تجار سعی کرد ادبیات را در متن زندگی مردم بیاورد. خانم تجار هرگز فکر نکرد که برج عاج‌نشین باشد. او به دنبال گسترش فرهنگ و داستان در بین مردم بود و قلم را برای اعتلای فرهنگ می‌خواست.

راضیه تجار هم در این مراسم متنی درباره زندگی و نحوه نویسنده شدن خود خواند.

در ادامه این مراسم حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی درباره راضیه تجار اظهار کرد: انقلاب در عرصه‌های مختلف باید تجلی پیدا کند. هر انقلاب اصیل و بزرگ نیاز به ادبیات پویا و اصیل دارد. اگر تاریخ انقلاب جهان را بخوانیم در نبض هر انقلاب یک ادبیات ظهور می‌کند. در کنار این موضوع هر انقلابی محتاج حرکت عظیم در عرصه تعلیم و تربیت است. راضیه تجار شخصیتی است که عمر خود را در عرصه تعلیم و تربیت نوجوانان و داستان‌نویسی گذاشته است.

او افزود: از ابتدای انقلاب چشم به راه خانم‌هایی بودیم که در ادبیات چهره شوند. در سال‌های ابتدایی انقلاب سپیده کاشانی تکیه‌گاه شاعران زن به ویژه شاعران جوان‌تر بود. من خاطره‌های خوبی از او دارم. راضیه تجار از کسانی بود که در عرصه ادبیات نامش از ابتدای انقلاب می‌درخشد. من از روز اول انجمن قلم عضو ساده این انجمن بودم و همیشه خانم تجار در اینجا حضور داشت.

او با بیان این که در سال ۴۲ زنان در تظاهرات حضور نداشتند، گفت: این موضوع در سال ۵۷ تغییر کرد. یادم می‌آید یکی از بزرگان می‌گفت اگر زن‌ها همراه انقلاب نبودند، انقلاب پیروز نمی‌شد زیرا زن‌ها رضایت دادند پسران و همسران خود در تظاهرات شرکت کنند. زنان نقش‌آفرینی کردند و داستان‌ساز بودند. بنابراین داستان‌نویس زن هم می‌خواستیم.

او در پایان خاطرنشان کرد: راضیه تجار داستان‌ساز، داستان‌نویس و داستان‌آفرین بود و باید به او به خاطر خصوصیات اخلاقی‌اش آفرین بگویم.

سپس علیرضا مختارپور، دبیر کل نهادهای کتابخانه کل کشور نیز اظهار کرد: موفقیت کتاب در جامعه بستگی به عوامل مختلفی دارد. برخی شمارگان بالای کتاب را عامل موفقیت کتاب می‌دانند. برخی جوایز ادبی و برخی هم نظر منتقدان را حائز اهمیت می‌دانند. همچنین برخی معتقدند توجه رسانه‌ها به یک موضوع عامل موفقیت اثر است. اما من در کنار این عوامل به عاملی اشاره می‌کنم که تاکنون مورد توجه واقع نشده آن هم امانت کتاب‌هاست. تفاوتی که میان به امانت گرفتن و خریدن کتاب وجود دارد این است که کسی که کتاب را می‌خرد ممکن است آن را نخواند اما کسی که کتاب را امانت می‌گیرد آن را می‌خواند.

او با اشاره به پژوهش‌هایی که این نهاد براساس امانت گرفتن کتاب‌ها انجام داده است، گفت: بر اساس این پژوهش متوجه شده‌ایم فضای اجتماعی و التهابات سیاسی تاثیری در امانت گرفتن کتاب ندارد؛ هر چند در فروش کتاب تاثیر دارد. جوایز ادبی نیز در میزان امانت کتاب و فروش آن و حتی در شمارگان کتاب تاثیری ندارد. فضای رسانه‌ها نیز چندان موثر نبوده است اما معرفی افراد تاثیرگذار بوده و آن چه مهم است ماندگاری و پایداری امانت‌گرفتن کتاب است. در تمام سال‌های گذشته یکی از کتاب‌های پرامانت قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب مهدی آذری یزدی است. این کتاب تا پایان سال ۹۵ هر جلد آن ۱۲ هزار بار امانت رفته است. امیدوارم نویسندگان متعهد ما به این درجه از ماندگاری و پایداری برسد.

وجیه سامانی، دبیر شانزدهمین دوره قلم زرین بیانیه شانزدهمین دوره جایزه را خواند و به نقاط ضعف و قدرت بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در بخش شعر و کتاب کودک دچار ضعف جدی هستیم. نگاه‌های تازه و اندیشه در آثار کودکان نیست. شعر نوجوان هم بسیار محدود، سرد و تلخ بود. در داستان کودک نیز اتفاق تازه‌ای رخ نداده است و تنوع موضوع در این بخش وجود ندارد. در داستان بزرگسال داستان‌ها با قوام بهتری همراه بودند و مسائل مختلف در داستان‌ها منعکس شده است. داستان‌های بزرگسال در این دوره برخلاف دوره‌های قبل پویاتر بوده است. در بخش پژوهش و نقد ادبی هم با کاستی آثار مواجه بودیم.

در بخش پایانی نیز یاور همدانی غزلی را برای راضیه تجار خواند و سپس برگزیدگان این دوره معرفی شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام جایزه قلم زرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۳۱۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند

هیات داوران پس از برگزاری نشست نهایی برنامه‌های نامزدهای دریافت جایزه در موضوعات مختلف بخش مردمی، بخش ویژه، اصلی و ... معرفی کرد.

نامزد‌های دریافت جایزه در بخش پادپخش

۱ اینجا، خط مقدم سید علیرضا ابراهیمی جاوید

۲ پدر راضیه مرادی

۳ سقوط هیتلر از دیدگاه مدیریت مجید موسوی

۴ غصه‌ها قصه میشوند... آرزو محرومی نوش آبادی

۵ من فاطمه هستم سعید غزنوی

نامزد‌های دریافت جایزه در بخش گزارشی

۱ امیر آتش سجاد باغ شیخی

۲ ایران، خاک عاشقان آرزو محرومی نوش آبادی

۳ تقلا یاسمن سرلک

۴ ره آورد شهربانو شعبانپور

۵ نشان افتخار سعید غزنوی

نامزد‌های دریافت جایزه در بخش روایی

۱ آخِر مجلس نونا معظمی گودرزی

۲ خ مثل خواندن یاسمن نادعلی

۳ شوق زندگی محمدامین امیدیان

معرفی نامزد‌های دریافت جایزه در بخش ویژه سومین جشنواره پژواک

۱ مرکز فارس بر-انجیر خدایار رنجبر

۲ رادیو ایران خاص باشید متین السادات فیروزی

۳ مرکز خراسان جنوبی گلچین مهدی امیرآبادی زاده

۴ مرکز کیش مزرعه ماهی راحله اکبری

نامزد‌های دریافت جایزه بخش مشارکت اجتماعی

ردیف شبکه عنوان اثر نام نام خانوادگی

۱ رادیو معارف انتخابات عبدالله راضی

۲ مرکز اصفهان بازخوانی لیلا عسکری

۳ مرکز خراسان جنوبی نماینده‌ی آقا فاطمه زهرا روزی

نامزد‌های دریافت جایزه بخش پهلوی از ظهور تا سقوط

ردیف شبکه عنوان اثر نام نام خانوادگی

۱ رادیو پیام اینجا لندن ساعت دقیقا ۱۲ نیمه شب مریم دشتبان

۲ رادیو معارف خط پایان محسن مومنی

۳ رادیو فرهنگ رضاشاه از ظهور تا سقوط سیدحامد موسوی

۴ رادیو ایران مستند ایران-۳۲۵ روز مریم هدیه لو

نامزد‌های دریافت جایزه بخش زن ایرانی نماد توانایی

ردیف شبکه عنوان اثر نام نام خانوادگی

۱ رادیو ایران خواهر طاهره فرشته لطفی

۲ رادیو سلامت قصه‌ی فرزاد و مادرم سهیلا باقری

۳ مرکز آذربایجان شرقی کیمیا اکرم رضائی آقامیرلو

۴ مرکز ایلام من یک زن ایرانی هستم اسما استخری

نامزد‌های دریافت جایزه بخش افول غرب و نقد غرب زدگی

ردیف شبکه عنوان اثر نام نام خانوادگی

۱ مرکز آذربایجان شرقی آیدل فریبا رضائی آقامیرلو

۲ رادیو صبا خاکستر نشین کیاوش کمالی‌فر

۳ رادیو ایرانصدا کانگرو آتی جان افشان

۴ رادیو گفتگو نماز شکسته در تگزاس مهسا غیاثوند

نامزد‌های دریافت جایزه بخش حادثه تروریستی کرمان

۱ مرکز یزد الهی.. گاهی.. نگاهی مریم تقی زاده

۲ مرکز ایلام روی بال فرشته مریم امینی

۳ رادیو ایرانصدا کرمان، چون کوه سینا شاملو جانی بیک

۴ مرکز کرمان مثل قاسم مهدیه چمن رسان

گفتنی است نامزد‌های موضوع عملیات تنبیهی وعده صادق پس از پایان داروی اعلام می‌شوند 

معرفی نامزد‌های دریافت جایزه در بخش اصلی سومین جشنواره پژواک

۱ مرکز خراسان جنوبی چریک پیر عقیله پاک

۲ رادیو اقتصاد دیوار مریم یوسفی پور

۳ رادیو ورزش سوی حمید حمید -حسن بهمنی-عبدالهاشم پور

۴ مرکز کردستان یک روز با عشق و نفرت محمد کریم نژاد

فهرست نامزد‌های دریافت جایزه پیشرفت

ردیف شبکه عنوان اثر نام نام خانوادگی 

۱ رادیو اقتصاد ایران من لیلا امیدیگانه

۲ رادیو سلامت رو به رشد سید حسین رضوی

۳ رادیو معارف کمان ایران عبدالله راضی

۴ مرکز اصفهان کلانشهر منجمد لیلا عسکری

فهرست نامزد‌های دریافت جایزه سلامت

۱ رادیو ایران شرم متین السادات فیروزی

۲ مرکز خراسان رضوی معلم خاموش سارا اکبری

۳ مرکز گلستان من از این صدا بدم میاد سونیا سعادت فر

۴ رادیو نمایش یکی بود... هنوزم هست مریم سپهراد

فهرست نامزد‌های دریافت جایزه سبک زندگی و تحکیم بنیان خانواده

۱ مرکز آذربایجان شرقی شیدا زهرا نوروزی

۲ مرکز زنجان قلب قرمز مهناز عالمی

۳ مرکز یزد کوک حسین شفیع

۴ رادیو ایران من یک مادر هستم زهره سربازی

۵ مرکز کرمانشاه میخک‌های شاهو فاطمه حیدری مشهور

فهرست نامزد‌های دریافت جایزه جهاد تبیین و هدایت فرهنگی

۱ رادیو جوان آی ام نادر (I am Nader) لیدا عرفانیان

۲ مرکز سمنان ثریا مهران مجیدپناه

۳ مرکز گیلان صادق بهرام نوری

۴ رادیو جوان کلاه خود حامد مرادیان

۵ رادیو ایران مهندس سیده زهرا صالحی

فهرست نامزد‌های دریافت جایزه پاسداشت زبان فارسی

۱ مرکز خراسان جنوبی آوای کار هانیه پیرامی

۲ رادیو معارف گنجینه نائب صالحی گوجانی

۳ رادیو تهران محمد علی بهمنی نیکو یوسفی

۴ مرکز کیش موسیقی مقامی ایران (نوایی) محمد چگنی

۵ رادیو صبا یادم تو رو فراموش مژگان فرزین

فهرست نامزد‌های دریافت جایزه سرمایه اجتماعی 

۱ مرکز خراسان رضوی زخمه‌های عاشقی رضا سلیمانی

۲ رادیو دزفول مثلث عشق امیر ارسلان عموزاده

۳ رادیو صبا نشان شریف نیلوفر قاسمی پور

۴ رادیو صبا نهنگ محسن شاهمرادی

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند
  • اسیر فلسطینی صهیونیست‌ها برنده بوکر عربی ۲۰۲۴ شد
  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • «مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • شمه‌ای از بی‌کفایتی پهلوی
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • سومین دوره جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟