Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@05:50:54 GMT

قهرمان یا خائن؟

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۵۳۲۸۶۱

قهرمان یا خائن؟

تهران- ایرنا- مسعود شجاعی کاپیتان تیم ملی فوتبال که پیش از این به دلیل شرکت در مسابقه‌ای با تیمی از رژیم صهیونیستی مورد نقد قرار گرفته بود، حال با حضور در اردوی جهادی، با تمجید منتقدان سابقش مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران پس از حضور در مسابقات جام جهانی، در بازگشت به ایران با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود به وضعیت کنونی خوزستان واکنش نشان داد و از مسئولان خواست تا به مردم خوزستان توجه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فوتبالیست از درد مردم خوزستان و مشکلاتی که مردم این استان با آن مواجهند نوشت و خواستار نگاه ویژه به این استان شد.

حرف‌های کنایه‌آمیز شجاعی واکنش‌های مختلفی به همراه داشت. عده‌ای همدلانه برخورد کردند و عده‌ای دیگر به مانند گذشته به شجاعی حمله کردند. در این میان بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز از این بازیکن فوتبال خواست تا به جمع آنها در اردوی جهادی بپیوندد و از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار بگیرد. وی با انتشار عمومی این دعوت، بعد از یک روز خود را به خوزستان رساند تا در این اردوی جهادی مشارکت کند.

** از خیانت تا عزت
در این میان واکنش‌های فعالان فضای مجازی و رسانه‌هایی که تا پیش از این شجاعی را به واسطه بازی در مقابل نماینده اسرائیل در لیگ اروپا خائن می‌دانستند نیز جالب توجه بود. برای مثال رجانیوز که از اصلی‌ترین پایگاه‌های معترض به بازی شجاعی در مقابل نماینده اسرائیل بود، حال اخبار مرتبط با حضور وی در خوزستان را بر روی خروجی خود قرار می‌دهد و از اقدام او تقدیر می‌کند. رجانیوز این موضوع را حاصل «معجزه گفتگو» می‌داند. از طرفی برخی کاربران اینترنتی که همین چند روز گذشته به نقدهای مسعود شجاعی در موضوع خوزستان معترض شده بودند و در گذشته نیز بارها به او حمله کرده بودند، حالا موضعی همدلانه با او دارند.

** سلبریتی فوتبالی، از مرده‌باد تا زنده‌باد
عملکرد مسعود شجاعی در سال‌های اخیر حاکی از نگاه منتقدانه وی به وضعیت داخلی کشور است. از اعتراض به عدم حضور زنان در ورزشگاه، طرح مسائلی در مورد کودکان کار و این بار واکنش به آب خوزستان، عملکرد نسبتا فعال او در قبال جامعه است. سفر او به خوزستان بر خلاف برخی سلبریتی ها بود که نهایت کارشان لایک و دیس لایک و یک عکس سلفی است. نقطه قابل بحث در کارنامه او که مورد هجمه برخی جریانات سیاسی و رسانه‌های اصول‌گرا واقع شد، بازی در مقابل نماینده رژیم صهیونیستی به اجبار باشگاهش بود.

**خدمت خالصانه یا نمایشی برای سفید کردن خود؟
پس از این بازی، اعتراض به عملکرد شجاعی از سوی برخی فعالان مجازی و رسانه‌ها آغاز شد. کار به جایی رسید که برخی نمایندگان مجلس نیز به او معترض شدند و شجاعی ماه‌ها از تیم ملی دور ماند.

او زمانی که در عضویت تیم پانیونیوس بود، با تیم مکابی اسرائیل در لیگ اروپا بازی کرد. خودش در توضیح این بازی به یک روزنامه اسپانیایی گفته است: من از سرمربی تیم خواستم تا در این بازی به میدان نروم و به او گفتم که یک قانون وجود دارد که به من اجازه نمی‌دهد برابر تیم‌های اسرائیلی بازی کنم، ولی آنها این اجازه را به من ندادند و تنها عنوان کردند که در تلاویو بازی نکنم و مشکلی برای بازی در آتن ندارم.

در دعوت مجدد از وی برای حضور در تیم ملی نیز هجمه‌ها تکرار شد. اما اکنون جریانی که روزی علیه شجاعی بود حال مشغول تمجید از عملکرد وی شده است.

البته یک ابهام وجود دارد: این اقدام شجاعی تنها سناریویی برنامه ریزی شده برای سفید کردن خود پیش جریان ارزشی و بستن آن پرونده هاست یا اقدامی خالصانه از سر احساس مسوولیت. تجربه نشان داده جامعه تفاوت این دو را می فهمد.

زنده‌باد و مرده‌باد، اخلاقی ریشه‌دار در فرهنگ ایرانی شده است. افرادی مثل مسعود شجاعی که در بین مردم طرفدارانی دارند، از سرمایه‌ای اجتماعی برخوردارند که در موقع لزوم می‌توانند به کمک بیایند.

به نظر می رسد اگر نقدی بر عملکرد آنها وارد است (که خیلی اوقات هست)، باید در فضایی منطقی مطرح شود و امکان پاسخگویی نیز برایشان مطرح شود و از سرمایه شان استفاده مثبت کرد؛ راستی از قهرمان تا خائن چقدر فاصله است؟

گزارش از مهدی نجفی خواه
**اداره کل اخبار چندرسانه ای**ایرنا پلاس**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش مسعود شجاعي تيم ملي بسيج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۵۳۲۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس با شکست سپاهان قهرمان لیگ برتر می‌شود

رحیم یوسفی درباره آخرین وضعیت پرسپولیس پس از پیروزی پرگل در آبادان مقابل صنعت نفت اظهار داشت: آن چیزی که از پرسپولیس در بازی مقابل صنعت نفت دیدیم همان چیزی بود که انتظار داشتیم و سرخپوشان همانند هفته‌های گذشته بازی هجومی و رو به جلویی را انجام دادند و خیلی زود هم به گل رسیدند تا در ادامه بازی با خیال راحت‌تری بازی کنند. ویژگی بازی‌های پرسپولیس در نیم‌فصل دوم این است که بازیکنان خیلی خوب و به نوعی چشم‌بسته همدیگر را در زمین پیدا می‌کنند و شناخت خوبی از هم پیدا کردند، پرسپولیس در حال حاضر در اوج آمادگی قرار دارد.

وی ادامه داد: صنعت نفت یک تیم ریشه‌دار و باسابقه است، اما با تمام احترامی که برای این تیم قائلم، باید بگویم آن‌ها مقابل پرسپولیس حرفی برای گفتن نداشتند و شاگردان اوسمار توانستند یک پیروزی پرگل و مهم را کسب کنند. به عقیده من پرسپولیس اگر در نیم‌فصل اول هم چنین شرایطی داشت و نقاط ضعف تیم برطرف شده بود، الان با اختلاف در صدر قرار داشت. خوشبختانه کادر فنی و بازیکنان الان در بهترین شرایط روحی و روانی قرار دارند و از همه مهم‌تر انگیزه بالایی برای موفقیت و قهرمانی دارند.

بازیکن پیشین تیم فوتبال پرسپولیس خاطر نشان کرد: تیم اوسمار آنقدر زیبا بازی می‌کند که همه هواداران این تیم و پیشکسوتان از نوع بازی پرسپولیس لذت می‌برند. در نیم‌فصل دوم ما شاهد یک بازی تک‌ضرب و هجومی بودیم و هیچ حرکت اضافه‌ای را از بازیکنان در زمین نمی‌بینیم. بازیکنانی مانند ترابی، ارونوف، عالیشاه، اسماعیلی‌فر و عبدالکریم حسن توانایی این را دارند که با عبور از بازیکنان مقابل خود تیم را جلو بکشند و حفظ توپ آن‌ها باعث می‌شود تا حریفان پرسپولیس با تمام نفرات به سمت دروازه این تیم نزدیک نشوند.

یوسفی در پایان درباره رقابت نزدیک پرسپولیس و استقلال برای قهرمانی گفت: با توجه به شرایطی که تیم اوسمار دارد به نظر من تا پایان لیگ تیمی جلودار پرسپولیس نخواهد بود. سرخپوشان اگر سپاهان را شکست دهند قطعاً قهرمان خواهند شد. پرسپولیس فقط باید به فکر بازی‌های خود تا هفته پایانی باشد و کاری به نتایج استقلال نداشته باشد. شاگردان اوسمار باید تمرکزشان روی بازی باقیمانده باشد. آن‌ها در کنار بازی‌های زیبا و هجومی که انجام می‌دهند، در شش بازی پایانی پیروز باشند، قهرمان می‌شوند.

دیگر خبرها

  • خولین آلوارز: سیتی این فصل هم دبل می‌کند
  • تذکر نماینده مردم شوش در مجلس به وزرای اقتصاد و ورزش
  • یوسفی: می‌خواهیم قهرمان جام حذفی شویم
  • پرسپولیس با شکست سپاهان قهرمان لیگ برتر می‌شود
  • پرسپولیس به رکورد فصل قبل رسید اما...
  • آیت‌الله رئیسی یک قهرمان است/ قلب مردم پاکستان برای آیت‌الله رئیسی می‌تپد
  • آیت‌الله رئیسی یک قهرمان است
  • عباسی: هوادار چشم به صعود و موفقیت در جام حذفی دارد
  • جریمه مسعود شجاعی کاهش پیدا کرد
  • دلم می‌خواهد استقلال قهرمان شود تا یک عده روسیاه شوند!